Föreslå på kommande årsmöte att man delar upp avgiften i en obligatorisk vägdel och en frivillig trivseldel och att de skiljs åt ekonomiskt.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Föreslå på kommande årsmöte att man delar upp avgiften i en obligatorisk vägdel och en frivillig trivseldel och att de skiljs åt ekonomiskt.
Så var det ju förr, när jag flyttade dit.
Jag är ju inte medlem i föreningen så jag har ingen rätt att föreslå något.
Nu anar jag dessutom att det är för sent, åtgärderna kommer att göras inom ett år och de pengar som fanns på föreningens konto förra året spenderades på den nya flytbryggan, runt 50.000Kr.

Jag får väl gå med i föreningen och föreslå att man flyttar flytbryggan ut i skogen där den nya vägen skall gå.

J jannesspånodamm skrev:
Behöver man betala om man inte är medlem??
Vägavgift måste betalas, men den används ju inte till vägen.

Hej
Är det så enkelt att TS inte är med i föreningen och inte behöver betala så tycker jag att TS inte ska betala av princip, inte för att det är lite pengar.
Om, jag säger om man nu ska ha en "vägförening" så ska inte degen gå till flytbryggor samtidigt som man inte sköter vägen.

Jag har hör om vägföreningar i Stockholm förorter som kommunen tagit beslut om att asfaltera och sätta upp vägbelysning som vägföreningens medlemmar inte kan hindra, utan debiteras 100tusentals kronor för jobbet.
Kan TS råka ut för något liknande här?
/W

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Ja jag förstår TS frustration, jag hade nog också velat protestera.

Vi har uppdelat i vägförening och gemensamhetsförening, men då är ju vägföreningen en GA så där kommer man inte undan.
Som jag skrev är det 1500kr för vägföreningen, och den har 300-350 medlemmar, samtidigt tar vi 150kr i gemensamhetsföreningen och har 90-110 medlemmar, där går pengarna till badbryggor och midsommarfirande.

• Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Vi har också uppdelat på två olika GA, vägarna ligger i en egen, med något fler medlemmar än "resten". Det är några äldre fastigheter som fanns i området innan det exploaterades för fritidshus på 70-talet. De slipper kostnad för det övriga, men har då heller inte rätt att använda gemensamhetsanlägningen med stor pool osv.

G gaidin skrev:
Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.

Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.

Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.

Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.

Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?

I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.

Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?

Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Och en dag hade du behövt hjärtstartaren och barnbarnen lekt på bryggan.
Var du glad att några engagerar sig för de där skitpengarna.
Du kan ju oxå ställa upp till val och sedan på möten lägga fram din sak.
Du kan ju även lägga in en motion om du för femtio kronor är medlem.

• Gilla
Clas Ekman
  • Laddar…
Kör hårt och engagera dig i vägen och se till att den sköts väl så inga får för sig att ifrågasätta så som du gör.

Du verkar ha bra service till låg kostnad utan att uppskatta det. Synd.

Att lämna in allt till Lantmäteriet och göra riktigt arbete med gällande andelstal kommer nog kosta 250.000kr. Det gjorde vi nyligen på i stort sett samma storlek på vägsträcka och fastigheter.

Bästa är ju att ha en fullt ut fungerande samfällighet, gällande stadgar med engagerade i styrelsen och aktiva medlemmar.

Är själv med i flera samfälligheter, både riktiga stora men öven mer ekonomiska ömsesidiga överenskommelser som saknar juridiskt stöd om någon fastighet börjar krångla.

Funkar bra hittills när alla bör tycka att en fungerande väg är en gemensam win/win.

Men visst är det jobbigt när det vissa år kostar mig 60.000kr medan vissa år kostar allt bara 10.000kr i alla vägar.

• Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.

Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.

Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.

Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.

Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?

I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.

Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?

Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Den ringa avgiften hjälper till att behålla/höja värdet på din fastighet. Grattis

Robert63 Robert63 skrev:
Den ringa avgiften hjälper till att behålla/höja värdet på din fastighet. Grattis
Jag äger ingen fastighet.

• Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag äger ingen fastighet.
Ok, så det är en hyresrätt?

• Arg
Namnethär
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Ok, så det är en hyresrätt?
Ett förslag är att åtminstone läsa trådens första inlägg. Ofta finns där ledtrådar till vad tråden avser. 😉

• Gilla
SnyggPer och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och en dag hade du behövt hjärtstartaren och barnbarnen lekt på bryggan.
Var du glad att några engagerar sig för de där skitpengarna.
Du kan ju oxå ställa upp till val och sedan på möten lägga fram din sak.
Du kan ju även lägga in en motion om du för femtio kronor är medlem.
Ganska mycket som är trevligt faktiskt, kanske borde man plantera ett jordgubbsland? Rink med radiobilar? Utomhusbio?

Alfredo Alfredo skrev:
Ett förslag är att åtminstone läsa trådens första inlägg. Ofta finns där ledtrådar till vad tråden avser. 😉
"enstaka friköpta tomter" så helt uteslutet att h*n ägde var det inte. Men även om det nu är ett arrende kan man väl applicera det tänket utan att märka ord. De insatser föreningen gör stjälper ju knappast ekonomin för området. För övrigt en skitpeng att tjafsa om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.