Mer updates kring backning

Screenshot_2026-07-22-12-30-41-56_9d591475ae902d1668b1026a06fd7084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mer updates kring backning

[bild]
Jag har tagit denna uppdatering på min, men den backade med knivarna igång idag trots ett bakhjul i luften.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tagit denna uppdatering på min, men den backade med knivarna igång idag trots ett bakhjul i luften.
Hur testar du detta? Den backar ju aldrig under normal drift

Hur testar du detta? Den backar ju aldrig under normal drift
Den backar när den vänder i zick-zack. Jag har exempelvis plan gräsmatta som börjar slutta lite innan det kommer ett dike, när den backar ut mot sluttningen i runt 45° vinkel hamnar ett hjul i luften.

Det är förresten troligen detta som också leder till att min klippare ofta hamnar utanför perimetern, den backar med dödräkning och inser inte att den inte har kontakt med marken. Det är det jag misstänker i alla fall. Där är det dock tvärtom, det är hjulet som inte skall röra sig som är i luften och då backar den för långt istället för att vrida på sig.

pacman42 pacman42 skrev:
Den backar när den vänder i zick-zack. Jag har exempelvis plan gräsmatta som börjar slutta lite innan det kommer ett dike, när den backar ut mot sluttningen i runt 45° vinkel hamnar ett hjul i luften.

Det är förresten troligen detta som också leder till att min klippare ofta hamnar utanför perimetern, den backar med dödräkning och inser inte att den inte har kontakt med marken. Det är det jag misstänker i alla fall. Där är det dock tvärtom, det är hjulet som inte skall röra sig som är i luften och då backar den för långt istället för att vrida på sig.
Yuka och Luba mini verkar jobba olika. Yuka backar i princip aldrig

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
Yuka och Luba mini verkar jobba olika. Yuka backar i princip aldrig
Låter rimligt med tanke på den mer "traditionella" drivningen som tillåter den att i princip vända på stället.
Fast nackdelen är att man då inte får fyrhjulsdrift. Även den klassiska automowern backar å andra sidan vid vändning. Framför allt för att kontrollera slitaget i vändzonen om jag förstått det rätt. Fast då försöker den inte svänga och backa samtidigt utan backar rakt bakåt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter rimligt med tanke på den mer "traditionella" drivningen som tillåter den att i princip vända på stället.
Fast nackdelen är att man då inte får fyrhjulsdrift. Även den klassiska automowern backar å andra sidan vid vändning. Framför allt för att kontrollera slitaget i vändzonen om jag förstått det rätt. Fast då försöker den inte svänga och backa samtidigt utan backar rakt bakåt.

Yuka 2 mini väger ju inget så den sliter minimalt eller inte alls vid vändning. Men ja Luba har ju fwd så där blir det nog helt annorlunda som sagt.

Redaktionen Redaktionen skrev:
En robotgräsklippare körde över en 15 månader gammal pojke i Haväng när den backade på familjens tomt. Pojken klarade sig med ett blodigt knä och sönderskurna skor, men händelsen har fått familjen att ifrågasätta säkerheten hos robotgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Klappar om min Klippo. Den kör inte sönder barn och när jag är klar så får jag dricka en gräsklipparöl.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pugo skrev:
Klappar om min Klippo. Den kör inte sönder barn och när jag är klar så får jag dricka en gräsklipparöl.
Gräsklipparen dricker jag när min jobbar också. Och redan när den jobbar...

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gräsklipparen dricker jag när min jobbar också.
Visst älskar vi autocorrect. Och rätta inte nu. 😂

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
Så har jag fått en förklaring till att min klippare nödstoppades under semestern, det var inget djur som tryckt in nödstoppen, utan det var första försöket till fix för att roboten backar på 15 månaders barn. Lösningen var tydligen att med ett hjul i luften trycka in nödstoppen via mjukvara.

I en senare release av mjukvaran skall detta vara fixat dock.

Häromdagen hade klipparen ett hjul i luften, så den trycker alltså inte längre in nödstopp för detta. Hur de tänkt att lösa det nu har jag inte koll på. Fortsättning följer...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.