Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gör du mig faktiskt riktigt förbannad. Främst på din översittarattityd, men även på din oförmåga att förstå andras problem. Du har en överspecad klippare för din lilla och enkla trädgård.

Jag tar till mig de förslag du har som är vettiga. Att Mammotion har en produkt som har stora problem med mjukvaran, en produkt som är omogen, det har inte med min hantering av produkten att göra.

Här får Mammotion/DataNova säga att deras produkt inte klarar av att fungera på min tomt, eller så får de lösa problemet. Än så länge så har Mammotion tagit på sig ett problem och har presenterat en workaround runt detta. De har fortfarande inte sagt att något av problemen beror på för dålig anslutning via varken WiFi eller 4G. Jag kör just nu enbart 4G (som visar full signalstyrka på hela tomten hela tiden) eftersom du har sagt att den är dålig på att byta mellan dessa två.

Jag har mycket bra WiFi-täckning på hela tomten, trots detta så tappar ibland klipparen kontakten över WiFi, DET är inte mitt fel, det är ytterligare ett exempel på brister i produkten. När en ESP8266 som sitter gömd i en plåtstolpe har fungerande WiFi så borde en robotklippare med fri sikt klara av samma sak också...

Edit: rättstavning
Råden jag ger dig är råd med verifiering från andra.
Dvs före en katastrof, efter mina råd = perfekt maskin.
OBS, använder ej min RTK antenn.
Använder iNavi med 4G och ibland även WiFi för att testa.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Råden jag ger dig är råd med verifiering från andra.
Det har inte med saken att göra. Så länge du säger att jag har fel klippare för min tomt, när DataNova tyckte att den skall fungera bra så hjälper inte dina "råd".

Att du fortsätter att älta samma saker som jag redan testat hjälper inte heller.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Det har inte med saken att göra. Så länge du säger att jag har fel klippare för min tomt, när DataNova tyckte att den skall fungera bra så hjälper inte dina "råd".

Att du fortsätter att älta samma saker som jag redan testat hjälper inte heller.
Du har fel klippare för dina utmaningar.
Byt till en klippare utan netRTK.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast jag har ett 90 graders stupp ner till källaren där min klippare går hela vägen fram till kanten utan problem. Lidar har ju alltid perfekt koll på var klipparen befinner sig inom tomten. netRTK är ju mycket mindre exakt

Skumt jag har bara märkt den dåliga google translate svenskan inte att den byter språk
Jag har insett att NetRTK är totalt värdelöst, men jag har svårt att tro att lidar hjälper till med positioneringen i en 30° lutning utan några mätbara objekt i sidled.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
När funkar klippare med netRTK?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men DataNova hävdar fortfarande att det inte är problemet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Utifrån mina erfarenheter så behöver en klippare med NetRTK vara inhängnad.

Edit: nu överdrev jag, NetRTK fungerar nog om klipparen parkerar när den får för dålig kvalitet istället för att börja driva i noggrannhet eller börja jaga bättre täckning.

Tomture61
useless useless skrev:
Tror jag tagit upp en mycket utförlig förklaring för just detta förut ang packmans utmaningar.
Men har man en situation som packman med dålig 4G på en del av tomten + radioskugga på WiFi på en annan del så blir det skit med netRTK.
Kan även bero på ens router som är seg att koppla upp.

Men har man en situation som packman med dålig 4G på en del av tomten + radioskugga på WiFi på en annan del så blir det skit med netRTK.
Så med andra ord kan ingen ha en klippare med netRTK? Det finns ju alltid någon punkt där 4G eller Wifi funkar lite sämre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Men DataNova hävdar fortfarande att det inte är problemet.
Fakta:
Du har själv skrivit ang dina utmaningar för både 4G och WiFi
Du har radioskugga på delar av din tomt för WiFi.
Du har en taskig situation ang 4G med ekon för signalen från mast (dina egna ord)
Av ngn orsak sker skiftet mellan 4G och WiFi ej optimalt i antingen klipparen eller ens egen router som tar för lång tid på sig att koppla upp klipparen.

För dig är netRTK ej en bra lösning.

Tomture61
useless useless skrev:
Så med andra ord kan ingen ha en klippare med netRTK? Det finns ju alltid någon punkt där 4G eller Wifi funkar lite sämre.
Har ingen lista över användare som ej kan använda netRTK.
Men packman är unik med taskig kommunikation på bägge varianter.
För att repetera mig, det kan även bero på ens router som är seg på att koppla upp WiFi till klipparen.

Fakta:
Du har en taskig situation ang 4G med ekon för signalen från mast (dina egna ord)
Av ngn orsak sker skiftet mellan 4G och WiFi ej optimalt i antingen klipparen eller ens egen router som tar för lång tid på sig att koppla upp klipparen.

Jag skulle vilja påstå netRTK är en nödlösning för alla.

Tomture61
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle vilja påstå netRTK är en nödlösning för alla.
Hos mig + måååånga andra en perfekt lösning.
Förutom en gång / år när det blir GNSS spoofing förorsakat av ngn försvarsmakt i Sveriges närhet.

Det bästa med tråden är att jag nu uppskattar min gamla Gardena med begränsningskabel enormt mycket. Dessutom lär den katterna i området, och vår hund att det finns en Robocop hos oss som inte bryr sig om de ligger och latar sig i solen. I break for no one!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fakta:

Nej, jag har inte radioskuggan på tomten. Jag har bra WiFi-täckning på tomten. Att sedan Luban tappar WiFi i bortre delarna av tomten, det fattar jag inte varför. Det är jättebra täckning där.

4G visar full täckning, jag har haft problem med Telia med min mobiltelefon, detta pga frekventa frekvensbyten som drog massor av batteri på telefonen. Telia har dock fixat detta efter mina klagomål, så problemet är mycket mindre nu. Jag har ingen aning hur bra signalen är med de andra operatörerna. Men det är inte något jag skall behöva ta ansvar för när jag köper en produkt. 4G för IoT går via roaming, så det är klipparen som väljer nät.

Just nu kör jag 4G enbart på klipparen, men det verkar inte hjälpa.

Jag skulle vilja påstå att det är Mammotion som totalt fu-kat upp sin mjukvara när det gäller NetRTK. Detta hade gått att få att fungera bra om man kodat för det, de har inte lyckats.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.