42 246 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
I en seriös bransch vill man ju kunna jämföra olika (potentiella) leverantörers offerter. Hur ska man kunna göra det om materialkostnad är mörkad?E EyEr0n skrev:Du kan ju även hitta dyrare och billigare elektriker än 699 kr/tim?
Vad spelar det för roll vad materialet kostar?
Hade din 699 kr elektriker tagit dina nätbutikspriser på materialet hade han istället kostar 1095:- tim.
Material försäljningen är ju ca 50% av omsättningen för en elfirma. Så den vill man ju inte ge bort.
Du får kolla på totalsumman och tänka efter "är jag beredd att betala x summa för att få el till min nyrenoverade kök/badrum/hönshus".
Specad faktura är ibland inte alltid av godo.
Saffran ICAs egna spontant..Alfredo skrev:
5 % påslag har man inte i livsmedelsbranchen generellt.
Om man har som ända intäkt att leva på försäljning av varor behöver man högre, men som elektriker säljer man även sin timme.
Lämnar du livstids garanti?N noclip skrev:
Det är ju helt orimligt att motivera 100 % påslag med ”garanti”, när extremt få grejer faktiskt går sönder. Dessutom reklamerar du ju vidare den trasiga grejen till grossisten/tillverkaren och får ersättning för den (igen!).
Vippströmbrytare över 200 kr- dyrtS Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Detta är inget mot vad jag råkat ut för. Efter en vattenskada i källaren beslöt jag mig för att riva ut träpanelen och putsa källarväggarna. Då måste jag fräsa in ca 35 m elledningar i lecaväggarna.
Elföretaget som försäkringsbolaget ville anlita ville ha 71 500 efter 50% rot.
Anlitade en lokal elfirma och betalade 10 000 efter rot.
Detta kallar jag bedrägeri. 7 gånger dyrare!
Går det så går det men inte i detta fallet.
Elföretaget som försäkringsbolaget ville anlita ville ha 71 500 efter 50% rot.
Anlitade en lokal elfirma och betalade 10 000 efter rot.
Detta kallar jag bedrägeri. 7 gånger dyrare!
Går det så går det men inte i detta fallet.
Som väntat!
Hade nyss över en elektriker som sa att han hade schneider dimmers i bilen. På dagen kom en annan icke svensktalande figur med ett annat billigare märke, fakturan visade 1200:- för en dimmer för ca 200-300:-. Pratade med gubbjäveln i luren som ringde mig från början, sa ah men du får 50% avdrag då, så blev 600:- för den. Tog den polske grabben lite snyggt över 1h, då han ville ha kaffe och betalt för de 20minuter han behövde för att koka ihop fakturan. Han ville givetvis fakturera 2h, chillade lugnt här i 1.5h för en trappdimmer. Landade på runt 3000:-
Det är nog inte den sämsta upplevelsen med den arbetsgruppen.
Hade jag haft en rörmokare, elektriker och bin laden i rummet, hade jag bjudit sistnämnde på kaffe i första hand.
Hade nyss över en elektriker som sa att han hade schneider dimmers i bilen. På dagen kom en annan icke svensktalande figur med ett annat billigare märke, fakturan visade 1200:- för en dimmer för ca 200-300:-. Pratade med gubbjäveln i luren som ringde mig från början, sa ah men du får 50% avdrag då, så blev 600:- för den. Tog den polske grabben lite snyggt över 1h, då han ville ha kaffe och betalt för de 20minuter han behövde för att koka ihop fakturan. Han ville givetvis fakturera 2h, chillade lugnt här i 1.5h för en trappdimmer. Landade på runt 3000:-
Det är nog inte den sämsta upplevelsen med den arbetsgruppen.
Hade jag haft en rörmokare, elektriker och bin laden i rummet, hade jag bjudit sistnämnde på kaffe i första hand.
Som med dom flesta hantverkar yrkena så är det en del som håller på med dessa fantasiprislistor som sen vidarebefodrar en fejkfaktura på standardprislistan som sen faktureras kunden och sen kommer den riktiga fakturan där elektrikern . rörmokaren osv har allt från 40-90% rabatt..
