A ajn82 skrev:
Du litar alltså på att din Husqvarna modell inte kan skada sin omgivning? Låter som vi har en kandidat för nästa snyftartilel 😉
HQ ligger åratal efter mammotion i AI vision och sensorer. Man väljer ju inte en jävla kinesmaskin över en svensk bara för att.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
HQ ligger åratal efter mammotion i AI vision och sensorer. Man väljer ju inte en jävla kinesmaskin över en svensk bara för att.
HQ jobbar med "better to be safe than sorry". Det gör definitivt inte Mammotion.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
HQ jobbar med "better to be safe than sorry". Det gör definitivt inte Mammotion.
Utan sensorer är det svårt vara safe. De har ju bara klassiska brytare på många av sina modeller. Det är ju först nu de börjar få lidar och AI vision

Tur för Mamotion att detta inte hände i USA...

Helt klart är prio hos Mammotions och HQ R&D inte med samma focus. HQ är lika osexiga som Volvo var en gång i tiden, jag gillar det.

Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skönt att åtminstone någon i din familj är vuxen.
Så då är vi (du) tillbaka på sandlådenivå igen.

Utan sensorer är det svårt vara safe. De har ju bara klassiska brytare på många av sina modeller. Det är ju först nu de börjar få lidar och AI vision
Men de har sensorer som stänger av klipparen i alla fall. Minsta lilla min 15 år gamla HQ kände av att det tiltades eller kollideradesbså stängde den av knivarna.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men de har sensorer som stänger av klipparen i alla fall. Minsta lilla min 15 år gamla HQ kände av att det tiltades eller kollideradesbså stängde den av knivarna.
Det gör även min yuka mini den har sensorer för att hjulen lyfter. Men att maskinen tiltas om hjulen är kvar på marken skulle inte funka på min ojämna sjöbotten-tomt

Det gör även min yuka mini den har sensorer för att hjulen lyfter. Men att maskinen tiltas om hjulen är kvar på marken skulle inte funka på min ojämna sjöbotten-tomt
Luban har bara sensorer på framhjulen innan den senaste mjukvaruuppdateringen då de verkar känna av om det finns motstånd när bakhjulen driver.

pacman42 pacman42 skrev:
Min HQ brukar köra över och lyncha decimeter stora äpplen

A ajn82 skrev:
Min HQ brukar köra över och lyncha decimeter stora äpplen
Det gjorde min också, de gick under chassit och därmed under krocksensorerna i chassit. En 15 månaders som ligger på margen hade då kunnat förlora några tår.

Jag säger inte att den lösningen var perfekt, men den var betydligt känsligare än vad min Luba 2 mini är. Däremot ligger Luban närmare marken så den har ett bättre inbyggt skydd där.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det gjorde min också, de gick under chassit och därmed under krocksensorerna i chassit. En 15 månaders som ligger på margen hade då kunnat förlora några tår.

Jag säger inte att den lösningen var perfekt, men den var betydligt känsligare än vad min Luba 2 mini är. Däremot ligger Luban närmare marken så den har ett bättre inbyggt skydd där.
Du har väl stängt av AI vision har jag för mig också? Det plus ingen lidar gör ju den i princip blir helt blind för små saker i dess väg

Du har väl stängt av AI vision har jag för mig också? Det plus ingen lidar gör ju den i princip blir helt blind för små saker i dess väg
Jag har AI vision på det mindre känsliga läget, annars väjer den för insekter och grässtrån. AI vision hjälper ju inte när den backar dock.

Kör man helt utan AI vision så klipper den ännu mycket bättre. De problem jag har haft med att klipparen lämnar gräsmattan har berott på andra saker, exempelvis att den backar för långt ut i vändningarna och att den när den letar efter bättre GPS-signal kör runt hej vilt utan att använda AI vision alls (den har bland annat kört ut i ett dike genom 3 dm högt gräs).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har AI vision på det mindre känsliga läget, annars väjer den för insekter och grässtrån. AI vision hjälper ju inte när den backar dock.

Kör man helt utan AI vision så klipper den ännu mycket bättre. De problem jag har haft med att klipparen lämnar gräsmattan har berott på andra saker, exempelvis att den backar för långt ut i vändningarna och att den när den letar efter bättre GPS-signal kör runt hej vilt utan att använda AI vision alls (den har bland annat kört ut i ett dike genom 3 dm högt gräs).
Nej precis jag pratar om hinderdetektering. När det gäller hålla sig inom området borde du valt en version med Lidar. NetRTK kan ju aldrig bli bra, speciellt inte nu med Ryssland som aktivt stör. 🤣

Vanlig RTK kan nog fungera hyffsat men kul ha en hög mast på huset.

Nej precis jag pratar om hinderdetektering. När det gäller hålla sig inom området borde du valt en version med Lidar. NetRTK kan ju aldrig bli bra, speciellt inte nu med Ryssland som aktivt stör. 🤣

Vanlig RTK kan nog fungera hyffsat men kul ha en hög mast på huset.
Ger de mig en RTK-antenn också så sätter jag upp den. Jag har redan fästena från Tv-antennen som inte längre används.

Lidar löser inte mina problem med stup/kanter. Så det hjälper inte heller...

Och då kommer du att säga att lidar bara skall lösa positioneringen, men utifrån hur korkad min dammsugare ibland är så tvivlar jag på den saken också.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:

Ngt jag ej förstår med din logik ang din klippare.
Har sett ett inlägg där du får / installerar en mjukvara uppdatering för att din klippare befinner sig utanför perimetern.
Men du skriver att klipparen fortfarande kör/backar utanför.
Får ej ihop detta, har gamla synder /historia bitit sig fast i dig eller 🤔
Jag informerar dig om olämpligheten att ha både 4G och WiFi igång samtidigt för klipparen.
Inte bara en gång utan måååånga ggr.
Tappar din klippare 4G kontakten i ditt område som du själv förklarat är olämpligt att använda pga att du får massa ekon av radiosignal från mast så fortsätter du att förklara hur dålig din klippare är 🤔
När du vill använda WiFi där din tomt har radioskugga för just detta så tycker du det är fel på klipparen / mjukvaran.
För nittetredje ggn, att ha både 4G + WiFi aktiverat samtidigt för dina utmaningar är ej lämpligt.
Klipparen hanterar ej övergången mellan de två olika kommunikationssätten bra, detta när den är på uppdrag.

PS kommer att kopiera detta svar och ha det lätt åtkomligt på min dator

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.