Thomas59
Akzid skrev:
Men anledningen till de höga materialpåslagen är att det en gång i tiden fanns en cirka prislista som Rrrr nämnde tidigare.
Sen har det blivit kotym att fortsätta debitera efter något liknande när denna slutade att finnas.
Alltså man har haft ett ganska högt material påslag och en lägre timpeng.
Men de flästa här inne är överens om att det hade varit bättre med ett lägre påslag och en HÖGRE timpeng.
Men detta är tyvärr kanske inget som de få hantverkare som finns här inne kan påverka över en natt. Dels på grund av att kunder oftast bara jämför timpriset mellan firmorna. Skulle då firma A helt plötsligt höja timpriset 200kr så kommer denna kund med ganska stor sannolikhet välja firma B istället.
Sen är det oxå så att de allra flesta kunder är inte lika upprörda efter att man förklarat för dem, just hur prissättningen fungerar. När de förstår att slutsumman blivit lika även om de inte betalat så mycket för det vägguttaget.
I dessa tider med rot avdrag är det många som börjar göra just så höja timpengen och sänka materialpåslaget.
Men det som händer då är att man får läsa alla arga inlägg om smyghöjningar i samband med ROT införandet. Ingenting om att materialpåslaget blivit mindre...
Detär inte osannorlikt att en förklaring är att man gör som man alltid gjort.Hantverkarbranschen är ju inte särskilt förändringsbenägen så det verkar ju rimligt.

En annan förklaring (delförklaring) är att man gör det för att man KAN (oinformerade kunder lämnar fältet öppet för stora påslag.

Om det är bättre med högre timpenning vet jag inte (troligen) men det är definitivt ärligare.

Nej jag inser att det är svårt att påverka för en enskild firma. Här har branschorganisationer och liknande en viktigt uppgift. Dels att påverka företagen till en mer transparent prissättning och dels att verka för att skumraskföretag rensas ut. Ett massivt missnöje från kunderna och problem med dålig image i en bransch skulle ju få vilken vettig branschorganisation som helst att kallla till krismöte. Det ligger ju i medlemmarnas intresse att kunderna inte tycker illa om företagen.

Tyvärr är branschorganisationerna på hantverkarsida så svaga (och möjligen okunniga(ovilliga) att dom inte tar tag i problemen somnm de facto finns.

Att införa nya prissättningsmodelller är till viss del en marknadsföringsfråga. Tyvärr har hantverksföretagen generellt väldigt dåliga kunskaper på det området och företagen avsätter heller inga pengar för det.

Vet inte om jag tycker ROT-avdragen var en så lysande idé men kan det bidra till en ärligare prissättning så javisst. Intäkten ska ligga där förädlingsvärdet finns. För hantverkarna är det i huvusak på jobbet. Förädlingsvärdet på materialet är marginellt vilket borde medföra ett normalt handelspåslag. Vad det kan vara har jag ingen uppfattning om, 10-20-30% kanske men definitivt inte 100-200-300%.

Thomas59
Elinstallatören skrev:
ok
Då ska vi se......om det finns vissa som är dåliga och dyra borde rensar ur naturligt.
Så de orimliga påslagen kan ju inte gälla alla hantverkare överallt ,alltid
Utan att ha ett forum där man kan dissa dem vore ju perfekt ;)
Men jag kan inte stå för dem heller då jag inte anser de ska göra orimliga påslag.

Jo det finns måsten då man driver ett företag, det måste ;) väl du veta som föreläser m.m i företags ekonomi. Man måste ha en bärande ekonomi annars blir det KK. -till slut.

Sen att du gör det billigare själv med billigare mtrl.
Det är med stor sannolikhet ett bra sätt att sänka den goda elstandrard vi har i sverige idag -jag vill att det behålls så.
Sen får Du inte enligt lag instalera själv utan måste ha utbildning, praktik -behörighet- för att få starta en el firma. Vilket åxå innebär kostnader som hemmapulare slipper.
Sen är det så i många ekonomiaska aspekter -tex här ute på landet. Bygger Du till ditt hus för 300 000:- så ökar värdet med 150 000:- om du har tur ;) Det är inte bara elbranschen som har den effekten.
Det finns ävemn de som installerar för 10 000:- å värdet ökar med 20 000:-

Så din indelning i två grp visar hur smalt du ser problemet..........

Kotr sag thåller jag med Dig at det är ett bekymmer i barnschen då det föreokmmer de som fuskar å tar för mkt betalt för skit jobb.
Det borde finnas ett forum där kunder kan ge sin kommentarer till det jobb de fått gjort. En press för företagen att INTE hamna där dårå...men ändå men vissa krav att det inte bara är att skriva in nått klagomål utan att det granskas.
Tyvärr funkar inte marknadskrafterna särskilt bra i hantverkarbranscherna då hantverkarna jobbat stenhårt på att sätta dessa ur spel i kombination med en inom vissa områden stor brist på hantverkare. Inte generellt kanske men vad gäller privatsektorn.

Ja sett ur hantverkarens perspektiv så är det ju att föredra att gå med vinst, inget snack om det MEN det finns ingen NATURLAG som per automatik möjliggör för alla företag att gå med vinst. Detta tycks många hantverksföretagare ha missat. Se bara på uttalanden som "jag MÅSTE ju få ut min lön" eller "jag MÅSTE ju täcka mina kostnader".

Det finns inga sådana måsten. Man får snällt FÖRTJÄNA sin lön och det är skillnad det.

Ett av grundproblemen, som nog är en följd av (eller ett skäl till) utvecklingsfientligheten (vi gör som vi alltid gjort) är att hantverkarföretagen vägrar att införa incitament som driver utvecklingen i företagen.

Som någon skrev (tror det var i denna tråd) så finns idag snarare motsatta incitament. Är du slö och långsam kan du fakturera många timmar, är du effektiv får du timmar över som inte går att debitera. Jag tror samma författare också skrev att det verkar praktiskt omöjligt för mindre hantverkarföretag att göra mer än två mindre jobb per dag. Den ej debiterbara tiden mellen uppdragen anser man sen att kunden ska betala för då man ju "MÅSTE få ut sin lön".

Det är ett helt korrupt synsätt men helt i linje med oviljan att utveckla sin verksamhet. Att planera sina uppdrag för att maximera effektiviteten i varje enskilt uppdrag och samtidigt öka den debiterbara tiden verkar inte vara ett alternativ och varför skulle det vara det. Man anser ju att kunden ska betala för att man är ineffektiv.

Redigerat:
Thomas59 skrev:
Vet inte om jag tycker ROT-avdragen var en så lysande idé men kan det bidra till en ärligare prissättning så javisst. Intäkten ska ligga där förädlingsvärdet finns. För hantverkarna är det i huvusak på jobbet. Förädlingsvärdet på materialet är marginellt vilket borde medföra ett normalt handelspåslag. Vad det kan vara har jag ingen uppfattning om, 10-20-30% kanske men definitivt inte 100-200-300%.
Jag vet inte, men jag tror att en del du diskuterar med här ganska friskt inte ligger på mer än 30% påslag i snitt...

Thomas59
Akzid skrev:
Jag vet inte, men jag tror att en del du diskuterar med här ganska friskt inte ligger på mer än 30% påslag i snitt...
Det är väl jättebra. Ser som sagt inte något problem i att man gör påslag bara man kan ge en rimlig motivering. 30% går säkert att motivera men 100-200-300% är betydligt svårare har det visat sig.

Oj Thomas59.. Att du orkar! Får du betalt i smyg från Marlene / bokstav du skriver här? :D

Det står ju helt klart att du har väldigt dålig erfarenhet av hantverkarfirmor! Men alla är faktiskt inte rötägg som gör allt för att blåsa kunder på pengar! Skulle nog vilja påstå att de allra flesta hantverkarfirmor är tillmötesgående och tänker på kundens bästa i första hand. Men det är ju inte dessa som syns!

Man springer inte runt på forum och skryter om hur bra hantverkare man har! Det är de få som är missnöjda som hörs!

Om vi nu har så fruktansvärt oskäligt bra betalt för våra tjänster, varför är inte jag miljonär än då? Kanske du kan berätta för mig vad jag gör för fel :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Om vi nu har så fruktansvärt oskäligt bra betalt för våra tjänster, varför är inte jag miljonär än då? Kanske du kan berätta för mig vad jag gör för fel :rolleyes:
För att du Rrrr har valt att bli elektriker eller elinstallatör och det är inget jobb som man har rätt att bli rik på. Du är bara en arbetare, det är inte du som ska tjäna pengar i detta samhället. Du ska utnyttjas av de som har gått om pengar :)

Obs, viss ironi i detta inlägg....

