Rimlig faktura

31k läst  138 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Jaha då var man här igen då, trodde jag skulle få en hjärtattack idag när jag öppnade fakturan från vår snickare. Den var på 30200kr med rotavdrag, alltså egentligen totalt 37000kr nånting plus att han plockade med sig vår gamla husvagn som han skulle dra av 2500kr för på fakturan. Nu vi uppe i totalt 40000kr nästan. Vi hade han här i vintras för en offert för att sätta in våra 2 fönster och 2 altandörrar. Han gav oss ett beräknat pris på mellan 10000-15000kr om det bara vara han och min sambo skulle hjälpa till. När han kom förra veckan sa han att det skulle ta tre dagar, det gjorde det inte..Det tog fyra dagar. Han har kommit 9:30 varenda morgon och åkt senast 15 då hans fru tydligen blir galen om han inte är hemma kl 16. Han har en timmas resväg hit och en timma hem. Vi hade kommit överens om att det skulle vara han och min sambo men så blev det att en lärling skulle vara med också men han skulle inte debitera så mycket för honom. Han har debiterat ett timpris på 310 kr för honom, han har ingen utbildning och har nyss börjat jobba på detta företag.

Är 310 kr rimligt att ta betalt för en lärling som kan verkligen NADA och har noll erfarenhet och ingen utbildning?
    Och är det okej att han sa 3 dagar fast det tog 4 dagar och ändå ta betalt för den sistnämnda dagen?
    Och så står det service bil, dagtraktamente och även timpris på fakturan? Ska man betala alla dessa eller? Dessutom så är det bra nog många mil på plussade på "service bil" så dom stämmer inte heller...

En till sak är att han sa att han hade köpt några blad för 120 kr för 10 st, han debiterade oss 100kr för ett blad..
    Inte mycket pengar men i det hela är 40000kr jävligt mycket mer än 10000-15000kr!!

Vad gör vi nu?!

2. E
    Medlem · Nivå 9
    Enl. konsumenttjänstlagen får ett överenskommet pris inte öka med mer än 15%. Om priset drar iväg så ska hantverkaren invänta godkännande för prisökningen från beställaren.

Är det ett fast pris du fått eller är arbetet utfört på löpande räkning?

3. D
    Medlem · Nivå 10
    Ger man ett intervall ska man ju hålla sig innom det. +15% ärväl praxis innan de ska begära in godkännande av kostnadsökningen.
    Så det kan vars vettigt att acceptera 17250kr för att inte komplicera en eventuell konflikt kan du länge lägga husvagnen på toppen av det. Det blir hälften av vad han har begärt. Men med din beskrivning låter det rimmligt.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Att sätta in 2 fönster och 2 dörrar tar i normalfallet inte 4 dagar, snarare två dagar eller lite mer. Men det kan ju ha funnits försvårande omständigheter.

Jag tolkar att du fått ett pris på löpande räkning, men med en kostnadsuppskattning? Den får i så fall inte överstigas med mer än 15%. Dyker dte upp oväntade svårigheter som inte var med i bedömningen från början, så får hantverkaren erbjuda tilläggsarbete för att åtgärda de upptäckta problemen.

Att betala även för restid är normalt, tiden börjar räknas när hantverkaren börjar lasta ut till bilen, på firman.

Traktamente har jag inte hört talas om, men det kanske förekommer när det är så långt (1h körning). Kostnad för servicebil är vanligt, men skall avtalas i förväg.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Ja alltså fast pris förväntar man väl sig plus minus lite till när han säger mellan 10000-15000 för bara han. Hade ju räknat med lite mer för lärlingen också men såhär mycket, nej....

6. M
    Medlem Nivå 4
    Hej
    Eftersom min sambo har varit med alla dessa dagar förutom den sista och hjälpt till med allt så vet han med 100 säkerhet att det inte tillkommit några omständigheter alls. Förutom att hans fru ringde och skällde på han kl 14:30 att han ska vara hemma snart.

7. S
    Medlem · Nivå 9
    Får man be om att få lite mer kostnadsuppgifter? :)

Vore kul att se hur mkt han tagit betalt bara för bilen och traktamente osv. Sen att han kör så korta dagar, är det något du visste om vid beställningen? Annars kan jag tycka att restid, bilersättning och traktamente för 4:e dagen är åt helvete då han bara gör halvdagar.

Dessutom så kostar ju han plus lärlingen runt 8-900 i timmen när dom sitter i bilen, vilket blir 1800 per dag. Jävligt fult av han att ta med en lärling på det viset när han utryckligen sagt annat vid överenskommelse.

8. S
    Medlem · Nivå 9
    Eran överenskommelse var ju att din man och snickaren skulle köra detta tillsammans. Jag skulle bestridit all tid från lärlingen tror jag.

9. M
    Medlem Nivå 4
    Jag kan bifoga fakturan om du vill? Utan namn då osv :)

10. P
    Medlem Nivå 4
    Ja stryk det personliga, skulle vara kul att läsa den!:)

11. P
    Medlem Nivå 4
    Har ni något skriftligt på det pris han gav er i vintras?

12. M
    Medlem Nivå 4
    Nej självklart inte.. men både jag och min sambo hörde ju det här priset. Så det är lite ord mot ord...

13. M
    Medlem Nivå 4
  14. K
    Medlem Nivå 7
    Som många andra skrivit så skulle jag max ha betalat 15 kkr plus 15%.

Med det sagt känns det ändå lite svårt att bedöma rimligheten i tiden då bl a en 6 meters limträbalk, flera gipsskivor och osb-skivor antyder att det kanske inte bara var en enkel montering av fönster och altandörrar?

J-stedt och hempularen gillar
  15. N
    Medlem Nivå 7
    Dagtraktamente??? Det är ju för f-n bortaget nu för tiden.
    I branchen finns endast traktamente, vilket kan falla ut om resan är 7 mil enkelt resa samt att man övernattar.

Den posten ska du verkligen ifrågasätta!

EvertL gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: