42 755 läst ·
139 svar
43k läst
139 svar
Rimlig faktura
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ok,
Det låter som uppgiften 10-15' var mellan tummen och pekfingret, och att det ändrades till 22' när han fick tid att räkna på det.
Jag brukar själv säga något i stil med "Det borde kosta cirka 10-15', men jag lovar inget utan man måste räkna på det.". Jag arbetar inte som hantverkare, men det är ju samma oavsett bransch.
Restiden har du inte med?
Om du skattar i Sverige bör du få igenom rot i den här storleken om ni inte har haft massor med andra avdrag redan.
Det låter som uppgiften 10-15' var mellan tummen och pekfingret, och att det ändrades till 22' när han fick tid att räkna på det.
Jag brukar själv säga något i stil med "Det borde kosta cirka 10-15', men jag lovar inget utan man måste räkna på det.". Jag arbetar inte som hantverkare, men det är ju samma oavsett bransch.
Restiden har du inte med?
Om du skattar i Sverige bör du få igenom rot i den här storleken om ni inte har haft massor med andra avdrag redan.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Måste vara ont om hantverkare i Jämtland om ni återanvänder en hantverkare under de premisserna. Men då har ni ju fått ett estimat på 15 tkr först. Har ni en gång accepterat att det ändrats till 22 får man väl anse att det första är överspelat, vilket är lite synd.
Han måste förstå att det är han som är arbetsgivare, inte ni. Det är hans problem att sysselsätta personalen, inte ert. Likaså med traktamente och annat smått: arbetsgivaransvar, inte kundansvar.
Tycker ni verkar räknat rimligt. Betala det samt speca rotavdrag och att husvagnen är delbetalning enligt överenskommelse, då blir den bolagets...
Han måste förstå att det är han som är arbetsgivare, inte ni. Det är hans problem att sysselsätta personalen, inte ert. Likaså med traktamente och annat smått: arbetsgivaransvar, inte kundansvar.
Tycker ni verkar räknat rimligt. Betala det samt speca rotavdrag och att husvagnen är delbetalning enligt överenskommelse, då blir den bolagets...
Redigerat:
Det är aldrig hantverkaren som fyller i kontrollplanen. Däremot kan du be honom om egenkontrollen på arbetet han utfört. Som sedan bifogas kontrollplanen.Maarii05 skrev:Förresten, vi var ju tvungen att söka bygglov för det här och det är ju klart och så men vi var tvungen att fylla i en kontrollplan eller snarare hantverkaren när han var klar. Sista dagen så drog han ju bara ut att säga till rller nåt så papperet blev ju inte ens ifyllt. Hur gör vi med det? Han är ju inte vidare glad på oss längre men han måste väl ändå fylla i det här åt oss när han utfört arbetet eller?![]()
Utanför ämnet och månader för sent... Men det är den som utför det som kontrolleras som ska fylla i kontrollen, så gärna hantverkare, men det blir ofta ansvarig arbetsledare eller motsvarande.R RoBo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden