42 255 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Snusmumrik har ju fortfarande inte redovisat vad det är för prylar han fått på fakturan. I inlägg typ 62 säger han att bilden eventuellt visar priser ex moms.
Trådens två enda ingångsvärden för diskussion är ej klarlagda varpå hela diskussionen faller.
Är det rimligt att ta ut 100% påslag? Inte i normalfallet. Vet vi vilket påslag som snusknumrik fått på sin faktura? Nej, omöjligt att ens komma i närheten av att räkna ut utan rätt indata.
Jag köpte en komponent hos en grossist som skickade den 45 mil med taxi, det var den enda av sitt slag i Sverige, kostade 800kr i inköp. Utan den hade kunden stilleståndskostnader på ett par hundra tusen i timmen. Rimligt?
Återigen. Frågar man inte om pris, fastpris eller budgetpris, i förväg så kan man ju orimligen ha något intresse av vad det kostar och därmed faller all argumentation om att något är dyrt eller inte. Volvoverkstan tar dyrare literpris på olja än vad jag kan köpa den för som privatkund.
I stora avtal tex inom det allmänna så jobbar man med öppen fakturering. Inköpspris + ett från början överenskommet påslag på material eller tjänst. Alternativt har man en timprislista som man fakturerar emot. Normala påslag är i storleksordningen 6-15% beroende på bransch.
Företag måste vara lönsamma för att existera. Utan påslag på material måste timpriset vara orimligt högt och då får man heller inga kunder.
Fundera på vad du har för timlön. Lägg till arbetsgivaravgifter, kostnad för lönesystem, ev HR och stabsfunktioner, lokalhyra, fordon, kläder, verktyg etc. Där nånstans har du en grund vad du måste ta i timpris mot kund för att vara lönsam. Detta gäller såklart inte bara hantverksyrken..
Trådens två enda ingångsvärden för diskussion är ej klarlagda varpå hela diskussionen faller.
Är det rimligt att ta ut 100% påslag? Inte i normalfallet. Vet vi vilket påslag som snusknumrik fått på sin faktura? Nej, omöjligt att ens komma i närheten av att räkna ut utan rätt indata.
Jag köpte en komponent hos en grossist som skickade den 45 mil med taxi, det var den enda av sitt slag i Sverige, kostade 800kr i inköp. Utan den hade kunden stilleståndskostnader på ett par hundra tusen i timmen. Rimligt?
Återigen. Frågar man inte om pris, fastpris eller budgetpris, i förväg så kan man ju orimligen ha något intresse av vad det kostar och därmed faller all argumentation om att något är dyrt eller inte. Volvoverkstan tar dyrare literpris på olja än vad jag kan köpa den för som privatkund.
I stora avtal tex inom det allmänna så jobbar man med öppen fakturering. Inköpspris + ett från början överenskommet påslag på material eller tjänst. Alternativt har man en timprislista som man fakturerar emot. Normala påslag är i storleksordningen 6-15% beroende på bransch.
Företag måste vara lönsamma för att existera. Utan påslag på material måste timpriset vara orimligt högt och då får man heller inga kunder.
Fundera på vad du har för timlön. Lägg till arbetsgivaravgifter, kostnad för lönesystem, ev HR och stabsfunktioner, lokalhyra, fordon, kläder, verktyg etc. Där nånstans har du en grund vad du måste ta i timpris mot kund för att vara lönsam. Detta gäller såklart inte bara hantverksyrken..
Bara en liten detalj, glöm inte att alla affärer du oftast handlar vid gör påslag. Det är så de tjänar pengar. Tycker du det är bättre att du får tillverka det själv så visst. Tycker kunder oftast förväntar sig att Rätt saker magiskt skall dyka upp på rätt plats. Införskaffa det själv nästa gång om du tycker det är enklare, så är problemet löst 👍 Men förvänta dig inte att någon gör det gratis för dig. Förstå mig rätt, du har ju all möjlighet att utbilda dig och få auktorisation AL och starta egen firma för att göra jobbet själv. Men det kommer nog bli dyrare för dig.M Mirkan skrev:
Om priset inte är avtalat eller kommunicerat i förväg måste det vara skäligt enligt konsumentköplagen. 100% påslag låter inte skäligt. Du kan bestrida fakturan delvis. Betala som om det var 20% påslag o bestrid resten.
