Och för er ungdomar kan jag berätta att i 60-70 talet var det exakt samma visa med GNP-lista och rabatter, någon gång på 70-talet gjordes hela systemet om och under några år följdes GNP listan och dom faktisk priserna varandra. Sedan började grossisterna att höja sina GNP priser samtidigt som rabatterna steg. Och så nu är vi tillbaka till dit vi var för 50 år sedan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Jag förväntar mig inte att någon gör det gratis åt mig, Men jag vill inte batala för samma sak två gånger.
Om tjänsten du säljer är din expertis och jag betalar x kr/timme för den. Varför ska jag då acceptera att du dessutom ska lägga på ytterliga % på material?

Jag förstår det ärligt talat inte.
Yes, det håller jag helt med om. Säger absolut inte emot. Däremot säger jag kolla upp priserna. Det är väl lite känt, att man får passa sig 😬 Köpte mjukglass förra sommaren, nästan 100kr st skulle de ha efter man stod där med glassen i handen 😅 Det är efterfrågan, undersökning och vinst 💸

M Mirkan skrev:
Men vi blandar äpplen och päron.

Om jag till example skulle vilja köpa spik av en hantverkare, det är det enda jag vill göra. Då skulle jag tycka det var rimligt att antingen få betala inköpspris + x % ELLER inköpspris + faktisk tid det tagit hantverkaren att ordna fram mina spik. Inte både och, och det är det jag ställer mig emot.
Det fungerar väl exakt så för att det är varor införskaffade Specifikt för dig och dina ändamål. Annars är det väl bara för dig/kunden att åka till en affär införskaffa materialet och vänta på hantverkaren ska komma och installera (då har du lagt tid och inköpspris + x%).

Så då blir det inköpspris + x% vinst (som vilken affär som helst) + tiden (kunskapen du betalar för, personen vet vad som behövs). Alla tycker olika.

M Mirkan skrev:
Jag förväntar mig inte att någon gör det gratis åt mig, Men jag vill inte batala för samma sak två gånger.
Om tjänsten du säljer är din expertis och jag betalar x kr/timme för den. Varför ska jag då acceptera att du dessutom ska lägga på ytterliga % på material?

Jag förstår det ärligt talat inte.
Du måste förstå att det är ett företag som säljer tjänster och varor.
Dom åker inte och handlar åt dig. Dom levererar material till dig. Det är inte en foodoratjänst.

En del av expertisen är att känna till vad som ska inhandlas. Specialprodukter som inte finns i detaljhandel utan i fackbutiker.

Sen ska givetvis priser vara marknadsmässiga. Men marknadsmässigt betyder inte billigast på internet. OBS. Jag tycker inte det är okej att ta ockerpriser på material.

• Gilla
Handymann och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast en restaurangs syfte är ju att förädla inköpta varor så att kunden betalar mer är rätt givet.
En hantverkare ska hantverka. inte vara en personal shopper som tar bra marginal på det. Vidarefakturerar man grossistens listpris så är man inget annat än en bedragare.
Kan du förklara för mig hur en restaurang föräldrar en flaska vin? Ska det alltså tas samma pris som restaurangen köper vinet för? Om man på fullaste allvar menar att man bara ska vidarefakturera inköpta varor utan något som helst påslag så har man nog aldrig jobbat på ett företag som köper in en vara och säljer den. Man har alltid kostnader för inköp även om man inte gör något med varan. Hur mycket påslag det är en helt annan fråga.
Tar du en medelstor elfirma så är deras rabatt hos tex Ahlsell runt 80% på listpriset. Listpriset där är dock en del högre än hos en butik som privatpersoner kan köpa. Sen lämnar elfirman garanti på grejor. Det får man avgöra själv om man tycker det är värt det. En strömbrytare går knappast sönder och den kan man byta själv.

D DanielSt81 skrev:
deras rabatt hos tex Ahlsell runt 80% på listpriset.
Dessa två fiktiva siffror saknar helt relevans när man diskuterar trådens fråga om rimligt pris till konsument.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dessa två fiktiva siffror saknar helt relevans när man diskuterar trådens fråga om rimligt pris till konsument.
Jag förstår inte vad du vill säga med din kommentar.

D DanielSt81 skrev:
Jag förstår inte vad du vill säga med din kommentar.
Jag vill säga att varken Ahlsells så kallade bruttoprislista eller ”rabatterna” från denna är relevant när man diskuterar ett skäligt pris till konsument.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Kan du förklara för mig hur en restaurang föräldrar en flaska vin?
Nu tänkte jag på maten som man nog kan säga att den förädlas.

D DanielSt81 skrev:
Ska det alltså tas samma pris som restaurangen köper vinet för?
Skillnaden här är att kunden vet exakt vad vinet kostar. Alltså är det kundens val att betala 5 gånger mer än vad flaskan kostar på systemet.

Problemet med hantverkaren är att han säger till kunden att materialpriset är hans inköpspris + något påslag eller i vissa fall rabatt. Det han inte berättar för kunden är att han bara betalar en femtedel av det han påstår är hans inköps pris. För att göra det ännu bättre tar han timtaxa för shoppingen där halva tiden kanske är att han äter bjudmat från grossisten.

Skulle inte förvåna mig om många hantverkare tjänar mer på shoppingen än på de timmar de utför sitt hantverk. Kanske skulle vara mer rättvisande att kalla dem personal shoppers som även kan hantverka lite.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vill säga att varken Ahlsells så kallade bruttoprislista eller ”rabatterna” från denna är relevant när man diskuterar ett skäligt pris till konsument.
Nej, men ett skäligt pris det är i slutändan det som en konsument är villigt att betala. Är det skäligt att en restaurang tar 600 kr för en flaska vin som dom har köpt för 80 kr? Kanske inte, men betalar gästerna då är det så.
För en hantverkare är det ofta en kombination i en kalkyl. Men visst finns det fall där man som privatperson kan köpa billigare själv. Jag köpte en gång alla uttag, strömbrytare osv själv för att det var billigare än via elfirman. Inga problem. Det enda dom sa var att det inte gäller garanti från elfirman. Men jag kan köpa 10 nya brytare och byta själv och det skulle inte bli dyrare.

L lbgu skrev:
Nu tänkte jag på maten som man nog kan säga att den förädlas.

Skillnaden här är att kunden vet exakt vad vinet kostar. Alltså är det kundens val att betala 5 gånger mer än vad flaskan kostar på systemet.

Problemet med hantverkaren är att han säger till kunden att materialpriset är hans inköpspris + något påslag eller i vissa fall rabatt. Det han inte berättar för kunden är att han bara betalar en femtedel av det han påstår är hans inköps pris. För att göra det ännu bättre tar han timtaxa för shoppingen där halva tiden kanske är att han äter bjudmat från grossisten.

Skulle inte förvåna mig om många hantverkare tjänar mer på shoppingen än på de timmar de utför sitt hantverk. Kanske skulle vara mer rättvisande att kalla dem personal shoppers som även kan hantverka lite.
Men jag kan ju fråga efter pris på material innan jag köper från elektrikern. Jag gör alltid det. Vad elektrikern betalar struntar jag väl fullständigt i. Det handlar om vad jag ska betala. Betalar jag 90 kr för en vara från elektrikern som jag privat skulle kunna köpa för 100 kr så väljer jag det. Om elektrikern då betalade 5 kr i inköp spelar väl ingen roll. I så fall har ju butiken som jag kan köpa ifrån ännu högre marginal. Och är det tvärtom är det upp till mig om jag vill köpa varan som elektrikern ska installera.

D DanielSt81 skrev:
Men jag kan ju fråga efter pris på material innan jag köper från elektrikern. Jag gör alltid det. Vad elektrikern betalar struntar jag väl fullständigt i. Det handlar om vad jag ska betala. Betalar jag 90 kr för en vara från elektrikern som jag privat skulle kunna köpa för 100 kr så väljer jag det. Om elektrikern då betalade 5 kr i inköp spelar väl ingen roll. I så fall har ju butiken som jag kan köpa ifrån ännu högre marginal. Och är det tvärtom är det upp till mig om jag vill köpa varan som elektrikern ska installera.
Ofta vet man ju inte innan vilket material som behövs. Om man vet exakt vilket material som behövs så är det ju givet att man kan fråga om det. I det läget finns ju den uppenbara möjligheten att köpa materialet själv. Men som sagt så tror jag det är rätt sällan man har sådan koll innan.

Det tragiska är att hantverkare verkar tycka att det är ok att blåsa sina kunder på materialet. Hade de bara varit hederliga i 99% av fallen så hade detta problem inte existerat. Nu är det så illa att man nästan förväntar sig att bli lurad på något sätt. En genomrutten bransch helt enkelt.

Hade bara hantverkare varit ärliga så hade detta problem inte funnits.

L lbgu skrev:
En genomrutten bransch helt enkelt.
Eller så är det bara den ruttna minoriteten som syns här. Den kanske stora majoriteten som sköter sig skrivs det nog inte så mycket om på forumet.

• Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så är det bara den ruttna minoriteten som syns här. Den kanske stora majoriteten som sköter sig skrivs det nog inte så mycket om på forumet.
Visst finns det dem som sköter sig, men problemet verkar ju bara bli större. Känns inte som hantverkare höll på med sådana här bluffpriser mot privatkunder förr. Mitt minne från barndomen är att det snarare var billigare att köpa materialet via hantverkaren då han hade rabatt på lokala bygghandeln. Knappast något som förekommer idag skulle jag tro.
Sen bara det faktum att diverse medlemmar på forumet (hantverkare antar jag) har mage att försvara systemet gör ju att det känns som att det är rätt allmänt förekommande. Normalt hade ju de som sysslat med sådant skämts för det och hållit tyst om det.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
L lbgu skrev:
problemet verkar ju bara bli större. Känns inte som hantverkare höll på med sådana här bluffpriser mot privatkunder förr.
Beror givetvis med hur du definierar "förr" men jag har hängt här ett tag och jag tycker att dessa trådar dyker upp ganska regelbundet med ungefär samma frekvens som alltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.