Tomture61 Tomture61 skrev:
Har oräkneliga ggr förklarat för pacman begränsningen som finns för hans variant av klippare.
Jag har själv en klippare med kamera + netRTK via 4G och ibland WiFi, funderar helt fantastiskt bra.
Vill du sätta dig in i detta så läs hans inlägg.
Som jag har försökt förklara tidigare.
Det finns olika kunskap - intresse - tomtens förutsättningar och även ens egen router + 4G som kan ställa till det.
Mammotion har även modeller som ej behöver netRTK / RTK antenn.
Så för att din fungerar perfekt - då är alla klippare i hela världen perfekt och därför så är andras uppfattningar om problem fel och endast handhavande?

Spännande sätt att hantera problem i livet.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Hade en konversation igår med ngn som haft Mammotion längre än detta år.
Han hade en granne som blev intresserad av märket på klippare.
Sagt o gjort köpte grannen en klippare på Ba...s.
Troligtvis förra årets modell med RTK antenn.
Gick ngr månader och grannen var ej nöjd, den åkte ned i diket och körde på saker.
Det visade sig att inget hade gjorts ang uppdateringar, varken app - klippare eller RTK antenn.
Så det finns många varianter på ägare.
När jag hör sånt så börjar man ju tvivla på folk direkt, tyvärr.
När man inte vet installationen, inställningar eller personernas kunskaper så.

Screenshot_20260711_130253_Gallery.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör 2st Luba 2 på samma RTK. Satte den högt och bra på ett pumphus vi har.

Första året blev antennen en tillfällig/permanent lösning så det märkes direkt när antennen råkat flyttas 2cm. Funkade men fick se till att den satt rätt flera ggr

Sen så fick antennen en bra lösning och inte nå konstigheter efteråt. Blev en till mammotion i år och har ingen nytta av nyaste lidarn så tog en till Luba 2.

Lite buggar och småsaker men klipparna har gjort ett enastående jobb, klippt hela tiden, aldrig någon driftstörning eller haveri.

Viktigt att hålla dem och ir-dioderna i stationen rena.

Träffade en som klagade på att hans bara stannade men efter den fått första rengöringen på måååånga veckor så gick den obehindrat och hittade laddaren direkt 😀
Sen hade frugan behövt fixa där deras antenn satt i något blomsterarrangemang varpå den godtycklig satts ner tillbaka.
Då var det enligt dem en jäkla känslig och dålig klippare som inte man kan flytta antennen och sätta tillbaka på "typ" samma sätt. "Den har ju kamera och gps"

De trodde att antennen var någon förstärkare som bara behövde finnas på gräsmattan.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Hajar ej denna ide att klippare är halvfärdiga.
Direkt ur kartong med en ev. uppdatering så fungerar det friktionsfritt.
Ja, det kan pacman och Hep gå i god för. 👍

• Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F Festlund skrev:
Så för att din fungerar perfekt - då är alla klippare i hela världen perfekt och därför så är andras uppfattningar om problem fel och endast handhavande?

Spännande sätt att hantera problem i livet.
Går nog att få allt att ej fungera som är tänkt.
Tycker själv det ej är så svårt att följa manual och råd från andra.

Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Ja, det kan pacman och Hep gå i god för. 👍
Sen är resten av Mammotions klippare lika dåliga då, är det din tanke.

Sen är resten av Mammotions klippare lika dåliga då, är det din tanke.
Du får nog en lugnare tillvaro om du inte tolkar in en massa i det du läser... 😂

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Går nog att få allt att ej fungera som är tänkt.
Tycker själv det ej är så svårt att följa manual och råd från andra.
Är det för att pacman och Hep inte följer manual som deras inte funkar?
Osäker om jag ens öppnat manualen till vår HQ 430V Nera.. jo, det har jag ju och slogs av appens interaktiva instruktioner sa lika mycket, och det funkar räcker bra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Är det för att pacman och Hep inte följer manual som deras inte funkar?
Osäker om jag ens öppnat manualen till vår HQ 430V Nera.. jo, det har jag ju och slogs av appens interaktiva instruktioner sa lika mycket, och det funkar räcker bra.
Undrar varför HQ slåss med näbbar o klor för att överleva tro ....

Undrar varför HQ slåss med näbbar o klor för att överleva tro ....
Gör dom?
Vad är din teori?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Du får nog en lugnare tillvaro om du inte tolkar in en massa i det du läser... 😂
Då är frågan hur man ska läsa det du skriver.
Bakkänges eller 🤣

Då är frågan hur man ska läsa det du skriver.
Bakkänges eller 🤣
Du återkommer ofta till dom tekniska bakgrund, hela yrkeslivet om jag förstått rätt?

Vilken typ av bakgrund bör man ha för att ha ett bekymmerslöst liv med Mammotion och ja även andra klippare då dom är lika avancerade?

• Älska
Festlund
  • Laddar…
Min helt otekniska syster klarar av att drifta en HQ med GPS, därmed är väl hela argumentet om att man behöver förstå en massa teknik för att drifta en klippare motbevisat. Det verkar vara Mammotion som har detta problem.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Du återkommer ofta till dom tekniska bakgrund, hela yrkeslivet om jag förstått rätt?

Vilken typ av bakgrund bör man ha för att ha ett bekymmerslöst liv med Mammotion och ja även andra klippare då dom är lika avancerade?
Du personligen ska nog ej slå dig in på felsökning av tekniska avancerade maskiner.
Annars för att äga och sköta en robot klippare är det en fördel att kunna läsa och förstå en manual.

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Min helt otekniska syster klarar av att drifta en HQ med GPS, därmed är väl hela argumentet om att man behöver förstå en massa teknik för att drifta en klippare motbevisat. Det verkar vara Mammotion som har detta problem.
Varför har du fortfarande kvar din Mammotion klippare om det är en helt värdelös apparat.
Du har klagat här i månader utan att få till det.
Varför byter du ej till tex en HQ klippare 🤔

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Du personligen ska nog ej slå dig in på felsökning av tekniska avancerade maskiner.
Annars för att äga och sköta en robot klippare är det en fördel att kunna läsa och förstå en manual.
Oj, nu är du dig lik 🙌

Istället för att svara på frågan kommer du syrliga och nervärderande kommentarer. 😘

Jag har inte hävdat att jag är underhållsexpert eller programmerare, du däremot..
Och återigen, ska man behöva vara det för handha en robotgräsklippare som säljs i var och varannan butik?

Min HQ gör det den ska. ☝️

Vad som har problem med Mammotion har för bakgrund kan inte svara på, men du brukar ju ha svaren så... Vet pacman byggt en egen billadddare (jag köpte och lät installera min), Hep är duktig och snickra och bygga saker så jag gissar hans ritningsläsning är helt ok.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.