D Dilato skrev:
Innan dom kan fakturera en krona har dom väl oftast mångårig utbildning som ska betalas tillbaka, särskilt advokat ( en jurist tar inga 2000 i timmen)?
Dom jobbar väl knappast hemifrån??
Cirka 2500kr i månaden i CSN skulder om man pluggat i 4.5år enligt google jag tycker det låter otroligt billigt 😂 så nej dom är inte värda så mycket mer.

Det är ju helt flexibelt var dom jobbar. Men absolut ett ställe att ha möte med kunderna är viktigt. Men hantverkare har oftast även en lokal/kontor som måste betalas. Så det väger ut sig. Oftast behöver hantverkare större lokal men i billigare område så +/- 0 där.

useless useless skrev:
Tråden handlar ju om någon som blivit fakturerad efter grossistens listpris.
Absolut men tråden har spårat lite 😂 kollar du mitt första svar i tråden så säger jag att det är på snudd till ocker som TS har fått.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S SueCia skrev:
10-20%igt påslag är nödvändigt.
Men det är väl ingen som invänder mot det? De flesta av oss förstår att det kostar tid att hantera material, oavsett om det köps/hämtas under betald arbetstid. Det kostar tid att hantera betalning/fakturor. Det kostar att det uppstår svinn, överbeställningar, transportskador osv. Det kostar tid att hantera.

Självklart måste hantverkare få betalt även för hanteringen. Om sedan skälig nivå är 10, 15 eller 20% tror jag ingen av oss kunder kan ha någon saklig synpunkt på.

• Gilla
fallingdown
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det här blir ju ett dilemma. När klantverkarskojjarna argumenterar för att kunden borde begärt offert för att inte bli rånad på materialet, men det i praktiken är svårt att få offerten på detta arbete.
Varför inte bara fråga vad det skulle kosta på ett ungefär? Jag hade nog sagt vad jag tar i timmen och bilkostnad sen någon hundralapp för material om någon frågade mig om jag kunde byta en strömbrytare.

S
H hempularen skrev:
Men det är väl ingen som invänder mot det? De flesta av oss förstår att det kostar tid att hantera material, oavsett om det köps/hämtas under betald arbetstid. Det kostar tid att hantera betalning/fakturor. Det kostar att det uppstår svinn, överbeställningar, transportskador osv. Det kostar tid att hantera.

Självklart måste hantverkare få betalt även för hanteringen. Om sedan skälig nivå är 10, 15 eller 20% tror jag ingen av oss kunder kan ha någon saklig synpunkt på.
Då har du inte läst hela tråden.
Folk invänder mot att elektrikern ska tjäna pengar på tiden han köper materialet, och på själva materialet. Och jag förstår den invändningen. För mig är det inte alls självklart att elektrikern ska ha ett påslag, tvärtom. Jag tycker det självklara vore att det är inbakat i timpriset.

Och inlägget jag svarade på grinade ju över att det är ohederligt att man tar ut materialpåslag för att kompensera låg timpenning, så mitt inlägg är definitivt relevant som svar på det.

F fallingdown skrev:
Har faktiskt aldrig träffat på något förutom bravida dom andra större som kör listpris överhuvudtaget. Alla jag känner och har pratat med kör inköp+påslag.
Det verkar vara vanligare än du tror. Till och med spridit sig ut hit på landet. Hörde för ett tag sen om en VVSare som kört listpriser mot en som bor ca. en halvmil från mig. En sak är säkert han lär inte få några lokalboende som kunder i framtiden. Men det finns gott om sommarstugor så han lär väl fortsätta blåsa folk.

F fallingdown skrev:
Det där med resturang är ju exakt vad alla restauranger gör 😂 senast jag kollade så var 35-55kr för en 33cl cola standard på en vettig restaurang. Dom kryddar inte priset på maten för det kollar kunden på innan dom går dit utan hämtar hem på drycken.
Jag har aldrig varit på en restaurang där inte dryckespriserna varit lättåtkomliga, så man vet vad man får betala. Inte som i hantverkarbranschen där man kan få betala 500 för ett uttag man själv kan köpa för 100. Och hantverkaren kör med det totalt intetsägande att jag får betala hans inköpspris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
empishhh empishhh skrev:
När var det du drev detta?

Att du ens använder det som ett argument för att det går att driva en hantverkarfirma är ju hjärtdött.

Så eftersom det går att driva en elektrikerfirma för 500:- ex moms med god lönsamhet enligt dig går det att driva en läkarklinik där man fakturerar kunderna 600:- ex moms i timmen eller går det bara att gämföra callcenter och elektriker?

Varför ens lägga sin i en diskissuion när du har absolut ingenting att tillföra förutom att hälla besin på elden åt privatpersoner som tror dom blir lurare av alla hantverkare.
Hjärndött? Inte mer än ditt svar!

Det var ett inspel som svar på att 500:- inte kan ge lönsamhet, vilket jag ifrågasätter, eller jag skulle säga att det inte stämmer! Jag förstår att kostnadsläget är annorlunda, debiteringsgraden annorlunda, men att det inte skulle gå att göra lönsamt? Knappast.

Det är dessutom en bransch där man har förmånen (till viss del tack vare SKVs regler) att fakturera för sina bilar, hyra av verktyg etc.

Utöver att man kan tjäna pengar på försäljning av material.

I en sunt fungerande konkurrens så driver utbud och efterfrågan priset till en balanserad lönsamhet. Att det inte är balanserat tror jag alla som läst lite ekonomi kan räkna ut.

Vi har dessutom passerat en högkonjunktur med bibehållet rotavdrag (!!) (Även om nivån justerats) Som drivit upp priserna ytterligare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
empishhh empishhh skrev:
När var det du drev detta?

Att du ens använder det som ett argument för att det går att driva en hantverkarfirma är ju hjärtdött.

Så eftersom det går att driva en elektrikerfirma för 500:- ex moms med god lönsamhet enligt dig går det att driva en läkarklinik där man fakturerar kunderna 600:- ex moms i timmen eller går det bara att gämföra callcenter och elektriker?

Varför ens lägga sin i en diskissuion när du har absolut ingenting att tillföra förutom att hälla besin på elden åt privatpersoner som tror dom blir lurare av alla hantverkare.
Jag missade din första fråga, det var t.o.m. 2024.

H hempularen skrev:
Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).

Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
De priserna kan man nog hitta om det finns en en-mans firma.

Har du anställda med månadslön på närmare 40 000 så funkar det helt enkelt inte.

I Ingvar 58 skrev:
De priserna kan man nog hitta om det finns en en-mans firma.

Har du anställda med månadslön på närmare 40 000 så funkar det helt enkelt inte.
Jag har anlitat Midroc (numera Granitor) för några mindre jobb. De har haft humana timpriser (460:- + moms på senaste fakturan för tre år sen) och materialet har kostat ungefär lika mycket som om jag köpt det själv. Så visst funkar det att inte blåsa kunderna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hamtverkarn som återkommande blåser kunderna på materialet kanske har svårt att nå upp till en rimlig beläggningsnivå på sina arbetare, så det blir en ond cirkel av överdebitering och dötid?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hamtverkarn som återkommande blåser kunderna på materialet kanske har svårt att nå upp till en rimlig beläggningsnivå på sina arbetare, så det blir en ond cirkel av överdebitering och dötid?
Oavsett om elfirman är en helt just firma eller en rufflare så är det svårt att få till mer än 5-6 timmar debitringbar tid per dag i snitt. Det vore enkelt om man på småjobb hade möjligheten att debitera fulla 8 timmar varje dag.
Elektrikern ska ju ha betalt sina 8 timmar per dag oavsett företagets beläggningsgrad.

E elmont skrev:
Oavsett om elfirman är en helt just firma eller en rufflare så är det svårt att få till mer än 5-6 timmar debitringbar tid per dag i snitt. Det vore enkelt om man på småjobb hade möjligheten att debitera fulla 8 timmar varje
Jag har oerhört svårt att tro att anställda elektriker i snitt sitter sysslolösa 2-3 timmar varje dag. Låter helt orimligt. Tänk på att de debiterar tid för resor till och från kund.

L lbgu skrev:
Jag har oerhört svårt att tro att anställda elektriker i snitt sitter sysslolösa 2-3 timmar varje dag. Låter helt orimligt. Tänk på att de debiterar tid för resor till och från kund.
Kanske inte varje dag, men i genomsnitt blir det mer odebiterbara timmar än man tror om man räknar med egen administration, ledtider mellan uppdrag, ledigheter, utbildningar, kick-offer, etc.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske inte varje dag, men i genomsnitt blir det mer odebiterbara timmar än man tror om man räknar med egen administration, ledtider mellan uppdrag, ledigheter, utbildningar, kick-offer, etc.
Har ändå otroligt svårt att tro att det skulle komma upp i siffror kring en tredjedel av arbetstiden. Måste vara ett fruktansvärt ineffektivt företag då..Hur många timmars utbildning tror du folk har per år, knappast särskilt många. De flesta år är nog utan utbildning.

Sen är det väl inga företag som kör kick-offer och liknande personal aktiviteter på betald arbetsliv. Jag har varit på massor av sådana aktiviteter. Det har alltid varit utanför arbetstid, antingen kväll för någon lekaktivitet + efterföljande restaurang. Eller mer som kick-offer på någon herrgård på landet. Typiskt en övernattning (fredag eller lördag). Dessa aktiviteter har aldrig någon fått lön för. Men +90% deltar eftersom det är kul + god mat och fri dryck inom vissa gränser ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.