S
E elmont skrev:
Jag tror att det är slut på frukosten sedan rätt länge (flera år), i alla fall i min lilla stad.
Har hört från mina kollegor som jobbar i Örebro att det är Korv med bröd på Torsdagmornar iaf :D

S SueCia skrev:
Men nog fan händer det att äldre bli pålurade massa extra genom merförsäljning, inte på mataffären kanske.
Att någon försäljare i en affär lycka sälja varor till ordinarie pris tycker jag inte ens är i närheten av de bedrägerier det handlar om när man lurar på kunderna grossisterna listpriser.

S
L lbgu skrev:
Att någon försäljare i en affär lycka sälja varor till ordinarie pris tycker jag inte ens är i närheten av de bedrägerier det handlar om när man lurar på kunderna grossisterna listpriser.
Och det får du absolut tycka.

Fairlane Fairlane skrev:
Så du menar att om jag som privatperson köper ett Elko RS vägguttag så är det klass B, men om du som elektriker köper det så är det klass A? 😂
Japp

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att de här två uttagen med samma E-nummer är av olika kvalitet?

[länk]

[länk]

Intressant... Har du någon mer information om det?
Erfarenhet

• Gilla
  • Haha
Handymann och 1 till
  • Laddar…
Ah, så det var önsketänkande från en elektriker...

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
ja, på tal om bilverkstäder, 1500:- för byte av drivaxel(endast arbete) Volvo S60 -2001 rimligt?

L Liss-1 skrev:
Erfarenhet
Du har alltså erfarenhet av att t ex Elko har sålt olika produkter märkta med samma artikelnummer? Jag ska fråga Elko om det verkligen kan stämma.

useless useless skrev:
Du har alltså erfarenhet av att t ex Elko har sålt olika produkter märkta med samma artikelnummer? Jag ska fråga Elko om det verkligen kan stämma.
Du kan nog bevisa hur mycket du vill.
Personen vill att det är så och kommer fortsätta sprida myten.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Antagligen väldigt många. Många som anlitar hantverkare gör det för att de har noll koll själva. De har ingen aning om vad grossisternas listpriser är utan antar att det är deras ordinarie priser.

Sen brukar grossistpriser alltid vara mycket lägre än vad priset är i affären. Mataffärer köper ju sina varor från en grossist och sen lägger de på kanske 40% på det priset. Så folk som inte har koll på just hantverkarbranschen tar nog ofta för givet att grossistpriset är mycket lägre än vad de får betala i butik.

Sen får du tänka på att det finns många äldre som inte är helt klara i huvudet p.g.a. olika skäl. Dessa blir lätt offer för sådana här i detta fall åldringsbrottslingar.
Du köper grejerna billigare hos hornbach eller Bauhaus än vi gör hos gross det är fakta. Visa grejer är lite billigare hos gross men vi snackar någon procent. Så nä det funkar inte riktigt som du tror. Man handlar på gross för dom har allt ink udda grejer och skulle dom inte ha det i butik så får man det oftast dagen efter vilket är ett måste för jobben ska flyta på.

Otroligt många skrönor om hantverkare här inne 😂 Kan ju säga att rätt många här inne är den kunden man tackar nej till för man får en dålig känsla om att dom kommer vara struliga.
Har haft en kund på över 10år som service elektriker som ifrågasatt tiden och den gången var han knepig. Han förstod inte inte att han fick betala för tiden då jag fick köra och handla under arbetet för att han fick för sig att han ville ha mer jobb gjort "när du ändå är här". Alltid gått på magkänsla och tacka ofta nej till privatkunder när man tex vill ha en offert på typ byta en strömbrytare.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E El Janne skrev:
ja, på tal om bilverkstäder, 1500:- för byte av drivaxel(endast arbete) Volvo S60 -2001 rimligt?
Låter väl hyfsat billigt. Hur många timmar hade det tagit dig att göra det själv? Dela 1500kr med det så får du se vad du får för summa. Blir den hög så gör det själv, låg så låter du dem göra det.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
F fallingdown skrev:
Du köper grejerna billigare hos hornbach eller Bauhaus än vi gör hos gross det är fakta. Visa grejer är lite billigare hos gross men vi snackar någon procent. Så nä det funkar inte riktigt som du tror. Man handlar på gross för dom har allt ink udda grejer och skulle dom inte ha det i butik så får man det oftast dagen efter vilket är ett måste för jobben ska flyta på.
Jo men då handlar det om småsummor i skillnad (hoppas jag). Problemet som verkar vara lite speciellt för el och VVS branschen är att det förekommer priser ut till slutkunderna som ligger 500 - 1000% över vad exakt samma vara kostar i den vanliga handeln.

Ingen har problem med om visst material efter rimliga hanteringspåslag blir 20 - 30% dyrare än om jag hade köpt det själv.problemet ligger i att ex. en trappbrytare som kostar 89 kr ink moms på Hornbach kostar 400 kr + moms från elektrikern, och då efter en snäll "rabatt" på 20%. Det är då kunder känner sig lurade.

och OM nui elfirmans grossist faktiskt tar bortåt 400 kr för någon man kan slinka förbi Hornbach och köpa för 89 kr, så hoppas jag att elfirmor också väljer en billigare leverantör. Självklart inte för en enstaka vara, men det lär ju vara mer som är så dramatiskt mycket billigare där i så fall. man kan inte motivera att köpa 500% dyrare för att den leverantören har bredare sortiment.

• Gilla
Sigge McKvack och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vem skulle acceptera listpriser + 20%?

Elektrikerns netto + påslag.

Listpris är orelevant.
Elektrikern brukar dessutom tala om vilka artiklar som är fördelaktiga att köpa genom dem och vad jag själv kan köpa hem genom elbutik mm.

En sak jag kan köpa för 500kr som kostar 1250kr hos grossist men Elektrikern får ut för 400kr köper han och har 20% på och jag drabbas inte utan får betala 500kr.
Tänkte jag skulle få någon reaktion, du har helt rätt.
Bara en person som tycker som jag. Hum

F fallingdown skrev:
Otroligt många skrönor om hantverkare här inne 😂 Kan ju säga att rätt många här inne är den kunden man tackar nej till för man får en dålig känsla om att dom kommer vara struliga.
Vad brukar du ha för materialpåslag? Använder du grossistens listpriser? Tycker du det är rimligt med materialpåslag när kunden betalar timlön och bilersättning när du åker och handlar åt kunden?
Om ja, tänk på att kunden betalar kanske 1000:- åt dig för att du ska åka och handla en pryl och sen ska du även tjäna på prylen. Det är som att en personlig assistent som handlar mjölk åt brukaren skulle ta några kronor i fickan för varje mjölkpaket. Låter det rätt?

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så du menar att om jag som privatperson köper ett Elko RS vägguttag så är det klass B, men om du som elektriker köper det så är det klass A?
Undrar hur det fungerar i praktiken om ni båda tar uttaget från samma hylla på exempelvis Ahlsell? 🤔 Måste var någon AI inblandad som ser till att du väljer det skraltiga uttaget medan elektrikern får det fina uttaget.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.