R Göran skrev:
450 kr/tim plus moms motsvarar en månadslön på 45.000 kr vid full sysselsättning.
Vad räknar du med för TG då?

Kom ihåg att 100% debiteringsgrad oftast inte är möjlig.

Med ditt räknesätt så plockar it-nissen som ibland hjälper mig ut i runda slängar 100.000:- i månaden.
Jag tvivlar starkt på att han gör det, men om han nu skulle göra det så är det ju bara att gratulera honom till ett mycket lyckat yrkesval oavsett om han studerat ett år eller etthundra år efter grundskoleutbildningen.

Redigerat:
  • Gilla
Tate
  • Laddar…
nja tänk på att den lönen inte går bara till montören utom folk runt om kring chefen kontorister revisorernas lön. verktyg, telefoni, ställtid osv.

R Göran skrev:
450 kr/tim plus moms motsvarar en månadslön på 45.000 kr vid full sysselsättning. Låter lite mycket i min öron mht utbildningstid och komplexitet i utbildningen. Men det är möjligt att ställtiderna blir långa.

Beträffande moms så får ju en elfirma dra av ingående moms. Det innebär att jämför man priser med Elbutiken så skall momsen dras av från denna butiks pris.
Du har aldrig provat att driva ett företag va? :|

Är en hiiimla massa utgifter som denna timdebitering ska räcka till, utöver själva lönen.

Ditt resonemang kanske stämmer in på en ensamföretagare som har kontoret hemma och kör en gammal volvo 240. Aldrig går på utbildningar och aldrig köper nya verktyg :rolleyes:

R Göran lyckades med sitt mål, han blev lite uttråkad eftersom han inte fått gå till akademikerjobbet på snart två dagar och slängde in en brandfackla i en avsomnad tråd och det tog fyr. Nu sitter han och gottar sig åt alla uppretade inlägg från yrkesmän som spillde ut kaffet över söndagsfaktureringen när dom fick se de grundlösa påhoppet.

Redigerat:
Wigert Wigert skrev:
Hej

Vill dela med mig av dagens överraskning. Fick faktura från elektrikern på timmar och material. Ang. timmarna inget att ha synpunkter på, men materialet...

Priserna är 115 % över Elbutiks, dvs. mer än dubbla!!! Detta kan väl inte vara rimligt. Även om Elbutik säkert köper mer prylar än en firma med 5 elektriker borde de ha ok priser och inte detta som ju är extrema. Jag har givetvis jämfört med samma prylar.

10 % påslag är väl fortfarande rimligt, plus att firman får en årlig kick-back från grossisten som vi konsumenter aldrig ser?
Wigert Wigert skrev:
450 + moms är en rimlig timpenning för elektrikern tycker jag
Detta är skattefusk i kvadrat. Timpenningen skattas som lön. Materialet som en utgift som dras av!

11 år gammal tråd, inte illa.(y)

Mikael_L
Dessutom fel i inlägget, eller åtminstone utan substans.
Det finns inget skattefusk där ... :thinking:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.