15 665 läst ·
93 svar
16k läst
93 svar
Rimligt med dolda fel-ansvar i 10 år?
Det handlar väl egentligen mer om en stämning än något annat. Det finns folk som stämmer för dolda fel som knappt har något värde allsmartin43 skrev:
Vad händer i fallet som diskuterats? Varför står det inte att säljarna som blivit dömda att betala 134000 har ställt kravet mot tidigare säljare?
Och hur ska man hantera summan för rättegångskostnaderna?
Jag trodde för övrigt att det fanns någon rimlighetsaspekt inblandad, så.att man intr spenderar fem ggr mer på att tvista än beloppet som tvisten gäller.
Att svenskar är ryggradslösa och oärliga var intressant å höra. Blir du väldigt besviken om jag berättar för dig att de allra flesta är ärliga. De döljer inte fel bara för att jävlas utan okunnighet. Sedan så de flesta fel faktiskt dolda, alltså ska det mycket till för säljaren att dölja felet (att hänga en tavla över räknas inte som doltL Laths skrev:
De flesta människor är ärliga. Även svenskar
Jag sällar väl mig till skaran som kan tycka att 5-6 år vore mer rimligt men å andra sidan ska man ju ta i beaktande att det som kan falla inom ramen för 10 år är sådan som bevisligen har gjorts/skadats före den nuvarande ägaren flyttade in...
När jag sålde vårt tidigare hus hörde köparen av sig efter ett par år och hade "krav" på ny toalett eftersom inbyggnadstoan gått sönder samt nytt handtag/lås till altandörren som också gått sönder. Naturligtvis är det inte några "dolda fel" eftersom grejerna ju fungerade när de flyttade in.
Det vore intressant att veta hur många fall det finns dokumenterade... Många lär väl göra upp i godo och många fall lär väl vara tveksamma juridiskt sätt men kanske en säljare väljer att betala någon/några tusenlappar för att slippa dras in i mer juridiska bataljer.
Mycket handlar väl också om att kunskapen/förståelsen för vad som faktiskt är ett "dolt fel" är så låg. Det syns ju inte minst på alla trådar här på BH där det titt som tätt skriks om dolda fel (även om det varit rätt lugnt hu ett tag)...
När jag sålde vårt tidigare hus hörde köparen av sig efter ett par år och hade "krav" på ny toalett eftersom inbyggnadstoan gått sönder samt nytt handtag/lås till altandörren som också gått sönder. Naturligtvis är det inte några "dolda fel" eftersom grejerna ju fungerade när de flyttade in.
Det vore intressant att veta hur många fall det finns dokumenterade... Många lär väl göra upp i godo och många fall lär väl vara tveksamma juridiskt sätt men kanske en säljare väljer att betala någon/några tusenlappar för att slippa dras in i mer juridiska bataljer.
Mycket handlar väl också om att kunskapen/förståelsen för vad som faktiskt är ett "dolt fel" är så låg. Det syns ju inte minst på alla trådar här på BH där det titt som tätt skriks om dolda fel (även om det varit rätt lugnt hu ett tag)...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I detta fall har ju hovrätten fastdtällt kravet. Då borde säljaren i detta fall omedelbart stämma säljaren i tidigare led eftersom de bara bott där två år.O Odjuret skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Och då är det upp till köparen och bevisa eller hur? Det är köparens fastighet, då kan man kräva någon slags motprestation när han kräver att säljaren ska renovera huset åt honom.L Laths skrev:
Säljaren kan nu som du säger stämma "sin" säljare. Men det blir en ny rättegång med nya möjligheter. Så utgången där är inte alls säker. Är det då en dom likt avloppet så skulle jag garanterat inte försöka stämma säljaren. Med tanke på att om säljaren hade haft en advokat som åtminstone hade någon som helst pejl på sitt jobb haft större chans att vinna.martin43 skrev:
Inte min uppfattning. Man försöker smita undan sin ansvarsplikt. Är inte bara dolda fel utan vid försäljning av annat.
O Odjuret skrev:Att svenskar är ryggradslösa och oärliga var intressant å höra. Blir du väldigt besviken om jag berättar för dig att de allra flesta är ärliga. De döljer inte fel bara för att jävlas utan okunnighet. Sedan så de flesta fel faktiskt dolda, alltså ska det mycket till för säljaren att dölja felet (att hänga en tavla över räknas inte som dolt)
De flesta människor är ärliga. Även svenskar
Jag hoppas du inser orimligheten i att man ska bevisa att säljaren visste om problemet. Köparen har alltid vid dolt fel ett ansvar att konstatera att felet funnits vid köp dvs inte uppkommit i efterhand. Det kan inte vara ett läckande tak som exempel då det ingår i vad som rimligt kam förväntas ur ett hus viss ålder.
S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Självklart inser jag det, det var precis det som var poängen med mitt inläggL Laths skrev:Jag hoppas du inser orimligheten i att man ska bevisa att säljaren visste om problemet. Köparen har alltid vid dolt fel ett ansvar att konstatera att felet funnits vid köp dvs inte uppkommit i efterhand. Det kan inte vara ett läckande tak som exempel då det ingår i vad som rimligt kam förväntas ur ett hus viss ålder.
Enda gången man ska kunna belasta säljaren med att kosta på massa pengar på huset man köpt är om man kan göra det uppenbart att säljaren visste om problemet redan innan.
Orimligheten ligger i att du har en oärlig säljare inte i att felet funnits. Dolt fel ligger alla till last som har hus.
I vårat hus hade de "aldrig sett mögel". Trots att de varit och grävt fram nytt avlopp....
I vårat hus hade de "aldrig sett mögel". Trots att de varit och grävt fram nytt avlopp....
S SueCia skrev:
Det är nog snarare regel än undantag i denna typ av tvister. Finns förvisso gott om jurister som inte bryr sig om utgången så länge de själva tjänar pengar, men juristen kan också lika gärna ha avrått från att gå vidare. Finns gott om folk som ruinerar sig för att de "ska" ha rätt till varje pris.Swetrot skrev: