B Bernt Ö97 skrev:
Avgiften är inte hög. Du får mycket för pengarna även om du inte nyttjar allt som ingår i föreningens utbud.
Vill du påverka föreningen kan du framföra dina synpunkter vid föreningens årsmöte. Att försöka bli invald i styrelsen ökar din möjlighet att påverka föreningen.
Jag får inte ett skit för pengarna.
Varför skall jag gå till styrelsen för en förening jag inte är med i och inte heller har intresse av? Jag spelar inte boule, tycker inte om att ligga på en flytbrygga i en sjö med brunt vatten eller dansar runt en midsommarstång.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M
B Bernt Ö97 skrev:
Avgiften är inte hög. Du får mycket för pengarna även om du inte nyttjar allt som ingår i föreningens utbud.
Vill du påverka föreningen kan du framföra dina synpunkter vid föreningens årsmöte. Att försöka bli invald i styrelsen ökar din möjlighet att påverka föreningen.
Lite nyfiken blir jag allt. Hur kan du tycka att det är ok att en avgift som betalas specifikt till vägunderhåll inte används till just vad den tas ut till?🤔 Det har väl inte så stor betydelse om avgiften är hög eller låg. Även en låg avgift som tas ut kan man på rätt sätt få att växa så att pengarna finns där den dag de behövs för just vägunderhåll.😉

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Varför denna attetyd som är på gränsen till utpressning, att föreslå det är inget bra för någon. Det skapar bara otrevnad i ett område.

Så TS betala och var glad, du kan nyttja allt under din boendetid på sommaren.
Det är småpengar i det stora hela med att äga en fastighet, har själv lika och betalar 700 kr/år men bor permanent året om. Sen att det finns eldsjälar som tar på sig arbeten i den utsträckningen är mycket ovanligt. normalt så får det nästan tjatas om det. Ovsett någon myndighet är inblandad i någon förrättning.
Så TS frågar, får ett korrekt svar av Pacman att det dom gör är inte förenligt med lagen och på nåt underligt jävla sätt så får du det till utpressning att kräva sin rätt.

Det är vanligt, och det är ett stort problem att dedikerade pengar för tex väg blir en jävla trivselkassa.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F
G gaidin skrev:
Varför skall jag gå till styrelsen för en förening jag inte är med i och inte heller har intresse av? Jag spelar inte boule, tycker inte om att ligga på en flytbrygga i en sjö med brunt vatten eller dansar runt en midsommarstång.
Du får rimligtvis nåt för pengarna. Du får snöskottning, nån form av underhåll av vägarna och du får troligtvis en väg till ditt hus som du kan köra på.

F
B Bernt Ö97 skrev:
I en tvingande förening som underhåller en anläggning så får den avgigten ändå inte användas till nåt annat än just det. Det spelar ingen roll om det är en stor eller liten avgift.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.

Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.

Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.

Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.

Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?

I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.

Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?

Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
I vår vägförening i Sörmland finns 11km grusväg och 3km asfalt, inget övrigt, vägdelarna underhålls året om för 115 fastigheter, i övrigt inget mer. Kostnad 2250kr/år.

F fsn skrev:
Du får rimligtvis nåt för pengarna. Du får snöskottning, nån form av underhåll av vägarna och du får troligtvis en väg till ditt hus som du kan köra på.
Ja, det är sant.
De senaste fem åren har jag fått en snöskottning.
Asfaltering som gjordes för 15 år sedan taxerades ut extra för varje hus så den ingår ju inte i vägavgiften.
Vägen som ligger är ju betald av tidigare ägare till huset och ingick i priset.

Så, ja, för de 3750kr jag betalt de senaste åren har jag fått njuta av en snöskottning.

Alfredo Alfredo skrev:
TS verkar snarare anse att han inte får något för pengarna då i princip inget går till vägunderhåll utan till helt andra saker som TS anser att "men personligen har jag inget som helst intresse av detta°.

Du får gärna försöka motivera varför du tvärtemot TS anser att TS "får mycket för pengarna".
Min bedömning är erfarenhtsbaserad.
I vår by har vi ca 2,5 km enskild väg att underhålla. Kostnad för årligt vägunderhåll som utförs av lokala entreprenörer till "självkostnadspris", ca 30-40' kr/år.
Grusning, sladda, salta och snöröjning exklusive ett antal timmar ideellt arbete av byinevånare tex. klippa gemensamma gräsmattor, rensa diken, markera vägkanten inför vinter, kontrollera vägtrummor mm.
Vår by har inga lån eller andra finansiella kostnader för detta.
Givetvis har vägföreningen där TS är "medlem" kostnader för vägunderhållet i minst motsvarande nivå.
Allt finansieras i vår by med Midsommarfirande och andra aktiviteter vid vår bystuga, som även den ingår i vårt gemensamma ansvar.
Utan den möjligheten vore kostnaden/hushåll i paritet med eller högre än vad TS upplever som oskäligt.
Det kanske inte är så enkelt att genom påståendet att "jag åker bara på vägen och är inte delaktig i övriga aktiviteter" berättigar till nedsättning av avgiften.
Rådet till TS kvarstår. Vid föreningens årsmöte kan TS säkert få information om hur stor del av avgiften som går till drift och underhåll av vägen.
Vid årsmötet går det att påverka beslut om årsavgift, resursfördelning och även argumentera för avsättning till framtida underhåll som TS efterlyser, klokt av TS.

• Gilla
antett
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Givetvis har vägföreningen där TS är "medlem" kostnader för vägunderhållet i minst motsvarande nivå.
OK. Du vet alltså bättre än TS som skriver:

Inser du att du i princip kallar TS för en lögnare?
G gaidin skrev:
Så, ja, för de 3750kr jag betalt de senaste åren har jag fått njuta av en snöskottning.
G gaidin skrev:
Det har ju inte gått mer än småpengar till vägarna de senaste 7-8 åren, allt går till bryggor, festplats, en hjärtstartare o s v,
G gaidin skrev:
Vägavgift måste betalas, men den används ju inte till vägen.
G gaidin skrev:
Pengarna skall gå till underhåll av vägarna häromkring men det gör de inte.
G gaidin skrev:
Inte ett skit för att underhålla vägarna.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja, det är sant.
Asfaltering som gjordes för 15 år sedan taxerades ut extra för varje hus så den ingår ju inte i vägavgiften.

som jag ser det så bör du bena upp frågeställningen
står det skrivet någonstans att väg/anläggningsavgift enbart får gå till vägunderhåll det kanske står områdets underhåll och då har ju inte styrelsen gjort något formellt fel utan då måste du och andra med samma åsikter gå med i föreningen som ju är satta att förvalta pengarna och välja en ny styrelse som bättre tar tilvara era åsikter

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
F
G gaidin skrev:
Ja, det är sant.

Och rätten att ha en väg till huset. Man rätt skall vara rätt, de 750 du betalar skall användas till vägar, tex asfaltering.

TS bör betala vara glad och framförallt tyst om sina funderingar. TS kan bara hoppas att ingen läser detta forum och får för sig att skapa en samfällighet som ger helt andra förutsättningar för att vägavgiften kommer att bli lika låg som den är i dagsläget. Då kommer snöröjare och andra som jobbar med vägen behöva betala moms och skatt på den summa de får för sin "ideella" verksamhet.

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
G G.L. skrev:
TS bör betala vara glad och framförallt tyst om sina funderingar. TS kan bara hoppas att ingen läser detta forum och får för sig att skapa en samfällighet som ger helt andra förutsättningar för att vägavgiften kommer att bli lika låg som den är i dagsläget. Då kommer snöröjare och andra som jobbar med vägen behöva betala moms och skatt på den summa de får för sin "ideella" verksamhet.
Här har vi en ”styrelsemedlem” antar jag?

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.

Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.

Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.

Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.

Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?

I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.

Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?

Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Som EttAnvändarnamn och flera andra skriver; ovanligt billigt för 5 km väg och 100 medlemmar. Vi betalar 2 600 kr för 5 km och är 400 medlemmar. Omasfaltering av 5 km när det blir dags kostar 3-6 mkr beroende på status och metod. Knappast ens löpande underhåll täcks av er låga avgift.
Så gläds du åt den så länge den varar och även åt badbryggor, festplats och annat.

• Gilla
G.L. och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ok
Om föreningen är en ideel förening med "valfritt" medlemskap är du inte tvingad att vara med i föreningen och således är du inte juridiskt ansvarig att betala avgift för medlemskap. Föreningen har då ingen laglig rätt att ta ut avgift.
Huruvida du anser det är moraliskt korrekt att låta dina områdesgrannar betala för drift av vägarna är en beslut du själv ansvarar för.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.