Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:
Förklara för en okunnig om hur du kan se produktiviteten?
Å vad menar Du med proiduktiviteten?
Produktiviteten kan man mäta. Med produktivitet menas i vardagligt tal hur många (prylar) eller hur mycket (tjänster) som produceras per tidsenhet (tex en timme). Inte att förväxla med effektivitet.

På den andra axeln i effektivitetsmatrisen har du kundupplevt värde eller lite slarvigt uttryckt - kvalitet. Jag föredrar att kalla det prisvärdhet. Såväl en billig som en dyr sak kan således vara prisvärd.

Effektivitet som många pratar om är således en funktion av kundupplevt värde och produktivitet.

Du kan således ha lågt kundupplevt värde men hög produktivitet. Det innebär att du är bra på att tillverka saker som kunderna inte tycker är prisvärda. Resultatet brukar bli att efterfrågan sjunker.

Omvänt kan du ha högt kundupplevt värde men låg produktivitet. Det du tillverkar eller levererar (det gäller såväl varor som tjänster) har visserligen är prisvärda men det kostar alldeles för mycket att tillverka/producera. Resultatet blir att lönsamheten sjunker.

Att produktiviteten sjunker (som den verkar ha gjort i hantverkar/byggbranschen) behöver inte betyda att kunderna är missnöjda om samtidigt det kundupplevda värdet ökar men DET är en svår ekvation som inte många lyckas med. Problemet är väl då att man lämnar fältet öppet för konkurrenter att kliva in på marknaden. Konkurrenter som har en högre produktivitet och således kan erbjuda samma kundupplevda kvalitet men till ett lägre pris.

Invandringen av utländsk arbetskraft och utländska företag i byggbranschen är ett exempel. En bransch som inte klarar att hålla en hög produktivitet och som inte upplevs som prisvärd (mycket av kritiken går ju ut på höga priser) är en perfekt måltavla för utländska företag som definitivt kan konkurrera med lägre priser. Att sedan kvaliteten i absoluta termer inte är densamma som den svenska företag levererar (anser många men inte alla) kompenseras ju av det låga priset.

Man kan helt enkelt vara effektiv på olika sätt.

Redigerat:
Hej
Det är konstigt att malmbergs går bra när inga handlar där
Mvh Tille

E
thomas:
Så Du menar att på bokslut så står det exakt antal vu samt kabel meter?
Är det antal produkter du ser å inte summan bara i bokslut?
Det hänger inte ihop så att tex en värme panna för 80 000;- kommer i samma bokförings kolumn som en brytare?
Ser man timmar kontra mtrl kostnad.
Vi som åker 4-5 mil till kund å har res tid å det mer mkt mkt mer spill tid -hur tolkar ekonomer det?
tre timmar å mtrl för 500;-
Vilket jag håller med om ser ut att var mkt mkt låg `produktivitet´
Eller ett jobb är påbörjat å det tillkommer mer, så mtrl måste kompleteras.
Ex en anslutnings skruv gått het å måste bytas ut i en central eller det är fel mtrl monterat innan å måste bytas ut eller kunden kommer på ' då Du ändå är här...'
Hur ser det ut i ekonomernas syn?
Det blir spilltid å lägre produktivitet?

Det är det jag försökt förklara......
Att alltför ofta uppstår stituationer som vi inte kan påverka eller veta om då vi åker dit till arbetet.
Alla som jobbar med elinstallationer vet om det, att det blir så.

Redigerat:
Elinstallatören skrev:
thomas:
Det hänger inte ihop så att tex en värme panna för 80 000;- kommer i samma bokförings kolumn som en brytare?
Vi som åker 4-5 mil till kund å har res tid å det mer mkt mkt mer spill tid -hur tolkar ekonomer det?
Ex en anslutnings skruv gått het å måste bytas ut i en central eller det är fel mtrl monterat innan å måste bytas ut eller kunden kommer på ' då Du ändå är här...'

Att alltför ofta uppstår stituationer som vi inte kan påverka eller veta om då vi åker dit till arbetet.
Finns säkert någon statistik på antal arbetade timmar i genomsnitt / person i Sverige samt statistik på hur mycket material som säljs osv..

Men som jag skrev tidigare (som Thomas aldrig svarade på) så har vi fått väldigt mycket mer kontroller/tester/riskanalyser osv som ska göras på jobben, så jag är iaf inte förvånad att vi "producerar" mindre nu än för 10år sedan.

E
Det är mångafrågar jag frågat med å får inget svar.
Statistik å verklighet stämmer inte alltid överens.
Jag anser det är mkt mkt svårt -om inte omöjligt se allt det han påstår i bokslut.
De TROR de kan ekonomerna, men vi som sett hela vägen vet hur det är.

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Ja exakt hur man mäter produktiviteten kan jag inte svara på men produktivitetsmätning är inget nytt. Det har förekommit i de flesta branscher under mer än hundra år.

Så längt möjligt försöker man självklart justera resultatet så att det ska bli rättvisande.

Låg produktivitet behöver ju inte bero på att folk är lata. Det kan ju vara annat som påverkar.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Finns säkert någon statistik på antal arbetade timmar i genomsnitt / person i Sverige samt statistik på hur mycket material som säljs osv..

Men som jag skrev tidigare (som Thomas aldrig svarade på) så har vi fått väldigt mycket mer kontroller/tester/riskanalyser osv som ska göras på jobben, så jag är iaf inte förvånad att vi "producerar" mindre nu än för 10år sedan.
Oj, jag hinner ju inte svara på allt. Är ju fullt upptagen med planer för hur du ska bli miljonär:D.

Läser du mitt förra inlägg så ser du ju också att jag faktiskt skriver att utebliven produktivitetsökning givetvis kan bero på annat. Du ger kanske en viss del av svaret i ditt inlägg.

På tal om att bli miljonär. Läste nån som svarade på frågan hur man blir miljonär? Svaret blev (inte ordagrannt men ungefär): Börja som miljardär och köp sedan SAAB så kommer du snabbt att bli (endast) miljonär. I bästa fall får man väl tillägga. Bankrutt ligger väl närmare till hands.

E
thomas:
produktivitetsmätning hur får de fram det? Förklara det gamla beprövade sättet.

Sen är det säkert många som vill justera sifror på nå vis.
Men .....
Förstår Du min tanke angående, mtrl siffror kontra arbets kostnad/timmar?
Kan en sån skrivbordsprodukt verkligen visa sanningen om arbets effektiviteten?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:
produktivitetsmätning hur får de fram det? Förklara det gamla beprövade sättet.

Sen är det säkert många som vill justera sifror på nå vis.
Men .....
Förstår Du min tanke angående, mtrl siffror kontra arbets kostnad/timmar?
Kan en sån skrivbordsprodukt verkligen visa sanningen om arbets effektiviteten?
Tja det står ju i rapporten så det är väl bara å börja läsa:D men om vi tar det övergripande begreppet effektivitet som du nämner så är det inte vad rapporten tar upp. Det är lätt att blanda ihop begreppen.

Effektivitet är en produkt av kundvärde och produktivitet och man kan enkelt säga att:

Produktivitet = göra saker rätt
Kundvärde = göra rätt saker

Mera teknokratiskt sagt är produktiviteten måttet på det värde som produceras under en viss tid av en anställd, på en anläggning eller på ett företag.

Jo visst kan man göra justeringar av olika slag men det kan alla du jämförmed också så det är inte de faktiska produktivitetsvärdena som är intressanta utan skillnaden mellan olika sektorer.

Nu då jag läser den sista delen i ditt inlägg inser jag att du ställt frågor tidigare som du inte tycker du fått svar på. Ska se om jag hittar det.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
...Men som jag skrev tidigare (som Thomas aldrig svarade på) så har vi fått väldigt mycket mer kontroller/tester/riskanalyser osv som ska göras på jobben, så jag är iaf inte förvånad att vi "producerar" mindre nu än för 10år sedan.
Ja ni elektriker har säkert också fått en släng av den sjukan också.
Det är verkar symptomatiskt för många företag och brancher idag. Delvis pga amerikanseringen (har man gjort exakt efter denna instruktion eller skrivit på ett dokument så är det riskfritt sen, typ) men öht västlandets utveckling leder till sänkt produktivitet för att man ska göra alltmer som är administrativt och inte egentligen har med arbetsuppgiften att göra.

I rapporten "skärpning gubbar" så visade ju även tjänstesektorn minskad produktivitet, det kan ju ha med samma orsak att göra.

Mikael_L
Thomas, ska vi inte gå och slagga nu ? :D

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Kan det vara detta inlägg du refererar till? Du refererar till bokslut så jag gissar att det inte är rapporten du syfter på. Har jag fel får du återkomma.

Vet inte riktigt var du fått allt ifrån men jag svarar i samma ordning som du ställt frågorna:
-Nej
-Nej bara summan
-Det beror på vad materisalet är avsett för men ex "sålda varor" = Ja det hamnar troligen på samma konto i bokföringen
-Nej
-Du kan få lägre produktivitet om du har mycket restid, omvänt företaget kan öka din produktivitet genom att se till att du jobbar i närområdet men det beror ju lite på hur just ni definierar produktivitet. Hur det är definierat i rapporten vet jag inte.
-"tre timmar å mtrl för 500;-" där hänger jag inte med?
-"Vilket jag håller med om ser ut att var mkt mkt låg `produktivitet´" där hänger jag inte riktigt med heller?
-Tillkommande arbeten sänker inte per definition produktiviteten, dessa kan tom höja produktiviteten om det är samma typ av jobb som det du precis gjort och det tar lång tid att rigga dina prylar (maskiner och sånt). En riggning=två jobb, voila - högre produktivitet. Måste du hämta material beror det på. Då behöver jag veta lite mer.
-Ditt nästa exempel (skruv/fel matrl) snarare ökar din produktivitet efter som du ändå är där. Får det konsekvenser för andra jobb kan det dock minska din produktivitet. Ex du får 30 min extrajobb men missar en eftermiddag hos din andra kund. Händer det ofta får man taen titt på hur jobben planeras och kanske också hur tillkommande jobb prissätts.
-Nej tvärt om, du minskar ju din spilltid, enkelt uttryckt för att du kan göra två jobb på en resa. Det förutsätter givetvis att du tar betalt för (extra-)jobbet.
-Är det ofta som du hamnar i situationer du inte kan påverka (typ akututryckningar) kan det vara dags att se över era arbetsrutiner och hur ni hanterar dessa mot kund samt hur era avtal (tex prissättning) mot kund ser ut på detta område.

Om alla vet om det och det händer ofta borde ni kanske ta tag i saken istället för att bara konstatera att det är ett problem, eller hur?

Då jag läser ditt inlägg börjar jag slutligen undra lite hur du definierar spilltid? Blir inte riktigt klok på det.

Jag tror det finns massor av saker som kan förbättras i elinstallationsbranschen, såväl internt som gentemot era kunder. Först måste man dock erkänna att problemen finns.

E
thomas:
Det är ju det jag menar att det är en skrivbordsprodukt, statistiken som blir missvisande.
Det är endast summor du talar om, å då blir det helt fel då du monterar ett element för 1500:- på 15 min mot du drar kabel för 50:- på 15 min.

Produktiviteten kan man mäta. Med produktivitet menas i vardagligt tal hur många (prylar) eller hur mycket (tjänster) som produceras per tidsenhet (tex en timme). Inte att förväxla med effektivitet.
Du ser ju inte antalet meter kabel i det fallen du vill mäta produjtivitet.

Sen bor inte alltid kunderna grannar.
Så att kika in å planera då man ska hämta mtrl är svårt å OM de bor grannar så tror jag att varje logisk montör kollar in OM han skall åka extra å hämta mtrl.

spilltiden är den tid det inte blir något monterat, transporttid, hänta mtrl, flytta möbler m.m. men det är nog dialektalt bara -kalla det vad du vil men då vet du har jag menar med spilltid

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:
Det är ju det jag menar att det är en skrivbordsprodukt, statistiken som blir missvisande.
Det är endast summor du talar om, å då blir det helt fel då du monterar ett element för 1500:- på 15 min mot du drar kabel för 50:- på 15 min.

Du ser ju inte antalet meter kabel i det fallen du vill mäta produjtivitet.

Sen bor inte alltid kunderna grannar.
Så att kika in å planera då man ska hämta mtrl är svårt å OM de bor grannar så tror jag att varje logisk montör kollar in OM han skall åka extra å hämta mtrl.

spilltiden är den tid det inte blir något monterat, transporttid, hänta mtrl, flytta möbler m.m. men det är nog dialektalt bara -kalla det vad du vil men då vet du har jag menar med spilltid
Hmm, nej jag har inte talat om några summor alls och produktivitetsmätningar görs inte heller utifrån räkenskaper och bokslut. Ditt timpris är ju detsamma (förmodar jag) oavsett om du monterar en pryl för 100 000 kr eller pryl för 1 000 kr.

Ta exemplet med installation av en VP. Om det för 10 år sedan tog 4 dagar att göra en installation och det idag tar 4,3 dagar att göra samma installation så har du en lägre produktivitet idag än för 10 år sedan. Det spelar ingen roll vad VP:n i sig kostar. Produktivitet i sig har inget att göra med vad materialet du installerar kostar.

Nu har jag varken utfört mätningarna i rapporten eller kollat hur produktiviteten är framräknad men jag tror du kan vara ganska säker på att de som gör dessa mätningar är proffs och vet vad dom gör. Mätningarna är inga skrivbordsprodukter och görs för övrigt i samarbete med branschföreträdare som nog har koll på det du påpekar.

Du kan tyvärr inte bortförklara den låga (negativa) produktivitetsutvecklingen med att dom inte vet om du drar kabel eller installerar en VP.

Om du väljer att jobba med kunder som bor geografiskt spridda kommer din produktivitet att minska pga restider och annat. Du kan öka din produktivitet genom att välja att jobba med mindre geografisk spridning. Det är ett val du själv gör.

Kan du inte "kika" in och planera (bättre) pga att kunderna finns geografiskt spridda eller pga att du har svårt att få acceptans för att du debiterar tid och resor för det får du räkna med mer spilltid och istället för att ta betalt för tid du inte jobbar hos kund bör du justera ditt timpris så att kostnaderna täcks, om det är möjligt.

Eller välja att jobba med andra kunder eller konstatera att din vinst påverkas av att du inte kan ta högre pris.

Det blir helt missvisande att bara tala om produktivitet. Om elektrikern sätter timpriset till NOLL så kan han antagligen spendera resten av livet arbetande inom 1 km från kontoret och uppvisa en magnifik produktivitet.

Med ditt resonemang kan vi ju börja med att avskaffa frihandel och principen att den som är bäst skickad att utföra ett arbete (mest konkurrenskraftig) skall göra detta.

Är du helt säker på att du är en företagare och inte jobbar för LO?? :S:O;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.