M
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tittade lite på detta igen. I första inlägget står det att han pratat om ett pris på 10-15' och att ni blev chockade när ni såg fakturan.

Senare kommer en sms-konversation som säger 22' + material och resor.

Kan det var timmar med för inköp och bortforsling också? Det kanske egentligen framförallt är lärlingen och traktamentet som är helgalet, samt sopsäckarna?
På den förra fakturan vi fick för det förra jobbet tog han betalt för bortforsling på 500kr för då tog han med sig skräpet. Nu valde vi att slänga allt själva för att slippa den posten.. han har handlar på arbetstid dvs direkt från morgonen innan han åkt till oss.. han har skrivit kl 07:50 de flesta dagarna att han är på varuhandeln då..

M
Janmen
N Nils82 skrev:
Servicebil har du ju specat på fakturan. Vad räknar du på, menar du?

Har det pratats om reseersättning så är det orelevant för dik som kund. Den ersättningen regleras mellan arb.tagare och arb.givare.
ja men vad innefattar service bil då? Och alla säger att jag ska betala reseersättning eller milersättning? Så hur ska jag veta vad som är vettig summa för det. Det ska alltså betalas för att bilen finns typ, för att dom sitter i bilen och för att bilen rullar eller? Alltså tre ersättningar för bilen om jag fattar rätt?

K
Först hade ni fått ett pris på 10-15 kkr och sen framkommer det att ni fått ett pris på 22.000 + resor + material. Visst finns det frågetecken kring lärlingens tid, nivån på reseersättningar och ROT-avdrag eller inte men summerat stämmer väl ändå prisuppgiften och fakturan rätt väl överens?

/Krille

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maarii05 skrev:
På den förra fakturan vi fick för det förra jobbet tog han betalt för bortforsling på 500kr för då tog han med sig skräpet. Nu valde vi att slänga allt själva för att slippa den posten.. han har handlar på arbetstid dvs direkt från morgonen innan han åkt till oss.. han har skrivit kl 07:50 de flesta dagarna att han är på varuhandeln då..
Ok, är han på bygghandel och handlar 7.50 så börjar han inte klockan 9 eller 10.

Vad gäller bilkostnad så har han tydligen en fast kostnad per dag plus 45:-/mil. Det är inte billigt, men inte helt uppåt väggarna heller. Därtill lägger han på den tid de sitter i bilen. Det är väldigt vanligt och egentligen inte så märkligt. Om man som kund väljer en byggare som har en timme enkel resa så får man förstå att den tiden vill han ha betalt för också. Dock bör man ju specificera det också. Det gjordes väl inte jättetydligt.

M
J
K Krille4 skrev:
Först hade ni fått ett pris på 10-15 kkr och sen framkommer det att ni fått ett pris på 22.000 + resor + material. Visst finns det frågetecken kring lärlingens tid, nivån på reseersättningar och ROT-avdrag eller inte men summerat stämmer väl ändå prisuppgiften och fakturan rätt väl överens?

/Krille
Ja precis. När han var här i mars och gjorde ett annat jobb hos oss så gav han ett pris på 10000-15000kr om det bara var han och min sambo. Sen skulle det vara en lärling med sen inte och sen blev det så igen men att han då inte skulle ta så mycket betalt för honom eftersom han egentligen inte skulle vara med ens men han hade inget jobb åt honom så då var han typ tvungen att ta med honom..

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
M
Han ta
K Krille4 skrev:

/Krille
Han tar annars 350kr timman för sina lärlingar tydligen.

Maarii05 skrev:
Janmen

ja men vad innefattar service bil då? Och alla säger att jag ska betala reseersättning eller milersättning? Så hur ska jag veta vad som är vettig summa för det. Det ska alltså betalas för att bilen finns typ, för att dom sitter i bilen och för att bilen rullar eller? Alltså tre ersättningar för bilen om jag fattar rätt?
Han tar givetvis betalt för servicebil, det är ett arbetsverktyg som är sån pass stor kostnad att man brukar speca den för sig. Servicebilen ska frakta personal, utrustning, material samt fungera som minimalisk verkstad.
45:-/milen, i ditt fall, ska täcka för kostnader så som inköp, värdeminskning, slitage, försäkring, skatt, besikning och övriga omkostnader kopplade till fordonet.
(Som privatperson kan man räkna med en milkostnad a 30-35:-/milen)

Att hantverkaren sitter i bilen och kostar pengar är heller inget konstigt då det ingår i uppdraget att ta sig till olika platser för kunds räkning.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
22.000 + resor + material upplever jag att han offererat på. Aldrig att jag skulle acceptera att det var inklusive ROT i en rättsprocess. Å andra sidan skulle jag tro att en sådan skulle hamna närmare det han begärt än det ni säger er vara villiga att betala.

