31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Sen kan jag berätta det om 'goodwill' att jag har flera kunder jag har flera timmar hos + nått uttag men tänkte ta det sen på nästa jobb. Men vad händer?
Jo de tar dit en annan installatör, å varför?
Är de missnöjda eller tror de jag glömt att jag varit hos dem eller hoppas de det men vill inte chansa. Eller tror de att jag tar fullbetalt så det blir för dyrt........
Jo de tar dit en annan installatör, å varför?
Är de missnöjda eller tror de jag glömt att jag varit hos dem eller hoppas de det men vill inte chansa. Eller tror de att jag tar fullbetalt så det blir för dyrt........
Helt klart ska ju alltid installationerna göras ordentligt! Men du kan ju inte påstå att det ska vara lika snyggt överallt?swebulldog skrev:Jag anser att det ska vara lika snyggt överallt dvs 10 men det är en annan femma, där jag jobbar nu så skall man göra installationerna snygga oavsett om man är i en villa/industri eller var ens arbetsplats är. även dem större företagen kräver att det ska vara snyggt och att det ska vara enligt dem krav som dem sätter på leverantörerna. ska man dra en kabel till exempel till en givare som sitter på golvet så ska den sitta med metallskydd opg/pansarrör eller metallkanal fast den sitter innanför robotstaketet eller i / under en transportbana/hiss
Tex är det ju skillnad på om man ska förlägga en kabel genom ett vardagsrum eller i en krypgrund/kallvind. Tror inte kunderna skulle bli speciellt nöjd om en installation i krypgrund (som aldrig någon kommer att se) blev dubbelt så dyr för att elektrikern körde samma standard där som i vardagsrummet
Så klart varför ringa till dig o riskera att få en faktura "ler"
En fundering på "svampbob" om du är så otroligt duktig på att bedriva företag varför sitter du här på forumet o briljerar vore det inte bättre att kasta dig ut i vrkliga livet ?
mvh Tille
En fundering på "svampbob" om du är så otroligt duktig på att bedriva företag varför sitter du här på forumet o briljerar vore det inte bättre att kasta dig ut i vrkliga livet ?
mvh Tille
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
Som en av mina handledare sa "Först så lär du dig att göra det snyggt, sen så lär du dig att göra det snabbt."Rrrrr skrev:Helt klart ska ju alltid installationerna göras ordentligt! Men du kan ju inte påstå att det ska vara lika snyggt överallt?
Tex är det ju skillnad på om man ska förlägga en kabel genom ett vardagsrum eller i en krypgrund/kallvind. Tror inte kunderna skulle bli speciellt nöjd om en installation i krypgrund (som aldrig någon kommer att se) blev dubbelt så dyr för att elektrikern körde samma standard där som i vardagsrummet![]()
att göra en sak snyggt behöver inte nödvändigtvis betyda att det tar längre tid.
men jag håller dock med dig. det behöver inte sitta spikrakt i en krypgrund men ändå på ett hyfsat bra sätt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
"Been there done that"tille1 skrev:
Jag har inte påstått att jag är otroligt duktig på att driva företag. Jag är ganska usel på att driva företag eller rättare sagt, jag saknar tålamodet, därför gör jag inte det. Men jag vet hur man ska göra.
Briljerar, ja kanske, men det är ingen rocket science precis. Hur man driver företag kan vem som helst med lite erfarenhet av företagsutveckling berätta för dig. Att många i hantverkarbranscherna har dålig kunskap om företagsutveckling är ju beklagligt men inte särskilt konstigt.
Min grej är istället att komma på företagsidéer och sedan starta upp verksamheten. Jag äger ett antal företag men det är andra som driver dem. Jag talar bara om hur dom ska göra.
Sitter långa perioder (ibland på dagarna men mest på kvällarna, just nu) och gör research på nätet kring företagsidéer jag har eller försöker snappa upp idéer. Då passar det bra att sticka emellan med lite inlägg då och då.
Jag menar att de finns ju olika "skalor" av snyggt. Lite dumt att sätta snygga kanaler på en vind tex. Man måste ju ha lite känsla för vad som passar i varje situationswebulldog skrev:Som en av mina handledare sa "Först så lär du dig att göra det snyggt, sen så lär du dig att göra det snabbt."
att göra en sak snyggt behöver inte nödvändigtvis betyda att det tar längre tid.
men jag håller dock med dig. det behöver inte sitta spikrakt i en krypgrund men ändå på ett hyfsat bra sätt.
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg