Elinstallatören skrev:
Jo faktiskt gör de det, men de har då jämfört med nimas eller rustas grejjor.
Pånåvis så ska det klagas iaf, oftast de som har det tätast med. :)
Men kan du inte låta dessa kunder (de som klagar) köpa materialet själva istället och du fakturerar din arbetstid med vettig timkostnad (naturligtvis får du väl tala om innan att det kan ta längre tid med det undermåliga materielet de kommer att köpa)?

robhol skrev:
Men kan du inte låta dessa kunder (de som klagar) köpa materialet själva istället och du fakturerar din arbetstid med vettig timkostnad (naturligtvis får du väl tala om innan att det kan ta längre tid med det undermåliga materielet de kommer att köpa)?
Finns ingen som helst anledning att montera skräp. Vill någon ha skräp (dom som "vill" ha det vill de oftast pga att de inte vet att det är skräp) så får dom montera de själv.

E
Om jag monterar ett uttag som orsakar en skada.
Vem är då ansvarig?
Jo det är ju jag -som monterat å godkänt det jag installerat.
Ingen förtjänst på monterat mtrl men ansvaret får jag ta.

Elinstallatören skrev:
Vem är då ansvarig?
Men ärligt talat, ligger inte elfirmornas inköpspriser på kvalitetsmaterial under utpriset (från Jula, Biltema, etc.) till konsument på skräp?

Redigerat:
magnu skrev:
Men ärligt talat, ligger inte elfirmornas inköpspriser på kvalitetsmaterial under utpriset (från Jula, Biltema, etc.) till konsument på skräp?
jo men allt handlar om volymer

E
magnu:
svara på min fråga...........
vem som är ansvarig?
Å vem som har utgifter FÖR han har ansvaret.

Men då finns det ju alla möjligheter för konsumenterna att inte vara missnöjda med materialpriset!

Du köper in kvalitetsmaterial och säljer det vidare till konsumenten och ser till att tjäna pengar på din kompetens.

De flesta kan nasa varor, jämföra priser etc.

Inte så många kan koppla el korrekt, ännu färre får göra det!
Se till att ta betalt för licensen och kompetensen

Elinstallatören skrev:
magnu:
vem som är ansvarig?
Fastighetsägaren är alltid ansvarig.

Elinstallatören skrev:
magnu:
vem som är ansvarig?
Men en elinstalltör bör ta betalt för ansvaret via timpriset, för timmarna är något unikt som installatören kan sälja lokalt. Ska man köpa billiga elprylar, är det rätt prisvärt på elektroland24.de. Det är ju fånigt att försöka konkurrera med lågprisbutiker på nätet.

Försök be nätbutiken installera materialet man köpt

Elinstallatören skrev:
Jag har kollat på elbutiken på nätet å de har HÖGRE priser än vad jag har till 90% av de varor jag kollat.
Jag får väl höjja mina priser
magnu skrev:
Är det priserna du har ut till kund? med moms?

Själv handlar jag billigare hos grossisten på ett minikundkonto.
Om magnu bara har ett minikonto hos grossisten och handlar billigare än vad du får hos din grossist så skulle väl en väldigt enkel lösning för att öka lönsamheten vara att handla volymprodukter som du vet att du kommer att ha avsättning för hos elbutiken istället för hos grossistend^_^b I det fallet behöver du inte höja dina priser utan du kan bara höja dina marginaler istället.

mr_bygg skrev:
Om magnu bara har ett minikonto hos grossisten och handlar billigare än vad du får hos din grossist så skulle väl en väldigt enkel lösning för att öka lönsamheten vara att handla volymprodukter som du vet att du kommer att ha avsättning för hos elbutiken istället för hos grossistend^_^b I det fallet behöver du inte höja dina priser utan du kan bara höja dina marginaler istället.
För att vara extra tydlig mitt fångit lilla konto hos en större elgrossist, ger mig lägre priser än elbutik.se.

Mitt lilla konto omsätter mindre än 10ksek/år. Förra året blev det nog under 2ksek.
Jag handlar fortfarande skräp billigare hos Biltema än riktigt material hos grossisten.

Man måste bara ha ett företag, så kan man registrera sig. Dvs vanliga löntagare är uteslutna.

Elinstallatören skrev:
Vem är då ansvarig?
Exakt.. Montera inte skräp då? Enkelt!

magnu skrev:
NEJ.. Finns ju skräp-uttag som kostar 29kr inkl. moms. Finns nog ingen i hela världen som köper ett Eljo-uttag för den pengen.

Mikael_L
Jag är inte ute efter att dra igång diskussionen igen, men ni gör som ni vill, jag håller mig ifrån sen ... :)

Försökte hitta en lämplig tråd (och valde denna), där det påstås att man inte kan utgå ifrån önskad lön och sen räkna bakåt. Ja det låter rimligt, men i vilket fall finns det många fler än hantverkare som försöker sig på detta. :)
http://www.entreprenord.se/hur-bestammer-man-sitt-konsultarvode.html

I detta exempel räknar han på en beläggningsgrad på 60%, intressant.

Att Elinstallatören och Thomas59 blir citerade här nere har inte så mycket med det att göra, det är bara för att exemplifiera hur diskussionen gått ... :cool:
Elinstallatören skrev:
... jag bokförå fakturerar själv. Men han jag anlitar kan räkna ut via alla siffror vart brytpunkten ligger lixom. Å det gör han bara i förbi farten, ser inkomster-utgifter=hur hög den % bör vara

Ja jag vet det med mtrl som sälj, mkt är det inget fel på. Men för mig blir det ett bortfall i min inkomst till firman.
Du vet väl det är mer än lönen som skall ut?
Thomas59 skrev:
Det låter ju helt fantastisktd^_^b. Du räknar helt enkelt ut vilket påslag du måste ha för att täcka dina utgifter och sen kommer intäkterna per automatik då antar jag? Har jag fattat det rätt:)?

Kan du PM:a mig nummret till din ekonomiske rådgivare som kommit på den briljanta lösningen. Jag har redan massor av utgifter och ännu mer utgifter som jag inte vågat ta på mig då jag varit rädd för att kunderna skulle tycka att priset blev för högt men med denna lösning är det ju inte längre ett problem:wow:..

Steg 1: Hur mycket förtjänstpotential måste det finnas för att jag skall bry mej? Det finns ju alternativ, typ__________ (fyll i lämplig inkomstkälla)

Steg 2: Tål marknaden denna debitering (Är jag konkurrenskraftig?)

Steg 3: Om NEJ hitta på något annat. Om JA fortsätt.

Steg 4: Hur mycket vill marknaden betala för det jag erbjuder? Debitera DETTA, inte ett ÖRE mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.