42 272 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Det handlar inte enbart om kommuner utan det handlar om dom allra flesta större företag med årsavtal.
Alla större beställare brukar ha en ELLER flera större och mindre "leverantörer".
Varifrån får du att mindre firmor inte är med och slåss om en bit av kakorna.
Du ska inte blanda ihop dina värderingar med en verklighet du tydligen inte är bekant med.
Och om jag gillar hur det fungerar? NEJ men jag har varit där och vet hur det går till.
Ps
Det är inte bara elfirmor utan det fungerar rätt lika hos alla oavsett profession.
Alla större beställare brukar ha en ELLER flera större och mindre "leverantörer".
Varifrån får du att mindre firmor inte är med och slåss om en bit av kakorna.
Du ska inte blanda ihop dina värderingar med en verklighet du tydligen inte är bekant med.
Och om jag gillar hur det fungerar? NEJ men jag har varit där och vet hur det går till.
Ps
Det är inte bara elfirmor utan det fungerar rätt lika hos alla oavsett profession.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Då lär du inte få många offerter, du har ingenting som helst att göra med elektrikerns kickback, det blir bara löjligt.C cotillion skrev:
Däremot ska det inte vara baserat på "listpris" heller. Det rimliga är väl att lägga på 10-20% på inköpspris och redovisa inköpspriset helt enkelt.
Men jag har sett hur det går till bland vänner som startat firma så det är knappast intressant för dem.
Har en vän som sålde solcellsinstallation, han fakturerade typ 25 000 för jobbet, men gjorde mer än 30 000 vinst på materialpåslaget. Han bara skrattar och säger att pengarna finns i materialet, jobbet är bara en jobbig bieffekt.
Klart jag har att göra med kickback om jag har ett avtal om inköpspris + 20%. Om elektrikern då medvetet väljer en dyrare grossist där han får högre inköpspris (och större vinst på materialet) och dessutom får tillbaks 15% i kickback varje år så är det väldigt nära bedrägeri/avtalsbrott.S SueCia skrev:Då lär du inte få många offerter, du har ingenting som helst att göra med elektrikerns kickback, det blir bara löjligt.
Däremot ska det inte vara baserat på "listpris" heller. Det rimliga är väl att lägga på 10-20% på inköpspris och redovisa inköpspriset helt enkelt.
Men jag har sett hur det går till bland vänner som startat firma så det är knappast intressant för dem.
Har en vän som sålde solcellsinstallation, han fakturerade typ 25 000 för jobbet, men gjorde mer än 30 000 vinst på materialpåslaget. Han bara skrattar och säger att pengarna finns i materialet, jobbet är bara en jobbig bieffekt.
Sen har du så klart helt rätt i att man inte skulle få någon offert.
Sådana typer hade inte varit mina vänner. Gillar inte att umgås med folk som har samma moral som åldringsbedragare.S SueCia skrev:Men jag har sett hur det går till bland vänner som startat firma så det är knappast intressant för dem.
Ett företag som har egna inköpare borde inte vara så naiva att de blir lurade på materialet. Låter helt otroligt, men inkompetens finns uppenbarligen överallt eller så är det korruption. Kanske bjuden på någon mysig SPA-weekend.E elmont skrev:
De flesta småföretag har inte resurser/kompetens för att delta i kommunala upphandlingar. Tror inte många som kör eget t.ex. deltar i dessa upphandlingar.E elmont skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Hantverkare myglar med materialpriser, programmerare/utvecklare myglar med arbetstid, det är så livet fungerar helt enkelt. Om du skulle välja bort vänner med dålig moral skulle du inte ha många vänner kvar om du visste hur de presterar på jobbet och ändå debiterar fullt för det.L lbgu skrev:
Du ska även vara medveten om att inköparna har många fler "inköp" på sitt bord. Jag skulle tro att vanligtvis är inköp av elarbeten utgör en marginell del av deras arbete och då kanske inte har prio ett.L lbgu skrev:Ett företag som har egna inköpare borde inte vara så naiva att de blir lurade på materialet. Låter helt otroligt, men inkompetens finns uppenbarligen överallt eller så är det korruption. Kanske bjuden på någon mysig SPA-weekend.
De flesta småföretag har inte resurser/kompetens för att delta i kommunala upphandlingar. Tror inte många som kör eget t.ex. deltar i dessa upphandlingar.
Och det är väl bara dom allra minsta som avstår möjligheten att sitta vid köttgrytorna.
Är du också åldringsbedragare? Eller kör du ok materialpriser om kunden är Agda 92?S SueCia skrev:
Fast heder åt dig för att du ändå erkänner att ni myglar och att det tydligen anses normalt. Det bekräftar ju uppfattningen att hantverkare till stor är folk utan normal moral. Själv skulle jag brutit all kontakt med en vän som skrattande berättade att han blåst Agda 92 på 10 0000 tals kronor. Finns risk att jag gjort något som fått mig inlåst. Finns gott om svin i världen.
Stora företag brukar ofta jaga kostnader och jag gissar att summorna är tillräckligt höga för att det borde vara värt och skriva någon extra rad i kontraktet angående materialpriser. Sen borde det väl vara allmänt känt av folk som jobbar som inköpare hur det funkar i hantverkarbranschen med listpriser och annat.E elmont skrev:
Anser du inte att din bransch är korrupt?E elmont skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Så du menar att om jag som privatperson köper ett Elko RS vägguttag så är det klass B, men om du som elektriker köper det så är det klass A? 😂L Liss-1 skrev:Det elmaterial som elföretag köper in från leverantörer är klass A
Det elmaterial som säljs direkt till privatperson är klass B
Så låt kunden köpa in sitt eget elmaterial om dom vill så får elektrikern byta ut det efter halva livslängden jämfört med klass A grejor- dubbelt så dyrt för kunden och mera jobb för elektrikerna- det tänkte man inte på
ibgu
Hur kan du tro att jag försvarar systemet? Jag har gjort inlägg i frågan sedan årtionden och aldrig försvarat utan endast förklarat hur det brukar fungera. Bara för att jag har en viss kunskap om hur det oftast fungerar gör väl inte så att jag tar ställning för. Vart har du fått din "kunskap" ifrån, eller är det bara dina gissningar och önsketänkande?
Hur kan du tro att jag försvarar systemet? Jag har gjort inlägg i frågan sedan årtionden och aldrig försvarat utan endast förklarat hur det brukar fungera. Bara för att jag har en viss kunskap om hur det oftast fungerar gör väl inte så att jag tar ställning för. Vart har du fått din "kunskap" ifrån, eller är det bara dina gissningar och önsketänkande?
Så du menar att de här två uttagen med samma E-nummer är av olika kvalitet?L Liss-1 skrev:Det elmaterial som elföretag köper in från leverantörer är klass A
Det elmaterial som säljs direkt till privatperson är klass B
Så låt kunden köpa in sitt eget elmaterial om dom vill så får elektrikern byta ut det efter halva livslängden jämfört med klass A grejor- dubbelt så dyrt för kunden och mera jobb för elektrikerna- det tänkte man inte på
https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-strombrytare/vagguttag/vagguttag-033075/
https://www.ahlsell.se/products/el/...are-och-vagguttag/vagguttag/infallda/1841466e
Intressant... Har du någon mer information om det?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Nej det är jag inte, jag jobbar i ett kommunalägt bolag och jobbar inte mot privatpersoner längre. Men folk är genomruttna över lag, inte bara i hantverkarbranschen, därför jag berättar om vad jag vet.L lbgu skrev:Är du också åldringsbedragare? Eller kör du ok materialpriser om kunden är Agda 92?
Fast heder åt dig för att du ändå erkänner att ni myglar och att det tydligen anses normalt. Det bekräftar ju uppfattningen att hantverkare till stor är folk utan normal moral. Själv skulle jag brutit all kontakt med en vän som skrattande berättade att han blåst Agda 92 på 10 0000 tals kronor. Finns risk att jag gjort något som fått mig inlåst. Finns gott om svin i världen.
Hantverkare myglar med materialpriset för att tjäna extra pengar, programmerare/utvecklare myglar med arbetstid för att göra detsamma.
Är övertygad om att det myglas i precis varenda bransch. Serviceavtal är ju en grej som tjänas STORA pengar på t.ex. men som inte tillför något värde över huvud taget i stort sett. (i många fall).
Normalt är det samma vara oavsett inköpsställe MEN det händer att man hittar utgående produkter hos butiker/kedjor som har köpt upp utgående modeller när man tex modifierar en viss modell.Fairlane skrev:
Får be om ursäkt då jag tydligen missförstått dig. Fick felaktigt uppfattningen att du försvarade systemet.E elmont skrev:ibgu
Då håller du alltså med om att branschen är korrupt och fylld av bedragare. För att hålla på och fiffla med materialpriser kan inte anses vara annat än bedrägeri då det uppenbarligen görs för att lura kunden. Och det verkar ju väldigt utbrett.