Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Natur är väl inte allmän plats? Det är privat ägare till marken där vägen finns.
Allmän plats kan ha ändamålet natur. Då står det i detaljplanens bestämmelser. Att marken ägs privat ändrar inte på det. Kommunen har en skyldighet att lösa in mark som är detaljplanerad som allmän plats under allmänt huvudmannaskap.

Här ett exempel på reglering där allmän plats med ändamålen lokalgata respektive naturområde finns i planen:

Diagram över markanvändning: allmän plats (lokalgata, naturområde) och kvartersmark (bostäder, nätstation, idrott) visas med färgkodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Allmän plats kan ha ändamålet natur. Då står det i detaljplanens bestämmelser. Att marken ägs privat ändrar inte på det. Kommunen har en skyldighet att lösa in mark som är detaljplanerad som allmän plats under allmänt huvudmannaskap.

Här ett exempel på reglering där allmän plats med ändamålen lokalgata respektive naturområde finns i planen:

[bild]
Intressant. Då kan jag/vi alltså begära att kommunen tar över vägen. Detaljplanen gäller fortfarande enligt kommunens hemsida.

G gaidin skrev:
Posten dyker upp i Kivra, det enda som hamnar i min brevlåda är oadresserat om det inte är något jag specifikt beställt.
Hur som helst så sliter jag ju knappast på vägen när jag inte är där och eftersom ingen formell GA finns blir väl juridiken lite knölig.

Att jag skall betala mer för att folkbokföringsregistret visar en sak för mig och en annan för en annan medlem är lite fel tycker jag. Skatteverket är inte inblandat i föreningen.
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttafransverige.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html

Vägen fortsätter väl vara tillgänglig för ditt hus oavsett om du är där eller ej. Eller ska man ringa varje gång man ska ploga vägen och fråga om man ska skita i "din bit av vägen"

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Då kan jag/vi alltså begära att kommunen tar över vägen. Detaljplanen gäller fortfarande enligt kommunens hemsida.
Kommunen ska det enligt 6 kap. 18 § PBL. Om kommunen inte gör det då och bryter mot lagen? Ja då finns 6 kap. 20 § PBL som en säkerhetsventil för fastighetsägarna:

Text från 20 § PBL om fastighetsägarens möjligheter att ordna väg och avlopp innan kommunen gjort det enligt detaljplanen. Lag (2011:335).

Till detta så kan den som äger mark som är detaljplanerad som allmän plats under allmänt huvudmannaskap begära att kommunen löser in marken. Kommunen kan inte vägra utan måste lösa in den mot betalning.

Det ni borde göra i grannskapet är i alla fall att ansöka om att ta bort de GA som finns för vägarna eftersom nya förhållanden gäller sedan detaljplanen vann laga kraft och kommunen nu ansvarar för deras underhåll och drift. Era GA är överflödiga.

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ndra-eller-ta-bort-en-gemensamhetsanlaggning/

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Kommunen ska det enligt 6 kap. 18 § PBL. Om kommunen inte gör det då och bryter mot lagen? Ja då finns 6 kap. 20 § PBL som en säkerhetsventil för fastighetsägarna:

[bild]

Till detta så kan den som äger mark som är detaljplanerad som allmän plats under allmänt huvudmannaskap begära att kommunen löser in marken. Kommunen kan inte vägra utan måste lösa in den mot betalning.

Det ni borde göra i grannskapet är i alla fall att ansöka om att ta bort de GA som finns för vägarna eftersom nya förhållanden gäller sedan detaljplanen vann laga kraft och kommunen nu ansvarar för deras underhåll och drift. Era GA är överflödiga.

[länk]
Jag måste vara se till att inte grannarna har några goda skäl till att behålla förvaltningen av vägarna. Exempelvis att de tycker att det är värt pengarna att ha en fräsch väg istället för en dålig sådan som ofta blir resultatet med offentlig förvaltning.

H hempularen skrev:
Som sagt orimligt låg avgift. Måste vara så att någon sköter snöröjning och annat underhåll gratis.

Vi betalar dryg 6000 per år. Men samfälligheten förvaltar då drygt 20 km vägar. sommarvatten för drygt 400 fastigheter, några hamnar, stränder stor pool. Och ett par hundra ha parkmark (skog, ängar osv).

Nu har alla nyligen fått kommunalt vatten och avlopp så sommarvattnet kommer att avvecklas på sikt. Det kommer att krävas en förrättning.
Det har ju inte gått mer än småpengar till vägarna de senaste 7-8 åren, allt går till bryggor, festplats, en hjärtstartare o s v, det är inte summan jag irriterar mig på, det är att vägavgifterna går till annat än vägarna.

Sist jag bodde här på vintern för 4 år sedan plågades en gång på hela vintern.
Det är markägaren som sköter snöröjningen när föreningen ringer och han tar betalt.

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
P
jag bor längs en väg på ca 750 meter vilket ställer till det så vi inte får bidrag alls men det är en riktig vägsamfällighet
ca 14 hus och en industrifastighet längst ut
ingen detaljplan knappt ens sammanhållen bebyggelse beroende på hur man tolkar regler

Vägen drivs runt med ordentlig vinterväghållning sandning för ca 55 - 70 000 om året vilket ger årskostnader för villorna runt 1800-6000 om året sen får hästgården längst in och industrifastigheten längst ut större poster.. ca halva totalbeloppet på induistrifatigheten. lite grovt förenklat
Ja vi har lite trasiga andelstal pga skyhög trafik till instustrifastigheten när vägsamfälligheten skapades dom hade mer än halva från början

Så 750 kr är skit och ingenting om året och även om det kanske läggs lite pengar på saker som inte hör dit så hade nog jag blundat och skitit i det då det är så små pengar som ni betalar in i dagsläget. vad kan sparas liksom , det blir inga summor som är värda att krångla för

Redigerat:

[bild]

[länk]
En sak till, i min kommun verkar det vara så här med de flesta detaljplanerna. Så hur skall kommunen skydda sig? Uppdatera detaljplanen eller riva upp den?

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till, i min kommun verkar det vara så här med de flesta detaljplanerna. Så hur skall kommunen skydda sig? Uppdatera detaljplanen eller riva upp den?
Om kommunen inte vill vara huvudman för allmän plats inom ett detaljplanerat område så får de ändra på detaljplanen så att det uttryckligen står att det råder enskilt huvudmannaskap för allmän plats. I äldre byggnadsplaner behövs inte detta för det var så per automatik.

Även min kommuns medarbetare klantade sig på detta och det är därför jag känner till det. De fick ändra på detaljplanen. Det kom fram när det ansöktes om att inrätta GA hos Lantmäteriet för en gata och Lantmäteriet inte kunde göra detta då den hade allmänt huvudmannaskap redan.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om kommunen inte vill vara huvudman för allmän plats inom ett detaljplanerat område så får de ändra på detaljplanen så att det uttryckligen står att det råder enskilt huvudmannaskap för allmän plats. I äldre byggnadsplaner behövs inte detta för det var så per automatik.

Även min kommuns medarbetare klantade sig på detta och det är därför jag känner till det. De fick ändra på detaljplanen. Det kom fram när det ansöktes om att inrätta GA hos Lantmäteriet för en gata och Lantmäteriet inte kunde göra detta då den hade allmänt huvudmannaskap redan.
När du skriver "äldre byggnadsplaner", hur gamla menar du då?

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
När du skriver "äldre byggnadsplaner", hur gamla menar du då?
Jag menar byggnadsplaner, alltså en form av detaljplan som fanns förr. De hade enligt den tidens lagstiftning per automatik enskilt huvudmannaskap för allmän plats. De gäller idag som dagens detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag menar byggnadsplaner, alltså en form av detaljplan som fanns förr. De hade enligt den tidens lagstiftning per automatik enskilt huvudmannaskap för allmän plats. De gäller idag som dagens detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän plats.
OK, så planer från 1986 och tidigare alltså.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så planer från 1986 och tidigare alltså.
Yes, så länge som det är just en byggnadsplan. Inte ens stadsplan som ju hade allmänt huvudmannaskap för allmän plats enligt den tidens lagstiftning.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Yes, så länge som det är just en byggnadsplan. Inte ens stadsplan som ju hade allmänt huvudmannaskap för allmän plats enligt den tidens lagstiftning.
I mitt fall så var det kört än då. Detta var undangömt under "administrativa bestämmelser"

Textutdrag från administrativa bestämmelser om bygglovgivning och kommunens ansvar för allmän plats.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tittar igenom planbeskrivningen för området och det planeras att fortsatt bli enskilt huvudmannaskap på samma sätt som tidigare.

"En ny vägkoppling mellan ...-vägen och ..-stigen möjliggörs för att underlätta framkomligheten för avfalls-, räddnings- och privata fordon. Vägarna inom stugområdet planläggas med enskilt huvudmannaskap.Stugföreningen, som har en vägkommitté som ansvarar över vägarnas skötsel,föreslås fortsätta vara huvudman. Det innebär att Stugföreningen även ansvararför eventuell breddning och utbyggnad av vägområdet."

En del vägar skall altså breddas samt en nu väg byggas som binder ihop två återvändsgator, det blir ca 50-75 meter ny väg som skall byggas genom ett skogsparti.
Jag misstänker att stugföreningen kommer att debitera sina medlemmar för detta då pengarna för vägunderhållet gått till en flytbrygga för badgäster...

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.