Redaktionen Redaktionen skrev:
En robotgräsklippare körde över en 15 månader gammal pojke i Haväng när den backade på familjens tomt. Pojken klarade sig med ett blodigt knä och sönderskurna skor, men händelsen har fått familjen att ifrågasätta säkerheten hos robotgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Man har väl inte gräsklipparen igång när man har barn på gräsmattan, tänker inte folk längre?

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag har inte radioskuggan på tomten. Jag har bra WiFi-täckning på tomten. Att sedan Luban tappar WiFi i bortre delarna av tomten, det fattar jag inte varför. Det är jättebra täckning där.

4G visar full täckning, jag har haft problem med Telia med min mobiltelefon, detta pga frekventa frekvensbyten som drog massor av batteri på telefonen. Telia har dock fixat detta efter mina klagomål, så problemet är mycket mindre nu. Jag har ingen aning hur bra signalen är med de andra operatörerna. Men det är inte något jag skall behöva ta ansvar för när jag köper en produkt. 4G för IoT går via roaming, så det är klipparen som väljer nät.

Just nu kör jag 4G enbart på klipparen, men det verkar inte hjälpa.

Jag skulle vilja påstå att det är Mammotion som totalt fu-kat upp sin mjukvara när det gäller NetRTK. Detta hade gått att få att fungera bra om man kodat för det, de har inte lyckats.
Du får utlysa dig själv som pilotfall för en hög med Kinesiska tekniker som kommer med egen router och testar din klippare / tomt.
Men kanske svårt att förstå vad dessa säger dock 😀

• Haha
Festlund
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får utlysa dig själv som pilotfall för en hög med Kinesiska tekniker som kommer med egen router och testar din klippare / tomt.
Det är bara att de kommer hit och testar.

Får man vara med och gnöla i tråden fast man bara haft billigaste Robomow:en som dessutom är trasig nu, eller är det reserverat här för HQ och Mammotionhårdingar?

Iaf, min gamla robotklippare hade fysiskt inte kunnat backa på något ty den var så klen att den knappt klippte timotejen. Den rymde. Den hade anti-AI programvara och rysk begränsnings- samt klippalgoritm. Det skulle enligt legenden gå att koppla upp till blåtand, vilket stämde om man stod 1 meter ifrån den. Men den friserade inte tånaglarna på barn iaf.

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Det är bara att de kommer hit och testar.
Kontakta DataNova.

Kontakta DataNova.
Redan gjort. Ännu en gång...

Fakta:
Du har själv skrivit ang dina utmaningar för både 4G och WiFi
Du har radioskugga på delar av din tomt för WiFi.
Du har en taskig situation ang 4G med ekon för signalen från mast (dina egna ord)
Av ngn orsak sker skiftet mellan 4G och WiFi ej optimalt i antingen klipparen eller ens egen router som tar för lång tid på sig att koppla upp klipparen.

För dig är netRTK ej en bra lösning.
Det är märkligt vilka skygglappar du har för detta problem.
Och var kan du läsa att det är radioskugga på delar av tomten för wifi? Det går bra att länka till det inlägget.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja de va väll inte så jävla bra... Mitt barn fick aldrig vackta gräsklipparen i den åldern ..inte mina hundar heller...
Lite skämskudde för föräldrarna...hoppas barnet går att sy ihop

S Sextiocc skrev:
Ja de va väll inte så jävla bra... Mitt barn fick aldrig vackta gräsklipparen i den åldern ..inte mina hundar heller...
Lite skämskudde för föräldrarna...hoppas barnet går att sy ihop
Ibland är inte soss dåligt ändå

P
pacman42 pacman42 skrev:
Alla buggar i form av språkliga problem löser inte heller lidar. Exempelvis att den helt plötsligt hade delar av appen på finska. Eller att den började blanda svenska och engelska i appen.
Du har övertygat mig om att inte köpa en kinesisk gräsklippare.
Förutom buggigheten så kan man ju inte vara säker på hur mycket data den samlar in och skickar till kommunisterna i Kina.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Hos mig + måååånga andra en perfekt lösning.
Förutom en gång / år när det blir GNSS spoofing förorsakat av ngn försvarsmakt i Sveriges närhet.
Var bor du? Hur högt över havet?

Tomture61
P pmd skrev:
Du har övertygat mig om att inte köpa en kinesisk gräsklippare.
Förutom buggigheten så kan man ju inte vara säker på hur mycket data den samlar in och skickar till kommunisterna i Kina.
Hade en konversation igår med ngn som haft Mammotion längre än detta år.
Han hade en granne som blev intresserad av märket på klippare.
Sagt o gjort köpte grannen en klippare på Ba...s.
Troligtvis förra årets modell med RTK antenn.
Gick ngr månader och grannen var ej nöjd, den åkte ned i diket och körde på saker.
Det visade sig att inget hade gjorts ang uppdateringar, varken app - klippare eller RTK antenn.
Så det finns många varianter på ägare.

Redigerat:
Tomture61
P pmd skrev:
Var bor du? Hur högt över havet?
Jag bor hemma, i mitt hus 😄
45 m över havsnivå.

kan Mammuten klippa äpplen? Har problem med att min Gardena fastnar på äpplena när de börjar bli lite större. Karten som fallit nu är små nog för att de ska gå under men när de börjar bli lite större är det kört. Den måste inte kunna plocka upp äpplen o göra äppelmust av dem men kan den gör mos eller slarvsylta av dem på plats blir det fint.

• IMG_5768.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
T TypRätt skrev:
kan Mammuten klippa äpplen? Har problem med att min Gardena fastnar på äpplena när de börjar bli lite större. Karten som fallit nu är små nog för att de ska gå under men när de börjar bli lite större är det kört. Den måste inte kunna plocka upp äpplen o göra äppelmust av dem men kan den gör mos eller slarvsylta av dem på plats blir det fint.
Som med alla varianter av robotklippare trådad eller ngt annat så fixar de ej fallfrukt - kottar - grenar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.