M
Hur är det med materialet då? Precis som många påstått är ju påsarna väldigt dyra. Vi vet ju vart han handlar och kollar man där han handlar så har han satt priserna på fakturan MED moms alltså precis som om jag går och handlar materialet sen har han även lagt på moms igen på totalsumman sen har han ju även lagt på rabatten på 11%? Så egentligen har vi ju betalat nästan dubbelt så mycket för materialet också då? 61% för mycket då egentligen. Får dom sätta vilka priser dom vill på fakturan eller kan man begära kvitton från inköp dom gjort? Bara en tanke. Han tog ju hem ganska mycket material också som vi nu får betala bl.a bra nog många meter limträbalk, reglar och några sågblad osv...

Maarii05 skrev:
Fast ska jag betala 22000-25000 för bara arbetet + resor + material är vi ju uppe i ner än den summa som står på fakturan? Eller menar du arbetskostnaden efter ROT eller hur menar du? Alltså 15400 efter ROT eller?
Det står ju i smset. 22500kr + material + resor.

S Stadsfiskalen skrev:
Men skärp dig nu! Du har fått en offert på 22.000. Oavsett om det tar 10 dagar eller 1 dag att utföra jobbet på spelar ingen roll. I det här fallet har han sagt att det skulle ta 5 dagar. Då kan man inte hålla på att dela offerten på antalet dagar hantverkaren varit där.

Vet du skillnaden på en fast pris och löpande arbete? I ett fast pris brukar man lägga in säkerhetsmarginaler och för olika komplikationer som kan uppstå. I det här fallet tog arbetet en dag kortare och ni hade tjänat på att tagit arbetet på löpande.
Men om det rör sig om ett offererat fast pris varför är då fakturan på löpande kostnader och inte det fasta priset? Jag kan inte tolka fakturan annat än att arbetet utförts på löpande räkning men jag kanske missat något.

Maarii05 skrev:
Hur är det med materialet då? Precis som många påstått är ju påsarna väldigt dyra. Vi vet ju vart han handlar och kollar man där han handlar så har han satt priserna på fakturan MED moms alltså precis som om jag går och handlar materialet sen har han även lagt på moms igen på totalsumman sen har han ju även lagt på rabatten på 11%? Så egentligen har vi ju betalat nästan dubbelt så mycket för materialet också då? 61% för mycket då egentligen. Får dom sätta vilka priser dom vill på fakturan eller kan man begära kvitton från inköp dom gjort? Bara en tanke. Han tog ju hem ganska mycket material också som vi nu får betala bl.a bra nog många meter limträbalk, reglar och några sågblad osv...
Materialet ni blir fakturerade för ska ni såklart behålla. Om det blir spill på limträbalken osv.

Materialet verkar en hantverkare kunna ockra järnet på utan att det är uppenbart oskäligt. Tror inte att han har någon redovisningsskyldighet heller för vad han betalar.

M
Jag kollade på förra fakturan vi fått sen i mars och där står det också med dagtraktamente. Antar att han fakturerar alla sina kunder med det.. blir ganska mycket pengar i slutändan :surprised:

Paul-Staffanstorp
Ja jisses... det finns fan folk till allt... man blir livrädd och skäms fan för att vara i branschen !!!

Traktamente
Fakturaavgift på 25:-
Sopsäckar för 100:-/st
etc.

:worried::sleep:

Som OT måste jag nämna en liknande grej jag och en nära vän till mig råkade ut för väldigt nyligen i samma klass.

Jag hjälper min vän med renoveringen av hans badrum och det var läge att bygga om och ändra VA i badrummet för ett par veckor sedan så han frågade mig om "min" rörläggare kanske hade tid för rörläggaren som min kompis själv kände och som pluggat före rivning hade hunnit åka på semester.
Jag sa då att jag visste att min hade mycket som fan också men att jag sett på FB att en annan gammal kompis son nyss startat eget efter 7års anställning på en stor firma i Malmö så jag erbjöd min kompis att vi kunde kolla med honom om han var intresserad och hjälpa till vilket han hade och ville.

