31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Det är inte monopol ställning vi vill ha, de är en fri marknad -jättebra.
Men tex svartjobbar/hemma pulare har inte samma utgifter å inte samma garantier. varken på jobb eller mtrl.
Vi som driver elinstallation firmor måste täcka de utgifterna, vi måste uppdatera våra utbildningar annars dras behörigheten in. Tex en dagskurs går på 5000+moms /perperson, även de anställda bör få tilläggs utbildninge men inget krav.
Det är INTE vi som ställer de kraven på oss som har företaget och behörigheten, det är elsä.ver./staten.
De sänder ju ut komtrollanter nu som skall övervaka vi som driver det vitt, men de kan/vill?? inte ta i svartjobben.......
Så har vi inte erfordlig kompleterings utbildning/försäkring så får vi inte driva företaget.
Det här mefdör åxå kostnader som inte syns, å som vi inte kan påverka.
Men tex svartjobbar/hemma pulare har inte samma utgifter å inte samma garantier. varken på jobb eller mtrl.
Vi som driver elinstallation firmor måste täcka de utgifterna, vi måste uppdatera våra utbildningar annars dras behörigheten in. Tex en dagskurs går på 5000+moms /perperson, även de anställda bör få tilläggs utbildninge men inget krav.
Det är INTE vi som ställer de kraven på oss som har företaget och behörigheten, det är elsä.ver./staten.
De sänder ju ut komtrollanter nu som skall övervaka vi som driver det vitt, men de kan/vill?? inte ta i svartjobben.......
Så har vi inte erfordlig kompleterings utbildning/försäkring så får vi inte driva företaget.
Det här mefdör åxå kostnader som inte syns, å som vi inte kan påverka.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Rrrrrrrrr:
Jag håller med Dig.
Kunden trr de spara pengar samt frågar efter timpriset.
De ser inte fördelarna med att ta det via oss, som byter repar monterat mtrl som krånglar utan debitering -garantitiden....egen köpt mtrl så tar vi timtid.
Jag håller med Dig.
Kunden trr de spara pengar samt frågar efter timpriset.
De ser inte fördelarna med att ta det via oss, som byter repar monterat mtrl som krånglar utan debitering -garantitiden....egen köpt mtrl så tar vi timtid.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jag håller fullständigt med dig i din analys och vad som borde göras. Det skulle ge en sundare och mer transparent prissättning. Det behöver inte heller betyda lägre totalpris även om det troligen gör det.Rrrrr skrev:Jag var hos en kund som hade köpt 3st LED spottar + converter på en lampbutik (de var kanske 200kr dyrare än de jag sålde).
Jag kopplade in de hela, funkade bra.. i ca 2 veckor, då ringde kunden och sa att de slutat funka, jag åkte dit och bytte ut convertern mot en bättre (dyrare) som jag brukar sätta.
Kostade kunden ca 600kr i onödig arbetskostnad/resa. Kunden fick såklart igen pengarna för den trasiga convertern men tror du lampbutiken betalar elektriker-fakturan? Knappast...
Lite off-topic kanske, men ett bra exempel på varför det oftast är bättre (för kunden) att låta elektrikern leverera materialet.
Thomas: Vi har knappast en "monopol-ställning" på marknaden.. De kryllar av elektriker som slåss om jobben!
Som vanligt så håller jag dock med om att vi elektriker borde kraftigt SÄNKA materialpåslagen och istället HÖJA timdebiteringen. Men detta är svårt att göra som enskild firma eftersom kunder som ringer och jämför priser bara frågar "Vad tar ni i timmen?" och ALDRIG vad materialet kostar!
Säger jag då: "Ja vi tar 500kr + moms i timmen" och nästa firma tar 400kr så väljer ju kunden den senare firman, även om sluträkningen blir ungefär samma pga skyhöga materialpåslag.
Nej något faktiskt monopol existerar ju inte men många som ska försvara prispåslagen resonerar precis som man kan göra om man har monopol.
Tyvärr, får man väl säga, så är det precis som du påpekar att det är de seriösa firmorna som får konkurrensnackdelar av den nuvarande prissättningsmodellen.
