31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
magnu:
Det är ju det jag menar att sen listan försvunnit är det olika pris för firmorna, då de har olika omsättning samt olika utgifter hyror m.m.
Vad är då löjligt?
Att de har andra varor som ger dem mer i intäkt.
Färre varor -lägre intäkt...ok?
'jaså startade uttaget en brand -då är det felmonterat då uttaget är godkännt'
Själv risken är, en fast summa + % av skadans värde -för oss installatörer
Jag får oftast nyckeln til huset där jag skall jobba för de litar på mig å kan jobba själva med
Det är ju det jag menar att sen listan försvunnit är det olika pris för firmorna, då de har olika omsättning samt olika utgifter hyror m.m.
Vad är då löjligt?
Att de har andra varor som ger dem mer i intäkt.
Färre varor -lägre intäkt...ok?
'jaså startade uttaget en brand -då är det felmonterat då uttaget är godkännt'
Men det här fallet var en kund som köpt det på ett lågpris varuhus......vem ersätter huset i det fallet?
Själv risken är, en fast summa + % av skadans värde -för oss installatörer
Jag får oftast nyckeln til huset där jag skall jobba för de litar på mig å kan jobba själva med
Redigerat:
Det är väl därför vi ser den allmänna trenden att det blir större och större företag, då det är väsentliga samordningsvinster för större företag.Thomas59 skrev:
Ja.. Men så länge de finns större jobb så är de stora företagen oftast totalt ointresserade av småjobb hos privatpersoner. Det är helt enkelt inte nog stor vinst!magnu skrev:
Hur räknar du egentligen?hempularen skrev:
Den radiatorn kan jag mycket väl tänka mig blev duktig förlust. Dels den dagen för att åka 42 mil och byta den samt vad man hade kunnat gjort istället, dvs dragit in pengar.
Det är liksom så man ser på det från min sida.
/Kent
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Norrland hmm, ser att du kommer från Västerbotten, det gör undertecknad också så det blir en hemresa då.Rrrrr skrev:
Vad tänkte du göra med miljonen förresten? Fick aldrig nåt svar på det.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja större företag eller annan planerad samordning. Varför inte ha "röda avgångar" på småjobb.magnu skrev:
"Vi kommer med kort varsel, när det passar oss och du får ett bättre pris!"
Att hantverksföretagen inte uppvisar någon förbättring i effektivitet beror väl på just det - att det handlar om hantverk, vilket inte låter sig automatiseras.Thomas59 skrev:Nej det beror nog snarare på att jag har ett synsätt som grundas på hur normala företag tänker eller borde tänka. Hantverksföretagen gör ofta allt de kan för att åsidosätta spelreglerna i en marknadsekonomi och tänker vad jag kan se på väldigt märkligt sätt. Bland annat verkar man inte ha fattat att utvecklingen går framåt och underkänner alla (jobbiga) incitament som kan föra utvecklingen framåt.
Finessen med marlknadsekonomi går ju genast förlorad om det mesta du gör har till syfte att minska transparensen (möjligheten att jämföra företag) och hantverksföretagen är ofta väldigt fiffiga i den aspekten. Bara det faktum att så många dåliga företag överlever i hantverksbranscher är ett bevis på detta.
Hantverksföretegen sitter fast i gamla hjulspår, förlegat tänk, ibland kundfientlighet och ineffektivitet.
Produktiviteten bland byggföretag som till huvuddelen består av hantverksföretag har minskat sin effeketivitet under den senaste tioårsperioden medan tex industriföretag ökat effektivteten med 7-8 %. Det är talande siffror.
Standardprislistor har inget med saken att göra men vore kanske inte en dum idé i vissa fall.
Jag tvivlar starkt på att man kan få någon meningsfull transparens när det gäller hantverkare. Priset är långtifrån den viktigaste faktorn, långt ner på min lista och efter sådana svårkvantifierade saker som kunskap, kvalité, pålitlighet etc, etc. Kom gärna med förslag på hur detta skulle fungera!
Sedan skulle det vara mycket intressant att få några bra exempel på konkurrensutsatta företag som blomstrar extra kraftigt och växer snabbare än alla övriga genom att vara transparenta och ärligt redovisar brister såväl som förtjänster i sina produkter utan att vara tvingade till detta i lag (som exvis läkemedelsindustrin). Jag antar att du äger tre stycken, men du kanske kan namnge några andra!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
man måste ju se en affär i sin helhet. Om man tar in ex 100kr per såld radiator till "garantikontot" och säljer ex. 500 radiatorer om året.
Alternativt att man installerat elen i en stor del av villan, ex. 150 000 totalt. Då kan du troligen lätt se att kunden var väldigt lönsam trots att du får köra 42 mil för en garantiåtgärd.
man måste sluta se garanti kostnaden som en katastrof på just DEN prylen man sålt och som behöver fixas. Se en garantireparation som en möjlighet att marknadsföra firman. "WOW! han släppte vad han höll på med och åkte direkt 42 mil för att fixa min radiator, den killen skall jag rekomendera". Alla som drabbats av något som går fel drar sig för att reklamera, normala erfarenheten är att det blir strul. När en firma då fixar reklamationen snabbt och utan gnäll (om hur långt dte var att köra) och kanske passar på att överkompensera med att fixa ngt. "när man ändå är där". Då visar man att detta är firman som skiljer sig från mängden.
