59 879 läst ·
408 svar
60k läst
408 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Är det inte naturligare att du stödjer din?P pmd skrev:
Men när du frågar så snällt:
https://naturvardsverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1580110/FULLTEXT01.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som hemuppgift får du att räkna alla villor i Sverige och bedöma rimligheten i:
P pmd skrev:
Redigerat:
Tack för data om antalet robotklippare. Enligt SCB finns det cirka två miljoner villor i Sverige.Alfredo skrev:
Svärmor har fått för sig att hon skall ha en robotklippare, jag avråder henne starkt.
Tredje klippdagen då jag är bortrest så har min klippare slutat svara. Den har lämnat en notis kl 6.35 att den står i laddaren, sedan har den varit helt tyst.
Tillförlitlig - absolut inte.
Ena gången så gör den det ena, nästa gång gör den något annat.
Efter att min klippare häromveckan. drog ut på vägen så har Mammotion eskalerat ärendet i olika omgångar och nu ligger det hos teknikerna. Så uppenbarligen kan de inte förklara beteendet som inom det normala.
Nej, Mammotions klippare kan jag inte rekommendera. Skall förbi syrran som har en Husqvarna om några dagar, vi får se hur bra den fungerat under hennes semester...
Tredje klippdagen då jag är bortrest så har min klippare slutat svara. Den har lämnat en notis kl 6.35 att den står i laddaren, sedan har den varit helt tyst.
Tillförlitlig - absolut inte.
Ena gången så gör den det ena, nästa gång gör den något annat.
Efter att min klippare häromveckan. drog ut på vägen så har Mammotion eskalerat ärendet i olika omgångar och nu ligger det hos teknikerna. Så uppenbarligen kan de inte förklara beteendet som inom det normala.
Nej, Mammotions klippare kan jag inte rekommendera. Skall förbi syrran som har en Husqvarna om några dagar, vi får se hur bra den fungerat under hennes semester...
Jag som har intresset klarar ju inte få en Luba 2 mini AWD 1000 att fungera tillfredsställande. Jag har inte ens särskilt höga krav på dess funktion och jag har läst på ordentligt. Men jag har en lite mer utmanande tomt, inte en fyrkant.L lbgu skrev:Fast att folk tycker det är en skitprodukt kanske beror på att det krävs ett djupt intresse av avancerad teknik för att få den att fungera till fullo. En konsumentprodukt som en robotgräsklippare ska inte kräva att kunden är specialintresserad av ämnet, en lekman ska kunna köpa en klippare och kunna använda den på sin tomt utan några problem.
Behöver en normalbegåvad person hjälp utifrån för att få en nyinköpt gräsklippare att fungera som den ska så tycker jag nog att den kan platsa som en skitprodukt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
Samtidigt slår du till dövörat när du får råd från mig.pacman42 skrev:
Råd som dessutom gör din situation till ngt som man kan hänvisa andra till.
"Kolla denna snubbe med dessa utmaningar ang 4G / WiFi"
Du kommer aldrig att få en netRTK styrd klippare att fungera hos dig.
Spelar ingen roll vad det står på klipparen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 583 inlägg
Skulle vara roligt se hur mycket av dina problem som skulle lösa sig med en Lidar mammotion eftersom jag själv inte har några problem. Har iof inte lika komplex tomt men har ju några fallgropar som den klarat utan att göra bort sig.pacman42 skrev:
Nu gör du mig faktiskt riktigt förbannad. Främst på din översittarattityd, men även på din oförmåga att förstå andras problem. Du har en överspecad klippare för din lilla och enkla trädgård.Tomture61 skrev:
Samtidigt slår du till dövörat när du får råd från mig.
Råd som dessutom gör din situation till ngt som man kan hänvisa andra till.
"Kolla denna snubbe med dessa utmaningar ang 4G / WiFi"
Du kommer aldrig att få en netRTK styrd klippare att fungera hos dig.
Spelar ingen roll vad det står på klipparen.
Jag tar till mig de förslag du har som är vettiga. Att Mammotion har en produkt som har stora problem med mjukvaran, en produkt som är omogen, det har inte med min hantering av produkten att göra.
Här får Mammotion/DataNova säga att deras produkt inte klarar av att fungera på min tomt, eller så får de lösa problemet. Än så länge så har Mammotion tagit på sig ett problem och har presenterat en workaround runt detta. De har fortfarande inte sagt att något av problemen beror på för dålig anslutning via varken WiFi eller 4G. Jag kör just nu enbart 4G (som visar full signalstyrka på hela tomten hela tiden) eftersom du har sagt att den är dålig på att byta mellan dessa två.
Jag har mycket bra WiFi-täckning på hela tomten, trots detta så tappar ibland klipparen kontakten över WiFi, DET är inte mitt fel, det är ytterligare ett exempel på brister i produkten. När en ESP8266 som sitter gömd i en plåtstolpe har fungerande WiFi så borde en robotklippare med fri sikt klara av samma sak också...
Edit: rättstavning
Redigerat:
Att den backar över gränsen skulle nog inte lösas med Lidar. Detta har jag till största delen lyckats lösa med virtuella staket.AndersMalmgren skrev:
Att den fick problem med GPSen skulle nog lösas med Lidar.
Att den (när den gör sina beräkningar) hittar genvägar över gränserna tror jag inte skulle lösas med lidar. Detta har jag till stor del löst med virtuella staket och genom att dela upp komplexa områden i flera områden.
Sedan har vi en drös med mindre mjukvaruproblem, exempelvis som att den helt tappade kontakten med nätet men fortsatte att klippa. Dessa problem löser inte lidar heller.
Alla buggar i form av språkliga problem löser inte heller lidar. Exempelvis att den helt plötsligt hade delar av appen på finska. Eller att den började blanda svenska och engelska i appen.
Så lidar kan hjälpa till med GPS-problemen, men knappast i övrigt. Sedan tror jag att lidar kan vara lite problematiskt på en tomt som lutar väldigt varierande. Ibland så kommer det bara att se himmel och jord, inget av det som finns där emellan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 583 inlägg
Fast jag har ett 90 graders stupp ner till källaren där min klippare går hela vägen fram till kanten utan problem. Lidar har ju alltid perfekt koll på var klipparen befinner sig inom tomten. netRTK är ju mycket mindre exaktpacman42 skrev:
Att den backar över gränsen skulle nog inte lösas med Lidar. Detta har jag till största delen lyckats lösa med virtuella staket.
Att den fick problem med GPSen skulle nog lösas med Lidar.
Att den (när den gör sina beräkningar) hittar genvägar över gränserna tror jag inte skulle lösas med lidar. Detta har jag till stor del löst med virtuella staket och genom att dela upp komplexa områden i flera områden.
Sedan har vi en drös med mindre mjukvaruproblem, exempelvis som att den helt tappade kontakten med nätet men fortsatte att klippa. Dessa problem löser inte lidar heller.
Alla buggar i form av språkliga problem löser inte heller lidar. Exempelvis att den helt plötsligt hade delar av appen på finska. Eller att den började blanda svenska och engelska i appen.
Så lidar kan hjälpa till med GPS-problemen, men knappast i övrigt. Sedan tror jag att lidar kan vara lite problematiskt på en tomt som lutar väldigt varierande. Ibland så kommer det bara att se himmel och jord, inget av det som finns där emellan.
Skumt jag har bara märkt den dåliga google translate svenskan inte att den byter språk