24 622 läst ·
245 svar
25k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Om du läser så ser du att asfaltering debiterades separat.StigPeter skrev:
Som EttAnvändarnamn och flera andra skriver; ovanligt billigt för 5 km väg och 100 medlemmar. Vi betalar 2 600 kr för 5 km och är 400 medlemmar. Omasfaltering av 5 km när det blir dags kostar 3-6 mkr beroende på status och metod. Knappast ens löpande underhåll täcks av er låga avgift.
Så gläds du åt den så länge den varar och även åt badbryggor, festplats och annat.
Har du läst från början eller gissar du alltid?B Bernt Ö97 skrev:Ok
Om föreningen är en ideel förening med "valfritt" medlemskap är du inte tvingad att vara med i föreningen och således är du inte juridiskt ansvarig att betala avgift för medlemskap. Föreningen har då ingen laglig rätt att ta ut avgift.
Huruvida du anser det är moraliskt korrekt att låta dina områdesgrannar betala för drift av vägarna är en beslut du själv ansvarar för.
TS är absolut ingen lögnare. Han uttrycker en åsikt som han har sin fulla rätt till.Alfredo skrev:
I frågan om han är skyldig att betala avgift till förening för vägunderhåll är svaret nej. Om föreningen är en ideell förening med "frivilligt" medlemskap. Det är bara att avstå betalning av vägavgift. Föreningen har ingen laglig rätt att kräva in obetald årsavgift.
Är det en registrerad vägförening, (Samfällighetsförening) beslutad genom förättning hos lantmäteriet, är det styrelsen som beslutar om avgifter och fördelar ekonomiska resurser. Styrelsen kan givetvis besluta om diffrentierade avgifter.
Rimligtvis bör TS påverka styrelsen för att få ändring. Vid årsmöte eller under löpande verksamhetsår. Om TS anser att styrelsen missköter sitt mandat kan TS agera för nyval av styrelsen.
Således bör TS agera genom att påverka sittande styrelse oavsett föreningsform, eller välja att stå utanför områdesgemenskapen.
Jag har inte läst hela tråden från början. Mitt svar gäller om föreningen är en ideell förening. Föreningen har då ingen laglig rätt att kräva avgift. Det är ingen gissningF fsn skrev:
Huruvida det är samfällighetsförening registrerad via förättning hos lantmäteriet framgår inte helt klart (jag kan ha missat det). Alla som ingår i samfälligheten är då gemensamt ansvariga för verksamheten genom vald styrelse
Är det så, är det styrelsen som beslutar om avgifter och fördelning av resurser. Då kan TS påverka utfallet genom att påverka styrelsen. Det är heller ingen gissning.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Den här tråden måste innehålla rekord i att missförstå och vägra läsa TS grundfråga och inlägg samt orera om egna "vägföreningars" förehavanden!
/W
/W
Oh det var billigt, inget att gnälla om. Betala och var gladG gaidin skrev:Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.
Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.
Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.
Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.
Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?
I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.
Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?
Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Jag har redovisat erfarenhetsmässigt verklig kostnad för underhåll och drift av mindre enskild väg, 2,5 km.Alfredo skrev:
Total kostnad ca 30-40'kr/år + ideelt arbete och stort kostnadsmedvetande vid anlitande av entreprenörer och materialbeställningar.
==> ca 1500 kr/km/år
Snittet de senaste 10 åren är något lägre pga kostnadsökningar över tiden. Längre tillbaka mycket lägre.
Motsvarande matematik i TS fall 5 km ==>80' kr/år
==> ca 800 kr/fastighet. TS anser att 750/500 kr/fastighet är orimligt.
Jag tycker att styrelsen gör ett bra jobb om de kan hålla både vägar, båtplats, hjärtstartare, gräsklippning och "leksaker" inom den kostnadsramen.
Få vet vilket slit det är i små föreningar att få ekonomin att gå ihop och ändå erbjuda bra service tiil föreningsmedlemar. Underskatta inte det arbetet.
Att TS anser att det inom tillgängliga medel görs felprioriteringar är givetvis en legitim åsikt från TS.
Som sagt, TS kan påverka styrelsearbetet eller avstå att betala. Alternativt lämna "kollekt" på en nivå som uppfattas som skälig avgift. Givet att det är en ideel förening med frivilligt medlemskap.
Det är unikt bra jobbat om föreningen klarar drift och underhåll av vägen till betydligt lägre kostnad.
En stor bukett rosor till styrelsen/vägansvarig.
Alfredo skrev:
Haha, ja. Jag såg att den hamnat på framsidan och då brukar det ju bli på det viset.Workingclasshero skrev:
Storleken på avgiften har jag ju fått bra svar på, den är helt ok.
Vad som kan göras har jag också fått svar på men jag vill inte bråka på det viset att kräva en kostsam förrättning.
De bästa svaren kom som vanligt i dessa trådar från ClaesSörmland och berörde den nya detaljplanen samt skillnaden mellan väg- och anläggningsavgift för hus på ofri grund.
Det jag oroar mig för i dagsläget är att de vägar som skall breddas och byggas kommer att debiteras en extra avgift, vilken inte hade behövts om föreningen hade funderat pengarna för vägen som de borde och själva bekostat sina egna anläggningar.
En förening med ca 70 medlemmar och en medlemsavgift på 50kr kan ju normalt inte köpa en dyr flytbrygga, hjärtstartare och robotgräsklippare till en festplats. Dessa investeringar har gjorts på två år, helt orimligt.
Jag får ju årsredovisningen skickad till mig så jag har tillgång till den och har följt den i 15 år, om det blir en extra avgift när vägarna byggs så skall jag göra en kalkyl och skicka till alla medlemmar så det syns hur de har feldisponerat pengarna.
Som föreningsmänniska så vet jag vad ideellt arbete innebär. Men den här tråden handlar inte om det. Jag har aldrig läst att ts beklagar sig över summan i sig. Däremot gillar han inte att pengarna som tas in som vägunderhåll används till annat än det ändamålet. Inte heller jag skulle vilja att pengar som jag betalar in för ett underhåll går till någon form av trivselkassa. Då får man väl ta in pengar separat för dessa utgifter.🤔B Bernt Ö97 skrev:Jag har redovisat erfarenhetsmässigt verklig kostnad för underhåll och drift av mindre enskild väg, 2,5 km.
Total kostnad ca 30-40'kr/år + ideelt arbete och stort kostnadsmedvetande vid anlitande av entreprenörer och materialbeställningar.
==> ca 1500 kr/km/år
Snittet de senaste 10 åren är något lägre pga kostnadsökningar över tiden. Längre tillbaka mycket lägre.
Motsvarande matematik i TS fall 5 km ==>80' kr/år
==> ca 800 kr/fastighet. TS anser att 750/500 kr/fastighet är orimligt.
Jag tycker att styrelsen gör ett bra jobb om de kan hålla både vägar, båtplats, hjärtstartare, gräsklippning och "leksaker" inom den kostnadsramen.
Få vet vilket slit det är i små föreningar att få ekonomin att gå ihop och ändå erbjuda bra service tiil föreningsmedlemar. Underskatta inte det arbetet.
Att TS anser att det inom tillgängliga medel görs felprioriteringar är givetvis en legitim åsikt från TS.
Som sagt, TS kan påverka styrelsearbetet eller avstå att betala. Alternativt lämna "kollekt" på en nivå som uppfattas som skälig avgift. Givet att det är en ideel förening med frivilligt medlemskap.
Det är unikt bra jobbat om föreningen klarar drift och underhåll av vägen till betydligt lägre kostnad.
En stor bukett rosor till styrelsen/vägansvarig.
En basförutsättning för att öht öppna käften borde vara att åtminstone läsa första inlägget.B Bernt Ö97 skrev:Jag har inte läst hela tråden från början. Mitt svar gäller om föreningen är en ideell förening. Föreningen har då ingen laglig rätt att kräva avgift. Det är ingen gissning
Huruvida det är samfällighetsförening registrerad via förättning hos lantmäteriet framgår inte helt klart (jag kan ha missat det). Alla som ingår i samfälligheten är då gemensamt ansvariga för verksamheten genom vald styrelse
Är det så, är det styrelsen som beslutar om avgifter och fördelning av resurser. Då kan TS påverka utfallet genom att påverka styrelsen. Det är heller ingen gissning.
Men hur är det med stadgarna, säger de ingenting om vägavgiften? Om föreningen har rätt att ta ut en vägavgift av icke-medlemmar borde det (tycker jag) framgå i stadgarna hur dessa ska användas.G gaidin skrev:Haha, ja. Jag såg att den hamnat på framsidan och då brukar det ju bli på det viset.
Storleken på avgiften har jag ju fått bra svar på, den är helt ok.
Vad som kan göras har jag också fått svar på men jag vill inte bråka på det viset att kräva en kostsam förrättning.
De bästa svaren kom som vanligt i dessa trådar från ClaesSörmland och berörde den nya detaljplanen samt skillnaden mellan väg- och anläggningsavgift för hus på ofri grund.
Det jag oroar mig för i dagsläget är att de vägar som skall breddas och byggas kommer att debiteras en extra avgift, vilken inte hade behövts om föreningen hade funderat pengarna för vägen som de borde och själva bekostat sina egna anläggningar.
En förening med ca 70 medlemmar och en medlemsavgift på 50kr kan ju normalt inte köpa en dyr flytbrygga, hjärtstartare och robotgräsklippare till en festplats. Dessa investeringar har gjorts på två år, helt orimligt.
Jag får ju årsredovisningen skickad till mig så jag har tillgång till den och har följt den i 15 år, om det blir en extra avgift när vägarna byggs så skall jag göra en kalkyl och skicka till alla medlemmar så det syns hur de har feldisponerat pengarna.
Enligt lantmäteriet skrift om samfälligheter skall förrättningen vara enligt kilometer/ton belastning (längden väg och vikten på fordon. En underhålls plan måste finnas och finansieras. Det får inte gå underfinansierat då kan styrelsen bli betalninsskylldig, stämman sätter avgiften vid årsmöte eller extrasängar. Endast beslut på stämma får sätta avgifter men får inte gå underfinansierad!pacman42 skrev:
Man får inte ha andra verksamheter än vägen i en gemensamhetsanläggning för väg om inte detta finns i anläggningsbeslutet för föreningen. Man bör oavsett detta rimligen helt separera vägen från övriga aktiviteter. Vägen måste dock inte ha en förrättning för att fastställa andelstalen, om inte någon begär en sådan. Vid en sådan förrättning måste alla vara med och betala kostnaderna för denna.
Om man gör en förrättning så kan man få (bör man få - om man skall vara mer korrekt) skillnad i avgift utifrån hur mycket man använder vägen. Detta görs utifrån att man betalar för andelar på vägen. Detta kan exempelvis ske genom att man betalar för 100 andelar (100 meter väg) till fastigheten, medan grannen betalar för 150 meter väg till fastigheten. H'r kan man också få avdrag för att man bara använder vägen under delar av året, exempelvis med 25% eller 50% för en sommarstuga. Däremot är det inte lagstadgat hur man skall göra med underhållskostnader, exempelvis grusning och plogning. Dårför brukar denna avgift ofta tas ut med en lika hög avgift för alla (även om det inte är så för alla vägar). En del av detta beror på att väghållningsavgifter ofta till relativt stor del beror på jourersättingar och ett fast antal utrycknaingar per år, avgifter som är orimliga att dela utifrån andelarna på vägen (alla drabbas lika hårt av en uteblivning plogning).
I ditt fall så bör du gå till föreningen och kräva att den delas upp i olika föreningar för vägen och för annan verksamhet. Detta då dessa inte får blandas. Detta står både i anläggningslagen ("gemensamhetsanläggningens ändamål, läge, storlek och huvudsakliga beskaffenhet i övrigt") och i lagen om förvaltning av samfälligheter ("En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats.").
Och om du vill spela hårt så kan du hota med en förrättning om inte man gör denna uppdelning, då blir det tvingande (men kommer att kosta skjortan för er alla).
Intressant nog så kan man dessutom inte undvika att vara medlem i föreningen då den förvaltar vägen till huset/tomten. Så även där gör föreningen fel.
En fritidsfastighet hal avgift mot permanent boende.