65 111 läst ·
552 svar
65k läst
552 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
(Jag vill inte att tillverkaren ska kunna fjärruppdatera utan att jag godkänner det),AndersMalmgren skrev:
Att hämta patchar från en server hos tillverkaren har man kunnat göra bra länge nu, och jag håller förstås med om det är praktiskt och bekvämt. Jag minne en tid då småpatchar kom i textform med posten i den månatliga bulletinen med information från tillverkaren, och stora patchar levererades på 1/2-tums-band …
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Får man ngt fel på klipparen under dessa 3 år, 5 år hos Bauhaus.P pmd skrev:Garantier brukar ofta bara gälla den ursprungliga köparen, men det kan förstås hända att en tillverkare/säljare accepterar en reklamation från en ny ägare. Det är praktiskt att ha ursprungskvittot i så fall, även om många säljare registrerar försäljningar i en databas så att man kan fråga efter en kvittokopia.
Om man istället för tillverkarens garanti vill åberopa den lagstadgade reklamationsrätten så kan den nye ägaren reklamera mot den hon har köpt varan av, enligt köplagen. Den förste ägaren kan i sin tur reklamera mot näringsidkaren som han köpte varan av, enligt konsumentköplagen.
Men reklamera behöver man väl aldrig göra när det gäller en Mammotionklippare? 😎
Så är det utmärkt att ha ett kvitto i ngn form, digitalt eller på papper.
I år har det sålts enormt många Mammotion klippare, detta iom det enorma flödet av frågor på FB.
Plus faktiskt fel på rätt nya klippare 😮
Har att göra med att Mammotion bytt till ny fabrik i Vietnam.
Men det är en annan historia.
Jag hade autoupdate påslaget i mina Tapo C220 kameror och tappade kontakten efter en update som introducerade en DNS bug som gjorde att kamerorna inte kunde nås remote för dom kunde inte hitta sin server.P pmd skrev:
Det var jag som hittade problemet och en temporär lösning.
https://community.tp-link.com/en/smart-home/forum/topic/859310?replyId=1673688
Numera uppdaterar jag bara en och en manuellt...
Redigerat:
Anmäl du om du vill..🤷D Dissonans skrev:Eftersom som du och FredrikR är så säkra på att de är dåliga föräldrar så upplys gärna mig och andra hur det så ut runt olycksplatsen så vi förstår hur ignoranta de var och vilka skyddsåtgärder de inte vidtagit.
Det kanske till och med är skäl för er att göra en orosanmälan då tydligen ingen myndighet haft förstånd att gör det.
Bevisligen har dom inte haft uppsikt över barnet samtidigt som robotklipparen var igång, med möjlighet för barnet att ta sig ut på gräset.
För jag förutsätter att inte klipparen tagit sig in..
Var har du läst dåliga föräldrar?
Jag kom minnas att jag skrev att föräldrarna har ansvaret.
Antingen hålla koll på ungen, eller stänga av klipparen.
Eller hade klipparen tappat mottagningen och rymt tror du?
Har det sålts många klippare pga det stora antalet frågor på Facebook?Tomture61 skrev:
Det är i alla fall det du skriver.. 🙂
Är pacmans och Heps gjorda i Vietnam tro?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Iom att jag följt de Svenska FB grupperna från de startade (3 st) så kan jag nog avgöra om det är skillnad på antal medlemmar och antalet frågor som dyker upp / dag.FredrikR skrev:
Har noll ide om när fabriken startades upp i Vietnam.
Men det blev tvunget för Mammotion iom EU:s nya importskatt på varor från Kina.
För att runda detta så ett annat land för tillverkning.
Har dock noll insikt om det är enbart montering eller om de tillverkas från grunden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Du menar väl inte att det sålts mycket klippare pga det stora antalet frågor, utan tvärtom.Tomture61 skrev:
Iom att jag följt de Svenska FB grupperna från de startade (3 st) så kan jag nog avgöra om det är skillnad på antal medlemmar och antalet frågor som dyker upp / dag.
Har noll ide om när fabriken startades upp i Vietnam.
Men det blev tvunget för Mammotion iom EU:s nya importskatt på varor från Kina.
För att runda detta så ett annat land för tillverkning.
Tack vare att det har sålts mycket klippare har antalet frågor i Fb grupperna ökat?
🤔
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Det borde höra ihop, många fler frågor / dag detta år = troligen många fler klippare sålda detta år än föregående år.FredrikR skrev:
Eller är årets nya kunder annorlunda, vad tror du ?
Troligen?Tomture61 skrev:
Kanske hänger ihop med flytten till Vietnam så fel frekvensen ökat.
På vilket sätt slogs HQ med näbbar och klor för att överleva, jag måste ha missat det svaret, OM du nu har svarat och inte kommit med en motfråga eller vad du tror.
Ser väl inte så illa, men kanske om man djupdyker, vad vet jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Har noll insikt i hur många klippare som sålts i enbart Sverige.FredrikR skrev:
Men helt klart, detta år och även äldre klippare från 2025 har återkommande liknande fel.
Tex Luba 2 X slutar driva på ngt hjul.
Eller så var dessa fel på maskiner 2025 ej ngt som skrevs om på sociala medier.
Dock har min varit helt felfri.