Sagt och gjort så körde han på och ändrade VA i badrummet, kortfattat enligt följande:
Bilade cirka totalt 4tim så han fick bort en gammal badkarsbrunn samt duschbrunnen och frilade 40cm till väggen för att kunna dra upp två vaskavlopp i väggen.
Monterade en Unidrainränna på gamla avloppet i duschen samt pluggade gammalt vaskavlopp och bidéavlopp.
Muffade i gamla badkarsbrunnens avloppsrör i golvet och förgrenade till de två vaskarna upp i väggen.
Kapade två elementrör i källaren och pluggade dessa samt drog upp AluPex rörirör från källaren till duschblandare, 2 vaskar samt toalettstol och intilliggande gästtoalett när väggen ändå var öppen dit.
Detta knöt han sedan ihop nere i källaren.

Killen skickar sedan en faktura på strax över 34000:- efter rotavdraget är borträknat och han har då angett totalt 33tim för jobbet och debiterat servicebil för 5ggr á 375:- så min kompis fick ju nästan hjärtinfakt.

Jag tar kopia på fakturan och ber min "gamla" rörläggare samt min "nya" att ge mig en offert på motsvarande jobb & material.
Den gamla var på plats och tittade på det hela och sa att det absolut som max borde ta 24tim för en av hans anställda att göra det som var gjort och min nya tittade på flertalet bilder och uppskattade att han utan problem klarat jobbet på maximalt 16tim, bl.a för han hade istället valt att använda prisol istället för Pex i detta fallet.

Mina rörläggares offerter landade med samma 33tim och samma material på strax över 26000:- och skilde bara med ett par hundra kronor mellan varandra och de känner inte varandra och visste inte om att jag tog in offerter från de båda.
Detta betyder att båda dessa seriösa företag ligger ganska likvärdigt i pris och det skiljer över 8000:- till killen som varit och gjort jobbet. Samtidigt om man tar ett snitt (20tim) på vad de andra två räknade i tidsåtgång så diffar det ändå ca.13tim mot han som varit på plats och det gör ca.7000:- i slutänden så totalt 15000:- mer än de två som jag anser mycket duktiga och seriösa !! (De säger oäven till mig att de ändå tjänat bra med pengar på jobbet och materialet.)

Till saken hör dessutom att killen som varit där har satt färgade nipplar i golvet som ska gjutas in och det får man enligt de andra två absolut inte använda där det ska gjutas över.
Dessutom har han skruvat plåtarna till bockstöden för Pex rakt utanpå reglarna med VVS-skruvar där de flesta vet att skallarna är gigantiska och hur ska man kunna sätta plyfa och gips på detta för att sedan kunna sätta kakel tror han !?

Man blir så trött på folk...
Man försöker vara snäll och hjälpa dem igång med jobb och dessutom gav jag honom ett jobb till min "gamla" rörläggare för att ge honom en fot in där då denna lagt firman vilande och då kunde han i princip fått hur mycket jobb som helst där om han skött sina kort rätt... men istället smutsade han ner sig kopiöst med detta ockerbeteende...

Som exempel hade han satt upp en halv rulle (25m) AluPex för 1975:- inkl. moms efter rabatt medan de andra låg på strax under 900:- för densamma, men inte nog med det... där är inte ens 15m Pex i kompisens badrum så var är de andra 10m han debiterat för !!???

Man blir så trött på folk som tror de ska starta företag och tälja guld med täljkniv innan de ens kommit in på marknaden. :sleep:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag reagerar lite på att den där lärlingen blandas in hela tiden. Du har fått ett tidsestimat på 1 vecka och 22.000:- för den veckan. Det blir runt 550:-/tim för en person. Om han väljer att ha med sig en person till så ska det inte spela någon roll för dig som kund. Då bör det ju ta halva tiden men fortfarande 22.000:-.

Då spelar det ingen roll om det tog 4 dagar med två (1,5) personer. Men nu jobbade han eller dom inga fulla dagar heller så man får väl räkna om det till dagar. Då blir det drygt 2 dagar med två personer, alltså fyra mandagar. Då stämmer ju uppskattningen ganska bra. Jag utgår från att han i den "offerten" har räknat med att din man skulle hjälpa till.

När det gäller material så kan han lägga på i princip hur han vill. Seriöst eller inte men det kan du nog inte ändra på.

Jag tror på att du betalar det du har blivit offererad plus material och resor. Men bara 2 resor möjligen 3. Och naturligtvis inga traktamenten.

Lycka till!

M
Men hur ska jag räkna ut reseersättningen? Den har han ju bakat in i timmarna på han och lärlingen dvs 395kr*8 timmar och 310*6 timmar. Vilket blir 5020kr. För nån sa att service bil inte är reseersättning

Bowman
Jag har aldrig sluppit lurendrejeri av alla hantverkare jag anlitat. Över va 10-15 år, säkerligen 10 talet olika firmor och olika typer av hantverkare. Allt i från små enmansfirmor till "miljardkoncerner" det är aldrig småfel heller utan dubbla priser, halvfärdigt jobb osv osv.

Det är sorgligt.
Alla som säger motsatsen har bara inte fattat att dom blir lurade och eller blundar för faktumet, för att låtsas som dom inte blivit lurade för sig själva.

Det jäkliga är att jag skall bygga ut snart och har ingen lust att göra det själv, så jag har ett år eller så framför mig av ångest, oro, skandaler och rent lurendrejeri.

Skojare.

• Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Det här med traktamente är ju heltokigt i sig, men han menar t om att ni ska betala 25% moms på det om jag inte ser fel? Jag håller med om att den här personen inte har en aning om vilka regler man har att hålla sig till.

Anlita nån annan nästa gång. Ta referenser. Ha inte bråttom.
Pråbblem solved.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M
E EndZone skrev:
Det här med traktamente är ju heltokigt i sig, men han menar t om att ni ska betala 25% moms på det om jag inte ser fel? Jag håller med om att den här personen inte har en aning om vilka regler man har att hålla sig till.
Han säger att det är kundens grej att betala det för det är moms baserat eller vad fan han sa... och att vi skulle läsa på lite mer

Fairlane
Jag tittade lite på detta igen. I första inlägget står det att han pratat om ett pris på 10-15' och att ni blev chockade när ni såg fakturan.

Senare kommer en sms-konversation som säger 22' + material och resor.

Kan det var timmar med för inköp och bortforsling också? Det kanske egentligen framförallt är lärlingen och traktamentet som är helgalet, samt sopsäckarna?

Maarii05 skrev:
Men hur ska jag räkna ut...
Hur du än väljer att göra ska du veta att så länge du betalar en summa som du kan stå för och motivera, som är schysst och som rent allmänt kan räknas som skälig, så har du ditt på det torra. Du har då gjort så gott du kan och lämnar över bollen till honom.

Börjar han sedan tjafsa och tex hota med inkasso och kronofogden så kan du hälsa att de inget kan göra eftersom det inte handlar om att du gömmer dig och vägrar betala, utan i stället om en tvist. Fogden hanterar öht inte sådant. Får du brev från inkasso eller fogden är det bara att svara dem att du betalat en del och bestrider betalkravet för resten. Då är hantverkarens enda utväg att stämma dig. Tingsrätten tar då (eventuellt) upp ärendet och då som ett s k småmål eftersom summan det handlar om är mindre än ett halvt prisbasbelopp, ca 22 tkr. Du riskerar då inte att behöva betala motpartens advokatkostnader. Det värsta som kan hända är att du tilldöms att betala hela eller en del av summan det tvistas om. Men bevisbördan ligger på hantverkaren. Och med tanke på hur dålig koll han verkar ha, har jag oerhört svårt att få tänka mig att han kommer att gå vidare och försöka bevisa sin sak.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Maarii05 skrev:
Men hur ska jag räkna ut reseersättningen? Den har han ju bakat in i timmarna på han och lärlingen dvs 395kr*8 timmar och 310*6 timmar. Vilket blir 5020kr. För nån sa att service bil inte är reseersättning
Servicebil har du ju specat på fakturan. Vad räknar du på, menar du?

Har det pratats om reseersättning så är det orelevant för dik som kund. Den ersättningen regleras mellan arb.tagare och arb.givare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.