31 722 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Rimligt materialpåslag?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
thomas:
Om jag säger såhär då:
1 timme/4 uttag
1 timme/ 3 element
Dvs säga arbets kostnaden blir samma men produkt/mtrlkolumnen helt olika.
Hur går det att se hur produktiv man är på SIFFROR.
Då du inte ser antalet eller vilken typ av vara.
Det med VP som tar 0,3 dagar mer, men det kanske är fler saker installera, fler givare tex. Det går inte å stirra sig blind på beräkningar.
Hur kan de se om det är ett element eller 6 uttag?
Då de vill å måste anlita en installatör?
Jag anser det är vår PLIKT att kunna vara ALLA tillhands.
Sen det du skriver om planering vet jag heller inte hur jag skall förklara bättre.
Det är ibland fysikt omöjlig att kunna 'kika in' .
Jag vet inte hur jag skall förklara, då jag inte vet om du förstår eller bara blundar.
Om jag säger såhär då:
1 timme/4 uttag
1 timme/ 3 element
Det med VP som tar 0,3 dagar mer, men det kanske är fler saker installera, fler givare tex. Det går inte å stirra sig blind på beräkningar.
Berätta hur de gör produktivitetsmätningar?
Vilket val har kunden då?
Sen det du skriver om planering vet jag heller inte hur jag skall förklara bättre.
Vad menar du med plikt? Skulle jag få en jobbförfrågan så väljer väl jag själv om jag vill tack ja eller nej...Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag hitta inget bättre ord, men det är faktiskt så
Att det är vår plikt, även om förtjänsten blir låg eller noll så måste vi ta det ansvar som det innebär att göra såna jobb. Det visste vi innan vi startade firman, at det ingår att ha den servicen.
Att det är vår plikt, även om förtjänsten blir låg eller noll så måste vi ta det ansvar som det innebär att göra såna jobb. Det visste vi innan vi startade firman, at det ingår att ha den servicen.
Det håller jag inte med om...Elinstallatören skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Har inte tid att bemöta ditt påstående just nu men kan konstatera att du fått något fundamentalt om bakfoten vad gäller företagande. Börjar nästan tro att du förläst dig på herr Trobergs planekonomiska fantasier i tråden om boendekostnader efter valet.Elinstallatören skrev:
Återkommer!
Elinstallatören skrev:
Jag menar att jag bara tar det jobbet som jag själv väljer...
Kan ta ett färskt exempel, en kund ringer och hör om jag kan koppla in golvvärme som han själv har lagt... Jag tackar nej...
Tycker du nu att jag gjorde ett moraliskt fel?
Det är väl inga som helst problem att ta små-jobb långt bort. Kunden vet ju vilken firma de ringer och måste ju vara medveten om att det kostar i både restid och km-ersättning eftersom de bor "ute i skogen". Vad var problemet med de?Thomas59 skrev:
"Produktiviteten minskar".. Vi tar ju såklart ändå betalt för all tid.. sen vad man gör på den tiden har väl mindre betydelse. Om man kör bil i 2tim till långt-bort-i-stan eller om man hammrar kulo.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
Snacka att jag får huvudvärk att läsa igenom alla posterna, dock är dem ca 30 första posterna intressanta sen står det inte mycket mer som sticker ut i mängden.
som sagt känns det som det finns två sidor teoretikerna mot elektrikerna.
Hade en fråga till Thommas. Du har ju sakt att du har flera företag har du något som du är aktiv i som "handskar" Privatpersoner?
Är bara lite Nyfiken för att visserligen så är jag väldigt ny men man märket att privata sektorn tar väldigt mycket tid att handskas med. och beror på hur stor företaget är, större företag lägre timpeng och kan sälja material till billigare pris.