Bortsett från en och annan katastrofirma så gör de flesta hantverkarfirmor relativt bra jobb. Det som skiljer den rekomendabla firman från de andra är hur man hanterar en reklamation.
En reklamation är en kanonmöjlighet för ett företag att visa vad man går för, en reklamation är mycket bättre än att allt blev bra från början.
Alternativt att man installerat elen i en stor del av villan, ex. 150 000 totalt. Då kan du troligen lätt se att kunden var väldigt lönsam trots att du får köra 42 mil för en garantiåtgärd.
man måste sluta se garanti kostnaden som en katastrof på just DEN prylen man sålt och som behöver fixas. Se en garantireparation som en möjlighet att marknadsföra firman. "WOW! han släppte vad han höll på med och åkte direkt 42 mil för att fixa min radiator, den killen skall jag rekomendera". Alla som drabbats av något som går fel drar sig för att reklamera, normala erfarenheten är att det blir strul. När en firma då fixar reklamationen snabbt och utan gnäll (om hur långt dte var att köra) och kanske passar på att överkompensera med att fixa ngt. "när man ändå är där". Då visar man att detta är firman som skiljer sig från mängden.
Bortsett från en och annan katastrofirma så gör de flesta hantverkarfirmor relativt bra jobb. Det som skiljer den rekomendabla firman från de andra är hur man hanterar en reklamation.
En reklamation är en kanonmöjlighet för ett företag att visa vad man går för, en reklamation är mycket bättre än att allt blev bra från början.
Skulle jag lyckas spara ihop till en miljon, eller för den delen vinna pengarna så skulle jag förmodligen satsa pengarna på något som gjorde att jag kunde tjäna ännu mera pengar. Köpa nån fastighet kanske (man kommer ju inte långt på 1mkr men ändå en början iaf)Thomas59 skrev:
Men.. man blir inte speciellt rik på att ha en så pass liten firma, då ska man ha bra många med anställda. Jag ska inte klaga.. jag har det bra ställt på alla sätt och vis, och har ett roligt/givande jobb.. Så det är inte ett dugg synd om mig.. fastän jag ej är stenrik
Ursäkta om detta nu blev väldigt off-topic
Låter på dig som att vi har ett "garantikonto" med högvis med pengar som BARA får användas till att åtgärda reklamationer!hempularen skrev:man måste ju se en affär i sin helhet. Om man tar in ex 100kr per såld radiator till "garantikontot" och säljer ex. 500 radiatorer om året.
Om du tex får punktering på bilen, så blir det ju en förlust för dig, även om du faktiskt har pengar över på kontot till att köpa ett nytt däck!
Det gäller bara för de stora företagen att kostnadseffektivt kunna hantera småkunder. På ett företag som jag känner till, resonerar man som "Det går inte att göra så små jobb som behövs till privatpersoner, det kostar mer att lägga upp kunden och fakturera än storleken på fakturan". Slutsats, ingen marknadsföring mot privatpersoner och inga privatpersoner som ser företaget som en potentiell leverantör.Thomas59 skrev:
Jag har "roat" mig med att titta på ca 50 st elinstallationsföretags (aktiebolag) årsredovisningar, både större och mindre och helt slumpmässigt urval.
Dom höga påslagen mm. ger inget genomslag i lönsamheten kan man nog lugnt säga. Ett företag hade 9 - 12% i vinst under en treårsperiod, tre 7 -9 % och resten mellan 0 - 6 % under samma treårsperiod.
Det företag jag arbetar på ligger på runt 4 % under treårsperioden.
Kundens kostnad för hela jobbet initialt var 48 000:-
med ett snitt på 4 % borde vinsten legat på ca 2000:-
Reklamationen kostade ca: resa 1000:- icke debiterar tid ca 3000:-
Kostnaden för reklamationen måste betalas av vinsten i företaget, räkna själv på hur många timmar man måste arbeta för att "tjäna" igen förlusten.
Dom höga påslagen mm. ger inget genomslag i lönsamheten kan man nog lugnt säga. Ett företag hade 9 - 12% i vinst under en treårsperiod, tre 7 -9 % och resten mellan 0 - 6 % under samma treårsperiod.
Kostnaden för reklamationen måste betalas av vinsten i företaget, räkna själv på hur många timmar man måste arbeta för att "tjäna" igen förlusten.
Kallas för oförutsedda utgifter, något man får räkna med, men som det definitivt lönar sig att minska på.Rrrrr skrev:
Punktering kanske är svårt att undvika, men man kan se till att välja pålitliga leverantörer som minskar garantiutgifter.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Årsredovisningen säger väldigt lite om den verkliga lönsamheten.elmont skrev:Jag har "roat" mig med att titta på ca 50 st elinstallationsföretags (aktiebolag) årsredovisningar, både större och mindre och helt slumpmässigt urval.
Har du ett aktiebolag kan du inom lagens råmärken och ibland strax utanför, själv i stort sett välja vilken vinst eller förlust du vill visa upp. Givet att företaget inte gör allt för stora förluster alltså. DÅ blir det svårare att uppvisa vinst i alla fall.
Nu får du förklara dig lite bättre, varför går det inte att se på årsrapporterna hur företags lönsamhet är??? Är ett enstaka år naturligtvis, men om det är en följd av år eller om det gäller en bransch där man ser att alla ligger på ungefär samma nivåer år efter år