31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
Ja.. man vill ju inte ha för mycket vinst som man måste skatta bortThomas59 skrev:Årsredovisningen säger väldigt lite om den verkliga lönsamheten.
Har du ett aktiebolag kan du inom lagens råmärken och ibland strax utanför, själv i stort sett välja vilken vinst eller förlust du vill visa upp. Givet att företaget inte gör allt för stora förluster alltså. DÅ blir det svårare att uppvisa vinst i alla fall.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Min erfarenhet av att jobba på stort företag är liten kund-liten vinst-litet intresse
Så jag tror att det bästa är att kunderna behåller bredden å bevarar de små företagen.....
Det vore trist om det bara var stora för stora jobb å vanlit folk nonchaleras, idag är det så att de stora tycker små kunder är mest besvär å gnälliga å vill helt enkelt inte göra jobb åt dem
Så jag tror att det bästa är att kunderna behåller bredden å bevarar de små företagen.....
Det vore trist om det bara var stora för stora jobb å vanlit folk nonchaleras, idag är det så att de stora tycker små kunder är mest besvär å gnälliga å vill helt enkelt inte göra jobb åt dem
hempularen>Inget illa menat alls men jag är inte alls säker på att vi räknar på samma sätt...
Ett större jobb behöver inte ge mer lönsamhet än ett mindre, dvs efter att löner, mtrl etc är betalt förstås, pga att det ofta är mer konkurrensutsatt.
Däremot garanterar de sysselsättning under en viss tid.
Mindre arbeten kan ge betydligt större lönsamhet men det är oerhört svårt att bygga upp en verksamhet på sådana, speciellt om man har nån finansnisse som säger hur mycket man skall ta betalt *ler lite*
Så kort sagt, ja, det är mycket möjligt att den affären gick med förlust eftersom all vinst försvann för företaget i och med den garantireparationen. Vinst som skulle använts till nya instrument, bilar etc och inte att förglömma att de som driver företaget helst vill tjäna lite på det med.
Dock är vi jäkligt far off från vad forumet är till för nu och jag tänker inte fortsätta att diskutera om hur man räknar som företagare. Det räcker så väl med en del idiotprutningar som man får ibland *S*
/Kent
Ett större jobb behöver inte ge mer lönsamhet än ett mindre, dvs efter att löner, mtrl etc är betalt förstås, pga att det ofta är mer konkurrensutsatt.
Däremot garanterar de sysselsättning under en viss tid.
Mindre arbeten kan ge betydligt större lönsamhet men det är oerhört svårt att bygga upp en verksamhet på sådana, speciellt om man har nån finansnisse som säger hur mycket man skall ta betalt *ler lite*
Så kort sagt, ja, det är mycket möjligt att den affären gick med förlust eftersom all vinst försvann för företaget i och med den garantireparationen. Vinst som skulle använts till nya instrument, bilar etc och inte att förglömma att de som driver företaget helst vill tjäna lite på det med.
Dock är vi jäkligt far off från vad forumet är till för nu och jag tänker inte fortsätta att diskutera om hur man räknar som företagare. Det räcker så väl med en del idiotprutningar som man får ibland *S*
/Kent
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jo till viss del går det naturligtvis, mer om det nedan. Vad jag menade var att du genom lagliga bokslutsdispositioner, variationer i löneuttag, hur du bokför löpande kostnader/investeringar, periodiseringar, avskrivningsregler, fonderingar bla bla bla kan styra vad du ser på sista raden och för den delen längre upp i redovisningen.elmont skrev:
Du ser inte heller hur effektiviteten (dvs funktionen av kundvärde och produktivitet) ser ut. Samma resultat kan ju uppnås med mer eller mindre arbete.
Dessa sätt att "styra" ekonomin i bolag används flitig bla i syfte att inte uppvisa någon (eller liten) vinst som ju måste beskattas.
För att jämföra företagen eller för den delen dra några generella eller specifika slutsatser har du ett jättejobb framför dig med att justera de siffrorna du fått från de olika bolagen. Du måste helt enkelt göra bolagen jämförbara. För det räcker det inte att du bara har tillgång till årsredovisningar. Du måste ochså ha viss kännedom om de olika bolagens redovisningspraxis.
Det enda helt säkra som du kan utläsa ur ett bokslut är väl om ett företag går riktigt dåligt.
Man måste helt enkelt kunna lite ekonomi för att göra relevanta anlyser. En kurs i boklsutsanalys kan vara en väg. Du kan gå en sådan kurs utan särskilda förkunskaper men den kommer inte att ge dig något. Helst ska du redan kunna redovisning och bokslut.
Jag tror mig efter först i min ungdom läste lite ekonomi och bokföring och sedan som styrelseledamot i ett lite större AB med företagets utbildning i bla. bokslut mm och sedan 15 år bokfört, utfört bokslut i eget delägt företag har rätt god koll på bokslutsdispositioner.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ok men då vet du ju redan att man måste göra justeringar för att kunna jämföra och att det går att "justera" vinsten för att slippa skattaa bort resultatet.elmont skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja, baserat på att man under en tioårsperiod inte lyckats förbättra produktiviteten(faktiskt lyckats försämra) så kan man nog dra slutsatsen att man inte lyckats särskilt bra.Elinstallatören skrev:
Är de priserna inkl. moms?elmont skrev:
Jag har inte faktureringsprogrammet framför mig. Men jag tror vi tar 450kr för en hager JFB 4polig och 5-7kr/m för flexslang (kör bara med en sort, den lite styvare med silikonbeläggning invändigt EasyFlow eller vad den nu heter..) Tar några kronor mer än elbutik på vanliga eljouttag (kanske 90kr?)
Allt exkl moms.