Byggahus.se

Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Hittar inget direkt underforum för detta ämne så det får hamna här.

Nu lanserar Beijer en bok som ett led i en kampanj för att "bygga de som bygger" som heter "Bygga åt idioter".

http://www.mynewsdesk.com/se/beijer...rial-slaepper-boken-bygga-aat-idioter-2929214

Där identifieras ett antal olika kundtyper; Pratkvarnen, Bevakaren, Experten, Gördetsjälvaren med flera som anses vara besvärliga som uppdragsgivare/kunder för hantverkare samt ger "konkreta tips" om hur man kommunicerar med dem för att "skapa trygghet mellan kund och hantverkare".

Här kan du se en film som lanserar boken:

För egen del blir jag oerhört provocerad av att en bygghandel där jag ibland handlar så tydligt tar ställning för hantverkarskrået enbart. Nu har jag inte läst boken och tänker inte köpa den heller, men, hittills har Beijer bara pekat ut kunderna, dvs de som betalar hantverkarnas löner som problemskapare...

Resultatet av det är att from nu kommer jag inte längre att köpa byggmaterial från Beijer Bygg utan bara vända mig till de handlare som värnar privatkunder i samma utsträckning som hantverkare.

Jag är oerhört medveten om att det finns "dåliga" kunder precis som det finns dåliga hantverkare. Min egen erfarenhet av att anlita hantverkare är blandad — det är ömsom vin och ömsom vatten kan man säga.

Typerna varierar från "Världens bästa elektriker" som offererade sex timmar, jobbade som besatt och blev klar på tre timmar och ville bara ha betalt för dem. Vi enades om att han skulle fakturera fyra timmar, vi var mer än nöjda. "Målaren med samvete" som spacklade, slipade, målade och spacklade och slipade igen eftersom han inte var nöjd med resultatet men inte tog betalt för sista omgången slip/måleri eftersom han enligt egen utsago "hade för bråttom". Också här kom vi överens om en debitering som bägge parter var nöjda med.

Vi har också haft "Fuskbyggaren" som satte mosaik ovanpå kakel i vårt badrum och när vi inte var nöjda med det försökte han sätta nästa lager mosaik ovanpå sitt föregående lager med mosaik. När vi slängde ut idioten med hjälp av en besiktningsman skickade han en faktura och hotade med Kronofogden om vi inte betalade.
    "Skitsnackaren" är en annan bekantskap som dök upp och sa att han skulle hjälpa oss, vi bokade datum för när jobbet skulle sättas igång och självklart skulle vi få en offert först; självklart dök varken han eller någon offert upp.

Vi har fler exempel men jag vill inte skriva någon bok som Beijer Bygg har gjort, där man tydligen totalt ignorerar att det finns både bra och dåliga hantverkare utan tar fram en parlör för hur man hanterar de idioter som är beredda att betala någon annan för att få något gjort och har anspråk på hur, när, med vad det ska göras och när det ska vara klart samt till vilket pris...

Sammanfattningsvis: inser att det finns både bra och dåliga kunder och hantverkare men för mig är Beijer Byggs attityd oerhört stötande. Anlitar jag en hantverkare så betalar jag dennes lön för det projektet handlar om; att bli kallad idiot för att jag kanske inte är vissa hantverkares önskedröm när det gäller kunder (dvs beställ, få något, betala) är djupt kränkande.

För att lyfta Beijers Bygg agerande — vi är väl i alla fall några på Byggahus som handlar där — kommer jag att anmäla mitt inlägg till Byggahus så får vi se hur fortsättningen följer.

//Ronnie

• Laddar…
  2. U
    Medlem · Nivå 10
  3. A
    Medlem Nivå 4
    Står den bredvid boken ”Bygga fel utan risk”? Några förslag på mer lämpliga boktitlar att jobba med är ”Bygga med yrkesstolthet” och ”Bygga med kunden i fokus”.

(Jag förstår att deras bok måste ha en humoristisk underton...)

4. U
    Medlem · Nivå 10
    Kan rekommendera podden
    Rolig lyssning
    Börja med förordet ;)

5. P
    Medlem · Nivå 13
    Tror inte jag överreagerar, i början av mitt inlägg finns en länk till precis det du länkade till; jag har läst det.

Beijer Byggs bok heter "Bygga åt idioter — Handbok om jobbiga kunder och hur du hanterar dem" enligt deras pressrelease.

Att överhuvudtaget prata om hur du ska hantera "jobbiga" kunder känns idiotiskt. Vi gör alla vad vi måste för att förtjäna vårt levebröd; det finns många som har arbetsgivare, chefer, ledare eller kollegor som man inte älskar.

Att Beijer bygg nu ger ut en handbok i hur man hanterar de idioter som betalar ens lön känns obeskrivligt stötande. Om man nu inte har något emot att bli kallad idiot...

//Ronnie

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 13
    Finns säkert en del dråpliga berättelser, men alla har väl rätt att få det de vill ha och är beredda att betala för utan att kallas idioter om de inte är jättesmidiga enligt hantverkaren?

//Ronnie

Redigerat 14 okt 00:06
    • Laddar…
  7. U
    Medlem · Nivå 10
    Har du lyssnat på podden?
    Om inte så gör det.

8. A
    Medlem Nivå 7
    Beijer får ju välja att marknadsföra sig hur de vill. Som konsument kan man ju välja fritt om man vill handla där och om man vill anlita hantverkare som handlar där.
    Personligen tycker jag inte om det. Även om det ger sken av att vara humor så är det för primitivt att vara rolig på andras bekostnad.
    Jag känner mig inte kränkt, men jag kommer inte handla mer på Beijer och jag tänker säga åt hantverkare jag inte vill ha material från Beijer. Rösta med plånboken, det förstår företagen.

Vill tillägga att det givetvis finns massor av svåra kunder. Jag har inget problem av att hantverkare delar av sig med berättelser om dem, det skulle jag säkert tycka var roligt. Det är när storföretag använder sig av det i marknadsföring det inte är ok. Man tror sig kunna ta hem billiga poäng på slutkonsuments bekostnad.

Redigerat 14 okt 00:22
    • Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 13
    Vad för slags information ger podden utöver det jag inte redan vet: om jag "övervakar, ifrågasätter eller konverserar mm problembeteenden/attityder" visavis hantverkaren är jag en besvärlig idiot som det behövs en manual från Beijer Bygg för att kunna hantera? Det har de ju redan visat med att lansera kampanjen.

Enkla, vardagliga saker som att sansat beskriva vad som behöver göras, varför, hur det ska gå till, hur lång tid det tar och vad det kostar ingår väl i jobbet för de flesta som säljer tjänster? Hittills har ingen annan bransch pekat ut de som betalar utförarens lön som idioter!

Är mycket medveten om att det finns dåliga kunder men finns det någon annan bransch med samma pissiga rykte? Njäe. Förmodligen för att det inte finns några etableringshinder för att kunna kalla sig hantverkare; det finns ett antal ruttna äpplen i lådan som förstör för de andra.
    Annars hade ju inte tv-programmet "Fuskbyggarna" kommit till; det är ju inte samma problematik när man pratar med vänner och bekanta om tandläkare, optiker, frisörer, hundtrimmare eller bilmekaniker t ex, men säg ordet hantverkare så...

Men nu går Beijer Bygg ut och kallar en stor del av dem som behöver anlita hantverkare men som inte faller in i kategorin önskekunder för idioter. Några av oss har frågor, önskemål, tankar och har kanske inte ens frågat efter den lösning som är enklast, går fortast att förverkliga eller blir billigast. Då är man tydligen en idiot som kräver kommunikation enligt riktlinjer från Beijer bygg...

CITAT: "Beijer Bygg är sveriges största bygghandelskedja som förser både byggproffs och hemmaproffs (vad fan är det, är det någon som känner någon som får betalt för att renovera sitt eget hus? Mitt inlägg, ej citat.) med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Vi omsätter över 7,5 miljarder SEK. " SLUT CITAT.

Beijer Bygg lär ju inte märka det men från och med nu kommer inte den här idioten — dvs jag — att handla hos Beijer Bygg. De har ingenting som man inte hittar någon annanstans...

//Ronnie

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 2
    Jag började lyssna på podden igår och den var riktigt bra. De var inte ute efter att svartmåla kunder utan verkade mer hänvisa åt udda erfarenheter som mannen som slängde ut köket så han fick det renoverat också, eller kvinnan som satte upp nya taklister 3 gånger. Men upplevde aldrig det som att de var ute efter att svartmåla och de var tydliga med att påpeka att det finns kunder och hantverkare utav olika slag.

11. T
    Medlem · Nivå 12
    Finns både hantverkare och kunder som utan vidare betänkligheter kan klassas som idioter.
    Berättar man om dem på ett humoristiskt sätt, vilket Beijer verkar göra, så finner jag inga anledningar till att bli kränkt. I slutändan vad som spelar roll är hur man blir bemött av företaget, vilket sortiment och vilka priser de har.

12. Emma242
    Allvetare · Nivå 4
    Det känns som ett modernt sätt att kommunicera, det ligger säkert en hel del arbete tillsammans med PR-konsulter bakom. Hård jargong med "humor" på andras bekostnad har smugit över från sociala medier till marknaden, och vi kan nog förvänta oss mer av den här typen av språk i samhället. Jag tycker väl inte att det är oerhört på något sätt, men beklagligt och tröttsamt. Önskar hellre ett mer konstruktivt språk.

13. R
    Medlem Nivå 13
    Om man utgår från att alla kunder är idioter så måste man nog inse att de saknar självinsikt. Det finns alltid två sidor av ett mynt...

• Laddar…
  14. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag tycker att detta stycket är viktigt här; om denna bok/podd görs med syfte att faktiskt göra kommunikationen mellan hantverkare och kund bättre och tryggare så är det väl bara jättebra? Sedan gör det ju inget om det är lite underhållande också, så att folk faktiskt lyssnar. Jag tror du misstolkar deras intention här, och hakar upp dig för mycket på ordet "idiot".

15. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Nu väntar jag spänt på uppföljarna: "Anlita idioter" och "Handla av idioter".

Jag förstår att boken var menad att vara skämtsam men det har nu blivit bekräftat att Beijer inte har koll på vem det är som verkligen betalar för de produkter de säljer. Spoiler: Det är inte hantverkaren.

Jag får inte tillräckligt bra service i min lokala Beijer-butik så att jag tycker att jag kan stå ut med att bli kallad idiot. Inte ens om det är skämtsamt menat.
    Det finns många konkurrenter...