Garantiproblematiken kan jag nog hålla med dig om MEN, den motiverar knappast de höga påslagen.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Kunden skulle nog ha lättare att se fördelarna om ni inte hade så hiskeliga, och helt omotiverade, påslag eller om ni på ett bättre sätt kunde motivera påslaget.Elinstallatören skrev:
Det finns något som heter förädlingsvärde och då påslaget inte står i rimlig proportion till förädlingsvärdet uppstår missnöje.Det gäller i alla branscher och är precis vad som hänt i elbranschen (och VVS-branschen också för den delen).
Förädlingsvärdet är det mervärde, utöver den faktiska kostnaden, som din hantering adderar till det material du köpt in. Mervärdet kan vara tex snabbare leverans, ökad tillgänglighet, ett utökat garantiåtagande eller egentligen vad som helst som gör att kunden får ett värde som motsvarar skillnaden mellan tex eluttagets ursprungliga pris och det han faktiskt betalar med ditt påslag. Är ditt påslag större än mervärdet uppstår i förlängningen missnöje och det är där vi är nu.
Ett sätt att kunna ta ett pris som överstiger mervärdet är att (har varit att) hemlighålla det faktiska priset (alltså när konsumenten inte kan köpa prylen eller ta reda på priset själv utan är hänvisad till hantverkaren) vilket funkat bra (?) fram till nu (då vem som helst kan gå in på webben och köpa och jämföra priser) eller genom att förespegla att priset är betydligt högre än vad det faktiskt är tex genom grossisterna "fejkade" prislistor.
Är priset ni tar ut rimligt har ni definitivt ett pedagogiskt problem att motivera det. Det är möjligen så men troligen inte. De skäl som anges räcker helt enkelt inte då kunden numera lätt kan kolla vad prylarna kostar och jämför med de priser ni tar.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Thomas59:
Påslags procenten ska/bör ligga på 20-40% beroende på vilken typ av vara, ursprungs priset. Dosa på 10 kr högre än en panna på 40 000 kr.
De varor de jämför är ju inte kombatibla alls. Elkos uttag jämförs med Nimas, som att jämföra en Haihai med Merca.
Men det förstår inte den som bara ser två hål i väggen......
Påslags procenten ska/bör ligga på 20-40% beroende på vilken typ av vara, ursprungs priset. Dosa på 10 kr högre än en panna på 40 000 kr.
De varor de jämför är ju inte kombatibla alls. Elkos uttag jämförs med Nimas, som att jämföra en Haihai med Merca.
Men det förstår inte den som bara ser två hål i väggen......
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Samma kommentar som jag skrivit hundratals gånger. Det är INTE SJÄLVA PÅSLAGETS STORLEK i sig som är problemet (kan vara dock) utan sättet det görs på och bristen på motiv till påslaget.Elinstallatören skrev:
Att en bransch har höga påslag motiverar inte per automatik att andra branscher har det också.
Om vi tar exemplet med cappucina (cappucino?) så skulle påslaget snabbt minska om det fanns rimliga alternativ. Om du tex kunde ha en liten bryggare och kaffe i fickan skulle påslaget snabbt minska om många då valde att göra sitt kaffe själv - på plats när dom blev sugna. Andra skulle tycka att förädlingsvärdet som erbjuds (trevlig miljö, image att sitta på en kaffebar
I elalternativet får du för det mesta inte göra jobbet själv (men många gör det ändå) och många hantverkare vägrar att ta uppdraget om dom inte samtidigt får tillhandahålla materialet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Skriver du SKA får du per automatik protester från mig. Släpp det planekonomiska monopoltänket. Att du VILL ha ett påslag på 20-40% kan jag förstå men du har ingen principiell rätt till det.Elinstallatören skrev:Thomas59:
Men det förstår inte den som bara ser två hål i väggen......![]()
Kan du motivera påslaget med ett rimligt mervärde får du för min del ta 1000% i påslag. Dock kan du då få problem med att jag väljer en annan hantverkare som har ett mindre påslag
Att du stöter på jämförelser som du inte tycker är rättvisa (Nimas vs. Elko) beror på att du (eller branschen) inte lyckats kommunicera mervärdet med ELKO (som väl är dyrare?).
Du formulerar ju svaret själv: "Men det förstår inte den som bara ser två hål i väggen......". Om man inte förstår skillnaden framstår ju självklart prisskillnaden som omotiverad och den kanske är det också. Ibland får du ju betala en prispremie (högre pris) bara för att det är en märkesprodukt.
Lite fel att jämföra så också.. Eftersom ett Café inte tar något betalt för sin timtid. De brukar heller ej ta någon inträdes-avgiftElinstallatören skrev:
En stor-stark på krogen kostar kanske 4kr i inköp. De tar ju dessutom ofta inträdesavgift dessutom
Du får vara lite smart Rrrrr. När kunden frågar timkostnad, så säger du "Vi har jättelåga materialpriser (och tar 550:/h) vilket utnyttjar ROT-avdraget maixmalt!
De kunder som inte fattar, vill du verkligen ha dem?
De kunder som inte fattar, vill du verkligen ha dem?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
thomas59:
Som Du själv skriver får hemmapulare inte göra mkt själva, då lagen förhindrar.
Jag tror att vi har olika verkligheter bara. Du bor i Sthlm där -tydligen- de gör stora påslag -vilket jag inte försvarar.
Men lite beroende på hyror tex som är högre i Sthlm än på landet i jämtland så blir det högre påslags procent där.
Jag är väl lite för naiv då jag tror att elföretagen stämmer av med året innan för att få det att gå runt -inte bli milionär, vilket är mkt mkt svårt i den här nischen av byggbranschen. Men heller inget mål.
Får jag inte montera det mtrl jag VET är bra, elsäkerhets mässigt så får de lejja nån annan. Risken är då det blir svart å därmed deras chans att få ersättningar sjunker .m.m:S
Då kunden inte förstår vad det innebär så borde han ha förtroendet att lita på att lejja in en seriös firma. Tyvärr kommer det väl röt ägg med där med, men det är mertalet seriösa elhantverkare.:blushing:
Jag kan bara konstatera att oavsett vad jag säger så kommer vissa att fortsätta montera själv, även om de förstår riskerna.
Vår påslags procent har vi för det är mer kostnader som skall täckas å inte bara lön för arbetaren.
Rrrr:
Jag var å väg å skriva det igår men kom på det Du framförde, de tar ingen timtids kostnad ,
Men jag tänkte mer att ska man granska alla möjliga branscher så är det att det är så i alla branscher. De slår på för att täcka utgifterna.
Om de sen sänker sina kostnader men har kvar de priset ökar vinsten -tänker då på barn arbete som gör mig otroligt ledsen.
Som Du själv skriver får hemmapulare inte göra mkt själva, då lagen förhindrar.
Jag tror att vi har olika verkligheter bara. Du bor i Sthlm där -tydligen- de gör stora påslag -vilket jag inte försvarar.
Men lite beroende på hyror tex som är högre i Sthlm än på landet i jämtland så blir det högre påslags procent där.
Jag är väl lite för naiv då jag tror att elföretagen stämmer av med året innan för att få det att gå runt -inte bli milionär, vilket är mkt mkt svårt i den här nischen av byggbranschen. Men heller inget mål.
Får jag inte montera det mtrl jag VET är bra, elsäkerhets mässigt så får de lejja nån annan. Risken är då det blir svart å därmed deras chans att få ersättningar sjunker .m.m:S
Då kunden inte förstår vad det innebär så borde han ha förtroendet att lita på att lejja in en seriös firma. Tyvärr kommer det väl röt ägg med där med, men det är mertalet seriösa elhantverkare.:blushing:
Jag kan bara konstatera att oavsett vad jag säger så kommer vissa att fortsätta montera själv, även om de förstår riskerna.
Vår påslags procent har vi för det är mer kostnader som skall täckas å inte bara lön för arbetaren.
Rrrr:
Jag var å väg å skriva det igår men kom på det Du framförde, de tar ingen timtids kostnad ,
Men jag tänkte mer att ska man granska alla möjliga branscher så är det att det är så i alla branscher. De slår på för att täcka utgifterna.
Om de sen sänker sina kostnader men har kvar de priset ökar vinsten -tänker då på barn arbete som gör mig otroligt ledsen.
Beror väl på vad man jämför med, tar du en enmanskonsult med kontoret hemma som kör runt i privatbilen och kan sitta på långa uppdrag så stämmer det nog rätt bra att kostnaderna är låga. Men om du tittar på dom lite större leverantörerna som har både tjänsteleverans och produktleverans (d.v.s ganska jämförbart med elektriker yrket) så är det nog att blunda för verkligheten att säga det inte förekommer kostnader på samma sätt som i er branch.Elinstallatören skrev:Tille:
Hur andra branscher gör? Ja de tar väl en avsevärd högre timpenning.
Data branschen tex runt 1000:-/tim ligger de på, för de har bara tid å säljer lite mtrl. MEN de har ju inte samma kostnader som vi har, arbetskläder, verktyg, bilar m.m.m.Visst har de åxå utgifter men inte i den utsträckning vi har.
Det är väl säkert sant att kostnader för arbetskläder och verktyg är lägre men då har man t.ex ett helt annat behov av reklam, kundbearbetning, utbildningar, representativa lokaler, teknisk infrastruktur, oavlönat sälj och presalearbete så tror inte jag du enkelt kan säga att dom inte har några kostnader.
Att besvara en statlig upphandling kan innebära ett antal tusen timmar i offertarbete som sedan för *en* leverantör kommer innebära stadiga intäkter till väldigt låg marginal (någon procent bara) medan övriga leverantörer får krypa hem och slicka såren.
Någon som förstår sig på det ekonomiska kanske kan göra en analys av några ekvivalenta aktörer mellan el och it. Tittade lite snabbt på allabolag.se på Atea, Logica, Bravida och YIT. installation har i bägge fallen dubbelt så hög vinstmarginal (runt 6%), omsättningen är ungefär lika (runt 5 miljarder), antalet anställda väger över till installationsföretagen.
Tittade på en random liten elfirma med 7 anställda och dom hade vinstmarginal på 20% vilket måste anses bra
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Fråga en ekonom med vad en firma bör ha för vinst marginal med.
Jo det kostar oavsett vad företaget jobbar med, utbildningar, kontor, .m.m
Sen den enmansföretagaren har mkt jobb som han inte kan debitera för.
Så det får han göra kvällar å helger, fakturering bokföring rep av skadade verktyg m.m.
Men en enmans konsluts tim pris vad ligger det på?
Behöver inte vi reklam? kund bearbetningar, räknar på jobb vi missar å vad Du allt tog upp?
Jag vet att de åxå har utgifter jag inte ser men varför slå på den marknad som redan ligger ner. Total entreprenöderna -det är de som kan tjäna pengar -inte under leverantörerna som spelar ut varandra bara.
Det är lika för oss alla så varför skall vi hängas för att det säljs billiga-dåliga varor i lågpris butiker?
Då vi dessutom får vara ansvariga för det vi monterar?
Så det får han göra kvällar å helger, fakturering bokföring rep av skadade verktyg m.m.
Behöver inte vi reklam? kund bearbetningar, räknar på jobb vi missar å vad Du allt tog upp?
Jag vet att de åxå har utgifter jag inte ser men varför slå på den marknad som redan ligger ner. Total entreprenöderna -det är de som kan tjäna pengar -inte under leverantörerna som spelar ut varandra bara.
Det är lika för oss alla så varför skall vi hängas för att det säljs billiga-dåliga varor i lågpris butiker?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Visst, en DEL av input till prissättningen baseras ju på kostnader man har, eller tror sig komma att ha, men det finns så många andra faktorer, som tycks vara helt okända i hantverkarkretsar.Elinstallatören skrev:Fråga en ekonom med vad en firma bör ha för vinst marginal med.
Det har varit uppe till diskussion tidigare och det är bara att konstatera att det inte finns någon "naturlag" som per automatik gör det möjligt att driva ett företag med vinst - vilket många tycks tro. Det är bara att höja priserna/påslagen till man kan ta ut en bra lön är lite kontentan av den bild som många hantverkare ger. Det tänket är grovt felaktig och fungerar bara när marknaden i sig inte fungerar.
Om utbudet är mindre än efterfrågan och om man medvetet försvårar för kunden att bedöma slutpriset eller jämföra med andra företag - vilket är precis den strategi tex el/vvs-branschen valt, ja då kan det fungera (?) en viss tid men då får man också leva med ett utbrett missnöje bland kunderna och på sikt utsätter man sig då för stora risker. En sådan marknad är ett fett mål för nya typer av företag som snabbt kan konkurrera ut de befintliga företagen. Det har hänt i andra branscher och kan likaväl hända i dessa branscher.
Angående "lågprismaterial" så har jag redan svarat på den frågeställningen men igen - klarar ni inte att påvisa mervärdet av den dyrare produkten (och det är inte alltid så att det finns ett mervärde) så får ni leva med problemet.
Redigerat: