K KnäckeHäxan skrev:
Det du skriver är ju det som haltar. Om man inte kollat ett pris på en vara som man köper, kan man ju omöjligtvis bli varken glad eller arg över priset när fakturan den kommer.
Det går ju inte pruta i efterhand..

Ditt sista stycke beskriver ju ett klokt köp av tjänst. Så borde mumriken gjort så hade han sluppit bli sur och starta denna något förvirrade tråd.

Jag vill köpa x, vad kostar det?
Forma y säger att det kostar 10.000kr
Jag köper tjänsten/produkten och alla är nöjda.

Om jag frågar 4 firmor kanske nån kan sälja samma tjänst/vara för 9.000kr

Om jag gör jobbet själv blir det ju gratis.
Fast när du anlitar en hantverkare är ju för många situationen obalanserad. Gamla mamma eller någon av mina enfaldiga söner har ju absolut ingen aning om vilket material som kommer att gå åt till ett arbete. Ska jag handla på ICA vet jag ju i alla fall vad jag behöver och det är därför möjligt att göra en uppskattning av priset innan det är för sent. Om hantverkare presenterade sin offert med timpris + uppskattad tidsåtgång samt materiallista med priser + uppskattad materialåtgång vore ju allt frid o fröjd.

Det vi alla vänder oss emot är inte att folk får betalt utan att priset medvetet görs till en överraskning för kunden i syfte att vilseleda och utnyttja kundens okunskap.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Åke Hultgren Åke Hultgren skrev:
Du är inte uppdaterad med verkligheten sådana påslag finns inte i detaljhandeln
Menar du att jag inbillar mig att en plastdetalj, exakt samma, kostar 49 på ett ställe och 349 på ett annat? Vad är det som gör en sån skillnad om inte påslag? (Tog ett exempel från en bildel jag kolla på häromdagen).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"Du kommer få ett bra pris av mig, 30% rabatt på materialet",
Med den "offerten" måste man givetvis klargöra vad de 30 procenten ska utgå ifrån. Säljarens inpris, Ahlsells hittepåpris, säljföretagets officiella prislista, dagens tärningskast eller något annat.

Bara frasen "30% rabatt på materialet" säger absolut inget om priset.

P pjkw skrev:
Min erfarenhet vid småjobb är att hantverkaren åker och köper det som behövs under arbetets gång (och därmed medan timdebitering tickar..).
Hantering av returer måste också vara försvinnande liten, framförallt på småjobb.
Jo, men även OM inköpet görs utan någon "obetald" hantering, så kommer fakturan från elgrosisten typiskrt per månad, de olika posterna skall debiteras mot rätt kund.

Även om returer är ovanliga så är de väldigt dyra i tid i de få fall som blir aktuella, så dyra att det ofta inte är lönt att returnera. Har du en transportskadad eldosa för 30 kr, så är det billigare att slänga den och beställla en ny, än att reklammera, leta fram packmaterial, beställa returtransport, fylla i föllesedel och andra transporthandlingar. övervaka att du får ut 30 kr från leverantören. Returkostnaden omvandlas till ett svinn, som trots allt måste täckas av någon form at materialpåslag.

Och returer är inte så ovanliga i byggbranschen. Det beställs överskott av det mesta i materialväg, eftersom kostnaden om material saknas är extremt hög.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bara för skojs skull så kollade jag vad en luftad bromsskiva till min g:a Honda kostade.
Jag hittade utan att söka mer än några minuter priser från 225 till 1330:-/st. Så visst finns det lite flexibilitet i prissättning hos många.
Min granne som har en mindre bilverkstad säger att hans genomsnittliga påslag ligger runt 70-80%.
Ps
Som jag har skrivit otaliga ggr så har elektrikern NORMALT inget med prissättningen och göra, NORMALT har elektrikern ingen insyn angående inköpspriser. Den som sätter priser är NORMALT företagsledningen ev någon arbetsledare.

• Gilla
JellyBelly och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Med den "offerten" måste man givetvis klargöra vad de 30 procenten ska utgå ifrån. Säljarens inpris, Ahlsells hittepåpris, säljföretagets officiella prislista, dagens tärningskast eller något annat.

Bara frasen "30% rabatt på materialet" säger absolut inget om priset.
Helt riktigt, det är ett avsiktligt vilseledande som gör att många känner att de nog kommer få ett bra pris när de i själva verket blir lurade. Givetvis bör man som kund borra vidare i det hela, men många vet inte det utan blir lurade av sådana fula fiskar. Dessa fula fiskar tycker såklart inte att de gjort något fel utan tycker att de måste få tjäna pengar, att kunderna är idioter och att de självfallet måste tjäna minst en miljon extra på materialet varje år, för att det kanske någon gång dyker upp ett garantiärende.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fast när du anlitar en hantverkare är ju för många situationen obalanserad. Gamla mamma eller någon av mina enfaldiga söner har ju absolut ingen aning om vilket material som kommer att gå åt till ett arbete. Ska jag handla på ICA vet jag ju i alla fall vad jag behöver och det är därför möjligt att göra en uppskattning av priset innan det är för sent. Om hantverkare presenterade sin offert med timpris + uppskattad tidsåtgång samt materiallista med priser + uppskattad materialåtgång vore ju allt frid o fröjd.

Det vi alla vänder oss emot är inte att folk får betalt utan att priset medvetet görs till en överraskning för kunden i syfte att vilseleda och utnyttja kundens okunskap.
På vilket sätt har snusmumrik blivit lurad på vilket material som använts? På vilket sätt har han blivit lurad på priset?

Om man inte frågar om priset innan ett köp, kan man per definition inte bli lurad.

Vi kan med de ingångsvärden som finns i hans inlägg inte heller bedöma om priset är skäligt eller ej, utifrån konsumentköplagsstiftning.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
K KnäckeHäxan skrev:
På vilket sätt har snusmumrik blivit lurad på vilket material som använts? På vilket sätt har han blivit lurad på priset?

Om man inte frågar om priset innan ett köp, kan man per definition inte bli lurad.
Det är väl självklart att man kan.
Om någon missar att fråga om priset på ett vägguttag så är det inte fritt fram att fakturera en miljon och säga att personen får skylla sig själv som inte frågade.

Hur tänker du att en vanlig privatperson ska kunna fråga om priset på varenda artikel som ska användas? Kanske är jag duktig och frågar om priset på vägguttagen och kanske till och med på kabeln, så elektrikern grämer sig en stund över att inte kunna sätta ett idiotpris på de artiklarna, tills han kommer på att 500 kr per Wago kan man alltid ta för kunden frågade inte om dem.
K KnäckeHäxan skrev:
Vi kan med de ingångsvärden som finns i hans inlägg inte heller bedöma om priset är skäligt eller ej, utifrån konsumentköplagsstiftning.
Det kan jag till viss del hålla med om, men det hindrar ju inte företag som vill ha nöjda kunder att vara lite proaktiva.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du kan ju även hitta dyrare och billigare elektriker än 699 kr/tim?

Vad spelar det för roll vad materialet kostar?

Hade din 699 kr elektriker tagit dina nätbutikspriser på materialet hade han istället kostar 1095:- tim.

Material försäljningen är ju ca 50% av omsättningen för en elfirma. Så den vill man ju inte ge bort.

Du får kolla på totalsumman och tänka efter "är jag beredd att betala x summa för att få el till min nyrenoverade kök/badrum/hönshus".

Specad faktura är ibland inte alltid av godo.
För att det är en dold lögn av elektrikern om denne utan annan anledning än "vinst" dubblar materialpriset.
Vill hantverkare ljuga om vad de tar betalt för och försöka lura in vinster är det en sak. Men man ska inte tro att någon kund tycker det är ok beteende

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).

Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
500 + moms går man inte runt på längre, ffa inte med anställda.

Det kanske fungerar för yngre förmågor som är nystartade och skiter i ifall de har råd att ta 5 veckors semester, men det äter sakta upp psyket tills man hittar en realistisk nivå som är hållbar.

Det gick för 3-5 år sen.

Våra anställda har en timkostnad (vad det kostar oss), inkl bil, verktyg, sjukdagar och allt som hör till på ca 600kr/tim.

Vid ett materialpåslag på typ 20% blir materialet vinsten, är det ett jobb utan mycket material så är det bättre att gå på pris och sälja en färdig produkt kontra tid.

Det ger oss möjligheten att optimera så långt det går för att hämta hem vinst där.

Att vi sitter gratis och optimerar (kontakta tillverkare för att klippa grossistled t.ex) så långt det går för att slutkund ska få det billigare när vi går på timme, det händer inte.

Priset mot slutkund blir det samma-isch.

• Gilla
JellyBelly och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Hantverkaren har en del jobb med hantering av material. Beställningar, ren hantering så att material som kommer in från leverantör kommer ut till rätt projekt, hantering av returer (överskott beställt, felbeställningar, transportskadat ), fakturahantering osv. Så ett visst påslag för materialhantering är rimlig. Men givetvis inte 100 - 500% som är vanligt från elektriker och rörmokare.
Det förutsätter då att tiden för hanteringen inte är med på fakturan redan.
Jag tar igen hellre faktiskt arbetat tid med projektet, istället för påslag.

Har man inköpsavdelng som ska finansieras och eget lager så skiftar min inställning något. Förutsatt att påslaget på material betalar sig i mindre tid totalt.

Alfredo Alfredo skrev:
Gäller det alla som säljer varor? Tror du inte utbudet av det mesta skulle bli tämligen skralt om den principen skulle gälla generellt? Personligen är jag nog orolig för att svälta då jag inte kan se att någon skulle vilja sälja livsmedel om ditt förslag styrde.
Nej, folk som säljer produkter ska givetvis tjäna pengar på det, men folk som säljer tjänster tycker jag ska hålla sig till att sälja just tjänster.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så gör ju vissa ibland till och med säljer med förlust, för att höja arbetskostnaden och maxa ROT (för sin egen vinning).
Jag tror inte folk har något problem med 15% påslag, har läst massor av trådar här om folk som känner sig lurade. Det är ju ett av forumets stående teman. Men har aldrig sett en tråd där nån varit arg för 15%.

Man förundras också över fräckheten, det är liksom sällan 25 eller 30% utan ofta 100% påslag. Hade jag varit oseriös hantverkare utan samvete hade jag lagt mig precis på gränsen till att kunden klagar. Kanske 30%. Man orkar inte diskutera saker och riskera fördröjd eller utebliven betalning...
Jag håller med om det verkar vara allmänt accepterat, men jag förstår inte varför.

M Mirkan skrev:
Nej, folk som säljer produkter ska givetvis tjäna pengar på det, men folk som säljer tjänster tycker jag ska hålla sig till att sälja just tjänster.
Lagstiftaren håller som jag skrev inte med.

Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det är ju själva affärsidén; att aldrig under några omständigheter avslöja för oss hur lite de faktiskt betalar för materialet.
Jag har attesterat några fakturor från en stor grossist som gärna betalar frukost åt hantverkarna och högsta rabatten jag sett hittills på vårt segment är 84.3% mot listpris.

Rabatten ligger mellan 62-74% som standard med några artiklar som sticker utanför åt något håll.

Så tror att folk underskattar hur mycket materialet ger i avans till en hantverkare som går efter listan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.