Rimligt materialpåslag?

23k läst  243 svar

1. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Hej

Vill dela med mig av dagens överraskning. Fick faktura från elektrikern på timmar och material. Ang. timmarna inget att ha synpunkter på, men materialet...

Priserna är 115 % över Elbutiks, dvs. mer än dubbla!!! Detta kan väl inte vara rimligt. Även om Elbutik säkert köper mer prylar än en firma med 5 elektriker borde de ha ok priser och inte detta som ju är extrema. Jag har givetvis jämfört med samma prylar.

10 % påslag är väl fortfarande rimligt, plus att firman får en årlig kick-back från grossisten som vi konsumenter aldrig ser?

2. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Detta har diskuterats mycket. Lägre timpenning = högre materialpåslag.

//Patrik

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Den kick-backen ligger på ca 1-2 % så det är inga större pengar, ett "normalt" påslag bör ligga minst runt 20 - 25 %. Vad dom sedan betalar i förhållande till nån nätbutik är svårt att säga.

4. M
    Medlem Nivå 16
    15% hade jag föreslagit firman (innan jobbets start alltså).

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Du kommer billigt undan, det är inte onormalt med priser som ligger 2-300 % över elbutik.se.

Det är inte en riktigt rättvis jämförelse. På elbutik.se kan du få ganska långa lev. tider även på relativt standardmaterial. Du får i princip ingen supprt i att fundera´ut vilken material du behöver osv.

Det är lite som att jämföra Coop stormarknad med en ostbutik när du skall köpa ost.

6. M
    Medlem Nivå 9
  7. T
    Medlem Nivå 5

Nu igen

Hej
    En liten undran om kunden har en sån koll på elbutik tar för matrialet varför inte tala med elfirman innan arb utföres
    Är jag ensam om att fråga ungefär vad det kostar
    Funderar ni inte innan har ni råd att betala efter
    Mvh Tille

8. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    BÖR? Det finns inga bör. Möjligen kan du eller en elfirma tycka att det vore bra med 20-25% påslag. Det är en väldig skillnad. Skriver du BÖR kan ju en som läser tråden, och inte är så kunnig, tro på det du säger.

TS - påslagen på elmaterial är fullkomligt orimliga och för en icke påläst kund är det i praktiken 100% sannorlikhet att han får betala påslag på 100-300% som inte går att motivera. Det förekommer en mängd "motiv" till dessa påslag, några hittar du i denna tråd, men inget av dessa "motiv" motiverar påslag i den storleksordning som jag angav ovan. Att det ändå funkar i de flesta fall beror på mängden kunder som inte har koll.

Som kund bör du vara väl påläst avseende priserna och göra upp om faktiskt kostnad + ett vettigt påslag i % INNAN du säger OK. Annars får du snällt betala vad elfirman begär. Fall inte för lockrop typ "jag köper från xx-firman. Jag lägger bara på x% på deras nettoprislista". Då är du rökt. Nettoprislistan innehåller rena fantasipriser som ingen betalar och syftet med prislistan är synbarligen enbart att det ska vara lättare att blåsa kunderna.

9. E
    Bannad Nivå 7
    tille:
    Vem är ansvarig om mtrl är tillhandhållet av kunden?
    Om tex det statar en brand/elolycka.
    Installatören eller fast.ägaren?

10. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår inte denna aversion som finns mot elbutik. Har beställt därifrån vid tidigare ombyggnader, 3 dagars leveranstid. När något blivit fel eller inte funkat har returerna varit enkla. Sen är jag också skeptisk till kommentarerna "Det går inte att jämföra med elbutik". Vad går inte att jämföra? Det är ju till stora delar exakt samma prylar.

Eftersom jag vet från rörbranschen hur de jobbar borde jag givetvis försäkrat mig om rätt påslag här. Tur att jag köpte alla brytare och uttag själv. Det kostade 10 tkr på Elbutik, vilket gör att jag ju rimligen sparade minst 11 tkr på det :).

11. T
    Medlem Nivå 5

Sunt förnuft

Hej igen
    Naturligtvis ska du som elinstallatör ej uppsätta eller inkoppla sådant som du ej tror på säkmässigt
    Men handen på Hjärtat ett eljo vägguttag blir ju inte sämre bara för att du inte sålt det
    Jag håller med om att det krånglar till det ibland när kunderna skaffar egna grejor men Du har ju alltid rätten att tacka nej som elinstallatör
    Jag är inte perfekt jag heller (jag är ochså installatör) men jag försöker va ärlig mot kunder ang matrial
    Mvh Tille

12. Wigert
    Medlem Nivå 7
    450 + moms är en rimlig timpenning för elektrikern tycker jag

13. E
    Bannad Nivå 7
    Jag får åd av min ekonomiske hjälpreda, deklaration m.m.
    Å han räknar ut `brytpunkten´ för vad mtrl procenten skall vara å timpriset, för att täcka mina utgifter.
    Hela grejjen gårut på att inte gå back å få lägga ner.........
    Så enkelt är det..:|

14. E
    Bannad Nivå 7
    Tille:
    Jag tycker kunder kan köpa armaturer -som jag sen skriver i klartext på fakturan.
    Men om kunden skall tillhanda hålla en del mtrl eller allt.
    Skall jag ha lager kostnad OM han inte köpt det?
    Jag anser att antingen tillhanda håller kunden allt å jag bara jobbar ellerså tillhandahållar jag allt. Tim priset blir högre då kunden har mtrl, å fattas/fel mtrl inköpt det så sätter jag mig ner å väntar på att kunden farit iväg å köpt det dårå. (om det inte finns annat å göra)
    Tror någon här att kunden vill ha det så?

15. E
    Bannad Nivå 7
    Wigert:
    Vilka utgifter hade du tänkt de skulle täcka?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: