42 290 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Jag har förståelse för att entreprenören gör ett mindre påslag för administrativa kostnader. 15% kanske är rimligt baserat på entreprenörens inköpspris.E EyEr0n skrev:Du kan ju även hitta dyrare och billigare elektriker än 699 kr/tim?
Vad spelar det för roll vad materialet kostar?
Hade din 699 kr elektriker tagit dina nätbutikspriser på materialet hade han istället kostar 1095:- tim.
Material försäljningen är ju ca 50% av omsättningen för en elfirma. Så den vill man ju inte ge bort.
Du får kolla på totalsumman och tänka efter "är jag beredd att betala x summa för att få el till min nyrenoverade kök/badrum/hönshus".
Specad faktura är ibland inte alltid av godo.
Att ersätta arbetskostnader med vinst på material är ju dumt om man får rotavdrag tänker jag.
Det är otroligt dumt.E Ezelius1 skrev:
Men de flesta jämför timpenning och de flesta förhandlar inte materialpåslag.
Så, ett företag som tar 550 kr/tim + moms, med 50% påslag kontra företag som tar 710 + moms, med 15% påslag, vem tror du får flest jobb?
Vana beställare kollar inte ofta på timpenning utan totalkostnad, som är det mest intressanta (förutom t.ex kommunala upphandlingar).
Men. Det är en djungel. Många företag som pysslar med t.ex upphandlingar har anställda jurister vars enda jobb är att leta kryphål att utnyttja, vilket i sin tur gör att de kan dumpa timpriser.
Jag förväntar mig inte att någon gör det gratis åt mig, Men jag vill inte batala för samma sak två gånger.J JellyBelly skrev:Bara en liten detalj, glöm inte att alla affärer du oftast handlar vid gör påslag. Det är så de tjänar pengar. Tycker du det är bättre att du får tillverka det själv så visst. Tycker kunder oftast förväntar sig att Rätt saker magiskt skall dyka upp på rätt plats. Införskaffa det själv nästa gång om du tycker det är enklare, så är problemet löst 👍 Men förvänta dig inte att någon gör det gratis för dig. Förstå mig rätt, du har ju all möjlighet att utbilda dig och få auktorisation AL och starta egen firma för att göra jobbet själv. Men det kommer nog bli dyrare för dig.
Om tjänsten du säljer är din expertis och jag betalar x kr/timme för den. Varför ska jag då acceptera att du dessutom ska lägga på ytterliga % på material?
Jag förstår det ärligt talat inte.
För Normalt köper du en elektrikers yrkeskunnande för montaget och lite kringtjänster, till det köper du även material av företaget. Materialinköp och försäljning är nått som NORMALT inte ingår i en elektrikers yrkesverksamhet.
Om jag fick en faktura på tiden kassörskan på ICA lade på mig så hade jag tyckt det var lika konstigt som påslag på material från en hanverkare.Alfredo skrev:
Men ska vi blanda brancher så är ett alternativ att man bara betalar för materialet. Tiden för montering ingår i materialpriset. Då kan jag absolut acceptera påslag på materialpriset
Men vi blandar äpplen och päron.E elmont skrev:
Om jag till example skulle vilja köpa spik av en hantverkare, det är det enda jag vill göra. Då skulle jag tycka det var rimligt att antingen få betala inköpspris + x % ELLER inköpspris + faktisk tid det tagit hantverkaren att ordna fram mina spik. Inte både och, och det är det jag ställer mig emot.
Så om man inte frågar efter pris så är de fritt fram att ta vilket pris som helst?K KnäckeHäxan skrev:På vilket sätt har snusmumrik blivit lurad på vilket material som använts? På vilket sätt har han blivit lurad på priset?
Om man inte frågar om priset innan ett köp, kan man per definition inte bli lurad.
Vi kan med de ingångsvärden som finns i hans inlägg inte heller bedöma om priset är skäligt eller ej, utifrån konsumentköplagsstiftning.
Då bygger vi ett samhälle där alla alltid måste skydda sig, annars förtjänar man en dyr ”läxa”.
Istället för att samhälle där vi kan lita på varandra.
Jag har jobbat som konsult(in house) och vid några tillfällen har vi köpt/tillverkat prototyper. Då har det varit standard med ett materialpåslag på 10%. Det för att täcka upp kostnader för administration/fakturering ect.M Mirkan skrev:
Men det har varit tydligt i avtalet.
Så ett materialpåslag är rimligt för att täcka administrativa kostnader.
Du jämför två helt olika situationer. Att en hantverkare, som en del av sitt uppdrag, säljer material med fri prissättning är helt normalt och ett accepterat handelsbruk som följer lagstiftningens normalpresumption.M Mirkan skrev:
Det är du som väljer att blanda in ICA i diskussionen om huruvida det är normalt att en hantverkare säljer material. Varför du gör det är lite oklart.M Mirkan skrev:
Nej det framgår av konsumenttjänstlagen att priset ska vara skäligt. Se exempelvis ett tidigare inlägg från mig.Jimmie.L skrev:
Problemet för privatpersoner är att det nästan aldrig går att få ett totalpris från början (om man inte begär fast pris). Det går inte att få tillgång till hantverkarens materialprislista förrän man får fakturan, så det går inte heller att räkna ut någon ungefärlig kostnad.P PRLS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg