60 324 läst ·
410 svar
60k läst
410 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Det finns även de som tagit alla uppdateringar som har samma problem.Tomture61 skrev:
Hade en konversation igår med ngn som haft Mammotion längre än detta år.
Han hade en granne som blev intresserad av märket på klippare.
Sagt o gjort köpte grannen en klippare på Ba...s.
Troligtvis förra årets modell med RTK antenn.
Gick ngr månader och grannen var ej nöjd, den åkte ned i diket och körde på saker.
Det visade sig att inget hade gjorts ang uppdateringar, varken app - klippare eller RTK antenn.
Så det finns många varianter på ägare.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg
Vet ej vad din expertkunskap är men har själv jobbat med avancerade maskiner och anläggningar i hela mitt yrkesliv.FredrikR skrev:
Detta inkluderar både hårdvara/mjukvara, allt du kan tänka dig.
Det du föreslår finns ej på kartan att det skiljer mellan klippare i samma modell och symtomen pacman har.
Du menar att pacman har fel?Tomture61 skrev:
Det finns inga som har uppdaterat och har problem?
Vad du eller jag jobbar med är helt irrelevant, vi pratar om gräsklippare.
En konsumentprodukt som normalt sett inte kräver att man har expertkunskaper.
Varför skulle man behöva det och inom vilka mer produktområden bör vara lite tekniskt och intresserat lagd anser du?
Av dom 9 robotklippare jag kommer på ur minnet längs gatan så har man följande sysselsättning.
2 är snickare.
1 är pensionär.
1 jobbar inom järnväg.
4 st har olika chefsroller.
1 är egenföretagare.
Och vet du vad, alla klippare håller sig på respektive tomter och gräset blir klippt. 🙂
2 av dessa är Mammotions.
Vi har ju identifierat huvudorsaken till att jag har problem och det är avsaknaden av fysisk RTK-antenn. Kombinerar man det med en icke förlåtande tomt, då blir det inte bra.Tomture61 skrev:
Men nu försvann bara klipparen helt från Internet kl 6.35 en morgon. Efter det har jag inte hört av den. Antingen har den bara tappat uppkopplingen till Internet som försvunnit och den fortsätter att klippa (vilket har hänt ett par gånger tidigare), eller så har den kanske blivit stulen? Jag vet inte vad som hänt i alla fall. Inte förrän jag kommer hem igen.
Och om den fortsätter klippa utan Internet så ligger den garanterat i diket eller ute på en väg.
Varför innehåller inte klipparen en watchdog? Om den inte får kontakt med Internet så skall den boota om. Så har jag kodat i alla mina ESP-CPUer som jag har i min hemautomation. Det är inte ovanligt att modem hänger sig.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg
Har oräkneliga ggr förklarat för pacman begränsningen som finns för hans variant av klippare.FredrikR skrev:
Du menar att pacman har fel?
Varför skulle man behöva det och inom vilka mer produktområden bör vara lite tekniskt och intresserat lagd anser du?
Av dom 9 robotklippare jag kommer på ur minnet längs gatan så har man följande sysselsättning.
2 är snickare.
1 är pensionär.
1 jobbar inom järnväg.
1 är egenföretagare.
Och vet du vad, alla klippare håller sig på respektive tomter och gräset blir klippt. 🙂
Jag har själv en klippare med kamera + netRTK via 4G och ibland WiFi, funderar helt fantastiskt bra.
Vill du sätta dig in i detta så läs hans inlägg.
Som jag har försökt förklara tidigare.
Det finns olika kunskap - intresse - tomtens förutsättningar och även ens egen router + 4G som kan ställa till det.
Mammotion har även modeller som ej behöver netRTK / RTK antenn.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg
Min Luba 2 AWD 3000X 2025 sliter ej på gräsmattan, inte ens framför LS där den vänder 180 gr.FredrikR skrev:
Du menar att pacman har fel?
2 är snickare.
1 är pensionär.
1 jobbar inom järnväg.
1 är egenföretagare.
Använder netRTK via 4G, kör också via WiFi ibland för ren nyfikenhet.
Även kopplad till min RTK antenn ibland.
Allt fungerar utan att klipparen befinner sig utanför perimetern.
Du vill ju få det att framstå som att det hänger på ägarna? Nu sist nån som inte uppdaterat, väl?Tomture61 skrev:
Har oräkneliga ggr förklarat för pacman begränsningen som finns för hans variant av klippare.
Jag har själv en klippare med kamera + netRTK via 4G och ibland WiFi, funderar helt fantastiskt bra.
Vill du sätta dig in i detta så läs hans inlägg.
Som jag har försökt förklara tidigare.
Det finns olika kunskap - intresse - tomtens förutsättningar och även ens egen router + 4G som kan ställa till det.
Mammotion har även modeller som ej behöver netRTK / RTK antenn.
Du pratar om pacmans klippare, det gör inte jag.Tomture61 skrev:
Du skriver om ägarna och att nån inte uppdaterat och kört utanför området.
Hur träffar du dom med Mammotion bekymmer, har ni en supportgrupp där ni träffas regelbundet? Eller kör du uppsökeri likt dörrknackare och Jehovas?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg
Jag har en mottagare på skallen, den fångar upp missnöjda personer som har problem med tekniska apparater.FredrikR skrev:
Sen flyger jag dit som stålmannen och fixar.
🤪😆😆
Det ante mig att du var nån av superhjältarna, blir varm i kroppen när nån talar illa om en perfekt produkt.Tomture61 skrev:
Du får vinka när du flyger förbi.. 👋🙂
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 471 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 471 inlägg