42 245 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tror att det finns två alternativ:Alfredo skrev:
- I kassan byter man ut mina artiklar mot sekunda vara när de upptäcker att jag inte är elektriker
- Liss-1 är ute och cyklar
Firmor som inte vill ha jobbet som håller på så. Listpris är något dom stora firmorna tvingar grossen att behålla för att dom ska kunna blåsa kunderna.H hempularen skrev:Jo men då handlar det om småsummor i skillnad (hoppas jag). Problemet som verkar vara lite speciellt för el och VVS branschen är att det förekommer priser ut till slutkunderna som ligger 500 - 1000% över vad exakt samma vara kostar i den vanliga handeln.
Ingen har problem med om visst material efter rimliga hanteringspåslag blir 20 - 30% dyrare än om jag hade köpt det själv.problemet ligger i att ex. en trappbrytare som kostar 89 kr ink moms på Hornbach kostar 400 kr + moms från elektrikern, och då efter en snäll "rabatt" på 20%. Det är då kunder känner sig lurade.
och OM nui elfirmans grossist faktiskt tar bortåt 400 kr för någon man kan slinka förbi Hornbach och köpa för 89 kr, så hoppas jag att elfirmor också väljer en billigare leverantör. Självklart inte för en enstaka vara, men det lär ju vara mer som är så dramatiskt mycket billigare där i så fall. man kan inte motivera att köpa 500% dyrare för att den leverantören har bredare sortiment.
20% påslag på inköp är det rimliga i min värld. Då täcker det hanteringen av material, faktura tid/kostnad (banken tar ju betalt för att man betalar en faktura som företag osv), returhantering och garantier. Otroligt mycket man gör bakom kulisserna som inte går att debitera för.
20% påslag på inköp. Vill dom köpa det själv på hornbach så gör det men har aldrig haft en kund som gjort det där jag inte fått köra och handla ändå för att dom inte köpt rätt/alla grejer.L lbgu skrev:Vad brukar du ha för materialpåslag? Använder du grossistens listpriser? Tycker du det är rimligt med materialpåslag när kunden betalar timlön och bilersättning när du åker och handlar åt kunden?
Om ja, tänk på att kunden betalar kanske 1000:- åt dig för att du ska åka och handla en pryl och sen ska du även tjäna på prylen. Det är som att en personlig assistent som handlar mjölk åt brukaren skulle ta några kronor i fickan för varje mjölkpaket. Låter det rätt?
Tar ut en bilavgift per jobb per dag så kör jag och handlar så lägger jag inte på en extra bil.
Påslag är utan tvekan rimligt eller du hade inte klagat om timpriset låg på 1000 lappen istället? En jurist tar 2000kr och en konsult 1000kr vad har dom för nödvändiga omkostnader? En dator och försäkring?
Jobbade på stor firma där priset till privatkunder var typ 680kr+moms och så fort man sa det så var det kommentarer om hur orimligt dyrt och hur man kunde ta så mycket betalt. Så tror nog att som man bäddar får man ligga. Kunderna accepterar inte ett högre timpris men pengarna måste in om det ska gå runt.
Påslaget ska täcka bla: lagret man har i bilen och kontoret, tid för returer, hantering av material rent administrativt som fakturering och betalning av fakturor (allt sånt tar banken betalt för) och viktigast av allt garantier. Om jag sätter upp en armatur och den går sönder inom garantitiden så ringer du ett samtal så kommer jag och byter den för 0kr. Köp något på hornbach och försök få betalt för arbetstiden 😂 tyvärr så betalar inte heller grossarna för vår tid vid reklamation rent generellt vilket gör att eventuella garantier är ren förlust. Ibland så kan man få igenom så grossen tar arbetstiden men det är sällan och proceduren tar längre tid än man får betalt för.
Detta ständiga återkommande av garanti på elmaterial.... Är det enda som ni elektriker kan komma på för att kunna ta betalt?? Inget av det elmaterial som monterades när vi byggde 1997 har ännu gått sönder, ju ett timerstyrt uttag. Men den gick ändå inte att få ersatt eftersom det skedde "efter garantitidens utgång". Så vad är det värt, noll och intet skulle jag säga.F fallingdown skrev:20% påslag på inköp. Vill dom köpa det själv på hornbach så gör det men har aldrig haft en kund som gjort det där jag inte fått köra och handla ändå för att dom inte köpt rätt/alla grejer.
Tar ut en bilavgift per jobb per dag så kör jag och handlar så lägger jag inte på en extra bil.
Påslag är utan tvekan rimligt eller du hade inte klagat om timpriset låg på 1000 lappen istället? En jurist tar 2000kr och en konsult 1000kr vad har dom för nödvändiga omkostnader? En dator och försäkring?
Jobbade på stor firma där priset till privatkunder var typ 680kr+moms och så fort man sa det så var det kommentarer om hur orimligt dyrt och hur man kunde ta så mycket betalt. Så tror nog att som man bäddar får man ligga. Kunderna accepterar inte ett högre timpris men pengarna måste in om det ska gå runt.
Påslaget ska täcka bla: lagret man har i bilen och kontoret, tid för returer, hantering av material rent administrativt som fakturering och betalning av fakturor (allt sånt tar banken betalt för) och viktigast av allt garantier. Om jag sätter upp en armatur och den går sönder inom garantitiden så ringer du ett samtal så kommer jag och byter den för 0kr. Köp något på hornbach och försök få betalt för arbetstiden 😂 tyvärr så betalar inte heller grossarna för vår tid vid reklamation rent generellt vilket gör att eventuella garantier är ren förlust. Ibland så kan man få igenom så grossen tar arbetstiden men det är sällan och proceduren tar längre tid än man får betalt för.
Nu kanske du menar ditt 'riktiga' inköpspris där du dragit av rabatter och eventuella 'kickbacks'. Men problemet är att många hantverkare verkar mena grossistens listpris när de säger inköpspris.F fallingdown skrev:
Fast då är väl det ärliga att kunden får försöka hitta en annan firma, eller göra jobbet själv eller helt enkelt strunta i att få jobbet gjort ifall det inte är akut.F fallingdown skrev:Jobbade på stor firma där priset till privatkunder var typ 680kr+moms och så fort man sa det så var det kommentarer om hur orimligt dyrt och hur man kunde ta så mycket betalt. Så tror nog att som man bäddar får man ligga. Kunderna accepterar inte ett högre timpris men pengarna måste in om det ska gå runt.
Istället lurar man en kund som tycker att priset är för högt att priset är lägre, medan man utan att kunden förstår det ändå ser till att ta det pris kunden tyckte var för högt.
Tycker detta låter som klassiskt lurendrejeri.
Har en firma höga priser får de vända sig till kunder som har råd att betala dessa priser. Finns garanterat någon egenföretagare som kan erbjuda lägre priser än det stora företaget.
Tänk om en restaurang gjorde likadant när kunden tycker att vinet är för dyrt. Sänker priset på vinet och lägger till någon kostnad som kunden inte uppfattar men ändå hamnar på notan.
Det hade varit mycket bättre för då kan jag tacka nej ifall jag inte tycker att jag har råd.F fallingdown skrev:
Ärligt talat hur många procent av allt material som du installerat hos kund reklameras? Jag gissar att det är en väldigt låg siffra som knappast motiverar något större påslag på priset.F fallingdown skrev:
När det gäller materiel som en elektriker vanligtvis använder så är det väldigt mycket saker som i princip aldrig reklameras. Tänk saker som kablar, kabelrör, dosor, uttag, elcentraler och liknande. Men dessa vanliga saker får samma materialpåslag som de ovanliga saker som riskerar reklamation. För många kunder finns det antagligen inte en enda pryl som har en realistisk risk att bli en reklamation.
1997 var grejer rätt mycket mer analoga i jämförelse med idag med alla drivdon och smarta dimmers men absolut det är upp till var och en. Sen att du ignorerar största delen av grejerna pengarna ska täcka. Men absolut köp du grejerna själv på hornbach och spara 20kr per uttag (det är det enorma påslaget folk gaggar om här på 1820296) men kan ju sätta pengar på att något kommer saknas vilket betyder att jag ändå får köra och handla som slutar med 600kr extra för en timme till. Så du förlorade 580kr och en timme av ditt liv.R roli skrev:Detta ständiga återkommande av garanti på elmaterial.... Är det enda som ni elektriker kan komma på för att kunna ta betalt?? Inget av det elmaterial som monterades när vi byggde 1997 har ännu gått sönder, ju ett timerstyrt uttag. Men den gick ändå inte att få ersatt eftersom det skedde "efter garantitidens utgång". Så vad är det värt, noll och intet skulle jag säga.
Absolut du kanske hade handlat rätt men 99% av dom som får för sig att dom ska spara en krona att handla själv gör inte det. Det kan jag säga av erfarenhet. Jag tacka oftast nej till jobb där kunden ska handla grejerna själv. För mig handlar det absolut inte om pengarna utan att jag vill göra ett bra, smidigt och snyggt jobb med en nöjd kund. För att kunna göra det så behöver jag ha rätt och bra material. Inte kabellist från biltema och uttag från jula. För det är oftast vad den här typen av kunder handlar "det var ju billigt".
Precis som att folk här inne gärna har fördomar om hantverkare så har vi om kunden
https://www.byggahus.se/forum/threads/beijerkampanj-bygga-at-idioter.355310/
Ska dock vara otroligt tydlig med att 99% av kunderna är fantastiska. Men det är ju 1% som sticker ut och dom är betydligt fler än 1% på detta forum för det är ofta GDSaren som är lite knepig.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
OM det är ditt påslag på faktiskt inköpspris, så tror jag ingen klagar på det. Även om det skulle visa sig att dit faktiska inköpspris ligger lite över ex. Hornbach priser. De flesta av oss är helt med på att hantverkare behöver få täckning för hantering av material.F fallingdown skrev:
Problemet är elfirmor som försöker utgå från gossisternas prislistor som oftast ligger typ 500% över priserna i normal handel.
Garantiargumentet skulle jag nog ligga lite lågt med. OM garanti hantering är en betungande kostnad, så används uppenbarligen sekunda material, alternativt så utförs installationen fel i ett betungande antal fall. En elektrtiker som anänder så usel material eller misslyckas så ofta att det blir en betungande kostnad att rätta är jag tveksam till om jag vill anlita.
Garanti är ett bra argument för att anlita "just mig", du som kund slipper riskera kostnader om det skulle bli fel. men problemet marknadsföringsmässigt uppstår om jag får det att låta som en väsentlig kostnad att hantera. Att få garanti är bra, men det är dåligt om man behöver nyttja den.
Eller som för en del år sedan när jag arbetade för ett företag som levererade test och mätutrustning till elektronikindustrin. Vi körde med att kunderna fick hemtelefonnumret till våra experter och lovade support 24h/dygn, det var helt OK att ringa hem till vem som helst i firman mitt i natten. Vi visste att våra system fungerade så bra att det var aldrig någon som ringde.
En av mina kolleger i USA hade varit ute på säljmöte och gav ut sitt hemnummer, blivande kunden ringde exakt vid midnatt "jag behöver inte hjälp, ville bara kolla om det var sant". Dagen efter kom en order värd 2 milj dollar.
Innan dom kan fakturera en krona har dom väl oftast mångårig utbildning som ska betalas tillbaka, särskilt advokat ( en jurist tar inga 2000 i timmen)?F fallingdown skrev:
Dom jobbar väl knappast hemifrån??
Du har inte läst tråden? Kollar du första inlägget så handlar det t ex om 480:- istället för 230:- för ett utanpåliggande Renova-vägguttag. Dvs mer än 100% dyrare.F fallingdown skrev:
Och varför ska hantverkaren tjäna mer än 200 spänn per uttag och 600 kronor i timmen för att åka på affären? Jag tror nog ingen hade klagat om det bara var 20 kronors påslag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Man MÅSTE köra med påslag på materialet för det är så branschen ser ut. Kunder frågar efter timpriset, det är det de flesta stirrar sig blinda på. Vill man ha jobb så måste timpriset vara konkurenskraftigt, men samtidigt behövs påslaget för att få ekonomin att gå ihop.L lbgu skrev:Fast då är väl det ärliga att kunden får försöka hitta en annan firma, eller göra jobbet själv eller helt enkelt strunta i att få jobbet gjort ifall det inte är akut.
Istället lurar man en kund som tycker att priset är för högt att priset är lägre, medan man utan att kunden förstår det ändå ser till att ta det pris kunden tyckte var för högt.
Jag säger inte att man måste köra med listpriser eller mygla över huvud taget, men ett rättvisande 10-20%igt påslag är nödvändigt.
Tycker jag det är rätt? Nej, jag hade GÄRNA sett ett totalt förbud mot materialpåslag och istället haft korrekta timpriser, men så fungerar inte branschen och det kan ingen enskild firma ändra på, att du inte förstår det är nästan löjeväckande.
Kan hålla med om att det finns en del mer avancerade elektronik idag. Men väldigt mycket av det som monterades 1997 monteras fortfarande i dag 2026, dvs brytare, uttag, elrör, dosor, mm, mm där det läggs på kostnader för "garanti" som låter bra men aldrig kommer att behövas.F fallingdown skrev:1997 var grejer rätt mycket mer analoga i jämförelse med idag med alla drivdon och smarta dimmers men absolut det är upp till var och en. Sen att du ignorerar största delen av grejerna pengarna ska täcka. Men absolut köp du grejerna själv på hornbach och spara 20kr per uttag (det är det enorma påslaget folk gaggar om här på 1820296) men kan ju sätta pengar på att något kommer saknas vilket betyder att jag ändå får köra och handla som slutar med 600kr extra för en timme till. Så du förlorade 580kr och en timme av ditt liv.
Ja, jag köper mitt material på Hornbach eller liknande och monterar dessutom dessa själv så jag slipper anlita någon elektriker....
Har faktiskt aldrig träffat på något förutom bravida dom andra större som kör listpris överhuvudtaget. Alla jag känner och har pratat med kör inköp+påslag.L lbgu skrev:Nu kanske du menar ditt 'riktiga' inköpspris där du dragit av rabatter och eventuella 'kickbacks'. Men problemet är att många hantverkare verkar mena grossistens listpris när de säger inköpspris.
Fast då är väl det ärliga att kunden får försöka hitta en annan firma, eller göra jobbet själv eller helt enkelt strunta i att få jobbet gjort ifall det inte är akut.
Har en firma höga priser får de vända sig till kunder som har råd att betala dessa priser. Finns garanterat någon egenföretagare som kan erbjuda lägre priser än det stora företaget.
Tänk om en restaurang gjorde likadant när kunden tycker att vinet är för dyrt. Sänker priset på vinet och lägger till någon kostnad som kunden inte uppfattar men ändå hamnar på notan.
Det hade varit mycket bättre för då kan jag tacka nej ifall jag inte tycker att jag har råd.
Ärligt talat hur många procent av allt material som du installerat hos kund reklameras? Jag gissar att det är en väldigt låg siffra som knappast motiverar något större påslag på priset.
När det gäller materiel som en elektriker vanligtvis använder så är det väldigt mycket saker som i princip aldrig reklameras. Tänk saker som kablar, kabelrör, dosor, uttag, elcentraler och liknande. Men dessa vanliga saker får samma materialpåslag som de ovanliga saker som riskerar reklamation. För många kunder finns det antagligen inte en enda pryl som har en realistisk risk att bli en reklamation.
Tyvärr så branchen är inte mycket att göra om inte alla hade ändrat om hela branchen över natten. Hade jag höjt till säg 750kr men kör noll påslag så hade jag tappat kunder och kursar det kan jag sätta pengar på. 20% påslag på inköp är inte så mycket om man räknar ut det i pengar. Säg att genomsnittliga privatkunds fakturan är 5000kr så är 1500kr material vilket betyder att 250kr av dom är vinst på materialet. Jag har förmodligen spenderat 10-15min på attestera fakturan på materialet till rätt order, bokföra fakturan och sen skickat den till banken för betalning. Debitera ju inte heller för att man skriver fakturan till kund, skickar in om rot, offerter som inte blir av osv osv det är otroligt mycket mer tid som går åt än dom 40 timmar man debiterar (i bästa fall) i veckan. Jobbar nog 50-60 timmar i veckan så egentligen har jag riktigt dålig timlöm om man ska slå ut det.
Nu kan jag bara yttra mig om min situation. Man kan vara anställd och jobba knappt 40 timmar och ta ockerbetalt men jag vill inte beblandas med dom så inget jag yttrar mig om.
Det där med resturang är ju exakt vad alla restauranger gör 😂 senast jag kollade så var 35-55kr för en 33cl cola standard på en vettig restaurang. Dom kryddar inte priset på maten för det kollar kunden på innan dom går dit utan hämtar hem på drycken.
Oftast inte kabel, dosor osv som det blir några pengar av heller. Majoriteten av kunderna köper något som kan behöva reklameras. Armaturer, dimmer och uttag är vanliga grejer dock är det ofta handhanvande fel men går inte att bevisa och man anklagar inte kunden för du vill inte få ett dåligt rykte så man får svälja en del grejer.
Det här blir ju ett dilemma. När klantverkarskojjarna argumenterar för att kunden borde begärt offert för att inte bli rånad på materialet, men det i praktiken är svårt att få offerten på detta arbete.F fallingdown skrev: