Hej
Det är inte fel att tjäna pengar felet jag påpekar är när man påstår att matrialet är bättre för att man har sålt det själv
Sen kan jag ge dig ett gratis tips
Om du lämnar över allt ansvar för din ekonomi på en konsult så blir nog han eller hon gladast av er för den är väll mest intresserad av att tjäna pengar på dig
Vi lever ju i en marknadsekonomi
Jag vill ochså ha mycket pengar men intjänade på kunskap o driftighet
mvh tille

E
Tille:
Jag överlämnar ingetansvar alls -förutom deklaration- jag bokförå fakturerar själv. Men han jag anlitar kan räkna ut via alla siffror vart brytpunkten ligger lixom. Å det gör han bara i förbi farten, ser inkomster-utgifter=hur hög den % bör vara

Ja jag vet det med mtrl som sälj, mkt är det inget fel på. Men för mig blir det ett bortfall i min inkomst till firman.
Du vet väl det är mer än lönen som skall ut?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
Jag får åd av min ekonomiske hjälpreda, deklaration m.m.
Å han räknar ut `brytpunkten´ för vad mtrl procenten skall vara å timpriset, för att täcka mina utgifter.
Hela grejjen gårut på att inte gå back å få lägga ner.........
Så enkelt är det..:|
Det låter ju helt fantastisktd^_^b. Du räknar helt enkelt ut vilket påslag du måste ha för att täcka dina utgifter och sen kommer intäkterna per automatik då antar jag? Har jag fattat det rätt:)?

Kan du PM:a mig nummret till din ekonomiske rådgivare som kommit på den briljanta lösningen. Jag har redan massor av utgifter och ännu mer utgifter som jag inte vågat ta på mig då jag varit rädd för att kunderna skulle tycka att priset blev för högt men med denna lösning är det ju inte längre ett problem:wow:.

Ps. Måste man vara elektriker :cool: för att din lösning ska funkar eller funkar det i andra branscher också:rolleyes:? Ds.

Hej
Och alla jobb som du inte hinner med är dom ochså ekonomiska bortfall
jag tycker du resonerar helt uppåt väggarn om jag spetsar till det
Jag lägger naturligtvis på på inköpspris när jag tillhandahåller matrial men jag bugeterar inte firmans överlevnad på dom pengarna utan ser dom som bonus
Jag lever på mitt arbete o matrialet är guldkanten om du förstår
Mvh Tille

E
Tille:
Ok men då må du har rätt högt tim pris?
För det är ju lite mer utgifter än själva lönen vi talar om....

Thomas:
Jag har inte exakt koll på hur han räknar å ser det men den lön jag tar minus det jag fått å lika med mtrl in-ut samt mina mer kostnader.
Sen vet man ju inte åp kommande år men räknar att de tär som det senaste året.
Han jobbar på Lrf konsult iaf, det finns väl i sthlm med...;)
Jag drar å kopplar el å så har jag ett stöd -vid problem- å så måste man ju ha en auktoriserad för deklaration.

Nu är vi där igen
Hur gör andra brancher ?
Jag vet inte vad tar i timmen o jag vet inte vad du anser vara en okej lön
Har du anställda ?
Men jag anser att kan du inte ta en timersättning du klarar dig på så slå igen det låter hårt men så är det tyvärr
Mvh tille

Tomas59, med bör menar jag att för att över huvud taget ha en meningsfull matr. försäljning bör prispåslaget ligga i den nivån. Om inte är det knappast nån större mening att sälja matr. Det ligger ju även i kundens intresse att företaget är någorlunda seriöst. Men du kanske inte riktigt förstår hur det hänger ihop med matr. hantering och garantier. Jag vet inte vilken bransch som har lägre påslag än 20% oavsett vad som säljs. För min del får kunderna gärna köpa sitt matr. om dom tror att det blir billigare och bättre.

Wigert skrev:
Jag förstår inte denna aversion som finns mot elbutik. Har beställt därifrån vid tidigare ombyggnader, 3 dagars leveranstid. När något blivit fel eller inte funkat har returerna varit enkla. Sen är jag också skeptisk till kommentarerna "Det går inte att jämföra med elbutik". Vad går inte att jämföra? Det är ju till stora delar exakt samma prylar.
Har absolut ingen aversion mot elbutik.se. Har handlat massor där, och kommer att fortsätta med det.

Men det kräverr lite planering. Jag menade med mitt inlägg bara att även om varorna du köper hos elbutik är identiska med dem som elektrikern vill sälja dyrt, så består ju ett köp dels av själva varorna, men också servide, lev. tider etc.

TS: Lite dumt att jämföra med elbutik.se. De säljer stora mängder, får betalt för frakten, inget spill, de behöver inte åka ut 3mil för att byta ut en trasig dimmer osv osv..

Detta har diskuterats här flera gånger förr.. vad som är rimligt och inte. Beror nog på lite vad det är för material du jämför. Har du fått betala 115% högre än elbutik på vanliga eluttag, eller armaturer så tycker jag det är för mycket. 115% påslag mot elbutik på tex FK är nog rätt normalt.

Thomas59: Vår branchorganisation, EIO, har speciella mallar där man kan räkna ut sitt timomkostnadstal/täckningsbidrag och då få ut vad man bör ta i timdebitering för att gå runt (med och utan materialvinst). Det är en excel-mall där man fyller i tex: debiterbar tid i % i genomsnitt, lönekostnad

Sen får man ju lägga på själv vad man vill ha i vinst så klart... :cool:

Thomas59
elmont skrev:
Tomas59, med bör menar jag att för att över huvud taget ha en meningsfull matr. försäljning bör prispåslaget ligga i den nivån. Om inte är det knappast nån större mening att sälja matr. Det ligger ju även i kundens intresse att företaget är någorlunda seriöst. Men du kanske inte riktigt förstår hur det hänger ihop med matr. hantering och garantier. Jag vet inte vilken bransch som har lägre påslag än 20% oavsett vad som säljs. För min del får kunderna gärna köpa sitt matr. om dom tror att det blir billigare och bättre.
Jodå jag förstår hur du tror att det hänger ihop eller hur du tycker att det bör hänga ihop men det innebär inte att jag måste dela din uppfattning.

Garantiargumentet är bara tröttsamt :S att höra och jag tror inte ens att ni tror på det själva.

Du bör ha ett visst påslag för att gå runt men om din prissättning enbart baserar sig på baklängesräkning för att landa på en bra lön har du missat en hel del parametrar som vanliga företag på en fri, konkurrensutsatt marknad använder i sin prissättning.

Ditt resonemang för onekligen tankarna till monopolmarknader och planekonomi. Tyvärr genomsyrar ofta detta tänkande även andra områden i verksamheten som tex förädlingsvärde, kundservice, eftermarknad, hålla tider, ringa tillbaks osv som är viktigt på en fri marknad men i stort sett onödigt när monopol råder.

En annan faktor som på en fri marknad snabbt skulle påverka priset är att jämförpriser nu är tillgängliga och kunderna själva kan köpa materialet till priser långt under de som hantverkarna tillämpar.

Allt snack om garantier, lager, materialhantering, leveranstider och annat som framförs som skäl till de stora påslagen är ju bara snömos:@. Det motiverar givetvis ett påslag om de områden ni för fram efterfrågas, men inte flera hundra procent. Påslaget har istället blivit ett sätt att dölja högre timpriser och har mycket lite att göra med de skäl som framförs i debatten.

Prissättningen är ju fri så du får i stort sett ta vilka priser du vill men tycker inte kunderna att du ger valuta för pengarna får du missnöjda kunder och på sikt så förlorar du kunderna.

Jag kan väl bara tycka ett det inte är särskilt snyggt att fortsätta att utnyttja vissa kunder okunskap på det sätt som görs idag. Det bidrar till en negativ inställning till hantverkare och på sikt kommer det att medföra behov av stora förändringar i branschen.

Tyvärr är det nog så att bristen på konkurrens har gjort att vissa hantverkarmarknader beter sig som om man verkade på en monopolmarknad.

Det finns nog många fler påslag att oja sig över bara folk visste, skulle tro att en eldosa kostar mindre än 50 öre att tillverka..

Thomas59 skrev:
Tyvärr är det nog så att bristen på konkurrens har gjort att vissa hantverkarmarknader beter sig som om man verkade på en monopolmarknad.
Det är i inte ringa utsträckning konkurrens från svartjobbare som gör att timpriserna är låga vilket i sin tur driver upp materielpåslagen.

E
Tille:
Hur andra branscher gör? Ja de tar väl en avsevärd högre timpenning.
Data branschen tex runt 1000:-/tim ligger de på, för de har bara tid å säljer lite mtrl. MEN de har ju inte samma kostnader som vi har, arbetskläder, verktyg, bilar m.m.m.Visst har de åxå utgifter men inte i den utsträckning vi har.
Vad tar Du timmen då? (ta det ptivat mess om Du inte vill ta det här)
Hur mkt jobb skulle jag få om min tim penning skulle ligga över de andras?
Om Du har mtrl vinsten som bonus kunde väl Du bara ta betalt för tim tiden å sälja mtrl +-0 å få mkt jobb.
Har Du inget lager bil datorer verktyg arbkläder försäkringar m.m.m?
Nä jag har inga anställda.

E
mycke nu:
svart lönerna är låga för de har ju allt innan, bil, verktyg, m.m. å inga arbets giv avg, skatt m.m.

Jag var hos en kund som hade köpt 3st LED spottar + converter på en lampbutik (de var kanske 200kr dyrare än de jag sålde).

Jag kopplade in de hela, funkade bra.. i ca 2 veckor, då ringde kunden och sa att de slutat funka, jag åkte dit och bytte ut convertern mot en bättre (dyrare) som jag brukar sätta.

Kostade kunden ca 600kr i onödig arbetskostnad/resa. Kunden fick såklart igen pengarna för den trasiga convertern men tror du lampbutiken betalar elektriker-fakturan? Knappast...

Lite off-topic kanske, men ett bra exempel på varför det oftast är bättre (för kunden) att låta elektrikern leverera materialet.

Thomas: Vi har knappast en "monopol-ställning" på marknaden.. De kryllar av elektriker som slåss om jobben!

Som vanligt så håller jag dock med om att vi elektriker borde kraftigt SÄNKA materialpåslagen och istället HÖJA timdebiteringen. Men detta är svårt att göra som enskild firma eftersom kunder som ringer och jämför priser bara frågar "Vad tar ni i timmen?" och ALDRIG vad materialet kostar!

Säger jag då: "Ja vi tar 500kr + moms i timmen" och nästa firma tar 400kr så väljer ju kunden den senare firman, även om sluträkningen blir ungefär samma pga skyhöga materialpåslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.