59 997 läst ·
408 svar
60k läst
408 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Man har väl inte gräsklipparen igång när man har barn på gräsmattan, tänker inte folk längre?Redaktionen skrev:
En robotgräsklippare körde över en 15 månader gammal pojke i Haväng när den backade på familjens tomt. Pojken klarade sig med ett blodigt knä och sönderskurna skor, men händelsen har fått familjen att ifrågasätta säkerheten hos robotgräsklippare.
Du kan läsa artikeln här: Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
Du får utlysa dig själv som pilotfall för en hög med Kinesiska tekniker som kommer med egen router och testar din klippare / tomt.pacman42 skrev:
Nej, jag har inte radioskuggan på tomten. Jag har bra WiFi-täckning på tomten. Att sedan Luban tappar WiFi i bortre delarna av tomten, det fattar jag inte varför. Det är jättebra täckning där.
4G visar full täckning, jag har haft problem med Telia med min mobiltelefon, detta pga frekventa frekvensbyten som drog massor av batteri på telefonen. Telia har dock fixat detta efter mina klagomål, så problemet är mycket mindre nu. Jag har ingen aning hur bra signalen är med de andra operatörerna. Men det är inte något jag skall behöva ta ansvar för när jag köper en produkt. 4G för IoT går via roaming, så det är klipparen som väljer nät.
Just nu kör jag 4G enbart på klipparen, men det verkar inte hjälpa.
Jag skulle vilja påstå att det är Mammotion som totalt fu-kat upp sin mjukvara när det gäller NetRTK. Detta hade gått att få att fungera bra om man kodat för det, de har inte lyckats.
Men kanske svårt att förstå vad dessa säger dock 😀
Får man vara med och gnöla i tråden fast man bara haft billigaste Robomow:en som dessutom är trasig nu, eller är det reserverat här för HQ och Mammotionhårdingar?
Iaf, min gamla robotklippare hade fysiskt inte kunnat backa på något ty den var så klen att den knappt klippte timotejen. Den rymde. Den hade anti-AI programvara och rysk begränsnings- samt klippalgoritm. Det skulle enligt legenden gå att koppla upp till blåtand, vilket stämde om man stod 1 meter ifrån den. Men den friserade inte tånaglarna på barn iaf.
Iaf, min gamla robotklippare hade fysiskt inte kunnat backa på något ty den var så klen att den knappt klippte timotejen. Den rymde. Den hade anti-AI programvara och rysk begränsnings- samt klippalgoritm. Det skulle enligt legenden gå att koppla upp till blåtand, vilket stämde om man stod 1 meter ifrån den. Men den friserade inte tånaglarna på barn iaf.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 340 inlägg
Det är märkligt vilka skygglappar du har för detta problem.Tomture61 skrev:
Fakta:
Du har själv skrivit ang dina utmaningar för både 4G och WiFi
Du har radioskugga på delar av din tomt för WiFi.
Du har en taskig situation ang 4G med ekon för signalen från mast (dina egna ord)
Av ngn orsak sker skiftet mellan 4G och WiFi ej optimalt i antingen klipparen eller ens egen router som tar för lång tid på sig att koppla upp klipparen.
För dig är netRTK ej en bra lösning.
Och var kan du läsa att det är radioskugga på delar av tomten för wifi? Det går bra att länka till det inlägget.
Du har övertygat mig om att inte köpa en kinesisk gräsklippare.pacman42 skrev:
Förutom buggigheten så kan man ju inte vara säker på hur mycket data den samlar in och skickar till kommunisterna i Kina.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
Hade en konversation igår med ngn som haft Mammotion längre än detta år.P pmd skrev:
Han hade en granne som blev intresserad av märket på klippare.
Sagt o gjort köpte grannen en klippare på Ba...s.
Troligtvis förra årets modell med RTK antenn.
Gick ngr månader och grannen var ej nöjd, den åkte ned i diket och körde på saker.
Det visade sig att inget hade gjorts ang uppdateringar, varken app - klippare eller RTK antenn.
Så det finns många varianter på ägare.
Redigerat:
kan Mammuten klippa äpplen? Har problem med att min Gardena fastnar på äpplena när de börjar bli lite större. Karten som fallit nu är små nog för att de ska gå under men när de börjar bli lite större är det kört. Den måste inte kunna plocka upp äpplen o göra äppelmust av dem men kan den gör mos eller slarvsylta av dem på plats blir det fint.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
Som med alla varianter av robotklippare trådad eller ngt annat så fixar de ej fallfrukt - kottar - grenar.T TypRätt skrev:kan Mammuten klippa äpplen? Har problem med att min Gardena fastnar på äpplena när de börjar bli lite större. Karten som fallit nu är små nog för att de ska gå under men när de börjar bli lite större är det kört. Den måste inte kunna plocka upp äpplen o göra äppelmust av dem men kan den gör mos eller slarvsylta av dem på plats blir det fint.