32 118 läst ·
190 svar
32k läst
190 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg
Nej lidar löser också detektering av områdets gränser. Min har aldrig kört ner för källaringången trots att jag mappat hela vägen fram till kantenpacman42 skrev:
Ger de mig en RTK-antenn också så sätter jag upp den. Jag har redan fästena från Tv-antennen som inte längre används.
Lidar löser inte mina problem med stup/kanter. Så det hjälper inte heller...
Och då kommer du att säga att lidar bara skall lösa positioneringen, men utifrån hur korkad min dammsugare ibland är så tvivlar jag på den saken också.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 387 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 387 inlägg
Om kommunikation enbart är mellan dig och pacman borde du inte posta det publikt på ett öppet forum utan använda meddelandefunktionen, men låt han slippa det.. 😉Tomture61 skrev:
Nej, tackar som frågar, hur är det själv? 🙂Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 387 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 387 inlägg
Det är inte jag som skriver skit bakom spakarna eller att saker blir för avancerat för vissa..Tomture61 skrev:
Jag finner dock din totala vägran att acceptera att tex pacman och Hep verkar ha bekymmer med sina klippare underhållande.
Du hänvisar upprepade ggr hur bra dina funkar, trots att dom i ett fall är äldre eller iaf har en äldre app som saknar funktioner som finns i nyare. Och trots att det inte är fel på, enligt dig på någon klippare blir rådet att köpa ny Mammotion. 👌
Och just det, ditt behov än en gång att kalla folk saker, som tex barnslig. 😉
Jag trodde vi båda i går valde att släppa det här, men du har tydligen legat sömnlös och ältat vidare. Jag ber om ursäkt för det.Tomture61 skrev:
Är då en viss skillnad på att ett barn olyckligtvis hamnar bakom / på sidan om en robot klippare.
Men du verkar ha en självisk tendens att enbart tänka på dig själv i denna tråd.
Hur fick du ens ihop tanken att ett fast föremål vs ett barn på fel ställe är fel på klipparen.
En förälder måste alltid ha i huvudet att en 15 månaders barn kan förflytta sig.
En vit pryl som förflyttar sig på gräsmattan kan te sig spännande.
Behöver man ha en altandörr öppen, barnsäkra med en grind för böveln.
Gällande dig och din inkompetens att ej få din klippare att fungera som du vill, du är en vuxen person.
Man får hoppas du ej har tårna på fel ställe när din klippare jobbar.
Skulle inte lämna nått barn under 3 utan översikt ute alls.. oavsett!
Man hinner ju inte vända sig om ens ibland innan de hunnit försvinna eller riva halva huset/tomten!
Vad gjorde en 15 månaderna ute (eller inne) själv ens?
..om denne nu inte låg i vagnen eller sängen och sov.. 😳
Sedan kan robottillverkana behöva sätta på en backsensor på grejerna för det.. för det är en svaghet att de inte "ser var de går bakåt"... (bör vara så svår att korrigera den saken, dock medför det kanske en liten merkostnad.. men det kan de ju vara värt).
Man hinner ju inte vända sig om ens ibland innan de hunnit försvinna eller riva halva huset/tomten!
Vad gjorde en 15 månaderna ute (eller inne) själv ens?
..om denne nu inte låg i vagnen eller sängen och sov.. 😳
Sedan kan robottillverkana behöva sätta på en backsensor på grejerna för det.. för det är en svaghet att de inte "ser var de går bakåt"... (bör vara så svår att korrigera den saken, dock medför det kanske en liten merkostnad.. men det kan de ju vara värt).
Grundfelet är att lämna en 15 månaders unge obevakat. Punkt.P polaris78 skrev:Grundfelet är ju att lämna både en 15 månaders unge och en robotklippare som kan komma till varandra...
finns garanterat många fler gräsklippare som är klart farliga för 15 månaders ungar som kan få in både händer och fötter på olämpliga ställen..om vi ska börja resonera så
Vanliga gräsklippare och åkgräsklippare saknar helt funktioner för att skydda folk som stoppar in kroppsdelar på olämpliga ställen
Men bara för att det är en robot så ska den vara totalt idiotsäker att lämna med 15 mån unge... vart fan tog ansvaret som förälder vägen?
Har egentligen inget med robotgräsklippare att göra. Det är totalt ansvarlöst att lämna ett så litet barn ensam, obevakat i en trädgård oavsett vilken maskin finns ute samtidigt. En olycka kan inträffa så fort och ett litet barn inte alltid sätter igång och vrålar omedelbart heller, vilket kan göra det att en olycka kan sluta i katastrof på nolltid.
Redigerat:
Problemet är bara att bedöma vad som är hinder och vad som är gräs eller ogräs. Det kan mycket väl finnas en 5 cm (eller ännu högre) gräsmur framför gräsklipparen som INTE får ses som hinder som skall väjas för. Dessutom inte ens mina vuxenfötter sträcker sig 5 cm upp från gräset om jag står barfota framför en gräsklippare. Dessutom verkar många robotgräsklippare sakna sensorer bak. Så det är inte heller så enkelt som du säger.P Peter787 skrev:
Klicka här för att svara