24 607 läst ·
245 svar
25k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Du borde väl ändå ha rätt att vara med och påverkar delen som du betalar till? Alltså vägskötslen!?G gaidin skrev:
(Om inte så är det väl ganska så billigt att betala 50 kr för att kunna få vara med och påverka.)
TS har fått tydligt svar.F fsn skrev:Det är fullständigt egalt, jag hade nog ocks betalat utan tjafs men det är också helt egalt.
I TS fall, där det prövades om ”det gemensamma” utanför vägar var mandatory eller inte och det visade sig stt det inte var det och då lite ”landstingspolitisk små-påve” styra om så det frivilliga i princip bekostas av det obligatoriska är olagligt. Sen får det vara hur mycket grannsämja eller småpengar i sammanhanget som man vill. TS ville veta vad som gällde, TS upplevs inte som rättshaveristisk och har inte efterfrågat vad sunt förnuft eller vad din moraliska kompass säger utan just vad som gäller.
Är du med på båten eller står du fortfarande kvar på bryggan?
Föreningen har ingen laglig rätt att ta ut avgift om det är en ideel förening med frivilligt medlemskap. Såvida det inte fins något annat avtal mellan föreningen och TS.
Det är bara att avstå betalning. Enkelt.
En samfällighetsförening skapad genom förättning hos lantmäteriet kan däremot besluta om juridiskt bindande avgift enligt de andelstal lantmäteriet fastställt. Enkelt.
Behövs varken båt eller brygga för detta.
TS beslutar helt själv guidad av sin inre moraliska kompass om avgift ska betalas.
Ingen i detta forum kan besluta för TS räkning.
Det enkla för TS är att påverka styrelsen vid medlemsmötet för att försöka åstadkomma förändring. Annars är det bara att avstå avgiften.
En förenings ekonomi kontrolleras genom revisorer och en årsstämma som kan ge styrelsen ansvarsfrihet. Har så skett är det lagligt.F fsn skrev:
TS har valt att stå utanför sin möjlighet att välja styrelse och revisorer.
Redigerat:
Helt rättG gaidin skrev:
Det är den av medlemmarna valda styrelsen som ansvarar för beslut av ekonomisk karaktär.F fsn skrev:
Det är de av medlemmarna valda revisorerna som kontrollerar riktigheten i ekonomiska transaktioner.
Det är medlemsmöte/årsmöte som ger styrelsen ansvarsfrihet, oftast efter rekommendation av revisorerna.
Har styrelsen beviljats ansvarsfrihet är den ekonomiska hanteringen godkännd.
Även om det brister i det moraliska förfarandet. Då återstår för TS att försöka få fram nya ledamöter till styrelsen. TS har valt att avstå från möjligheten att påverka föreningens verksamhetsplan och beslut om avgifter.
TS kan givetvis göra en polisanmälan om oegentligheter, tex bedrägeri eller förskingring om det fins misstanke om personlig vinning för någon involverad i styrelsearbetet. Dåligt utfört arbete eller oskicklighet är dock inte straffbart.
Nej, det blir inte lagligt. Däremot kan man väl anta att styrelsen får nån form av ansvarsfrihet av stämman. Jag antar då att föreningens alla medlemmar får ta över ansvaret kollektivt men det vet jag inte säkert.B Bernt Ö97 skrev:
Återstår då att göra polisanmälan om det fins misstanke om brottslighet. tex förskingring eller bedrägeri för personlig vinning.Alfredo skrev:
Dåligt utfört arbete eller oskicklighet är dock inte straffbart.
Om TS engagerar sig i styrelsearbetet får TS inblick i allt detta och möjlighet att påverka.
Att välja att helt avstå från den möjligheten medför att andra personer med andra prioriteringar tar de beslut som TS hade kunnat påverka.
Föreslå och medverka till val av ny styrelse är även det en möjlighet för TS, som dock kräver aktivt engagemang av TS.
Drama queen…. Går man på ett årsmöte och är påläst vad som lagligt gäller så brukar det lösa sig rätt bra för en styrelse vill inte riskera sin ansvarsfrihet och en revisor vill inte stå med sitt namn att allt är iordning om det finns tydligt kommunicerat och dokumenterat i protokollet att alla på årsmötet fått redovisat för sig att det i praktiken är förskingring av vägdedikerade pengar. Och med tanke på att asfaltering och nya vägar tydligen debiteras separat så hade dessa 750kr som uppenbarligen gått till brygga och gräsklippare med fördel kunnat fonderats och använts till nya investeringar på väg.B Bernt Ö97 skrev:Återstår då att göra polisanmälan om det fins misstanke om brottslighet. tex förskingring eller bedrägeri för personlig vinning.
Dåligt utfört arbete eller oskicklighet är dock inte straffbart.
Om TS engagerar sig i styrelsearbetet får TS inblick i allt detta och möjlighet att påverka.
Att välja att helt avstå från den möjligheten medför att andra personer med andra prioriteringar tar de beslut som TS hade kunnat påverka.
Föreslå och medverka till val av ny styrelse är även det en möjlighet för TS, som dock kräver aktivt engagemang av TS.
TS går inte på årsmöte och väljer bort alla möjligheten att påverka styrelsen och föreningens verksamhetsplan.F fsn skrev:Drama queen…. Går man på ett årsmöte och är påläst vad som lagligt gäller så brukar det lösa sig rätt bra för en styrelse vill inte riskera sin ansvarsfrihet och en revisor vill inte stå med sitt namn att allt är iordning om det finns tydligt kommunicerat och dokumenterat i protokollet att alla på årsmötet fått redovisat för sig att det i praktiken är förskingring av vägdedikerade pengar. Och med tanke på att asfaltering och nya vägar tydligen debiteras separat så hade dessa 750kr som uppenbarligen gått till brygga och gräsklippare med fördel kunnat fonderats och använts till nya investeringar på väg.
TS godkänner då föreningens prioriteringar i tysthet.
Har revisorer godkännt räkenskaper och beslutsunderlag, styrelsen har beviljats ansvarsfrihet, då är all formalia uppfylld.
Mitt inlägg var svar på "Alfredos" oro över att oegentligheter kan förekomma trots att årsmötet har beviljat styrelsen ansvarsfrihet.
Jag vet inte om du menar att"Alfredo" är Dramaqueen, möjligtvis är "Alfredo" realist.
Dock kvarstår min synpunkt att TS borde påverka föreningens styrelse för bättre prioriteringar. Lämpligtvis via kontakt med styrelsen eller deltagande i årsmötet
I övrigt instämmer jag med att det som framgår av TS inlagor tyder på att styrelse och föreningen i helhet gör dåliga prioriteringar.
Val av ny styrelse kan ändra detta, men TS vill inte medverka till ändring av prioriteringar och avstår från kontakt med styrelsen.
Ingen i detta forum kan ändra på föreningens verksamhet för TS räkning.
Bifogar skärmklipp på inlaga från TS
Du är helt fokuserad på dina ideer och kan inte ta in fakta och argument som inte stämmer med dem.B Bernt Ö97 skrev:TS går inte på årsmöte och väljer bort alla möjligheten att påverka styrelsen och föreningens verksamhetsplan.
Har revisorer godkännt räkenskaper och beslutsunderlag, styrelsen har beviljats ansvarsfrihet, då är all formalia uppfylld.
Mitt inlägg var svar på "Alfredos" oro över att oegentligheter kan förekomma trots att årsmötet har beviljat styrelsen ansvarsfrihet.
Jag vet inte om du menar att"Alfredo" är Dramaqueen, möjligtvis är "Alfredo" realist.
Dock kvarstår min synpunkt att TS borde påverka föreningens styrelse för bättre prioriteringar. Lämpligtvis via kontakt med styrelsen eller deltagande i årsmötet
I övrigt instämmer jag med att det som framgår av TS inlagor tyder på att styrelse och föreningen i helhet gör dåliga prioriteringar.
Val av ny styrelse kan ändra detta, men TS vill inte medverka till ändring av prioriteringar och avstår från kontakt med styrelsen.
Ok bra synpunkt från dig.TRJBerg skrev:
Min synpunkt.
TS vill ändra prioriteringar I föreningen och skapa bättre relevans i föreningens ekonomi, men vill inte påverka föreningen I den riktningen.
Ändring kommer aldrig att hända av sig själv.
TS har fått tydliga svar på att det är möjligt att avstå betalning av avgift till föreningen.
Inget problem kvarstår.
Det finns ingen vägförening som det verkar. Och inte heller något i sommarstugeföreningens stadgar som reglerar användningen av vägavgiften, så vilken lag är det man bryter mot?F fsn skrev:Nej, det kan man inte helt veta. Men läser man TS inlägg och lägger ihop det ena med det andra, tex att det tyligt kommunicerats från TS att det finns en frivillig ”trivselförening” som kostar 50kr/år som bekostar bryggor, festplatser och hjärtstartare så kan man kanske dra den rimliga slutsatsen att det förekommer kreativ bokföring. Hade det ingått trivselaktiviteter, bygge av bryggor mm i vägföreningens åtagande så hade den andra föreningen rimligtvis inte existerat.
Man kan tänka sig, även om det inte verkar vara fallet här, att vägavgiften inte används under ett antal år utan först när det behövs och det året kanske även medlemsavgiften används för vägändamål. Det behöver inte vara helt fel.
Drama Queen var endast till dig.B Bernt Ö97 skrev:TS går inte på årsmöte och väljer bort alla möjligheten att påverka styrelsen och föreningens verksamhetsplan.
Du kan ju börja med att läsa in dig på det TS skrev, att då ”trivselföreningen” inte fick vara obligatorisk så sänktes avgiften. Sen kan du läsa dig till att det handlar om en avgift på 50kr och det är 70 medlemmar, ens oklart att alla är med i den frivilliga föreningen. Slutligen kan du fundera på hur långt man kommer med 3500kr när det skall köpas robotklippare, flytbrygga och hjärtstartare (den sista kan man eventuellt fått nåt bidrag för medfinansiering).W Weimik skrev:Det finns ingen vägförening som det verkar. Och inte heller något i sommarstugeföreningens stadgar som reglerar användningen av vägavgiften, så vilken lag är det man bryter mot?
Man kan tänka sig, även om det inte verkar vara fallet här, att vägavgiften inte används under ett antal år utan först när det behövs och det året kanske även medlemsavgiften används för vägändamål. Det behöver inte vara helt fel.
Jag har läst allt TS skrivit inklusive det han skrev om att han är intresserad av det juridiska. Frågan kvarstår därför, på vilket sätt bryter föreningen mot lagen? Det är en ärlig fråga. Jag tror inte att föreningen bryter mot någon lag, men jag är inte säker.F fsn skrev:Du kan ju börja med att läsa in dig på det TS skrev, att då ”trivselföreningen” inte fick vara obligatorisk så sänktes avgiften. Sen kan du läsa dig till att det handlar om en avgift på 50kr och det är 70 medlemmar, ens oklart att alla är med i den frivilliga föreningen. Slutligen kan du fundera på hur långt man kommer med 3500kr när det skall köpas robotklippare, flytbrygga och hjärtstartare (den sista kan man eventuellt fått nåt bidrag för medfinansiering).