Att ni inte själva reagerade på att lärlingen skulle med på er bekostnad om han inte hittade något vettigare åt honom att göra visar väl på nyttan med konsumentskyddande regler om inte annat.

Jag skulle betalat 22–25.000 plus material minus husvagn och meddela att det är allt han får då han dragit ut på arbetet pga korta dagar.

Går det till rättegång så blir det småmål av det så även om han skulle tvingas stå för er ombudskostnad får ni inte ersättning för mer än en timme.

Blåneka till hans fulla krav och gör sen upp i godo. Allt annat kommer ni förlora tid och/eller pengar på båda två.
Maarii05 skrev:
Fast ska jag betala 22000-25000 för bara arbetet + resor + material är vi ju uppe i ner än den summa som står på fakturan? Eller menar du arbetskostnaden efter ROT eller hur menar du? Alltså 15400 efter ROT eller?
Ja, jag uttryckte mig kanske slarvigt. Jag skrev 22-25 för arbetet inklusive resor, därifrån ska ROT-avdrag dras. Sen ska ni också betala materialet. Och slutligen dra av det ni redan betalat, dvs. 2.500 i form av husvagnen.

Totalsumman som han fakturerat är som andra sagt inte uppåt väggarna givet vad ni kommit överens om, däremot är specen undermålig liksom tanken att ni betalar för hans lärling bara för att denne råkar gå omkring och dra i närheten. Tar arbetet lika lång tid med som utan denne går det förstås inte för en seriös företagare att ta betalt för honom.

Paul-Staffanstorp
N Nils82 skrev:
Han tar givetvis betalt för servicebil, det är ett arbetsverktyg som är sån pass stor kostnad att man brukar speca den för sig. Servicebilen ska frakta personal, utrustning, material samt fungera som minimalisk verkstad.
45:-/milen, i ditt fall, ska täcka för kostnader så som inköp, värdeminskning, slitage, försäkring, skatt, besikning och övriga omkostnader kopplade till fordonet.
(Som privatperson kan man räkna med en milkostnad a 30-35:-/milen)

Att hantverkaren sitter i bilen och kostar pengar är heller inget konstigt då det ingår i uppdraget att ta sig till olika platser för kunds räkning.
Jag håller inte med dig i det första du skriver gällande servicebil för det handlar framförallt om rörläggarna som är glada för detta med avgifter för servicebilar, men om du läst mitt inlägg #81 så var det ändå bara 1/3 som debiterade för servicebil och det var den nystartade valpen som har störst bil men minst saker i den så han ändå fick köra och handla stup i kvarten.

Känner till en rörläggare i mitt närområde som folk började gnälla på när han började debitera för servicebil då han bytt till en stor skåpbil, men skillnaden var att han höll sig med ett lager och behövde sjukt sällan köra för att handla saker och då kan jag anse det är värt att kalla servicebil och ta betalt för bilen men i gengäld tog han ju aldrig några körersättningar och höll ändå en rimlig timpeng.

Jag vet ingen snickare/plattsättare/elektriker/målare i min närhet som debiterar för servicebil och jag har ändå drivit företaget och varit i branschen i 13 år så jag känner ganska många andra egenföretagande hantverkare. ;)

När jag haft flera, 3-5, olika jobb ca 10 mil från mig så har jag ibland tagit ut servicebilskostnad istället för milersättning.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
"Servicebil" är ett irritationsmoment - Här i huvudstaden är det mer eller mindre standard skulle jag vilja påstå.
Vägtullar in till stan vid 0700 är 35Sek och ut ur stan 35kr kring klockan 1600. Lägg till parkering på det om minst 120kr/dag (Dyrare nu då staden tar ut parkering mellan 0700-1900 istället för 0900-1700 som tidigare år).
Så generellt så har man lagt ut minst 200kr bara för att komma till kunden och hem igen under en arbetsdag och då är inte slitage/bränsle inräknat.
Det fakto att man dessutom spenderar säkert 1 timme i bilen för att ta sig kanske 2 mil enkel väg till kunden gör att bränslekostnader ökar.
Mellan 350-400kr/dag+moms för "Servicebil" eller "framkörningsavgift" är således väldigt vanligt här, i Stockholm.

Detta inlägg är endast för information om min uppfattning om rådande läge här.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Några saker stör mig med vissa resonemang i tråden.

När en hantverkare köper in material till en kund så lägger han sedan på en summa, bra så. I min värld ska det pålägget täcka kostnader som hantverkaren har för inköpet, dvs tiden och pengar som går åt för införskaffandet, plus en lagom vinstmarginal. (Speciellt om han lägger på typ tusen procent på vissa saker. Hur mycket kostar en sopsäck egentligen...) Då kan han ju sen inte dessutom också ta betalt för tiden och resan till butiken, det har han ju redan gjort i påslaget! Alternativet är att låta kunden betala för den faktiska materialkostnaden plus ett skäligt vinstpålägg på kanske 10-20% och sen debitera tiden och kostnaderna för inköpet som arbetstid och resekostnader. Men han kan ju fan inte ta betalt för samma inköpsresa två gånger!

Vem fan tar betalt för sågblad och sopsäckar? Ett sågblad är ett verktyg och kostnader för verktyg ska även det ingå i grundpriset! En sopsäck är väl far fasen förbrukningsmaterial! Speciellt om han tar betalt för bortforsling, då borde ju sopsäcken vara en förutsättning för bortforslingen och hantverkaren borde räkna in en sådan kostnad i priset för tjänsten. Sågbladet borde vara en förutsättning för att kunna riva väggen. Så länge det inte handlar om specialgrejer som kostar multum och man vet att dess förstörande är en definitiv förutsättning för att jobbet ska kunna utföras så borde väl för fasen verktyg och förbrukningsmaterial vara medräknat i timkostnaden, eller?! Om hans skosnöre går av under arbetet, tar han betalt för det också? Om han råkar bryta sönder en hammare, får kunden betala inköpet av en ny, inklusive resa och tid?

Praktikantens/lärlingens/pryons närvaro borde ju vara fullständigt irrelevant. Ett pris har lämnats. Då spelar det väl fasen ingen som helst roll om praktipryon gör någon nytta eller ej. Gör han nytta går jobbet snabbare = färre dagar men samma antal mantimmar, gör han ingen nytta går jobbet lika snabbt/långsamt = samma dagar och fortfarande samma antal mantimmar. Det enda som väl eventuellt skulle kunna höja priset är väl möjligen att en praktipryo som gör märkbar nytta på plats även kan få kosta pengar i bilen.... Men å andra sidan, ett pris har lämnats... Och här verkar ju praktipryon inte gjort speciellt mycket nytta?

Sägas skall väl att jag iofs skulle kunna sägas vara en slags hantverkare, men jag (mitt företag) jobbar uteslutande mot andra företag och inte mot privatpersoner. Andra spelregler? Nja, det borde inte vara så tycker jag.

Hade jag varit TS hade jag nog kunnat tänka mig att betala det överenskomna priset, inga 15%, reseersättning för antal dagar de har jobbat effektivt (2?), självklart materialkostnaden plus antingen tid och ersättning för inköp ELLER deras påslag på materialet. Avdrag för husvagnen och jag hade förutsatt att ROT kan dras på det lämnade priset. Jag hade börjat där och sen lämnat över bollen på hantverkaren.
Jag hade inte accepterat ökade resekostnader för att hantverkarens fru kräver att han jobbar halvtid... Det är hantverkarens problem, inte mitt...

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att det är en rulle med sopsäckar han tagit betalt för då? TS skulle ju ta undan skräpet själv då är det väl rimligt att ta betalt för en rulle säckar om man köpt dom för att TS skulle kunna städa ihop?
Ingen? kan väl vara så tokig att man tar 100:- för en säck?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Traktamentet ska inte du betala! Det ingår ju i timpriset! Annars skulle du betala timlönen och inte får väl den där lärlingen ut 310 kr/timme i sitt lönekuvert?

Tycker faktiskt det inte är så mycket å bråka om. Har ni inte bett om en skriftlig spec offert med pris, så är det svårt att komma någon väg. Inget ovanligt att det tillkommer grejer, och hade ni inte varit med å jobbat själva, så hade det blivit mycket dyrare. Ingen hantverkare gör ett sådant jobb för 10-15.000. Så han hade väl gjort bort sig när han räknade på det första gången, men jämför man med vad andra tar för liknande jobb, så är det inte mycket pengar å hämta för er i mitt tycke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.