7 557 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Rimlig faktura för golvläggning?
Sida 1 av 2
Vi hade ett försäkringsärende för en fuktskada och bad då firman att även lägga samma nya golv i ett annat rum (rektangulärt på 10 kvadrat) när dom ändå höll på. För det rummet fick jag offert på 3850kr. Idag fick jag fakturan som är på 5733kr för det jobbet. Det tog byggaren ganska exakt 2h att bli klar med hela jobbet men jag har blivit fakturerad 5.5h. Då dom utgår 10 min härifrån är det ju inte mycket körning att tala om heller men visst, 3h kanske man kan sträcka sig till. Är jag orimlig i mitt tänk här? Inga jättepengar men ändå. Golvet som var fuktskadat tog ca 3h att lägga, det kan dom ju inte räkna in här? 🤔
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 501 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 501 inlägg
Om du har fått ett ungefärligt pris, en prisuppskattning, så får företaget debitera max 15 % mer än det beloppet. Beloppet måste även vara skäligt. Du har rätt att få en specificerad faktura där det står vad de har gjort under de 5,5 timmarna. Normalt är det ju inte bara tid hos kund och restid som debiteras utan det kan vara en tur till en butik för att köpa t.ex. foam eller förbrukningsmaterial.
Okej! Det jag funderar på nu är om ursprungliga offerten kanske bara var på arbetskostnaden och ej material. Då stämmer det ganska bra. Mjo men nu hade han med sig allt från början. Absolut fattar jag att det är en kostnad att införskaffa material, administrativa kostnader osv.BirgitS skrev:
Om du har fått ett ungefärligt pris, en prisuppskattning, så får företaget debitera max 15 % mer än det beloppet. Beloppet måste även vara skäligt. Du har rätt att få en specificerad faktura där det står vad de har gjort under de 5,5 timmarna. Normalt är det ju inte bara tid hos kund och restid som debiteras utan det kan vara en tur till en butik för att köpa t.ex. foam eller förbrukningsmaterial.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 501 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 501 inlägg
Det är inte säkert att företag vill göra rotavdrag på så små belopp att kostnaden för att administrera rot är för hög i förhållande till vinsten de gör.B blork skrev:
Men fråga om hur det kommer sig att beloppet är både högt i förhållande till givet pris och antal timmar på plats.
Kanske det, men offerten jag fick först var med rot iaf. Jag får höra med dom. Dom var inte så noggranna, spikade inte fast lister ordentligt och gjorde fula märken här och där så har fått fixa det själv också.BirgitS skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 501 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 501 inlägg
När de har offererat med rotavdrag så ska du förstås ha det.B blork skrev:
Om en hantverkare skadar något av din egendom, t.ex. som du beskriver med märken, eller inte gör ett korrekt fackmässigt jobb, t.ex. inte spikar fast lister ordentligt, så är företaget skyldiga att åtgärda det utan kostnad för dig eller ge dig ekonomisk ersättning.
Jag hade kontaktat dom och sagt att fakturan är högre än offerten, och rot saknas, . är det orsaken? Kan ni rätta?
Då får dom en chans att snyggt rätts om dom gjort en fuling, eller bara missat något, tex roten.
Då får dom en chans att snyggt rätts om dom gjort en fuling, eller bara missat något, tex roten.
Eftersom de redan jobbar hos dig bör ställtiden bli 0 h, så det är helt orimligt med 5,5 h, oavsett ROT eller inte. Som du skriver kan man tänka sig någon timme extra för hantering av mer material. Det borde hur som helst ha varit en mycket billig golvläggning, men så verkar det inte ha blivit.
Har du fått en specificering av det arbetet du beställt extra?
Där ska alla uppgifter finnas om vad som ingår i det fakturerade belopp. Allt.
Precis som du bad vi om ett tilläggs arbete vid en försäkringsskada.
Byggaren fakturerade oss resor för detta arbete men det var resor de även fick betalt från försäkringsbolaget. Det tillagda arbetet utfördes inte skiljt från försäkringsärendet med separat resor.
Av den erfarenhet vi fått av vårt försäkringsärende kommer vi att vara petnoga vad det gäller avtal och överenskommelser både mellan försäkringsbolag och entreprenören som gäller återställandet av själva skadan och beställt extra arbete.
Där ska alla uppgifter finnas om vad som ingår i det fakturerade belopp. Allt.
Precis som du bad vi om ett tilläggs arbete vid en försäkringsskada.
Byggaren fakturerade oss resor för detta arbete men det var resor de även fick betalt från försäkringsbolaget. Det tillagda arbetet utfördes inte skiljt från försäkringsärendet med separat resor.
Av den erfarenhet vi fått av vårt försäkringsärende kommer vi att vara petnoga vad det gäller avtal och överenskommelser både mellan försäkringsbolag och entreprenören som gäller återställandet av själva skadan och beställt extra arbete.
Hej! Rotavdraget är det beställaren/kunden som sparar 50 % av arbetskostnaden. Inte byggaren. De får vänta ca 10 dagar efter att kunden betalat fakturan på material. Servicebil och just nu fram till 31/12-25 50 % av arbkostnaden. Byggaren tjänar inget extra på ”Rot” det är förmån för kunden som bor i bostadsrätt eller i villa. Som får ekonomiskhjälp av skattebetalare att renovera sitt boende. Men det är såklart önskvärt att som byggare tjäna pengar på sitt uppdrag. Som i sin tur betalar skatt på lön som kan gå till rot.BirgitS skrev:
// Joakim N
Fastighetsägare i glesbygd ! Oftast samma visa varje gång när jag anlitar hantverkare! Saltade fakturor med oskäliga timdebiteringar,maxat påslag på materialet,maxade milkostnader ” 3 bilar 3 man 2 som jobbar”vidare kan jag som gammal pensionerad yrkesman konstatera att kunskaperna i yrket i många fall är undermåligt Det gäller i detta fall oftast Generation X🤔😤Högre krav på yrkesutbildningen är också befogad! ÖlasseB blork skrev:Vi hade ett försäkringsärende för en fuktskada och bad då firman att även lägga samma nya golv i ett annat rum (rektangulärt på 10 kvadrat) när dom ändå höll på. För det rummet fick jag offert på 3850kr. Idag fick jag fakturan som är på 5733kr för det jobbet. Det tog byggaren ganska exakt 2h att bli klar med hela jobbet men jag har blivit fakturerad 5.5h. Då dom utgår 10 min härifrån är det ju inte mycket körning att tala om heller men visst, 3h kanske man kan sträcka sig till. Är jag orimlig i mitt tänk här? Inga jättepengar men ändå. Golvet som var fuktskadat tog ca 3h att lägga, det kan dom ju inte räkna in här? 🤔
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 501 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 501 inlägg
Jag vet, jag avsåg alltså att hantverkaren ska anse att kostnaden för att hantera rotavdraget är skälig i förhållande till den vinst som görs på hela arbetet. Om en elektriker är ute på ett kort uppdrag, debiterar 1 h arbete på plats så kan kostnaden/tiden för att hantera rot bli oskäligt stor i förhållande till den timmen. Det har i andra trådar förekommit fall där hantverkare vägrar göra rotavdrag på mycket korta jobb.J Joakim Nord skrev:Hej! Rotavdraget är det beställaren/kunden som sparar 50 % av arbetskostnaden. Inte byggaren. De får vänta ca 10 dagar efter att kunden betalat fakturan på material. Servicebil och just nu fram till 31/12-25 50 % av arbkostnaden. Byggaren tjänar inget extra på ”Rot” det är förmån för kunden som bor i bostadsrätt eller i villa. Som får ekonomiskhjälp av skattebetalare att renovera sitt boende. Men det är såklart önskvärt att som byggare tjäna pengar på sitt uppdrag. Som i sin tur betalar skatt på lön som kan gå till rot.
// Joakim N