72 459 läst ·
667 svar
72k läst
667 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Du får vara snäll mot den ser ut som den försöker att rymma🤓😂pacman42 skrev:
Så var det dags igen.
[bild]
Här har dock inte knivarna snurrat. Men hur den hamnat i denna situationen är för mig en gåta. Jag klipper inte denna del av trädgården pga ett litet projekt (därav stentraven), den passerar bara gräsmattan på väg till/från laddstationen. Varför har den backat?
Och för att göra det ännu mer konstigt så stod den still mitt ute på en gräsmatta med blockerad knivdisk (det kom en regnskur när den klippte) som felmeddelande. Uppenbarligen så har batterinivån sjunkit så att den bestämt sig för att ignorera att den står och väntar på att jag skall lösa felet, nu ville den gå hem och ladda. Och på vägen hem hände detta...
Denna klippare hittar hela tiden på nya hyss. Jag som just skrivit i en annan tråd att jag börjat få ordning på den, detta genom att köra på endast en AP med WiFi. Då faller den över på 4G de få gånger inte WiFi täcker och det verkar vara det som fungerar bäst. Jag har tre accesspunkter för WiFi, men då klipparen är superkass på att byta AP när signalen blir för låg på den AP den bundit sig till så tappar den noggrannhet på GPSen och kör åt helvete rätt ofta. Men med bara en AP som täcker nästan hela trädgården fungerar det bättre.
Jag har också byggt om en del i trädgården och gjort gräsmattan planare längs kanterna (så att dödräkningen när den vänder fungerar bättre), det har hjälpt också.
Tid är ju också pengar... Med tanke på att det var en promotion-grej är man lite förundrad att inte Datanova eller vad de heter gått all-in för att styra upp detta. Samtidigt väldigt givande att se en annan sida än vad som normalt skrivs om dessa klippare.pacman42 skrev:
DataNova ställer upp rätt bra, de har inte så bra odds bara utifrån Mammotions produkter.C cpalm skrev:
Och som sagt, det är väldigt bra hårdvara, de flesta är dessutom nöjda med produkterna. Löser de mina problem har jag nog den bästa robotklipparen på marknaden för mina förutsättningar.
Med "all-in" menar jag något långt utöver det vanliga - ge dig en annan klippare, bjuda på en RTK-station, skicka över en tekniker, betala för din tid, lösa in klipparen eller vad som nu behövs för att snabbt styra upp situationen. Om man nu skall sätta sig i deras kläder.pacman42 skrev:
Bra reklam 🤣pacman42 skrev:
Fast, o andra sidan håller jag för tillfället på med den årliga felsökningen för att slingan till min Husqvarna gått sönder.. får signal hela väggen mest testaren, så mitt nästa steg blir att nu byta ut en lång, hyfsat lättillgänglig, strecka för att minska antalet skarvar och hoppas det räcker.. tror inte jag sparar tid på årsbasis med roboten, men slipper klippa..
Skall du lägga slinga, lägg skarvar med en tredje liten stump med lagom avstånd. Då är det enkelt att på den stumpen tvinna in en genväg. Sedan är de är bara divide and conquer som gäller för att hitta det trasiga segmentet. Jag körde runt 10-15 meter per segment under mina 15 år med slinga.A ajn82 skrev:Bra reklam 🤣
Fast, o andra sidan håller jag för tillfället på med den årliga felsökningen för att slingan till min Husqvarna gått sönder.. får signal hela väggen mest testaren, så mitt nästa steg blir att nu byta ut en lång, hyfsat lättillgänglig, strecka för att minska antalet skarvar och hoppas det räcker.. tror inte jag sparar tid på årsbasis med roboten, men slipper klippa..
Det här illustrerar ett annat problem med roboten som jag inte tror vädrats i denna tråd än: Bakhjulen är exponerade bakåt, vilket gör att den är som gjord för att klättra uppåt vid backning. Jag tror inte jag sett någon annan robot som har det så. De flesta har stänkskärmar, eller har hjulen dolda under karossen. Här verkar det ha varit form före funktion, för det ser ju iaf lite tufft ut med exponerade hjul. I kombination med roterande knivar vid backning blir det totalt hålihuvudet. Men det verkar iaf vara åtgärdat.pacman42 skrev:
Jag har en Luba 3 jag köpte av Datanova, betalade 1000 kr mer bara för att få en svensk kontakt. Men veckan efter körde de kampanj när de skickade med tak och serviceställ. Jag försökte såklart få med det också men det gick inte. Jag kontaktade Mammotion och de sa att de skulle hjälpa mig om jag köpt av dem (men vem vet) men i o m att jag köpet av datanova var det dit jag fick vända mig. Utan success.C cpalm skrev:
”Vet du vad du har hägglund, dålig timing!”
Ska beställa en åt farsan nu och då beställer jag av Mammotion direkt.
Själva luban har funkat kanonbra får man säga. Den klarar av att åka in och klippa under studsmattan och ta sig ut igen. Otroligt!
Men jag har en Luba 3 med LiDAR. (Har stängt av automatiska uppdateringarna för de verkar stjälpa mer än hjälpa, iaf enl forumen.).
Jag hade inte beställt av Mammotion direkt. Supporten är under all kritik. Mycket bättre att ha en svensk återförsäljare som tar ansvaret. Gillar du inte DataNova så välj Bauhaus då. Eller något annat alternativ.Ä Äpplesnö skrev:Jag har en Luba 3 jag köpte av Datanova, betalade 1000 kr mer bara för att få en svensk kontakt. Men veckan efter körde de kampanj när de skickade med tak och serviceställ. Jag försökte såklart få med det också men det gick inte. Jag kontaktade Mammotion och de sa att de skulle hjälpa mig om jag köpt av dem (men vem vet) men i o m att jag köpet av datanova var det dit jag fick vända mig. Utan success.
Själva luban har funkat kanonbra får man säga. Den klarar av att åka in och klippa under studsmattan och ta sig ut igen. Otroligt!
Men jag har en Luba 3 med LiDAR. (Har stängt av automatiska uppdateringarna för de verkar stjälpa mer än hjälpa, iaf enl forumen.).
Fick intrycket av dina inlägg att de mest hänvisar vidare till Mammotion och inte tar något egna initiativ. Det var min upplevelse.pacman42 skrev:
Beställ en ny och returnera den gamla på öppet köp? Distansavtalslagen om du beställde onlineÄ Äpplesnö skrev:Jag har en Luba 3 jag köpte av Datanova, betalade 1000 kr mer bara för att få en svensk kontakt. Men veckan efter körde de kampanj när de skickade med tak och serviceställ. Jag försökte såklart få med det också men det gick inte. Jag kontaktade Mammotion och de sa att de skulle hjälpa mig om jag köpt av dem (men vem vet) men i o m att jag köpet av datanova var det dit jag fick vända mig. Utan success.
(Och om du öppnat den gamla returnera den nya på där gamla kvittot..)
Du kan berätta att det är planen också, så brukar de flesta affärer inse att det är bättre att bara ge dig det nya erbjudandet för alla parter