M
K Krille4 skrev:
Det håller jag med om. Men samtidigt kan man inte anlita en hantverkare till ett visst timpris för att sedan bestrida faktura eftersom man lyckats hitta en annan hantverkare med ett lägre timpris.

/Krille
Fast det är väl inte därför vi bestrider fakturan, han har ju sagt ett pris och vi får ett annat pris än vad vi kommit överens om. Dessutom när man varit schysst och sålt iväg husvagnen åt honom och han fick timmerstommarna av oss. Då har man dessutom mage att fakturera för massa virke som han sedan tog hem

K
Maarii05 skrev:
Fast det är väl inte därför vi bestrider fakturan, han har ju sagt ett pris och vi får ett annat pris än vad vi kommit överens om. Dessutom när man varit schysst och sålt iväg husvagnen åt honom och han fick timmerstommarna av oss. Då har man dessutom mage att fakturera för massa virke som han sedan tog hem
Jag har förståelse för att du är upprörd och besviken, men för oss som inte vet hela historien blir det tyvärr svårt att ge råd när nya fakta framkommer. Det jag menar är bara att prisuppgiften på 22 000 kr för arbete plus material och resekostnader (14 mil per dag) inte är så långt i från det ni nu blivit fakturerade.

Det är naturligtvis inte ok att han t ex fakturera timmar för tid han inte jobbat eller att han tar hem material som ni har betalat för. Är ni missnöjda med själva genomförandet ska ni naturligtvis anmärka på det också.

/Krille

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Jag har förståelse för att du är upprörd och besviken, men för oss som inte vet hela historien blir det tyvärr svårt att ge råd när nya fakta framkommer. Det jag menar är bara att prisuppgiften på 22 000 kr för arbete plus material och resekostnader (14 mil per dag) inte är så långt i från det ni nu blivit fakturerade.

Det är naturligtvis inte ok att han t ex fakturera timmar för tid han inte jobbat eller att han tar hem material som ni har betalat för. Är ni missnöjda med själva genomförandet ska ni naturligtvis anmärka på det också.

/Krille
Fast jag tycker inte 5000kr är småpengar tyvärr. Man får väl lära sig av sina misstag

Mikael_L
Maarii05 skrev:
Men vad mer finns det ens att diskutera i tråden? De flesta verkar tycka att 22000 + material + resekostnad är vettigt att betala..
Svårt att svara på.

Det är t.o.m två olika sorts svar, beroende på hur man menar med frågan.
1. Om det fanns ett avtalat pris som inte har ändrats.

2. Om jobbet är värt beloppet ...

På 2 kan jag omöjligt svara, då jag faktiskt inte fattar vad för jobb som gjorts.
du har skrivit i tråden att jobbet var byte ev 2 fönster och 2 altandörrar.
Och för det arbetet känns det väl så saftigt.

Men det kan omöjligt varit bara det arbetet. Du har ju en limträbalk och 350st skruvar 6x120. Det är inte normalt material vid fönsterbyte, så något mer jobb är ju utfört.
Bara att dra in en 6x120mm träskruv tar ju nästan en minut, så bara tiden med skruvdragaren i handen är alltså 350 minuter = 6 timmar, så det har nog gått en hel dags jobb bara för rent skruvande... av något ...

M
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svårt att svara på.

Det är t.o.m två olika sorts svar, beroende på hur man menar med frågan.
1. Om det fanns ett avtalat pris som inte har ändrats.

2. Om jobbet är värt beloppet ...

På 2 kan jag omöjligt svara, då jag faktiskt inte fattar vad för jobb som gjorts.
du har skrivit i tråden att jobbet var byte ev 2 fönster och 2 altandörrar.
Och för det arbetet känns det väl så saftigt.

Men det kan omöjligt varit bara det arbetet. Du har ju en limträbalk och 350st skruvar 6x120. Det är inte normalt material vid fönsterbyte, så något mer jobb är ju utfört.
Bara att dra in en 6x120mm träskruv tar ju nästan en minut, så bara tiden med skruvdragaren i handen är alltså 350 minuter = 6 timmar, så det har nog gått en hel dags jobb bara för rent skruvande... av något ...
Jag har skrivit nånstans i tråden vad som gjorts :)

Mikael_L
Ja just det, i inlägg #30 stod det lite om limträbalken och rivna väggar osv.

För bara en rent fönsterbyte kunde man tänka sig att 3 hela arbetsdagar, dvs 2 pers 1,5 dag, eller 1 dag med 2 pers och nästa dag för en att fixa till, skulle varit ett helt schysst pris/tid. Mycket snabbare lär det knappast gå.
Då är det på ett ungefär 12 loppor i arbetskostnad.
Jag skulle inte höja på ögonbrynen så mycket om det blev 4 arbetsdagar heller, dvs 32 timmar, ca 16'. Men en 24 timmar borde dock en erfaren klara det på, tycker jag.

Nu är det förutom fönster och dörrbyten rivning av inre och yttre skikt, avväxling med limträ osv. Det låter verkligen som ett jobb på bortåt 20-25'
Sen lite ROT på det.

• Gilla
1
  • Laddar…
M
Förresten, vi var ju tvungen att söka bygglov för det här och det är ju klart och så men vi var tvungen att fylla i en kontrollplan eller snarare hantverkaren när han var klar. Sista dagen så drog han ju bara ut att säga till rller nåt så papperet blev ju inte ens ifyllt. Hur gör vi med det? Han är ju inte vidare glad på oss längre men han måste väl ändå fylla i det här åt oss när han utfört arbetet eller? :worried:

Maarii05 skrev:
Fast jag fick svar idag från ett annat företag som gjort liknande projekt med att ta upp en vägg av timmerstomme och satt in fönster. Det var betydligt billigare plus att dom plockade dessutom bort efter sig och tog med sig skräpet. Dom var två stycken på tre dagar på det projektet..och då ingick det material, ev ställning om det skulle behövas osv..

Är svårt att jämföra på det viset. Inga jobb är lika, och sen är det skillnad på folk hur snabba och erfarna man är med denna typ av jobb. Sen kanske dessa hade kortare väg också ? Det blir en tolkningsfråga hela vägen, så man kommer inget vart, om man inte hittar något som är direkt felfakturerat. Sen ska man också mäta tiden med om det är rätt utförd också. Man ska skriva papper innan jobbet påbörjas, och få ett fast pris om man är rädd det blir dyrare. Många ger låga pris när man pratar med dom för att få jobbet, men sen blir det dyrare ändå.

Redigerat:
Maarii05 skrev:
Förresten, vi var ju tvungen att söka bygglov för det här och det är ju klart och så men vi var tvungen att fylla i en kontrollplan eller snarare hantverkaren när han var klar. Sista dagen så drog han ju bara ut att säga till rller nåt så papperet blev ju inte ens ifyllt. Hur gör vi med det? Han är ju inte vidare glad på oss längre men han måste väl ändå fylla i det här åt oss när han utfört arbetet eller? :worried:
Kan vara bra om du pratar med din hantverkare :) Håller ni en god ton, så kanske det löser sig med det hela. :)

Har svårt att tro att hantverkaren måste fylla i blanketter åt er. Skriv och skriv under själva och skicka in. Har det inte ställts krav på en kontrollansvarig finns det regler för egenkontroll, vilket är ert ansvar.

Ni har på tämligen godtyckliga grunder skapat den här situationen själva. Jag hävdar inte att hantverkaren betett sig klanderfritt, men ni verkar själva hela tiden famla efter argument för att inte betala för vad det i slutändan verkar ha avtalats om att ni skulle betala, med vissa mindre avvikelser. Att ni då inte ens tänkt på att få allt färdigt först...

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har svårt att tro att hantverkaren måste fylla i blanketter åt er. Skriv och skriv under själva och skicka in. Har det inte ställts krav på en kontrollansvarig finns det regler för egenkontroll, vilket är ert ansvar.

Ni har på tämligen godtyckliga grunder skapat den här situationen själva. Jag hävdar inte att hantverkaren betett sig klanderfritt, men ni verkar själva hela tiden famla efter argument för att inte betala för vad det i slutändan verkar ha avtalats om att ni skulle betala, med vissa mindre avvikelser. Att ni då inte ens tänkt på att få allt färdigt först...
Men det är väl självklart att vi ska betala. Jag har aldrig påtalat annat. Vi är för övrigt supernöjda med resultatet men bara för att vi är nöjda så ska vi väl inte betala mer än avtalat bara för det? Vi känner oss övertrampad och lurad med tanke på hur mycket saker han tagit hem som han sen fakturerat på oss och dessutom fått vissa saker..sen att vi sålde husvagnen billigt också. Sen att vi inte tänkt på att få allt färdigt? Vet inte om du pratar om detta papper nu, han visste ju om att det skulle fyllas i. Det är ju typ bara hans uppgifter och en underskrift typ. Det är liksom inte fler A4 papper det handlar om. Men grejen är ju att han bara stack härifrån och sa ingenting. Han hade så bråttom att han hoppade ur bilen och tog kort från vägen på projektet för att han hade väl glömt det.

Fairlane
Några frågor till TS:
1. Vad tycker du själv att ni ska betala?
2. Första inlägget så angav siffran 10-15' och att ni kände er lirade när fakturan var så mycket högre. Senare kom uppgifter om 22' plus material och resor. Varför första uppgiften?
3. Vill ni utnyttja ROT eller inte? (Jag kan ha missat det, men jag har sett att det står att man KANSKE inte vill utnyttja det).
4. Ni har använt samma snickare tidigare. Jobbade han korta dagar då också och hur såg reseersättningen ut då?

Jag säger inte att ni eller snickaren är felfria eller skyldiga utan försöker första vad som hänt. Det känns som att det förändrats från första inlägget till var vi är nu.

Det är mycket som framkommit successivt. I första inlägget skrevs att ni fått en faktura på närmare 40.000 brutto för något som ni fått en uppskattning av skulle kosta 10-15 tkr. Sen framkom det att det inte riktigt stämde, material var inräknat i den första siffran men inte den andra, den andra siffran verkar ha varit (eller blivit) 22 tkr osv. Ni hade också en egen beräkningsmodell med arbetade dagar i förhållande till offerten som inte hade någon form av juridisk bäring. Så jag vidhåller min känsla av att ni om möjligt vill komma billigare undan än vad hantverkaren avtalsmässigt skulle kunna fakturera. I övrigt anser jag mig ha skrivit tillräckligt många inlägg i den här tråden för att inte antas helt stå på hantverkarens sida.

Ja, det var pappret jag menade när jag skrev att ni borde sett till att få allt klart innan ni ifrågasatte fakturan.

M
Såhär
Fairlane Fairlane skrev:
Några frågor till TS:
2. Första inlägget så angav siffran 10-15' och att ni kände er lirade när fakturan var så mycket högre. Senare kom uppgifter om 22' plus material och resor. Varför första uppgiften?
3. Vill ni utnyttja ROT eller inte? (Jag kan ha missat det, men jag har sett att det står att man KANSKE inte vill utnyttja det).
4. Ni har använt samma snickare tidigare. Jobbade han korta dagar då också och hur såg reseersättningen ut då?

Jag säger inte att ni eller snickaren är felfria eller skyldiga utan försöker första vad som hänt. Det känns som att det förändrats från första inlägget till var vi är nu.
Såhär är det, i mars när han gjorde ett annat jobb hos oss så frågade vi vad han skulle ta för att sätta in dörrarna och fönstren. Och då sa han mellan 10000-15000kr för endast han själv. Sen fattar man väl själv att det endast är arbetskostnad. Sen när det började närma sig och vi beställde fönstren och dörrarna så började det velas fram och tillbaka om lärlingen skulle följa med eller inte. Vilket har ändrats jag vet inte hur många gånger och till slut blev det så en vecka inna påbörjat projekt så skulle han vara med men att han inte skulle ta så mycket för honom. Och då fick vi priset på sms på 22000kr för snickaren och lärlingen men då hade han räknat på en veckas arbetstid på dom två. Och att det säkert skulle gå fortare också eftersom dom var tre stycken med min sambo. Sen tillkom även material och lite resor.

M
Fairlane Fairlane skrev:
Några frågor till TS:

1. 22000kr utan ROT vilket blir med rot 15400 plus material 10000 inklusive moms och 2800kr för service bil har vi räknat.
2. Jag uppgav det första för det var det priset vi först fick i vintras för att bara att snickaren själv här.
3. Jag sa att det kanske inte ens var säkert att vi vill använda oss av ROT med tanken på att min sambo inte ens skattar i Sverige och då kanske det inte gått igenom.
4. Alltså ja sist blev det ju strul för att han skickade hit två snickare som förstörde typ våra väggar och allt så han fick komma själv och göra klart allt istället..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.