65 111 läst ·
552 svar
65k läst
552 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Kolla att verkligen förhåller sig på detta sätt.pacman42 skrev:
Detta med direktkontakt med BT.
Om mitt bilmärke släppte nya bilar där de aviserade säkerhetsfunktionerna plötsligt inte funkade för barn, så skulle jag snarare ifrågasätta märket än försvara det med näbbar och klor.Tomture61 skrev:
Om vi gör en jämförelse, man får anta att du kanske äger en bil.
En bil kan köpas ny men sällan den behålls i 15-20 år tills det är dags att återvinna den.
Om det fälls dåliga kommentarer över bilmodell / märke som du absolut ej håller med om.
Typ denna bil går ej att köra i skogen med, men bilen är till för asfalterade vägar.
Kommer en dag när du vill sälja bilen men den har fått dåligt rykte för att en del ägare ej förstått bliens begränsningar.
Värdet på din en gång dyra affär har nått botten på andra hands marknaden.
Kolla enbart värdeminskningen på elbilar.
Vet ej om jag kommer att behålla min klippare i ett par år till eller köra med den tills det ej är lönsamt att laga.
En annan vinkel är när personer påstår att Mammotion tillverkar skräp.
Detta påstående grundar sig i att den personen ej kan läsa manualen, intressera sig så pass över sin klippare att denne ej söker hjälp på forum som det finns på tex FB.
Ibland finns det dock omöjliga fall.
Men beror ej på klipparen, beror på yttre omständigheter.
Att du är rädd att din robot får ett lägre andrahandsvärde är helt ärligt en idiotisk anledning att försvara företaget.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 822 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 822 inlägg
Personen är så ute och cyklar med den kommentaren att jag funderar på om han ens är myndig nog att manövrera en nagelsax.P pmd skrev:
Han påpekar allas tekniska inkompetens men har ingen aning om liknelserna han använder.
En autonom personbil eller lastbil i allmän trafik (level 4 autonomi) är nvidia agx thor typ standard. Vi pratar om 1000x trillioner operationer per sekund (tops). En robotgräsklippare ligger på 5-6 tops, kanske max 10 om den har både Lidar och rtk.
Mel det är ju inte mängden beräkningar som är det svåra med koden. Villkoren som styr vad maskinen ska göra med all behandlad data är det som skapar komplexitet.
En bil ska kunna tolka alla värdens skyltar, trafikregler, prognostisera andras beteenden, kunna hantera snöyra, spöregn och ishalka osv.
Den ska fatta vad den sköt göra när den kommer fram hit utan att köra in i trottoaren eller stå still tills batteriet tar slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska också fatta att detta är ett övergångsställe och lämna företräde för gående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att likställa en gräsklippare med en personbil tyder på stor inkompetens inom teknik. Att man ens kan komma på en så m sak…
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Har själv ej testat just detta.FredrikR skrev:
Kommer med ett lugnande förslag.
Men så har vi en del som absolut måste riva upp himmel och jord ....
Har du ngt positivt att skriva här 🙂
Du blandar garanti med reklamation 🤷♂️ vilket syftar du på?Tomture61 skrev:
Det är normalt sett endast köparen (i första led) som har reklamation och/eller garantirätt.
Reklamationsrätt enl KTL gäller bara ursprunglig köpare, köpare 2 får vända sig till säljaren för att reklamera (inom 3 år och om det är ett företag som säljer). Mot privatpersoner finns ingen reklamationsrätt.
Vid garantiärenden är det företaget som bestämmer villkoren.
Har inte kollat om Mammotion går mot den stora massan och inkluderar även vidareförsäljning i sina garantivillkor, har du verifierat detta?
Ok, du lät som vanligt säker att i det här fallet var BT att föredra för att verkligen vara säker...Tomture61 skrev:
Men du gissade alltså?
Du kan väl inte mena att pacman och Hep river upp himmel och jord?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Åsså börjas det igen.Unikt namn skrev:
Om mitt bilmärke släppte nya bilar där de aviserade säkerhetsfunktionerna plötsligt inte funkade för barn, så skulle jag snarare ifrågasätta märket än försvara det med näbbar och klor.
Att du är rädd att din robot får ett lägre andrahandsvärde är helt ärligt en idiotisk anledning att försvara företaget.
Går absolut ej att vara positiv i denna tråd.
Hugg och slag hela tiden.
Undrar varför jag hugger tillbaka ....
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Asså, du verkar störa dig nåt djävulskt på att fått klipparen gratis... Vad har det med saken att göra?Tomture61 skrev:
Att han fått klipparen gratis och att mammuten är en fantastisk maskin återkommer fler gånger än vad jag har rövhår
Märklig slutsats du drar.Alfredo skrev:
Märklig slutsats du drar.
Nej naturligtvis är man inte det. Inser du inte hur orimligt ditt påstående är? Skulle man följa det du skriver skulle exempelvis ingen någonsin kunna köra bil eftersom det är en riskfylld aktivitet och gör man det man kan för att undvika olyckor kan man naturligtvis aldrig köra ens en meter.
Vi kan utgå från att bilkörning är en generellt accepterad syssla socialt.
Med den utgångspunkten är det rimligt att göra det man kan för att undvika att olyckor sker.
Resinemanget ovan kan generaliseras. Att betrakta varje situation isolerad från sitt sammanhang är närmast autistiskt. (Jag gör mig dock ofta skyldig till sådant)
Hittade denna gruppen på Facebook:
- https://www.facebook.com/share/g/1BUTxTAfCS/
De flesta av mina problem verkar finnas hos andra också. Exempelvis de utan fysisk RTK. De har problem med att klipparen drar iväg utanför området och att den kör utanför den uppmappade gränsen.
Många andra mjukvaruproblem lyfts också i den tråden.
Många nöjda också.
- https://www.facebook.com/share/g/1BUTxTAfCS/
De flesta av mina problem verkar finnas hos andra också. Exempelvis de utan fysisk RTK. De har problem med att klipparen drar iväg utanför området och att den kör utanför den uppmappade gränsen.
Många andra mjukvaruproblem lyfts också i den tråden.
Många nöjda också.
Vilket helt är att avstå från att köra. Väljer man att köra väljer man att utsätta sig och andra för risken för en olycka. Då har man inte gjort det man kan för att undvika en olycka utan man kunde med lätthet ha gjort mer.P pmd skrev:
Att "bilkörning är en generellt accepterad syssla socialt" har inte med saken att göra.