Enda sättet att slippa dessa svintag är att under offertstadiet få in nån form av pris på grejerna eller formulering om hur priserna ska sättas.. verkligt inköpspris plus 20 % , ja då lär hantverkaren visa sina priser han faktiskt betalar annars får han inte en spänn för grejerna innan man fullgjort sin del att visa den verkliga fakturan. men det kan vara svårt att säkerställa att det verkligen är rätt faktura om man saknar insyn i branschen , så enklast är ju en offert som visar vad materialet kostar eller totalt slutpris
Att hantverkaryrkena håller på med det här skiten som slutade funka bra när internethandel tog ordentlig fart är för många ett under.. sluta ha orimliga påslag på material höj timpris och ha en låg fast påslagsprocent på materialet så slipper man bli ovänner med många kunder
Enda sättet att slippa dessa svintag är att under offertstadiet få in nån form av pris på grejerna eller formulering om hur priserna ska sättas.. verkligt inköpspris plus 20 % , ja då lär hantverkaren visa sina priser han faktiskt betalar annars får han inte en spänn för grejerna innan man fullgjort sin del att visa den verkliga fakturan. men det kan vara svårt att säkerställa att det verkligen är rätt faktura om man saknar insyn i branschen , så enklast är ju en offert som visar vad materialet kostar eller totalt slutpris
Att hantverkaryrkena håller på med det här skiten som slutade funka bra när internethandel tog ordentlig fart är för många ett under.. sluta ha orimliga påslag på material höj timpris och ha en låg fast påslagsprocent på materialet så slipper man bli ovänner med många kunder
Rabatt på GNP prislistan, hörs bra men listan är ju svindyr 🙈F fallingdown skrev:Större firma = ofta dyrare på både material och timpris. Det är min erfarenhet i branschen där jag jobbat på både stora och små företag.
På ett företag som åkt dit för att ha saltat fakturor till regionen (behöver ju inte nämna namn) så ville dom inte ha privatkunder men tacka inte nej utan dom fick listpris -10-15% "rabatt" så om vi omvandlar det till påslag är det 100-200% påslag. Otroligt mycket fusk och saltning av fakturor (värst till statliga kunder).
Jobbar nu med mindre och vi kör ärligt timpris och 20% påslag om man inte är storkund med ramavtal. Betydligt billigare än dom stora firmorna och man kan vara transparent med kunden.
Så jag tycker det är på snudd till ocker på din faktura MEN du får tänka på att ibland så är det faktiskt billigare att köpa det över nätet mot vad vi ger hos grossisterna.
Det finns en del godkända elektriker som agerar annorlunda, men det är ofta små firmor.
Det gäller att hitta rätt.
För min del anlitade jag en elektriker som fakturerade mot kvitto och fakturerade ett antal timmar för inköp/anskaffning av materialet.
Sen kommer säkert övriga volymrabatter som hantverkare utnyttjar själva.
Ett bra tips annars är att komma överens om påslaget.
Det gäller att hitta rätt.
För min del anlitade jag en elektriker som fakturerade mot kvitto och fakturerade ett antal timmar för inköp/anskaffning av materialet.
Sen kommer säkert övriga volymrabatter som hantverkare utnyttjar själva.
Ett bra tips annars är att komma överens om påslaget.
Det intressanta här är väl vad för pris som hantverkaren egentligen betalat för varorna?S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
Jag skaffade ett kundnummer för mitt företag hos en stor elgrossist, och trots en mycket ringa beräknad inköpskostnad för året, så fick jag i princip minst 65% på deras prislista.
Så tillbaka till det intressanta, är det elektrikerns riktiga inköpspris, pris enligt grossistens prislista etc, som ligger till grund för påslag?
S Snusmumrik1 skrev:Här får jag väl erkänna att jag gjorde bort mig. Har aldrig haft några problem med att hantverkare/elektriker tagit ut ett så stort prispåslag som i detta fall, och eftersom jag valde en större firma räknade jag med att materialpriserna skulle ligga på en mer ”normal” nivå. Dvs, det var inget vi diskuterade innan. Men läxan är iallafall lärd, och nästa gång är jag troligtvis tydligare i min kommunikation.
Det är missvisande att som privatperson gå in på en annan aktörs hemsida för att "jämföra priser".S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Har du koll på elektrikers rabattbrev och vet vad han har för kostnad för sitt material?
Sidor som elbutik och liknande köper själva från grossister och får därmed rabatt, iom att de köper extrema mängder så får de också kraftiga rabatter.
Vilket påslag har elbutik jämfört med sina inköpspriser?
Alla elektriker har olika rabatter, på olika märken och fabrikat. De är självklart så att de vid ett jobb där man vet vad som behövs begär en offert för att få ner priset ytterligare och därmed kunna tjäna pengar.
När du jämför elbutiks priser med en elektrikers priser så är det som att du jämför priser du kan köpa saker för på Willys jämfört med gårdsbutiken på landsbygden.
Men av erfarenhet skulle jag säga att det är högre påslag än vad jag hade lagt. Men lägre timkostnad än vad jag hade tagit.
Lärdom, prata med hantverkaren om prisbilden innan, förklara att du gärna använder dig av ditt ROT-avdrag så kanske påslaget blir lägre nästa gång.