Hur vet du att priset inte är skäligt? Hur vet du vad elfirman har för inköpspris? Snusmumrik har inte ens redovisat vad han har fått för grejer och vad det faktiska priset han fått betala är.S Staffan Ekvall skrev:
Om man kollar på plejd ledslingan så är inköpspris för privatperson enligt mumrikens bild ovan 699kr. Elfirmans pris till kund 766kr. Det är nästan 10% påslag. Långt under vad du anser rimligt.
Nu vet vi ju inte om det är med eller utan moms och vi vet inte vad inköpspriset är så det är ju helt omöjligt att svara på frågan om det är ett rimligt pris.
Om redovisat pris från elfirman är ex moms så blir påslaget ca 36% jämfört med mumrikens inköpspris. Långt under era påstådda 50, 100, 200% som ni ondgör er över.
Du har alltså inte råkat ut för någonting? Du fick en prisuppgift från en firma (som uppenbarligen inte ville ha jobbet). Du valde en annan leverantör till ett bättre pris.D Diamant skrev:Detta är inget mot vad jag råkat ut för. Efter en vattenskada i källaren beslöt jag mig för att riva ut träpanelen och putsa källarväggarna. Då måste jag fräsa in ca 35 m elledningar i lecaväggarna.
Elföretaget som försäkringsbolaget ville anlita ville ha 71 500 efter 50% rot.
Anlitade en lokal elfirma och betalade 10 000 efter rot.
Detta kallar jag bedrägeri. 7 gånger dyrare!
Går det så går det men inte i detta fallet.
Alla gick hem nöjda för dagen.
Många av jämförelserna haltar, ska man köpa något på ICA så står ju priset på hyllan. Dvs du gör ett aktivt val baserat på om du tycker det är skäligt pris. Det här blir ju närmare som att du handlar på ICA på webben men när varorna kommer hem får du en faktura med leverans 200kr men sedan random ~100% påslag på matvarornas priser med.
Det hade ingen godtagit glatt, förväntningarna är ju att priserna är de samma men att man tar betalt för tjänsten, dvs plock av varor samt transport.
När jag har frågat om offert senast ställde jag frågan om timpris där jag stod för materialet, och bad om en uppskattning på tidsåtgång. Då kunde jag jämföra faktiskt timpris mellan företagen. Fast minst en firma vägrade göra jobbet om de inte fick sälja materialet, o någon knorrade så mycket att jag aldrig valt dem även om de varit billigast.
Det hade ingen godtagit glatt, förväntningarna är ju att priserna är de samma men att man tar betalt för tjänsten, dvs plock av varor samt transport.
När jag har frågat om offert senast ställde jag frågan om timpris där jag stod för materialet, och bad om en uppskattning på tidsåtgång. Då kunde jag jämföra faktiskt timpris mellan företagen. Fast minst en firma vägrade göra jobbet om de inte fick sälja materialet, o någon knorrade så mycket att jag aldrig valt dem även om de varit billigast.
Nej det vet jag inte. Jag utgick från det trådskaparen skrev att det var påslag om 100%, det tror jag inte skulle hålla i en domstol. Det är där det i slutändan avgörs vad som är skäligt eller ej.K KnäckeHäxan skrev:Hur vet du att priset inte är skäligt? Hur vet du vad elfirman har för inköpspris? Snusmumrik har inte ens redovisat vad han har fått för grejer och vad det faktiska priset han fått betala är.
Om man kollar på plejd ledslingan så är inköpspris för privatperson enligt mumrikens bild ovan 699kr. Elfirmans pris till kund 766kr. Det är nästan 10% påslag. Långt under vad du anser rimligt.
Nu vet vi ju inte om det är med eller utan moms och vi vet inte vad inköpspriset är så det är ju helt omöjligt att svara på frågan om det är ett rimligt pris.
Om redovisat pris från elfirman är ex moms så blir påslaget ca 36% jämfört med mumrikens inköpspris. Långt under era påstådda 50, 100, 200% som ni ondgör er över.
Det du skriver är ju det som haltar. Om man inte kollat ett pris på en vara som man köper, kan man ju omöjligtvis bli varken glad eller arg över priset när fakturan den kommer.T TypRätt skrev:Många av jämförelserna haltar, ska man köpa något på ICA så står ju priset på hyllan. Dvs du gör ett aktivt val baserat på om du tycker det är skäligt pris. Det här blir ju närmare som att du handlar på ICA på webben men när varorna kommer hem får du en faktura med leverans 200kr men sedan random ~100% påslag på matvarornas priser med.
Det går ju inte pruta i efterhand..
Ditt sista stycke beskriver ju ett klokt köp av tjänst. Så borde mumriken gjort så hade han sluppit bli sur och starta denna något förvirrade tråd.
Jag vill köpa x, vad kostar det?
Forma y säger att det kostar 10.000kr
Jag köper tjänsten/produkten och alla är nöjda.
Om jag frågar 4 firmor kanske nån kan sälja samma tjänst/vara för 9.000kr
Om jag gör jobbet själv blir det ju gratis.
S Staffan Ekvall skrev:
Vad som är ett skäligt pris handlar mest om vad motsvarande tjänst brukar kosta på marknaden. Är priset rejält mycket högre kan det bedömas som oskäligt. Så här skriver konsumenttjänstlagen:S Staffan Ekvall skrev:
Vad säljaren betalat för varan, inköpspriset, har väldigt liten betydelse i en skälighetsbedömning. Även om säljaren lyckats komma över godset till ett mycket lågt pris, eller till och med utan kostnad, får denna ta ut ett normalt marknadspris. Skulle inköpspriset vara noll betyder det ett oändligt högt påslag i procent men det är ändå en skälig prissättning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ibland får man ju inga svar på det förutom "Du kommer få ett bra pris av mig, 30% rabatt på materialet", vilket sen visar sig vara 30% rabatt på grossistens hittepåprislista.K KnäckeHäxan skrev:
Man kan givetvis bli väldigt missnöjd om priset inte motsvarar det förväntade och en bra företagare fattar det och diskuterar saken med sin kund även om denne inte ställer frågan, åtminstone saker som man lärt sig att kunden ofta inte förstår. En usel företagare tycker förstås att kunden får skylla sig själv som inte frågar och fakturerar rejält.
Jag har haft kontakt med två olika rörmokare de sista 10 åren och de hanterade det väldigt olika:
Rörmokare 1: "Vi kan komma och hjälpa dig med det där. Med stor sannolikhet så kommer det gå väldigt fort, kanske 10 minuter, men vi fakturerar alltid minst 3 timmar, plus service bil à X kr, så du inte blir överraskad när fakturan kommer. Är det fortfarande intressant?" <-- Jag hade inte frågat om vare sig minimitid eller kostnad för servicebilen, men de hade lärt sig att det var bättre att förekomma än att få sura kunder.
Rörmokare 2: "Ja det arbetat kan vi genomföra. Kan vi komma på onsdag nästa vecka?" Jag svarade att det gick bra med onsdag, men frågade vilken tid ungefär och vad det skulle kosta, ungefär (fråga om pris hade jag ställt redan första gången). Svaret blev "Det är svårt att säga exakt tid, då han har 2 jobb innan, men han ringer 30 minuter innan han kommer". Jag tackade för det och ställde åter frågan om priset och nu fick jag till slut ett uppskattat pris, tredje gången jag frågade. Ett stort spann, som man landade i, precis under max.
Så vill man undvika att få besvikna kunder så väljer man metoden som rörmokare 1 gjorde, men väldigt många väljer metod 2 och klagar sen på dumma och snåla kunder. Kanske är de som väljer metod 2 skickliga på hantverket, men de är rätt kass på företagande.
Jo det gör det faktiskt.K KnäckeHäxan skrev: