magnu skrev:
Det kallas för lärpengar. De flesta privata konsumenter har gått på tricket en gång.
Förhoppningsvis för mindre installationer.

Efter det, gör man som du säger, men då vill ingen elektriker komma hem och göra jobb hos dig!
okej. när jag hade praktik i skolan så var jag på en elfirma. där så hade dem bara fasta pris. visserligen så valde jag inte att söka dit eftersom att dem inte gjorde så snygga installationer som jag anser att dem ska vara

Thomas59
swebulldog skrev:
Snacka att jag får huvudvärk att läsa igenom alla posterna, dock är dem ca 30 första posterna intressanta sen står det inte mycket mer som sticker ut i mängden.
som sagt känns det som det finns två sidor teoretikerna mot elektrikerna.
Hade en fråga till Thommas. Du har ju sakt att du har flera företag har du något som du är aktiv i som "handskar" Privatpersoner?
Är bara lite Nyfiken för att visserligen så är jag väldigt ny men man märket att privata sektorn tar väldigt mycket tid att handskas med. och beror på hur stor företaget är, större företag lägre timpeng och kan sälja material till billigare pris.

Men jag undrar en sak. om flertalet av konsumenterna är missnöjda med priserna varför köper man ändå tjänsten som erbjuds. tidigare posters där kunden är missnöjd med priset när arbetet är avklarat. jag skulle aldrig göra så eftersom att det bäddar för problem. gör så att ni kommer överens med hantverkaren tex renovering av ett rum detta kommer att gå åt i materialväg och sen så tar det så många timmar +- 1 timma (det finn en fingervisning hur långt tid det tar om man kollar i ackordtabellen + någon timma beroende på hur stort det är. så har man ett pris som man kan jämföra firmorna med. jag anser att man borde ha ett listpris på materialet som är lite högre än grosissterna + ca 20-30% så är det lättare för både konsumenten och för företaget.
Din huvudvärk är nog inte ens i närheten av den som drabbar elinstaalllatörerna i denna tråd.

Även om vissa stämplar mig som teoretiker är jag i högsta grad en praktiker. Är hellre ute på företag än sitter bakom skrivbordet.

Visst. Ett av mina företag har ca 15 000 privatpersoner som kunder. Målet är 150 000 kunder om 3 år.

För oss var förutsättningarna precis som du beskriver. Konkurrenterna lade ner en massa tid på varje kund så vi hittade ett helt annat sätt att lösa samma problem och vi kan hantera hur många kunder som helst på två personer men vi kommer att anställa fler i alla fall. De flesta konkurrenterna i branschen har på sin höjd ett hundratal kunder var, några har kanske 1000 eller lite mer.

Vi startade företaget med ett helt nytt tänk kring hur vi löser kundernas problem och på ett sätt som ingen i branschen trodde skulle gå. Vi är två delägare varav min partner har ca 30 år i branchen. Jag hade ingen erfarenhet av branchen över huvud taget innan jag startade. Så har det varit med flera företag jag startat.

Vad som behövdes var inte mer av samma (branch-)erfarenhet utan någon utfrån som fritt kunde ifrågasätta invanda branschmönster. Sen "lånade" vi i princip affärsmodellen från en helt annan bransch och anpassade den lite tilll de specifika förutsättningar som gäller i vår bransch.

Inget säger att man skulll ekunna gör på detta sätt i elinstallationsbranchen men ägnar man mesta tiden åt att försvara nuvarande arbetsätt så händer ingenting.

"Forsätter vi på det här viset blir det ingen förändring" brukar jag säga:D

Tillbaks till din undran. Man köper tjänsterna för att man är tvungen och för att man saknar alternativ. När det gäller elinstallationer får man ju inte göra jobbet själv.

Visst borde kunderna kolla priset noggrannare INNAN men om hantverkaren på ett övertygande sätt förklarat att man bara lägger på 20% på grossistpriserna så tror ju kunden att han gör en god affär. När sedan fakturan kommer visar det sig att priserna man betalar är 100-200-300% över vad närmaste byggmarknad eller elwebbutik tar så är det väl inte konstigt att man blir förbannnad.

Grossistpriserna är rena fantasikonstruktioner. Det skulle vara straffbart att utgå från dessa mot slutkund.

swebulldog skrev:
okej. när jag hade praktik i skolan så var jag på en elfirma. där så hade dem bara fasta pris. visserligen så valde jag inte att söka dit eftersom att dem inte gjorde så snygga installationer som jag anser att dem ska vara
Det är nackdelen med fastpris.

Se till att uppfylla minsta möjliga standard och vidare till nästa. Kunden har varken betalt eller beställt guldkant.

Edit:
Det saknas mått för estetik/skönhet på installationerna.
Typ klass
1 - duger för industribruk där ingen finns
2 - duger för kontor
3 - duger för allmännyttans lägenheter
...
10 - Krävs i villainstallationer

Med ett kvalitetsmått kan man offerera fast pris och installationskvalitet

Redigerat:
E
thomas:
Du har slutligen ingen PLIKT att vara alla till hands. VAR har du fått det ifrån? Det är ju helt befängt
Tillbaks till din undran. Man köper tjänsterna för att man är tvungen och för att man saknar alternativ. När det gäller elinstallationer får man ju inte göra jobbet själv.
Du svarar ju själv det om plikt......;)

Jag anser att väljer man att bli elinstallatör så bör man förstå i vilket ansvar vi har -mot små icke vinstgivande kunder.
Utan att vi måste hjälpa alla kunder, inte vara hora å bara jobba får att tjänamaximalt.........

E
Sen har jag försökt förklara varför vi läger på procent på mtrl.....

Köper uttag, brytare eller lägger ni värme golv m.m.får ni faktiskt stå för det själva.

Elinstallatören skrev:
thomas:

Jag anser att väljer man att bli elinstallatör så bör man förstå i vilket ansvar vi har -mot små icke vinstgivande kunder.
Utan att vi måste hjälpa alla kunder, inte vara hora å bara jobba får att tjänamaximalt.........
Liten kund - liten vinst

Många små kunder - stor vinst

Små kunder måste också ge vinst

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Du vill ju inte ha synpunkter från någon UTIFRÅN som inte förstår sig på din uberinvecklade branch så jag avstår att svara. Kan bara konstatera att vill man inte förstå så förstår man inte heller.

Thomas59
Elinstallatören skrev:
Sen har jag försökt förklara varför vi läger på procent på mtrl.....

Köper uttag, brytare eller lägger ni värme golv m.m.får ni faktiskt stå för det själva.
Se mitt svar ovan, fast den här frågan (?) alt påståendet (?) skulle jag nog gå bet på även om jag försökte:S.

Thomas59
magnu skrev:
Liten kund - liten vinst

Du beskrev just affärsidén i ett av mina företagd^_^b.

E
thomas:
Jo jag vill gärna höra åsikter som är relevanta och intressanta.

Liten kund - liten vinst

Helt klart men det finns bara 8 timmars arbets dag- om man vill jobba 10-12 timmar för att gå med bra vinst.
Det kan ligga nått i det med att priserna är för höga.
Har man en produktions ansvar samt ett elsäkerhets ansvar så blir det svårt.

Redigerat:
Thomas59 skrev:
..vi kan hantera hur många kunder som helst på två personer men vi kommer att anställa fler i alla fall..
Ja, men vänta nu.. om du anställer mer folk så minskar ju produktiviteten.. ;)

Så varför gör du det? Jo, jag är säker på att du kan tjäna mer pengar på det sättet genom att frigöra den egen kreativitet till andra projekt.

På samma sätt är det fel att försöka mäta elinstallationsföretag genom något statistiskt produktivitetssmått. Vad är det som säger att det är bättre för den enskilde företagaren att jobba ihjäl sig i närområdet istället för att få lite tid att tänka efter, planera och ringa nögra samtal från bilen.

Själv pendlar jag mellan Sverige och USA varje månad. Bor här och jobbar där. Är restiden improduktiv spilltid? Nej, det är ett tillfälle att få arbeta i lugn och ro, tänka igenom och summera saker, låta sig inspireras och få nya intryck. Skriv inte av elinstallatörens spilltid som inproduktiv, ingen är en maskin som kan gå för fullt hela tiden.

Jag är HELT övertygad om att din egen "downtime" är synnerligen produktiv, och det är därför du och vi andra behöver mer av den.

Thomas59 skrev:
Nej det är inget problem i sig, det har jag inte sagt. Vad jag HAR sagt är att det påverkar din produktivitet i negativ riktning.

Du har väl liksom de flesta ett påslag på det materrial du installerar eller hur? För många är det ju just det påslaget som ger vinsten i slutänden eller hur?

Du ville ju bli miljonär och det hjälper jag dig gärna med. Vi börjar med ett räkneexempel. Kan du räkna ut hur mycket material du installerar då du sitter i bilen på väg till alla småjobb hos kunder som kräver restider på 2 timmar (ToR förmodar jag).

Säg att du gör två sådana resor i veckan. Det blir ca 16 h i månaden eller 160 h per år dvs en arbetsmånad. Tänk om du istället fokuserade på din närgeografi och fick en månads materialmarginal extra. Det är bara en detalj men jag är säker på att det finns massor av andra områden där man genom att fundera på hur arbetet planeras och utförs kan hitta effektiviseringsmöjligheter.

Nu har jag ju ingen aaning om vad du sysslar med så se det bara som ett exempel på hur man kan tänka. Helt plötsligt omvandlas en iofs betald resa till en extra intäktsmöjlighet.

EDIT: ser nu att du redan fått samma svar ang resorna som jag skrev ovan. Då är vi i alla fall två som tänker så.
Små jobb (under 8tim) blir man aldrig rik på! De gör man som en service till kunderna och hoppas att de beställer större jobb nästa gång d^_^b

Jag var nyss hos en gammal gubbe och bytte en glassäkring i en dimmer. Tog 0kr för detta. Man kan ju inte gärna debitera 1tim + 1 resa för sånt jobb (som jag skulle behövt göra) utan att skämmas.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Små jobb (under 8tim) blir man aldrig rik på! De gör man som en service till kunderna och hoppas att de beställer större jobb nästa gång d^_^b

Jag var nyss hos en gammal gubbe och bytte en glassäkring i en dimmer. Tog 0kr för detta. Man kan ju inte gärna debitera 1tim + 1 resa för sånt jobb (som jag skulle behövt göra) utan att skämmas.
Det är ju helt korrekt och ibland får man nog ta det på goodwill kontot bara det inte blir en vana.

Thomas59
mycke_nu skrev:
Ja, men vänta nu.. om du anställer mer folk så minskar ju produktiviteten.. ;)

Så varför gör du det? Jo, jag är säker på att du kan tjäna mer pengar på det sättet genom att frigöra den egen kreativitet till andra projekt.

På samma sätt är det fel att försöka mäta elinstallationsföretag genom något statistiskt produktivitetssmått. Vad är det som säger att det är bättre för den enskilde företagaren att jobba ihjäl sig i närområdet istället för att få lite tid att tänka efter, planera och ringa nögra samtal från bilen.

Själv pendlar jag mellan Sverige och USA varje månad. Bor här och jobbar där. Är restiden improduktiv spilltid? Nej, det är ett tillfälle att få arbeta i lugn och ro, tänka igenom och summera saker, låta sig inspireras och få nya intryck. Skriv inte av elinstallatörens spilltid som inproduktiv, ingen är en maskin som kan gå för fullt hela tiden.

Jag är HELT övertygad om att din egen "downtime" är synnerligen produktiv, och det är därför du och vi andra behöver mer av den.
Jo det är ju precis så vi tänker. Vi har planer för ett till företag på samma tema men B2B så vi tänkte lägga tiden på det företaget istället. Sen har vi nya liknande tjänster i det befintliga företaget ska lanseras och då behövs det också folk.

Produktivitetsmåttet är ju inte det enda instrumentet man ska använda men har man inte koll på sin produktivitet och sin poduktivitetsutveckling så är ju det inte bra. Det handlar INTE (jag tror jag har skrivit det förut:S) o att man ska jobba ihjäl sig, snarare tvärt om. Man ska jobba smartare!

Det handlar inte bara om själva installationsarbetet utan om att effektivisera hela företagets verksamhet. I det jobbbet ingår bla att välja vilken målgrupp man ska vända sig till, vad man ska leverera, hur det ska göras och hur det ska prissättas.

Jag säger inget om du gör något vettigt av tiden som du inte direkt fakturerar.

magnu skrev:
Det är nackdelen med fastpris.

Se till att uppfylla minsta möjliga standard och vidare till nästa. Kunden har varken betalt eller beställt guldkant.

Edit:
Det saknas mått för estetik/skönhet på installationerna.
Typ klass
1 - duger för industribruk där ingen finns
2 - duger för kontor
3 - duger för allmännyttans lägenheter
...
10 - Krävs i villainstallationer

Med ett kvalitetsmått kan man offerera fast pris och installationskvalitet

Jag anser att det ska vara lika snyggt överallt dvs 10 men det är en annan femma, där jag jobbar nu så skall man göra installationerna snygga oavsett om man är i en villa/industri eller var ens arbetsplats är. även dem större företagen kräver att det ska vara snyggt och att det ska vara enligt dem krav som dem sätter på leverantörerna. ska man dra en kabel till exempel till en givare som sitter på golvet så ska den sitta med metallskydd opg/pansarrör eller metallkanal fast den sitter innanför robotstaketet eller i / under en transportbana/hiss

tycker att det är roligare att jobba mot företag eftersom att dem vill ha kvaliteten inte hur snabbt jag kan klamra en kabel till ett vägguttag på den kortaste möjliga tiden och med så få klammer som möjligt och att det ska se ganska ok ut.
dem kunderna som jag har varit hos (inte så många) söker det absolut det billigaste alternativet dvs kvantitet före kvallitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.