H hydrolift skrev:
Har de längre än 1 km från "Trafikverksväg" till något hus med fastboende efter vägen så får de ju bidrag. Förmodar att de är berättigade till det eftersom det rör sig om 5 km väg.
Inga bidrag enligt årsredovisningarna jag har sett. Jag tror inte heller att någon har längre än 1Km, vägarna består av ett nät, jag bor ganska långt in men har 800 meter till en länsväg.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Tror inte det är krav på det? Man kan ju få det som privatperson om man har längre än 1 km. Eller har de hårdare krav om det är mer än ett hushåll?
Det går att få statsbidrag om man har en väg om förhållandena är tydligt klargjorda och man tydligt redovisar vart pengarna går. Det är enklare att göra detta med en enskild väg till ett hushåll än att göra det för en allmänt tillgänglig väg hanterad av en vägförening.

I detta fallet kan de inte få bidrag förrän de separerar vägen till en egen förening. Ytterligare villkor är bla att vägen skall vara öppen för allmänheten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag förstår ts frustration, och min initiala reaktion hade nog varit lika.
Men, som tidigare påpekats, 750:- per år är ganska billigt.
Kanske försöka se festerna och de gemensamma anläggningarna som en slags kompensation för de styrelsemedlemmar som orkar engagera sig för detta?
Skulle du själv hellre vilja sitta med i styrelsen och utföra nödvändigt arbete för att spara, säg 500:- om året?
En flytbrygga och bra/trevlig sammanhållning höjer dessutom troligen värdet på din egen fastighet.

Sorry för offtopic då jag inte bidragit med något juridiskt till tråden, men kanske ett annat synsätt, även om jag rent principiellt håller med dig!

• Gilla
Stattutaren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
I begynnelsen av området, för knappt 100 år sedan var det nog inte så noga, det var små lådor för sommargäster och lite spritt grus att ta sig fram på. Nu skall området detaljplaneras, V/A skall dras in och saker börjar formaliseras.
Då kan du räkna med att vägarna detaljplaneras som just lokalgator, alltså som allmän plats. Då måste detaljplanen peka ut en huvudman. Huvudspåret här enligt PBL är att kommunen tar över gatorna och blir huvudman. Men för områden som dessa finns en möjlighet att inrätta enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Då är upplägget att Lantmäteriet i en anläggningsförrättning inrättar en GA som omfattar den allmänna platsen och att en samfällighetsförening bildas för att sköta det hela. Någon måste dock ansöka om anläggningsförrättningen för att Lantmäteriet ska rulla igång det hela, t ex markägaren, någon av de boende i området som arrenderar mark och äger en fastighet eller kommunen. Men det lär hända om det blir detaljplan.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kan du räkna med att vägarna detaljplaneras som just lokalgator, alltså som allmän plats. Då måste detaljplanen peka ut en huvudman. Huvudspåret här enligt PBL är att kommunen tar över gatorna och blir huvudman. Men för områden som dessa finns en möjlighet att inrätta enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Då är upplägget att Lantmäteriet i en anläggningsförrättning inrättar en GA som omfattar den allmänna platsen och att en samfällighetsförening bildas för att sköta det hela. Någon måste dock ansöka om anläggningsförrättningen för att Lantmäteriet ska rulla igång det hela, t ex markägaren, någon av de boende i området som arrenderar mark och äger en fastighet eller kommunen. Men det lär hända om det blir detaljplan.
Vi fick inget huvudmannaskap för vägen när mitt område fick detaljplan. Men jag misstänker att det var ett förbiseende under denna process, eller så var reglerna annorlunda för 25 år sedan. Jag misstänker dock det förstnämnda.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vi fick inget huvudmannaskap för vägen när mitt område fick detaljplan. Men jag misstänker att det var ett förbiseende under denna process, eller så var reglerna annorlunda för 25 år sedan. Jag misstänker dock det förstnämnda.
Öppna detaljplanen och läs på höger sida bland bestämmelserna.

Om det står att det är enskilt huvudmannaskap för allmän plats så är planen att en samfällighetsförening ska vara huvudman och förvalta de allmänna platserna. Någon berörd och som har nytta av det förväntas alltså ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta GA för den allmänna platsen. T ex någon av de många fastighetsägarna vars fastighet planeras ingå som delägarfastighet i GAn, markägaren för området eller kommunen själv.

Om det inte står något så är det kommunen som är huvudman för allmän plats redan idag. D v s kommunen har det juridiska ansvaret för att sköta underhållet av vägarna. T ex snöröja, laga potthål eller halkbekämpa.

Nu förutsätter jag att det faktiskt har planlagts mark som allmän plats. Står också i detaljplanen. Om allt är kvartersmark behövs ingen huvudman.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Öppna detaljplanen och läs på höger sida bland bestämmelserna.

Om det står att det är enskilt huvudmannaskap för allmän plats så är planen att en samfällighetsförening ska vara huvudman och förvalta de allmänna platserna. Någon berörd och som har nytta av det förväntas alltså ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta GA för den allmänna platsen. T ex någon av de många fastighetsägarna vars fastighet planeras ingå som delägarfastighet i GAn, markägaren för området eller kommunen själv.

Om det inte står något så är det kommunen som är huvudman för allmän plats redan idag. D v s kommunen har det juridiska ansvaret för att sköta underhållet av vägarna. T ex snöröja, laga potthål eller halkbekämpa.

Nu förutsätter jag att det faktiskt har planlagts mark som allmän plats. Står också i detaljplanen. Om allt är kvartersmark behövs ingen huvudman.
När jag läser i detaljplanen så står det att vägföreningar finns, men det stämmer inte för min väg och det har aldrig heller funnits någon vägförening för den första halvan av denna. Så det är förbisett. Intressant nog så finns det en vägförening för den inre delen av min väg och den har även en förrättning, men för den yttre delen av vägen finns ingenting registrerat.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
När jag läser i detaljplanen så står det att vägföreningar finns, men det stämmer inte för min väg och det har aldrig heller funnits någon vägförening för den första halvan av denna. Så det är förbisett. Intressant nog så finns det en vägförening för den inre delen av min väg och den har även en förrättning, men för den yttre delen av vägen finns ingenting registrerat.
Jag tror inte du läser i planen nu, kartan är planen. Jag tror du läser i beskrivningen, det är rätt vanligt att det är rätt mycket sakfel i beskrivningen. Den har inget juridiskt värde annat än att den kan hjälpa när man ska tolka syftet med planen, alltså plankartan och dess bestämmelser.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
H hydrolift skrev:
Har de längre än 1 km från "Trafikverksväg" till något hus med fastboende efter vägen så får de ju bidrag.
Det krävs att vägen håller en viss standard för att bidrag skall utgå. Skick, bredd, fri höjd osv.

Jag har koll på en vägförening med 5 km grusväg, och de senaste 13 åren så har vi i snitt haft utgifter på 58 000.
Men de senaste åren har kostnaderna dragit iväg lite så på de sista 6 åren snittar vi 73 000 istället.

Så 500 / 750 kr och 100 delar låter väl inte helt orimligt.
Är det asfalterade vägar så blir det ju billigare så länge det inte behöver asfalteras om....

TS får väl lägga in en motion till nästa årsmöte om att försöka hålla isär kostnader för vägen och allt övrigt.
Och att man skall börja spara pengar till framtida underhåll.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag tror inte du läser i planen nu, kartan är planen. Jag tror du läser i beskrivningen, det är rätt vanligt att det är rätt mycket sakfel i beskrivningen. Den har inget juridiskt värde annat än att den kan hjälpa när man ska tolka syftet med planen, alltså plankartan och dess bestämmelser.
Vägen står som "Lokalväg". Inget annat. Inget om huvudmannaskapet.

Som sagt orimligt låg avgift. Måste vara så att någon sköter snöröjning och annat underhåll gratis.

Vi betalar dryg 6000 per år. Men samfälligheten förvaltar då drygt 20 km vägar. sommarvatten för drygt 400 fastigheter, några hamnar, stränder stor pool. Och ett par hundra ha parkmark (skog, ängar osv).

Nu har alla nyligen fått kommunalt vatten och avlopp så sommarvattnet kommer att avvecklas på sikt. Det kommer att krävas en förrättning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt orimligt låg avgift. Måste vara så att någon sköter snöröjning och annat underhåll gratis.

Vi betalar dryg 6000 per år. Men samfälligheten förvaltar då drygt 20 km vägar. sommarvatten för drygt 400 fastigheter, några hamnar, stränder stor pool. Och ett par hundra ha parkmark (skog, ängar osv).

Nu har alla nyligen fått kommunalt vatten och avlopp så sommarvattnet kommer att avvecklas på sikt. Det kommer att krävas en förrättning.
Vi har iofs bara drygt 500m väg runt mig (som alltså saknar förening), men ifjol kostade snöröjningen mm ca 250kr. Inga lagningar alls på snart fem år så inget behov av att ta in pengar för annat.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vägen står som "Lokalväg". Inget annat. Inget om huvudmannaskapet.
Är den inritad som allmän plats så har ni kommunalt huvudmannaskap för vägen sedan detaljplanen vann laga kraft. Grattis!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är den inritad som allmän plats så har ni kommunalt huvudmannaskap för vägen sedan detaljplanen vann laga kraft. Grattis!
Natur är väl inte allmän plats? Det är privat ägare till marken där vägen finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.