E
De som lägger på 100-300% skall bort om de inte är så otroligt bra att de förtjänar det.
Att sen påstå att hantverkare inte följer utvecklingen fascinerar mig om det innebär att utvecklas att INTE gå med vinst eller om hela branschen INTE förtjänar det yrkesval de gjort.
Om det vore så lätt att jobba i 'monopol' branscher vore väl det yppertsa, varför gör inte ala det då? å skapar då den marknads kraft att påslag/löner sänks avsevärt.
Men lever man i den visionen att man kan driva företag utan att ha vinst, ja då är det inte mkt att göra åt det. Utan låta ala ha sin vision.
Vill man då sen inte följa lagar skatter/kompetens är det inget man kan göra mkt åt utan det låta de tvara å hoppas det går bra för den individen.

Att installera el är rätt svårt att utveckla mer än det mtrl man monterar.
Mtrl i sin tur blir mer å mer avancerat å därmed ibland farligare.
Man kan väljaatt montera det gamla mtrl till rätt pris omm an vill det.

Men affärs ideen om att påslag/vinst/lön/garantier/omkostnader skulle utvecklas ser jag mkt svår att påverka.....

E
Men jag ÄLSKAR att vara installatör, då man ofta möter trevliga å nöjda kunder samt ett arbete som kräver tankekraft -inte hela tiden men rätt ofta.

'En missnöjd kunder berättar för tio andra, medans tio nöjda berättar för en.'

:D

Thomas59
Rrrrr skrev:
Oj Thomas59.. Att du orkar! Får du betalt i smyg från Marlene / bokstav du skriver här? :D

Det står ju helt klart att du har väldigt dålig erfarenhet av hantverkarfirmor! Men alla är faktiskt inte rötägg som gör allt för att blåsa kunder på pengar! Skulle nog vilja påstå att de allra flesta hantverkarfirmor är tillmötesgående och tänker på kundens bästa i första hand. Men det är ju inte dessa som syns!

Man springer inte runt på forum och skryter om hur bra hantverkare man har! Det är de få som är missnöjda som hörs!

Hehe, får inte du? :D

Nej jag har inte särkilt dålig erfarenhet av hantverkarfirmor. Ok två firmor i rad diskvalificerade sig redan inna jag hunnit träffa dem då jag tänkte leja bort enbadrumsrenovering.Den tredje diskvalificerade sig under och efter besöket som dom gjorde. Slutade med att jag gjorde det själv.

Nu har jag ett bra kontaktnät och de firmor jag anlitar vet att jag har liite koll så dom blåser inte mig och dom gör ett bra jobb. I badrumsfallet hade dom inte tid så¨där fick jag gå lite utanför kontaktnätet och det var ingen höjdare.

Genom mitt jobb och mina företag kommer jag dock i kontakt med många som är missnöjda och många av dem har jag hjälpt att få rättelse. Därigenom min erfarenhet. Sen får min advokat ta hand om många av fallen och eftersom vi jobbar ganska tight får jag ganska bra insyn i hur tokigt det kan bli.

Håller med, alla är definitivt inte rötägg. Inte ens de flesta men alldeles för många.

Nej det är ju ett problem att de bra företagen inte syns men det känns inte som mitt problem. Jag ser de dåliga företagen och har synpunkter på hur dessa agerar.

Miljonär, tja du kanske inte tar oskäligt betalt:wow:. Tyvärr lyckas ju inte heller de som ta oskäligt betalt bli särskilt rika på sin verksamhet och det är ju ett uselt betyg på förmågan att driva företag.

Oskäligt betalt, ja i alla fall på materialet i många fall. Om det sammantaget är oskäligt betalt låter jag vara osagt men ska jag gissa så blir det JA. Branschen är intesärskilt utvecklingsbenägen och har tom minskat siin produktivitet under de senaste 10 åren tilll skillnad från tex industrin som ökat produktiviteten med 7-8%.

Sett ur den synvinkeln så tar företagen oskäligt betalt. Som kund är det rimligt att utgå från att alla företag driver utvecklingarbete, förfinar sina arbetsmetoder och använder moderna hjälpmedel både i själva verksamheten och vid administration och planering. Hantverkarföretagen falerar i stort sett på alla desssa punkter.

Vad du gör för fel. Ja nu vet jag ju inte vad du gör och än mindre hur du gör det men har du en ok affärside (marknad, behov, lösning, konkurrensfördel) OCH ett jäkla driv (det är det viktigaste) så ska det inte vara något problem att bli miljonär om du vill det.

Det är för övrigt bättre med ett jäkla driv och en dålig afförsidé än tvärt om.

Innan vi sätter igång och utvecklar din verksamhet har jag EN viktig fråga: Vad skulle du göra med pengarna OM du blev miljonär?

Redigerat:
Hej
Är vi fast igen ?
Det stora problemet stavas väl "komunikation" o det är tråden ett bevis på
Så länge ägaren är nöjd med sitt företagande är det svårt att säga att fel begås
alla kunder blir inte nöjda men alla kommer ej att gå att få nöjda tyvärr
Sätt vilka priser ni vill men gnäll inte om kunderna klagar
Är man missnöjd med hantverkarna gör det själv då ?
mvh tille

mycke_nu skrev:
Incitamentet att minska garantifelen på materielen ligger hos tillverkaren som får garantireturerna, inte installatören.
.
Som om det vore gratis för elinstallatören att byta trasiga delar.
Installatören måste säkert bjuda på bortåt 2 timmar, kostar säkert mer än materialet. Installatören är sannolikt förloraren vid garantireparationer.

Thomas59 skrev:
Jag har inte något emot en buffert för oförutsedda utgifter, det bör alla företag ha. Vad jag vänder mig emot är att du vill skjuta äver HELA RISKEN på dina kunder. Konsekvensen av detta är att du saknar incitament att tex minska antalet garantiärenden. Det kostar dig ju inget att ha många garantiärenden.
HELA RISKEN måste betalas av ALLA kunder tillsammans, dvs företagaren går back på vissa jobb, p.g.a. klantighet som felkalkyl, fel utfört arbetet, reklamation etc.

Men på de flesta jobben behöver man gå på plus på, men kanske inte så mycket. Därifrån kommer bufferten.
Det är mycket möjligt att det behövs 10 normala jobb för att täcka upp ett normalt backjobb.
Men det ger definitivt ett incitament att undvika reklamationer.

Elinstallatören skrev:
jag måste gå en utbildning angående de nya föreskrifterna, kúrsen är på en dag å kostar 5000:- + moms.( plus förlorad arbets tid)
Undrar vem jag skall låna av då?........om jag inte har buffert....
Det räcker väl överskottet på timkostnaden till!

Elinstallatören skrev:
Å då den prislistan försvann så blir priserna olika för varje företag, då det inte har samma utgifter -allihopa.
Problemet är väl mer att de lågpris kedjor får sälja el mtrl och deras mtrl inte är av god kvalite samt de har 1000 andra vararor som pressar priset ännnu mer.
Kunden ser två hål i väggen för 30;- på Jula å får en räkning från en el firma på 90:- , klart han blir förbannad då han tror att installatören tjänar 60:- per uttag.
Detta är ju löjligt, jag kan köpa en Hager jordfelsbrytare hos grossist på företagskonto för 500SEK. Företagskontot omsätter mindre än 10kSEK/år.
Jula tar 299SEK för sin Rutab JFB. Men Elbutik tar 594SEK för en JFB med samma E-nummer. Med din omsättning måste du komma ner ytterligare i pris

Elinstallatören skrev:
'jaså startade uttaget en brand -då är det felmonterat då uttaget är godkännt'
Men med behörighet och firma, täcker väl ansvarsförsäkringen det. Inte går man i konkurs på självrisken. Det var ju tur att det inte var ditt hus som brann upp.

Elinstallatören skrev:
Å monterar jag ett uttag som felar måste jag byta ut det -utan att debitera. Det tar tid, ett nytt uttag samt förlorad arbets inkomst......
Det är därför vi litar på att ni väljer rätt material. Glöm inte bort att det kostar en massa tid för oss kunder också, ta ledigt från jobbet etc.

Thomas59 skrev:
Innan vi sätter igång och utvecklar din verksamhet har jag EN viktig fråga: Vad skulle du göra med pengarna OM du blev miljonär?
Om du styr upp min ekonomi så att jag blir miljonär så ska jag börja med att bjuda dig på en exklusiv resa till... norrland! :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.