Men jag undrar en sak. om flertalet av konsumenterna är missnöjda med priserna varför köper man ändå tjänsten som erbjuds. tidigare posters där kunden är missnöjd med priset när arbetet är avklarat. jag skulle aldrig göra så eftersom att det bäddar för problem. gör så att ni kommer överens med hantverkaren tex renovering av ett rum detta kommer att gå åt i materialväg och sen så tar det så många timmar +- 1 timma (det finn en fingervisning hur långt tid det tar om man kollar i ackordtabellen + någon timma beroende på hur stort det är. så har man ett pris som man kan jämföra firmorna med. jag anser att man borde ha ett listpris på materialet som är lite högre än grosissterna + ca 20-30% så är det lättare för både konsumenten och för företaget.
som sagt känns det som det finns två sidor teoretikerna mot elektrikerna.
Hade en fråga till Thommas. Du har ju sakt att du har flera företag har du något som du är aktiv i som "handskar" Privatpersoner?
Är bara lite Nyfiken för att visserligen så är jag väldigt ny men man märket att privata sektorn tar väldigt mycket tid att handskas med. och beror på hur stor företaget är, större företag lägre timpeng och kan sälja material till billigare pris.
Men jag undrar en sak. om flertalet av konsumenterna är missnöjda med priserna varför köper man ändå tjänsten som erbjuds. tidigare posters där kunden är missnöjd med priset när arbetet är avklarat. jag skulle aldrig göra så eftersom att det bäddar för problem. gör så att ni kommer överens med hantverkaren tex renovering av ett rum detta kommer att gå åt i materialväg och sen så tar det så många timmar +- 1 timma (det finn en fingervisning hur långt tid det tar om man kollar i ackordtabellen + någon timma beroende på hur stort det är. så har man ett pris som man kan jämföra firmorna med. jag anser att man borde ha ett listpris på materialet som är lite högre än grosissterna + ca 20-30% så är det lättare för både konsumenten och för företaget.
Varför ska du stå för det.Akzid skrev:
Dessutom tar det bara en timme.
Inte värt risken för att fakturera en timme. Oavsett om man tar 400 eller 700 kr/h
Här följer jag inte alls med i resonemanget över huvud taget.Rrrrr skrev:Det är väl inga som helst problem att ta små-jobb långt bort. Kunden vet ju vilken firma de ringer och måste ju vara medveten om att det kostar i både restid och km-ersättning eftersom de bor "ute i skogen". Vad var problemet med de?
"Produktiviteten minskar".. Vi tar ju såklart ändå betalt för all tid.. sen vad man gör på den tiden har väl mindre betydelse. Om man kör bil i 2tim till långt-bort-i-stan eller om man hammrar kulo.
Jag är definitivt övertygad om att din timförtjänst är högre när du installerar material än när du sitter i bilen.
Jag tror till och med att din firma går back under restiden, även om du kan fakturera för tiden.
Med ett mindre materialpåslag och en högre timkostnad, går det bättre att serva kunder långt bort.
Det kallas för lärpengar. De flesta privata konsumenter har gått på tricket en gång.swebulldog skrev:Men jag undrar en sak. om flertalet av konsumenterna är missnöjda med priserna varför köper man ändå tjänsten som erbjuds. tidigare posters där kunden är missnöjd med priset när arbetet är avklarat. jag skulle aldrig göra så eftersom att det bäddar för problem. gör så att ni kommer överens med hantverkaren tex renovering av ett rum detta kommer att gå åt i materialväg och sen så tar det så många timmar +- 1 timma (det finn en fingervisning hur långt tid det tar om man kollar i ackordtabellen + någon timma beroende på hur stort det är. så har man ett pris som man kan jämföra firmorna med. jag anser att man borde ha ett listpris på materialet som är lite högre än grosissterna + ca 20-30% så är det lättare för både konsumenten och för företaget.
Förhoppningsvis för mindre installationer.
Efter det, gör man som du säger, men då vill ingen elektriker komma hem och göra jobb hos dig!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Då det gäller produktivitetsmätningar ser man till vad som produceras per tidsenhet. Som jag skrev tidigare så spelar det ingen roll om det är ett eluttag eller en VP. Eluttag/h eller VP/h om du så vill. Man rensar för vissa faktorer som gör att studierna över tid blir svåra att jämföra men som någon påpekade tidigare kan ökade krav/ökad komplexitet minska produktiviteten. Thats life!Elinstallatören skrev:thomas:
Jag vet inte hur jag skall förklara, då jag inte vet om du förstår eller bara blundar.
Om jag säger såhär då:
1 timme/4 uttag
1 timme/ 3 element
Berätta hur de gör produktivitetsmätningar?
Vilket val har kunden då?
Ta en brunnsborrning som exempel. Ökade krav på tillståndsansökan, anmälan till SGU, omhändertagande av borrkax osv gör ju att det tar längre tid att borra ett hål=minskad produktivitet.
Produktivitet mäts inte genom att titta i räkenskaperna, vilket jag också skrivit tidigare. Monterar du 6 eluttag istället för 5 så är du produktivare i det första fallet. Inte så svårt. Givetvis gör du justering för skillnad i arbetsinnehåll. Du kan inte direkt jämföra elttag med VP men det har man tagit med i beräkningarna.
Jag upprepar att jag inte vet hur man mätt produktiviteten i de rapporter jag hänvisade till. Då man mäter produktivitet i olika branscher använder lita andra tillvägagångssätt. Eftersom du inte vet hur dom mätt produktiviteten verkar det ju lite märkligt att du ifrågasätter metoden. Du får faktiskt ta dig omaket att läsa rapporten INNAN du ifrågasätter resultatet.Det finns massor att läsa om produktivitetsmätningar på nätet så jag orkar inte sitta här och förklara mer. Du vill ju inte förstå.
Att ifrågasätta mätningen utan att ha tagit del av den bekräftar väl bara bilden av förändringsovilja. Lite som min dotter som kan säga att hon inte tycker om något INNAN hon smakat.
Jag tycker nog att du fokuserar på lite fel saker men det är ditt eget val. Istället för att ifrågasätta produktivitetsmätning (den har gjorts i årtionden och det finns ingen anledning att ifrågsätta resultaten, i alla fall inte på de grunder som du framför) borde du lägga din tid på att fundera på hur du ska göra för att bli mer effektiv. Skulle du lägga samma tid på det som på att ifrågasätta resultaten kanske du skulle komma på något som gör att du bllir mer effektiv. Lita på mig, det går.
Du har slutligen ingen PLIKT att vara alla till hands. VAR har du fått det ifrån? Det är ju helt befängt.
Nej du kanske inte kan "kika in" men då fär du ju klura på något annat sätt att kunna planera bättre då. Det hjälper ju inte att bara sitta med armarna i kors.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej det är inget problem i sig, det har jag inte sagt. Vad jag HAR sagt är att det påverkar din produktivitet i negativ riktning.Rrrrr skrev:Det är väl inga som helst problem att ta små-jobb långt bort. Kunden vet ju vilken firma de ringer och måste ju vara medveten om att det kostar i både restid och km-ersättning eftersom de bor "ute i skogen". Vad var problemet med de?
Du har väl liksom de flesta ett påslag på det materrial du installerar eller hur? För många är det ju just det påslaget som ger vinsten i slutänden eller hur?
Du ville ju bli miljonär och det hjälper jag dig gärna med. Vi börjar med ett räkneexempel. Kan du räkna ut hur mycket material du installerar då du sitter i bilen på väg till alla småjobb hos kunder som kräver restider på 2 timmar (ToR förmodar jag).
Säg att du gör två sådana resor i veckan. Det blir ca 16 h i månaden eller 160 h per år dvs en arbetsmånad. Tänk om du istället fokuserade på din närgeografi och fick en månads materialmarginal extra. Det är bara en detalj men jag är säker på att det finns massor av andra områden där man genom att fundera på hur arbetet planeras och utförs kan hitta effektiviseringsmöjligheter.
Nu har jag ju ingen aaning om vad du sysslar med så se det bara som ett exempel på hur man kan tänka. Helt plötsligt omvandlas en iofs betald resa till en extra intäktsmöjlighet.
EDIT: ser nu att du redan fått samma svar ang resorna som jag skrev ovan. Då är vi i alla fall två som tänker så.
Redigerat: