31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Visst, materielen blir utan påslag och all vinst läggs på arbetet, det tjänar både kunden och företaget på, just nu.Elinstallatören skrev:
Å andra sidan så får vi alla vara med och betala denna kovändning via skattesedeln.
Det kan mycket väl vara så att denna prissättning behålls efter ROT-tiden om alla gör likadant.
Det spelar ingen roll var vinsten hämtas, bara ATT den gör det.
Orkar inte leta E-Nr just nu
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Men bufferten måste tas in på nå vis....intäkten från jobb måste ligga på plus....
Tim priset täcker arbets kostnaden å mtrl vinsten de andra utgifter....
Vad är du emot? egentligen?
påslags procenten trodde jag eller hur de döljs eller...
Tim priset täcker arbets kostnaden å mtrl vinsten de andra utgifter....
Vad är du emot? egentligen?
påslags procenten trodde jag eller hur de döljs eller...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jo så kan man ju resonera "att den måste tas in på något vis" men om priset då blir så högt att det leder till ett utbrett missnöje och på sikt färre uppdrag måste produktiviteten ökas dvs smartare arbetssätt som ger lägre kostnader.Elinstallatören skrev:
Det är helt enkelt inte en bra strategi att bara konstatera vad man har för kostnader och sedan lägga på en marginal så att man får den vinst man vill ha. Då bortser man ju helt från kunderna vilket är en del av vad min kritik riktar sig mot.
Den andra delen av min kritik riktar sig mot den form av prissättning som är ägnad åt att försvåra prisjämförelser och/eller ger kunden en felaktig bild av materialkostnaden.
Jag tycker väl att jag varit hyfsat konsekvent i den kritiken (i jag vet inte hur många trådar) och ändå verkar många inte förstå vad min kritik riktar sig emot.
Att inte folk håller med dej beror på att du har ett akademiskt och felaktigt synsätt på företagande i en marknadsekonomi.Thomas59 skrev:Jo så kan man ju resonera "att den måste tas in på något vis" men om priset då blir så högt att det leder till ett utbrett missnöje och på sikt färre uppdrag måste produktiviteten ökas dvs smartare arbetssätt som ger lägre kostnader.
Det är helt enkelt inte en bra strategi att bara konstatera vad man har för kostnader och sedan lägga på en marginal så att man får den vinst man vill ha. Då bortser man ju helt från kunderna vilket är en del av vad min kritik riktar sig mot.
Den andra delen av min kritik riktar sig mot den form av prissättning som är ägnad åt att försvåra prisjämförelser och/eller ger kunden en felaktig bild av materialkostnaden.
Jag tycker väl att jag varit hyfsat konsekvent i den kritiken (i jag vet inte hur många trådar) och ändå verkar många inte förstå vad min kritik riktar sig emot.
Finessen med marknadsekonomi är att man har många aktörer. De dåliga leverantörerna försvinner med automatik. Är det så att elinstallatörer med jämförpriser är bättre så kommer övriga att konkurreras ut. Vad som är en bra strategi eller inte kan vi därmed med fördel lämna åt marknaden att reda ut.
För att kunna genomföra din idé med jämförbara priser behövs en standardprislista. Det som då skulle gälla universiellt skulle bli någonting utgivet av branschorganisationen EIO, inte Elbutiks webpriser. Något mer effektivt sätt att råna konsumenterna och cementera en hög prisnivå kan jag inte föreställa mej.
Det finns gott om avskräckande exempel: Tandläkare, eldistribution, telekom, mm. I samtliga fall där branschorganisationer, oligopol (ICA, COOP) eller reglerande myndigheter (PTS exvis) får härja fritt betalar vi konsumenter oerhört mycket mer än vad vi skulle göra på en marknad som inte var manipulerad.
Och, nej, jag är inte elinstallatör eller ens i byggbranschen. Men jag har varit egen företagare i praktiskt taget hela mitt liv vilket är en bakgrund som rekommenderas innan man börjar ta fram pekpinnen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Håller med mycke_nu.. Thomas59 verkar ha fått allt om bakfoten!
Elektriker driver företag precis som företagare inom alla andra branscher. Förstår du inte detta så får du ta och läsa på lite angående företagsekonomi.
Börjar tro att du säger emot alla andra bara för att du tycker att det är roligt att argumentera? Jag har svårt att tro att du egentligen verkligen är så här korkad, du säger ju trots att kloka saker i andra forumdelar :S
Elektriker driver företag precis som företagare inom alla andra branscher. Förstår du inte detta så får du ta och läsa på lite angående företagsekonomi.
Börjar tro att du säger emot alla andra bara för att du tycker att det är roligt att argumentera? Jag har svårt att tro att du egentligen verkligen är så här korkad, du säger ju trots att kloka saker i andra forumdelar :S
Det var faktiskt så här det funkade förr! (Före min tid)mycke_nu skrev:För att kunna genomföra din idé med jämförbara priser behövs en standardprislista. Det som då skulle gälla universiellt skulle bli någonting utgivet av branschorganisationen EIO, inte Elbutiks webpriser. Något mer effektivt sätt att råna konsumenterna och cementera en hög prisnivå kan jag inte föreställa mej.
Alla grossister hade samma listpris på alla varor, sedan kunde de skilja lite i deras procentrabatt till elektrikerna.
Elektrikerna tog sedan i princip betalt efter denna prislista till kunderna (eller med viss rabatt/påslag).
Nu har alla grossister egna listpriser, eftersom någon konkurrensmyndighet slog ner på systemet som det var förr.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Å då den prislistan försvann så blir priserna olika för varje företag, då det inte har samma utgifter -allihopa.
Problemet är väl mer att de lågpris kedjor får sälja el mtrl och deras mtrl inte är av god kvalite samt de har 1000 andra vararor som pressar priset ännnu mer.
Kunden ser två hål i väggen för 30;- på Jula å får en räkning från en el firma på 90:- , klart han blir förbannad då han tror att installatören tjänar 60:- per uttag.
Problemet liggar delvis i att installatören har andra juridiska åtagenden då han monterat uttaget än den som bra säljer varan.
`Är det fel på den Du köpte? ta hit den så får du byta ut den mot en ny´
Skulle det låta från butiken.
'jaså startade uttaget en brand -då är det felmonterat då uttaget är godkännt'
Det är på samma sät för oss men vi installatörer är ansvariga å för stå för den installation vi gjort. Vilket jag inte har nått problem med, men jag måste ju driva ett företag med vinst -lön, garantier .m.m.m.m.
Å monterar jag ett uttag som felar måste jag byta ut det -utan att debitera. Det tar tid, ett nytt uttag samt förlorad arbets inkomst......
Problemet är väl mer att de lågpris kedjor får sälja el mtrl och deras mtrl inte är av god kvalite samt de har 1000 andra vararor som pressar priset ännnu mer.
Kunden ser två hål i väggen för 30;- på Jula å får en räkning från en el firma på 90:- , klart han blir förbannad då han tror att installatören tjänar 60:- per uttag.
Problemet liggar delvis i att installatören har andra juridiska åtagenden då han monterat uttaget än den som bra säljer varan.
`Är det fel på den Du köpte? ta hit den så får du byta ut den mot en ny´
Skulle det låta från butiken.
'jaså startade uttaget en brand -då är det felmonterat då uttaget är godkännt'
Det är på samma sät för oss men vi installatörer är ansvariga å för stå för den installation vi gjort. Vilket jag inte har nått problem med, men jag måste ju driva ett företag med vinst -lön, garantier .m.m.m.m.
Å monterar jag ett uttag som felar måste jag byta ut det -utan att debitera. Det tar tid, ett nytt uttag samt förlorad arbets inkomst......
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej det beror nog snarare på att jag har ett synsätt som grundas på hur normala företag tänker eller borde tänka. Hantverksföretagen gör ofta allt de kan för att åsidosätta spelreglerna i en marknadsekonomi och tänker vad jag kan se på väldigt märkligt sätt. Bland annat verkar man inte ha fattat att utvecklingen går framåt och underkänner alla (jobbiga) incitament som kan föra utvecklingen framåt.mycke_nu skrev:Att inte folk håller med dej beror på att du har ett akademiskt och felaktigt synsätt på företagande i en marknadsekonomi.
Finessen med marknadsekonomi är att man har många aktörer. De dåliga leverantörerna försvinner med automatik. Är det så att elinstallatörer med jämförpriser är bättre så kommer övriga att konkurreras ut. Vad som är en bra strategi eller inte kan vi därmed med fördel lämna åt marknaden att reda ut.
För att kunna genomföra din idé med jämförbara priser behövs en standardprislista. Det som då skulle gälla universiellt skulle bli någonting utgivet av branschorganisationen EIO, inte Elbutiks webpriser. Något mer effektivt sätt att råna konsumenterna och cementera en hög prisnivå kan jag inte föreställa mej.
Det finns gott om avskräckande exempel: Tandläkare, eldistribution, telekom, mm. I samtliga fall där branschorganisationer, oligopol (ICA, COOP) eller reglerande myndigheter (PTS exvis) får härja fritt betalar vi konsumenter oerhört mycket mer än vad vi skulle göra på en marknad som inte var manipulerad.
Och, nej, jag är inte elinstallatör eller ens i byggbranschen. Men jag har varit egen företagare i praktiskt taget hela mitt liv vilket är en bakgrund som rekommenderas innan man börjar ta fram pekpinnen.
Finessen med marlknadsekonomi går ju genast förlorad om det mesta du gör har till syfte att minska transparensen (möjligheten att jämföra företag) och hantverksföretagen är ofta väldigt fiffiga i den aspekten. Bara det faktum att så många dåliga företag överlever i hantverksbranscher är ett bevis på detta.
Hantverksföretegen sitter fast i gamla hjulspår, förlegat tänk, ibland kundfientlighet och ineffektivitet.
Produktiviteten bland byggföretag som till huvuddelen består av hantverksföretag har minskat sin effeketivitet under den senaste tioårsperioden medan tex industriföretag ökat effektivteten med 7-8 %. Det är talande siffror.
Standardprislistor har inget med saken att göra men vore kanske inte en dum idé i vissa fall.
Jag sägeer det igen. Att andra branscher uppvisar felaktiga beteenden är väl inget argument för att hantverkarbranscherna ska göra likadant.
Egenföretagare har jag varit under de senaste 25 åren. Har startat otaliga företag (lönsamma) och driver i dagsläget tre företag. I tillägg har jag drivit entreprenörsskolor och funkat som coach och suttit i styrelsen för ett 20-tal småföretag och lika många större företag. Har jobbat heltid med företagsutveckling så länge jag kan minnas. Jag tror jag har viss erfarenhet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jo dom driver företag men inte PRECIS som i andra branscher. Dina kommentarer visar bara att du inte har särskilt bra koll på hur sunda, lönsamma, kundorienterade företags drivs.Rrrrr skrev:Håller med mycke_nu.. Thomas59 verkar ha fått allt om bakfoten!
För sjutton, hela hantverkarbranschen stinker av osunda affärsmetoder och genuin okunskap om allt från arbetsplanering till prissättning och kundservice.
Det är ju bara att läsa i trådarna. Det är skott i foten och pinka i brallorna hela tiden då okunniga skribenter försöker försvara sina metoder.
Problemet är att man ofta saknar referenser. Man vet (eller förstår) inte hur företag funkar i den normala företagsvärlden. Visst det många problem i andra branscher och skumma metoder men hantverkarbranschen spelar i en egen division.
Utvecklingsmässigt har hantverkarbranschertna knappt utvecklats sen kriget.
Det finns inte ett uns intresse för att förbättra verksamheten och man slår idfrån sig ALLA former av kriktik.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
thomas:
Då förstår Du mkt väl hur komplext detät attdriva företag.
Att tex en lågpris kedja kan hålla lägre pris då de ENDAST står för varan. Inte ett dugg för arbetet som det tagit att monter tex uttaget.
De säljer ju bara å är det fel `kom hit å byt ut´ samtidit de har 100 andra varor att få förtjänst på.
Medans vi som installatörer får ett telefon samtal det är fel får åka dit å byta ut det -utan att debitera den tid det tar. Då vi sålt och monterat, dvs arbete och mtrl har vu garanti för.
Våra marginaler måate då automatiskt bli högre...
Sen är risken stor att då kunden bara ser priset så gynnas bara de stora firmorna -tills DE har monool å höjer priserna bara...å deras konkurrens är borta. Likaså om alla bara köper på lågpris butiken....el företagen blir färre å de som är kvar tar högre pris.
Mångfald är det bästa för kunden.
Att tex en lågpris kedja kan hålla lägre pris då de ENDAST står för varan. Inte ett dugg för arbetet som det tagit att monter tex uttaget.
De säljer ju bara å är det fel `kom hit å byt ut´ samtidit de har 100 andra varor att få förtjänst på.
Medans vi som installatörer får ett telefon samtal det är fel får åka dit å byta ut det -utan att debitera den tid det tar. Då vi sålt och monterat, dvs arbete och mtrl har vu garanti för.
Sen är risken stor att då kunden bara ser priset så gynnas bara de stora firmorna -tills DE har monool å höjer priserna bara...å deras konkurrens är borta. Likaså om alla bara köper på lågpris butiken....el företagen blir färre å de som är kvar tar högre pris.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jo jag har ganska bra koll på vad det innebär att driva ett företag även om vissa tycks tvivla:S.Elinstallatören skrev:thomas:
Att priserna skiljer sig vet jag också men av vad jag läst här på forumet så tycks hantverkarkåren ha stora problem att motivera de ibland helt orimliga påslagen.
Motiven går dels i riktning mot "jag måste ju gå med vinst", "jag måste ju kunna ta ut en sjuste lön", "jag måste ju ha marginal för att kunna köpa roliga saker". Dessa "argument" underkänns ju direkt. Det finns inga MÅSTEN.
Den andra riktningen är att hantverkaren tar garantiansvar, har lager, har snabbare leverans och litre annat. Det motiverar säket ett påslag men inte i närheten av vad som faktiskt läggs på.
MEN, säger någon, vi har ju fri prissättning, jag får ta vad jag vill. Visst säger jag men då måste du också vara beredd på att kunderna tycker att du är för dyr.
Du kan i princip vara för dyr på några olika sätt.
*Du är för dyr i förhållande till kostnaden för att göra det själv och det kan gälla såväl jobbet som materialet. Det mervärde (snyggare installation, snabbare osv) du erbjuder motsvarar helt enkelt inte den merkostnad du ger för kunden.
*Du är för dyr i förhållande till konkurrenterna, kan gälla både jobbet och/eller materialet. För dyr innebär även i detta fall att det mervärde du erbjuder inte motsvarar prisskillnaden.
3/Du är för dyr i förhållande till vad kunden känner till om vad materialet kostar KUNDEN att anskaffa. Det mervärde du säger dig leverera (garanti osv) är betydligt mindre än den extrakostnad du ta rut.
Man kan grovt dela in hantverkardiskussionerna i två grupper. 1/Klantiga hantverkare som gör dåliga jobb och 2/Hantverkare som inte erbjuder ett mervärde som står i paritet till den extra kostnad kunden har för hantverkaren i jämförelse med att gör jobbet själv, att köpa prylarna själv eller att inte göra någonting alls.
Så länge mervärdet (förädlingsvärdet) understiger den utfakturerade kostnaden kommer dessa diskussioner att poppa upp helt enkelt för att hantverkarna inte upplevs som prisvärda.
Alla försök att dölja påslaget (den ungefärliga materialkostnaden är ju numera i stort sett känd genom förekonsten av billiga webbutiker) späder ytterligare på känslan av att även hantverkarna (även om dom inte är bekanta med begreppet mervärde/förädlingsvärde) insett att något inte stämmer men dom förstår inte riktigt va det är. Att dom då väljer att envist rulla på i gamla hjulspår är ju lite anmärkningsvärt minst sagt.
Men anledningen till de höga materialpåslagen är att det en gång i tiden fanns en cirka prislista som Rrrr nämnde tidigare.
Sen har det blivit kotym att fortsätta debitera efter något liknande när denna slutade att finnas.
Alltså man har haft ett ganska högt material påslag och en lägre timpeng.
Men de flästa här inne är överens om att det hade varit bättre med ett lägre påslag och en HÖGRE timpeng.
Men detta är tyvärr kanske inget som de få hantverkare som finns här inne kan påverka över en natt. Dels på grund av att kunder oftast bara jämför timpriset mellan firmorna. Skulle då firma A helt plötsligt höja timpriset 200kr så kommer denna kund med ganska stor sannolikhet välja firma B istället.
Sen är det oxå så att de allra flesta kunder är inte lika upprörda efter att man förklarat för dem, just hur prissättningen fungerar. När de förstår att slutsumman blivit lika även om de inte betalat så mycket för det vägguttaget.
I dessa tider med rot avdrag är det många som börjar göra just så höja timpengen och sänka materialpåslaget.
Men det som händer då är att man får läsa alla arga inlägg om smyghöjningar i samband med ROT införandet. Ingenting om att materialpåslaget blivit mindre...
Sen har det blivit kotym att fortsätta debitera efter något liknande när denna slutade att finnas.
Alltså man har haft ett ganska högt material påslag och en lägre timpeng.
Men de flästa här inne är överens om att det hade varit bättre med ett lägre påslag och en HÖGRE timpeng.
Men detta är tyvärr kanske inget som de få hantverkare som finns här inne kan påverka över en natt. Dels på grund av att kunder oftast bara jämför timpriset mellan firmorna. Skulle då firma A helt plötsligt höja timpriset 200kr så kommer denna kund med ganska stor sannolikhet välja firma B istället.
Sen är det oxå så att de allra flesta kunder är inte lika upprörda efter att man förklarat för dem, just hur prissättningen fungerar. När de förstår att slutsumman blivit lika även om de inte betalat så mycket för det vägguttaget.
I dessa tider med rot avdrag är det många som börjar göra just så höja timpengen och sänka materialpåslaget.
Men det som händer då är att man får läsa alla arga inlägg om smyghöjningar i samband med ROT införandet. Ingenting om att materialpåslaget blivit mindre...
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ok
Då ska vi se......om det finns vissa som är dåliga och dyra borde rensar ur naturligt.
Så de orimliga påslagen kan ju inte gälla alla hantverkare överallt ,alltid
Utan att ha ett forum där man kan dissa dem vore ju perfekt
Men jag kan inte stå för dem heller då jag inte anser de ska göra orimliga påslag.
Jo det finns måsten då man driver ett företag, det måste
väl du veta som föreläser m.m i företags ekonomi. Man måste ha en bärande ekonomi annars blir det KK. -till slut.
Sen att du gör det billigare själv med billigare mtrl.
Det är med stor sannolikhet ett bra sätt att sänka den goda elstandrard vi har i sverige idag -jag vill att det behålls så.
Sen får Du inte enligt lag instalera själv utan måste ha utbildning, praktik -behörighet- för att få starta en el firma. Vilket åxå innebär kostnader som hemmapulare slipper.
Sen är det så i många ekonomiaska aspekter -tex här ute på landet. Bygger Du till ditt hus för 300 000:- så ökar värdet med 150 000:- om du har tur
Det är inte bara elbranschen som har den effekten.
Det finns ävemn de som installerar för 10 000:- å värdet ökar med 20 000:-
Så din indelning i två grp visar hur smalt du ser problemet..........
Kotr sag thåller jag med Dig at det är ett bekymmer i barnschen då det föreokmmer de som fuskar å tar för mkt betalt för skit jobb.
Det borde finnas ett forum där kunder kan ge sin kommentarer till det jobb de fått gjort. En press för företagen att INTE hamna där dårå...men ändå men vissa krav att det inte bara är att skriva in nått klagomål utan att det granskas.
Då ska vi se......om det finns vissa som är dåliga och dyra borde rensar ur naturligt.
Så de orimliga påslagen kan ju inte gälla alla hantverkare överallt ,alltid
Utan att ha ett forum där man kan dissa dem vore ju perfekt
Men jag kan inte stå för dem heller då jag inte anser de ska göra orimliga påslag.
Jo det finns måsten då man driver ett företag, det måste
Sen att du gör det billigare själv med billigare mtrl.
Det är med stor sannolikhet ett bra sätt att sänka den goda elstandrard vi har i sverige idag -jag vill att det behålls så.
Sen får Du inte enligt lag instalera själv utan måste ha utbildning, praktik -behörighet- för att få starta en el firma. Vilket åxå innebär kostnader som hemmapulare slipper.
Sen är det så i många ekonomiaska aspekter -tex här ute på landet. Bygger Du till ditt hus för 300 000:- så ökar värdet med 150 000:- om du har tur
Det finns ävemn de som installerar för 10 000:- å värdet ökar med 20 000:-
Så din indelning i två grp visar hur smalt du ser problemet..........
Kotr sag thåller jag med Dig at det är ett bekymmer i barnschen då det föreokmmer de som fuskar å tar för mkt betalt för skit jobb.
Det borde finnas ett forum där kunder kan ge sin kommentarer till det jobb de fått gjort. En press för företagen att INTE hamna där dårå...men ändå men vissa krav att det inte bara är att skriva in nått klagomål utan att det granskas.