Grottan skrev:
Beror väl på vad man jämför med, tar du en enmanskonsult med kontoret hemma som kör runt i privatbilen och kan sitta på långa uppdrag så stämmer det nog rätt bra att kostnaderna är låga.
Kostnaderna ÄR låga, kanske framför allt för att de mäts i tid och inte i pengar. Bokföring, försäljning, restid (somman gör själv) dyker aldrig upp som en kostnad någon stans.

Sen så är lönekostnaden högst varierande.

O
Garantibiten är en viktig del i påslaget på priset. Du måste lägga på lite så att du har råd att fixa det hela om det blir fel. Sen får man inte glömma att när vi låter elektrikern köpa matrialet så får vi hemleverans!

Jo men som det påpekats tidigare i tråden. Hur mycket reklamationskostnader kan det bli för en elektriker? Framförallt om elektrikern bara använder material av hög klass, och vägrar befatta sig med konstiga uttag som kunden köpt för 19:50 på biltema.

Visserligen fick jag dra skruvarna på utgående faser och nolla från jfbn som elektrikern installerade hemma hos mig, han hade inte dragit åt dem alls. Men då vågade jag inte låta den killen dra dem, gjorde det själv istället.

Ibland undrar jag varför företagare håller på jobbar jämt,dåligt betalt,kunder som gnäller etc etc
När rot avdraget skulle införas var jag på genomgång Gnäll,Gnäll,gnäll
Jobbigt o besvärligt alternativet till rot för fastighetsägare (svart jobb)
Jobbigt o besvärligt för dom stackars företagarna
Garantier på försålt matrial jobbigt
Kunder som håller med egen matrial Jobbigt Jobbigt
Vad får er att hålla på`?

Jag är Elinstallatör Jag är Glad, Stolt o Lycklig över förmånen att försörja mig i branch som är teknisk praktisk o kul Jag får vara både försäljare utförare o mottagare av nöjda kunders vänlig ord
Mvh Tille

Angående reklamationer så kan man inte säga, men jag har åkt 42 mil för ett garantiåtagande på ett elelement. Det felande elementet ersattes helt klart av grossisten men inget mera. Det var naturligtvis inte ett "normalfall" men mycket dyrt för firman. Det hela måste ju betalas av den ev. vinst som företaget genererar, samt att företaget inte kan debitera en minut den dagen. Jag vill ju naturligtvis ha min lön även om jag fixar reklamationsfall.
För dom som tror att alla småföretag genererar stora pengar är det bara att gå in och titta på boksluten, det kan man göra på många ställen bla. på allabolag.se

Ledsamt för dig att åka så långt för ett garantijobb men det är ju inte så hela tiden eller hur ?
Hur mycket garanti jobb genererar din kabelförsäljning ? hur många % lägger du på kabel % Vad säger din "pappershjälp" 100% 200%
Vad jag menar är att sen lång tid tillbaka så har firmorna tjänat för bra på matrialet det ger utrymme för "lågprisgrossister" som vänder sig till slutkunder o kör över installationsledet vilket för mig genererat "kissa i byxorna syndromet" "Skönt i början men osmart i slutet"
Rätta mig om jag har fel
mvh tille

Thomas59
Odjuret skrev:
Garantibiten är en viktig del i påslaget på priset. Du måste lägga på lite så att du har råd att fixa det hela om det blir fel. Sen får man inte glömma att när vi låter elektrikern köpa matrialet så får vi hemleverans!
Garantibiten är MÖJLIGEN en viktig bit när det gäller att argumentera för höga påslag. Det räcker dock inte till. Även borträknat kostnaderna för garantijobb är påslagen skyhöga.

Får vi hemleverans? Har du en elektriker hemma tar han betalt för att åka till dig. Sen konstaterade han snabbt att han behöver åka och köpa material. För inköpen debiterar han timtid och milersättning.Ofta åker du också på en kostnad för servicebil.

Vad var det vi FICK sa du?

Som jag ser det så var det troligen ingen förlust för firman, eller hade ni bara sålt en radiator och inget mer till den kunden? Var det årets enda försålda elradiator?

Thomas59
elmont skrev:
...Jag vill ju naturligtvis ha min lön även om jag fixar reklamationsfall.
Jasså det vill du!

Du tycker alltså att det är rimligt att DU (ditt företag) går skadelös ur situationen när DU (ditt företag) installerat material som går sönder. Är det rätt uppfattat?

Vad skulle du säga om jag som kund förklarar för dig att jag inte vill betala extra för nån sorts kvasigaranti (det extra påslag du har på material för att du i alla lägen ska få ut din lön) för jag vill behålla MIN lön.

Vilken ståndpunkt är rimligast.

Jag tycker det är rimligt att DU tar risken för att material som DU levererar och installerar går sönder. Väljer du material som går sönder tycker jag att det är rimligt att du INTE får behålla din lön ograverad. Du får istället byta leverantör eller ta en diskussion med leverantören och förklara att du köper dina prylar på ett annat ställe om dom levererar undermåligt material.

Jag kan inte påverka var du köper ditt material men det kan DU!

E
Hempularen
Visserligen fick jag dra skruvarna på utgående faser och nolla från jfbn som elektrikern installerade hemma hos mig, han hade inte dragit åt dem alls. Men då vågade jag inte låta den killen dra dem, gjorde det själv istället
Åsså lägger vi till en kommentar gärna en sarkasm bara för att bestyrka hur dåliga vi elinstallatörer är:rolleyes:

Thomas59 skrev:
Angående "lågprismaterial" så har jag redan svarat på den frågeställningen men igen - klarar ni inte att påvisa mervärdet av den dyrare produkten (och det är inte alltid så att det finns ett mervärde) så får ni leva med problemet.
Det är inget roligt att arbeta med lågprismaterial.
Jämför Festool och Bruksbo.
Men vi betalar inte elektrikern för att han ska ha roligt.

Med en högre timpenning och lite lägre materialpåslag skulle kunderna få en lägre faktura om man sätter upp kvalitetsmaterial, eftersom det är mer snabbjobbat.

När man har vinsten på materialet blir det billigaste för kunden om man sätter upp lågprisprylar.

Vad är bäst för kunden om båda fakturorna landar på samma belopp? I det första fallet kan montören fortsätta vidare till nästa kund fortare.

E
Jag vet -men har ingen vetenskaplig analys som besstyrker detta- att uttagen tex från Biltema har den tendensen att de bleck som stiften från stickproppen ligger mot, blir matta , de tappar sin spänts mkt snabbare än Elkos.
Således är det större risk att gnistbildning uppstår.
Sätt i en stickpropp xx ggr å vicka på den så hör man hur det knastrar om uttaget.

Hej på er
Tack för att ni värnar om era kunder
en liten undran handlar ni ingenting av malmbergs ?
mvh tille

Odjuret skrev:
Om du får mycket reklamationer på prylarna, byter du leverantör.
Då du fakturerar kunden för materialet, behöver du inte bekymra dig speciellt mycket över vad det kostar. Lägg på dina procent och fakturera.
Vi betalar för din märkeskännedom. Som kund vill jag inte heller behöva reklamera installationen, därför litar jag på att du väljer rätt material.

Som om vi inte betalar för tiden som elektrikern hämtar materialet.

E
Tille:
Malmbergs har få bra varor.
Det som de är framstående för är deras autmatsäkrings centraler, som är gjorda av plåt. Det har faktiskt startat en del bränder vid dålig dragna skruvar som i sin tur satt plats centralen i brand......
De andra laborerar med `tändsäkra´ plats centraler...........
Va?? nä gör det i metallistället då håller de bättre å brinner sämre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.