Med stor sannolikhet har min klippare fått problem med GPSen igen. Skickade en släkting att titta till den och hen hittade den nedanför ett stup, men den hade klarat sig utan att gå sönder. Nu har den satts igång den igen. Varför den inte kommunicerat och larmat är en gåta, men jag gissar att 4G-uppkopplingen inte fungerat. Jag fick nämligen larmen nu när den satts i dockan igen...

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Med stor sannolikhet har min klippare fått problem med GPSen igen. Skickade en släkting att titta till den och hen hittade den nedanför ett stup, men den hade klarat sig utan att gå sönder. Nu har den satts igång den igen. Varför den inte kommunicerat och larmat är en gåta, men jag gissar att 4G-uppkopplingen inte fungerat. Jag fick nämligen larmen nu när den satts i dockan igen...
Ska utföra ett test på min egen, dock kan den färdas 300 m utan GNSS mottagning.
Se om det går att stänga av både 4G och Wifi under gång och se vad som händer.
Ngn gång i veckan.
Skriver i min tråd om detta.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dissonans skrev:
Eftersom som du och FredrikR är så säkra på att de är dåliga föräldrar
Har jag skrivit något sådant?

D Dissonans skrev:
upplys gärna mig och andra hur det så ut runt olycksplatsen så vi förstår hur ignoranta de var och vilka skyddsåtgärder de inte vidtagit.
Det spelar ingen som helst roll hur det ser ut. Om ett barn på 15 månader får skorna skadade av en robotklippare är det fullkomligt uppenbart att barnet inte varit under nödvändig uppsikt och då har någon misslyckats i sitt ansvar att hålla barnet under uppsikt. Om det i detta fallet är föräldrarna, eller eventuellt någon annan som misslyckats, minns jag inte om det framgår, men någon har i alla fall misslyckats grovt.

D Dissonans skrev:
Det kanske till och med är skäl för er att göra en orosanmälan då tydligen ingen myndighet haft förstånd att gör det.
Vilket barnsligt trams!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men du med din dåliga kunskap i ämnet förstår ej detta.
Varför måste du krydda var och varannat inlägg med otrevliga påhopp?

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
En klippare du fått helt gratis btw.
Vad har det för relevans?

• Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det för relevans?
Kan det handla om en ekonomisk relevans.
Jag förklarar så noga jag kan.
Man vinner ngt för tja 16.000:- säljer den lätt begagnad (med krigsrepor) för dessa pengar som den såldes för så återstår nog 10-12 t.
Man handlar ngt man tror är bättre för ens utmaningar.

Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Varför måste du krydda var och varannat inlägg med otrevliga påhopp?
För att störa dig i din vardag 😉

Kan det handla om en ekonomisk relevans.
Jag förklarar så noga jag kan.
Man vinner ngt för tja 16.000:- säljer den lätt begagnad (med krigsrepor) för dessa pengar som den såldes för så återstår nog 10-12 t.
Man handlar ngt man tror är bättre för ens utmaningar.
Och då handlar jag kanske något annat som inte håller det som utlovas och så tvingas jag göra om det igen. Inser du inte det orimliga?

• Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
D Dissonans skrev:
Eftersom som du och FredrikR är så säkra på att de är dåliga föräldrar så upplys gärna mig och andra hur det så ut runt olycksplatsen så vi förstår hur ignoranta de var och vilka skyddsåtgärder de inte vidtagit.
Det kanske till och med är skäl för er att göra en orosanmälan då tydligen ingen myndighet haft förstånd att gör det.
Klipparen var igång. Flera som gjort anmälan tydligen.

P
Komplexiteten i en robot gräsklippare med BT - 4G - WiFi - GNSS styrning - hinderdetektering via kamera plus LiDAR i vissa modeller, måste vara i paritet med självkörande bilar.
Nej, knappast. Trafikmiljön är till att börja med lite mindre komplicerad för gräsklipparen. Hastigheterna för trafikanterna är dessutom mycket lägre.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Och då handlar jag kanske något annat som inte håller det som utlovas och så tvingas jag göra om det igen. Inser du inte det orimliga?
Nu när du har bekantat dig med den nya tekniken.
Robotklippare med slinga till satellitstyrd.
Så kan en Mammotion utan iNavi passa dig som handsken.
Finns en i tråden som hyllar tekniken.

P pmd skrev:
Nej, knappast. Trafikmiljön är till att börja med lite mindre komplicerad för gräsklipparen. Hastigheterna för trafikanterna är dessutom mycket lägre.
👍
Om bilen tappar vettet/ kontakten och börja irra runt eller stannar tvärt är den en uppenbar fara för omgivningen.

Om gräsklipparen stannar är den helt ofarlig.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
P pmd skrev:
Är nog större prosessor hastighet för en bil som färdas i mycket högre hastighet.
Men bägge har teknik för att upptäcka hinder i dess väg.
Mammotions klippare sänker hastigheten när den "ser" ett ev. hinder eller styr undan.

P pmd skrev:
Hastigheterna för trafikanterna är dessutom mycket lägre.
Och framförallt. Det skiljer många tippotenser i konsekvens om det går åt skogen.

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
När jag nu får kontakt med klipparen igen så har den slagit på WiFi av sig själv. Så det kan fortfarande vara så att den fungerar med 4G. Vi får se när jag kommer hem.

Men varför har den slagit på WiFi av sig själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.