42 327 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Jag tror inte att det är så enkelt. Om du nu skulle ha ett jobb som tar 30 minuter så är det omöjligt att ha ett annat jobb dom andra 30 minuter. Så jag förstår att man måste debitera fulla timmar. Sen är ju själva körning också tid man måste räkna som försvinner. En halvtimme på plats kan lätt bli 1,5 timmar med körning. Då är den tiden i bilkostnad samt själva kostnaden för bilen.L lbgu skrev:Med tanke på att de ofta har minimidebitering på 1 eller flera timmar och även debiterar för varje påbörjad timme + alla restider så skulle det inte förvåna mig ifall de ibland har över 100% debitering. Särskilt firmor som jobbar mycket mot privatpersoner.Det är ju rätt väl belagt att det är svårt att få tag på hantverkare som privatperson för småjobb så det borde ju inte bli en massa tid på firman utan uppdrag.
En annan sak man måste räkna med är att personal är sjuk och då kan man inte debitera. Eller annan frånvaro. Större företag har en hel del personal som inte jobbar ”ute”. Och samtidigt kanske firmabilar som bara används för att titta på jobb och räkna. Det är inte ovanligt att större firmor delar upp dessa saker.
Det är ganska komplext allt men sen finns såklart några som tjänar väldigt bra på sina jobb. Jag tror dom flesta av oss tar in mer än en offert på ett jobb och då har man en bra indikator på vad det kostar. Det kan såklart ändå vara orimligt men tyvärr kan man inte göra så mycket när man vill få ett jobb utförd. Och just när det gäller el så får man knappt göra något själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det är säkert så att vissa hantverkare under någon enstaka dag, eller eftermiddag kan komma upp i över 100% debiterad tid, men det är garanterat vanligare att det trost heltimmes debitering osv. blir hål på en eller flera timmar i debiteringen. Framförallt om det är väldigt blandad tidsåtgång. En hantverkare är 4h hos familjen Olsson, sedan är det ett 15 minuters besök ho Svenssons, följt av 1h, hos Karslons, men de kommer inte hem förrän om 2h. Och vi har i övrigt bara heldagsuppdrag i kö just nu...L lbgu skrev:Med tanke på att de ofta har minimidebitering på 1 eller flera timmar och även debiterar för varje påbörjad timme + alla restider så skulle det inte förvåna mig ifall de ibland har över 100% debitering. Särskilt firmor som jobbar mycket mot privatpersoner.Det är ju rätt väl belagt att det är svårt att få tag på hantverkare som privatperson för småjobb så det borde ju inte bli en massa tid på firman utan uppdrag.
I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden, Vi hade ett system med fasta priser per typ av reparation, en lista med ca 200 olika feltyper, fast pris. Och dessurom en fast startkostnad per uppdrag. Men vi kunde ju planera kundbesöken (det var 5 ambulerande reparatörer) rätt tight. Nästan alla reparationer var standardfel där felöskningen tog typ. 20 sekunder. Reparationen max 10 minuter, test efter reparation medan man skrev fakturan. Extremdagar kunde en reparatör klara 15 kunder före lunch, men mer normalt var 4 - 5. Dök det upp något oväntat svårt fel som tog mer än 10 minuter så forslades apparaten in till verkstaden, fortfarande samma fasta pris, även med hemtransport senare. Det var dessa likformade tider som gjorde det möjligt att planera in massor med besök på en runda. Jag var ung, utan körkort så jag arbetade i huvudsak inne på verkstaden, dels med problemapparaterna som var svåra, dels med apparater som folk lämnade in direkt. Minns fortfarande ett standardfel på en Phiplips kasett stereo, man fick montera isär den till atomer för att komma åt att göra om en glappande lödning. Jag kom ned i 3 minuter på felsökning isärtagning lödning ihopmontering. Men sedan gick det 5 minuter på test.
Jag kommer fortsätt hävda med en dåres bestämdhet att det inte borde vara accepterat att försälning av material är något en hantverkare ska syssla med.
Och absolut i det fallet där hantverkaren åker till butik, införskaffar mitt material och tar hand om fakturan på tid hen debiterar mig.
Producent, grossist och återförsäljare ska tjäna pengar på materialet. Inte hantverkaren
Jag får dock motvilligt gå med på att om företaget är så stort så det faktiskt har inköpsavdelning och eget lager finns det är värde i ett MO påslag. Att påslaget faktiskt täcker de extra kostnaderna företaget har för materialet.
Men de extra kostnaderna ska i så fall skapa mervärde för mig genom att hantverkaren kan jobba mer effektivt = mindre tid på fakturan.
Men det betalar jag redan för genom timpengen.
Och absolut i det fallet där hantverkaren åker till butik, införskaffar mitt material och tar hand om fakturan på tid hen debiterar mig.
Producent, grossist och återförsäljare ska tjäna pengar på materialet. Inte hantverkaren
Jag får dock motvilligt gå med på att om företaget är så stort så det faktiskt har inköpsavdelning och eget lager finns det är värde i ett MO påslag. Att påslaget faktiskt täcker de extra kostnaderna företaget har för materialet.
Men de extra kostnaderna ska i så fall skapa mervärde för mig genom att hantverkaren kan jobba mer effektivt = mindre tid på fakturan.
Vad menar du? Det är väl exakt det de gör? Förutom att de skriver handlarlistan också?E Eljohanel skrev:Du måste förstå att det är ett företag som säljer tjänster och varor.
Dom åker inte och handlar åt dig. Dom levererar material till dig. Det är inte en foodoratjänst.
En del av expertisen är att känna till vad som ska inhandlas. Specialprodukter som inte finns i detaljhandel utan i fackbutiker.
Sen ska givetvis priser vara marknadsmässiga. Men marknadsmässigt betyder inte billigast på internet. OBS. Jag tycker inte det är okej att ta ockerpriser på material.
Men det betalar jag redan för genom timpengen.
Jag tror att en del av problemet är (förståligt) att hantverkaren inte vill lägga massa tid på offerter som inte blir något. Alltså om jag begär redan vid offert att få en lista på uppskattad materialåtgång samt priser är det ju arbete som måste läggas som för 3/4 intagna offerter då är ren förlusttid.
Sedan skulle ju arbetssättet behöva vara att avsteg från listan måste godkännas dvs det går inte att ge en lista med Schneider uttag för 125kr för att sedan montera Elko och hävda att priset på dem var 750kr.
Dock återstår ju problemet att gamla mamma och oduglingar till söner inte vet att de måste kravställa detta eller inser att de måste fråga om pris samt anledning till avsteg från listan om så sker under arbetets gång. Lagstiftningen är och måste alltså vara på konsumentens sida där ohängda företagare inte tillåts göra som de vill. Det som vanligen sker är väl att lagstiftningen skärps när ena parten inte sköter de lösa tyglarna, dvs formalian blir tvingande o där igenom dyrare för alla.
Sedan skulle ju arbetssättet behöva vara att avsteg från listan måste godkännas dvs det går inte att ge en lista med Schneider uttag för 125kr för att sedan montera Elko och hävda att priset på dem var 750kr.
Dock återstår ju problemet att gamla mamma och oduglingar till söner inte vet att de måste kravställa detta eller inser att de måste fråga om pris samt anledning till avsteg från listan om så sker under arbetets gång. Lagstiftningen är och måste alltså vara på konsumentens sida där ohängda företagare inte tillåts göra som de vill. Det som vanligen sker är väl att lagstiftningen skärps när ena parten inte sköter de lösa tyglarna, dvs formalian blir tvingande o där igenom dyrare för alla.
Betyder det att du anser att konsumenttjänstlagen är felaktig då dess presumtion är att hantverkaren ska sälja det material som behövs för arbetet?M Mirkan skrev:
Hantverkaren är en återförsäljare!M Mirkan skrev:
Absolut inte, vad är alternativen, att hantverkaren inte får tillhandhålla material. Det skulle säkerligen ställa till problem.Alfredo skrev:
Jag får motvilligt erkänna att du har rätt, per definition blir en hantverkaren återförsäljare.
Men det jag ställer mig emot är, och förblir, att jag både ska betala för tiden som försäljaren lägger på mig och mitt inköp och ett påslag på materialet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaaa.Alfredo skrev:
Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.Det kan knappast vara att ha tillbörlig omsorg om konsumentens intresse att välja den absolut dyraste återförsäljaren av material som råkar vara han själv. Hans uppdrag är en tjänst, inte att kränga material. Materialet skall skaffas in till uppdraget på ett sätt som ligger i konsumentens intresse, vilket inte nödvåndigtvis behöver vara absolut lägsta pris. Det kan ju ligga i konsumentens intresse att materialet kommer fram i rätt tid och inte med 15h "inköpstid" som höjer kostnaden.
Det kan mycket väl ligga i konsumentens intresse att material kommer från hantverkarens egen återförsäljarverksamhet, men inte till vilket pris som helst.
Nej och jag har överhuvudtaget inte kommenterat (oskäliga) priser.H hempularen skrev:
Jag tolkar "Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material." som att det i uppdraget normalt även ingår att "kränga" det material som behövs för tjänstens utförande.H hempularen skrev:
Vi är ense!H hempularen skrev:
Men om det material hantverkaren tillhandahåller inte kommer från "hantverkarens egen återförsäljarverksamhet", varifrån kommer det då?H hempularen skrev:
Man kan givetvis tänka sig att hantverkaren arbetar som någon slags mäklare och arrangerar en affär mellan kunden och en annan materialsäljare, men så går det väl ändå inte normalt till i den typ av uppdrag mot privatpersoner som vi behandlar här? Kommer inte materialet i praktiken alltid från "hantverkarens egen återförsäljarverksamhet" om det är hantverkaren som tillhandahåller materialet?
Under min tid inom yrket har elfirmor ALDRIG gjort sina inköp hus den lokala bygghandeln, utom eventuellt nått enstaka kompletteringsköp.L lbgu skrev:
När jag började fans det två större grossister på min hemort. Det var Asea Skandia och Mellansvenska elektriska ab (i dag Rexel).
Ps
Min första elektrikeranställning var hos en elfirma som även hade en liten elbutik där man sålde elmatr till alla. Det var på den tiden mycket vanligt, det förekommer även i dag men i betydligt mindre omfattning. Oftast då hos rätt små installatörer där kontorsfolket fyller ut sin tid med att arbeta i butiken.
Redigerat:
Missade ditt inlägg. Så här borde snusmumrik ha hanterat detta jobb. Men så har ju inte skett. Jag säger inte emot dig. Jag kommenterar endast detta foruminlägg och bristen på information från trådskaparen.Fairlane skrev:
Ibland får man ju inga svar på det förutom "Du kommer få ett bra pris av mig, 30% rabatt på materialet", vilket sen visar sig vara 30% rabatt på grossistens hittepåprislista.
Man kan givetvis bli väldigt missnöjd om priset inte motsvarar det förväntade och en bra företagare fattar det och diskuterar saken med sin kund även om denne inte ställer frågan, åtminstone saker som man lärt sig att kunden ofta inte förstår. En usel företagare tycker förstås att kunden får skylla sig själv som inte frågar och fakturerar rejält.
Jag har haft kontakt med två olika rörmokare de sista 10 åren och de hanterade det väldigt olika:
Rörmokare 1: "Vi kan komma och hjälpa dig med det där. Med stor sannolikhet så kommer det gå väldigt fort, kanske 10 minuter, men vi fakturerar alltid minst 3 timmar, plus service bil à X kr, så du inte blir överraskad när fakturan kommer. Är det fortfarande intressant?" <-- Jag hade inte frågat om vare sig minimitid eller kostnad för servicebilen, men de hade lärt sig att det var bättre att förekomma än att få sura kunder.
Rörmokare 2: "Ja det arbetat kan vi genomföra. Kan vi komma på onsdag nästa vecka?" Jag svarade att det gick bra med onsdag, men frågade vilken tid ungefär och vad det skulle kosta, ungefär (fråga om pris hade jag ställt redan första gången). Svaret blev "Det är svårt att säga exakt tid, då han har 2 jobb innan, men han ringer 30 minuter innan han kommer". Jag tackade för det och ställde åter frågan om priset och nu fick jag till slut ett uppskattat pris, tredje gången jag frågade. Ett stort spann, som man landade i, precis under max.
Så vill man undvika att få besvikna kunder så väljer man metoden som rörmokare 1 gjorde, men väldigt många väljer metod 2 och klagar sen på dumma och snåla kunder. Kanske är de som väljer metod 2 skickliga på hantverket, men de är rätt kass på företagande.
Jo det gör det faktiskt.
Ni svävar ifrån ämnet.
Du är inte lurad. Du förväntade dig bara bästa pris av bravida / assemblin.S Snusmumrik1 skrev:Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Inget brott har begåtts. Dessa firmor har nog sitt på de vattentäta förutom bravida som låter sig avlyssnas.
Allt handlar om överenskommelser o avtal samt sist men inte minst... hur dum konsument du är o oinsatt
Vem skulle acceptera listpriser + 20%?K kortis skrev:
Elektrikerns netto + påslag.
Listpris är orelevant.
Elektrikern brukar dessutom tala om vilka artiklar som är fördelaktiga att köpa genom dem och vad jag själv kan köpa hem genom elbutik mm.
En sak jag kan köpa för 500kr som kostar 1250kr hos grossist men Elektrikern får ut för 400kr köper han och har 20% på och jag drabbas inte utan får betala 500kr.
När var det du drev detta?larssad skrev:
Jag drev Callcenter i 8 år med kollektivavtal och debiterade i snitt strax under 300:- i timmen ex. Moms. Med god lönsamhet.
Det finns såklart en skillnad i löneläge, men att det inte skulle gå att göra lönsamt med 500 i timdebitering är ju nonsens.
I mitt fall inkluderade debiteringen all intäkt, i hantverkarens fall tillkommer intäkter för sevicebil, material etc.
Att du ens använder det som ett argument för att det går att driva en hantverkarfirma är ju hjärtdött.
Så eftersom det går att driva en elektrikerfirma för 500:- ex moms med god lönsamhet enligt dig går det att driva en läkarklinik där man fakturerar kunderna 600:- ex moms i timmen eller går det bara att gämföra callcenter och elektriker?
Varför ens lägga sin i en diskissuion när du har absolut ingenting att tillföra förutom att hälla besin på elden åt privatpersoner som tror dom blir lurare av alla hantverkare.